Permalänk

Internetåtkomst saknas

Hade problem med ”obetalda” räkningar ifrån bredband2 imorse och dom stängde av mitt internet, ringde upp dom och fixade så dom skulle sätta igång det igen, har suttit sen klockan 10 och väntat och dom själva har varit fundersam på varför det ej fungerar, vet inte så mycket men undrar om det är deras grejer felet ligger hos eller om jag kan göra något åt det, dom skulle göra felsökning som ska ta 3-5 arbetsdagar vilket inte är så nice då allt jag har i hemmet används med internetuppkoppling, finns det något jag kan testa för att lösa eller vänta/tjata på dom?

Permalänk
Medlem

Du kan testa starta om utrustningen i din ände det är väll det ända jag kan tänka mig.
Sen beror de också på hur dom stängt av signalen och om dom gjort det för fiber eller adsl.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Har testat starta om flertal gånger och mixtrat en hel del på datorn och googlat runt en hel del, jag har fiber, dom sa ingenting alls förutom att det ska vara igång och att jag ska vänta några dagar typ, är det bara att vänta eller ska man vara jobbig och starta live chatt då och då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror inte det går snabbare om du tjatar, men du kan ju testa att koppla ut allting ur internetuttaget och låta stå i någon timma.
Se det som en billig läxa om att unte missa räkningar
Du kan ju testa ipconfig/release och allt vad det heter, har du fått nytt ip kan det vara det som spökar

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Det var deras brev som inte kom fram i 5 månader irad efter första månadens räkning när jag flyttade hit, över ett år sedan och dem märkte att dom fått tillbaka dem nu då, ett par vänner till mig blev det exakt likadant för idag, testat ipconfig men inget resultat, koppla ut allt ett tag har jag inte gjort men får testa det senare, dom vela ha allt igång mellan 08-17

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hundredforty ibland måste erkänna blir mörkrädd hur illa det är bland en del människor,
du måste förstå om du ej hör av dig till bredband2 inom skälig tid då du förväntar dig en räkning från bredband2 så måste du förstå att det finns det stor risk för tråkiga händelser,sänt här räknas till basala kunskaper när är vuxen !

Permalänk
Medlem

Nyfiken fråga, har du betalt fakturorna eller inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har fixat avbetalningsplan med dom, @It-nisse jo såklart men jobbade borta och flyttat till själv för första gången och trodde att min mor gjorde som hon sagt att hon ska betala i början så trodde det kom till dom eller något, var bara en massa strul för 18 åriga jag men nu har jag vuxit på mig lite mer iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

E faktura är kanske nått att börja fundera på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: ännu bättre med autogiro. Det enda man behöver ha koll på är att det finns teckning på kontot mellan 25:e till 31:e. Har inte en enda faktura som jag behöver hantera manuellt.

Edit: Som kund är det alltid du själv som måste se till att fodringsägarna får sina pengar. Om du inte får fakturan så måste man som kunde kontakta fodringsägarna och påtala att man inte fått fakturan eller annan betallösning.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nautilus011:

@mrqaffe: ännu bättre med autogiro. Det enda man behöver ha koll på är att det finns teckning på kontot mellan 25:e till 31:e. Har inte en enda faktura som jag behöver hantera manuellt.

Edit: Som kund är det alltid du själv som måste se till att fodringsägarna får sina pengar. Om du inte får fakturan så måste man som kunde kontakta fodringsägarna och påtala att man inte fått fakturan eller annan betallösning.

E faktura är vettigt även om man väljer autogiro för det kan ju vara bra att ha fakturan och banken kan gott hålla ordning på den ett tag så man själv slipper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

@mrqaffe: ännu bättre med autogiro. Det enda man behöver ha koll på är att det finns teckning på kontot mellan 25:e till 31:e. Har inte en enda faktura som jag behöver hantera manuellt.

Edit: Som kund är det alltid du själv som måste se till att fodringsägarna får sina pengar. Om du inte får fakturan så måste man som kunde kontakta fodringsägarna och påtala att man inte fått fakturan eller annan betallösning.

Autogiro är bara sk*t; då har man ju ingen koll på räkningarna alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

E faktura är vettigt även om man väljer autogiro för det kan ju vara bra att ha fakturan och banken kan gott hålla ordning på den ett tag så man själv slipper.

Skrivet av videopac:

Autogiro är bara sk*t; då har man ju ingen koll på räkningarna alls.

Jag vet nästan inte hur jag ska svara på detta. Har inte träffat på någon som har en negativ syn på autogiro.

Inte ha koll på räkningarna
Det är ju precis tvärt om, har jag täckning på konto så kommer pengarna till fodringsägarna på rätt tid.
Det är ju i princip samma totalbelopp som dras på autogiro varje månad då det är fasta kostnader som man har på autogiro. Hyra, abonnemang(tv,telefon etc.), försäkringar, El-vatten.
Även om du har autogiro får du ju avisering (sms, epost, pappersfaktura) om belopp dom kommer att dra.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Jag vet nästan inte hur jag ska svara på detta. Har inte träffat på någon som har en negativ syn på autogiro.

Inte ha koll på räkningarna
Det är ju precis tvärt om, har jag täckning på konto så kommer pengarna till fodringsägarna på rätt tid.
Det är ju i princip samma totalbelopp som dras på autogiro varje månad då det är fasta kostnader som man har på autogiro. Hyra, abonnemang(tv,telefon etc.), försäkringar, El-vatten.
Även om du har autogiro får du ju avisering (sms, epost, pappersfaktura) om belopp dom kommer att dra.

Det kan tyckas att man har koll, men det är ju tvärtom. När du inte har täckning, vad händer då? En liten notis nästa gång du går in på internetbanken?

Dessutom ligger gamla medgivanden kvar som kan nästan vara omöjliga att spåra vad det varit för något. Det är ju inte så att det alltid är självklart vilken räkning som hör ihop med vilket medgivande.

Har inga autogiro längre (hopaps jag!) men när jag hade det så kom det inte några aviseringar alls. Kanske blivit så på senare tid.

Nej, jag vill ha koll på räkningarna oavsett om jag kan strössla med pengar eller ej.