Xbox "Anaconda" tre gånger kraftfullare än Sony Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Allt sammantaget är "12 TF" utan motstycke för konsoler. Iaf baserat på 2019 års teknik.

Njae.. är det inte ungefär vad Google menar att Stadia levererar, nu.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

Får se. Har inte brotttom, gamla spelburken ska stå bredvid TVn och så ska jag köra genom den tillsvidare ändå. Går iofs kanske få i en 4K blu-ray spelare i den och köra det genom datorn? Hmm...får undersöka om det finns sånt och on det går

Skickades från m.sweclockers.com

Finns inte dedikerade 4K UHD Blu-ray-spelare för PC men en del Blu-ray-läsare klarar av att läsa 4K-discar ändå! Iaf 16x spelare från ASUS! En snabb googling gav mig detta men finns säkert mer matnyttigt om du söker mer!

Permalänk
Medlem

Som vanligt, prislappen kan bli avgörande.

Skrivet av Thomaseron:

Frågan är om man vill ha en Anakonda om man inte får med frallor...
(får se om någon klurar ut referensen)

Jag föredrar reptil över spisen, ormbunke och Ericofon.
Men behöver kanske inte bo granne med Lennart Palm (även om han är en duktig musiker).

Permalänk

Så länge Sony inte levererar en handkontroll man kan hålla i utan kramp så blir det en sådan när den sjunkit lite i pris och det kommit versioner utan barnsjukdomar

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Så länge Sony inte levererar en handkontroll man kan hålla i utan kramp så blir det en sådan när den sjunkit lite i pris och det kommit versioner utan barnsjukdomar

De borde göra 2 olika handkontroller så att vi kan få en som är som xbox one och en playstation. Mina händer passar perfekt på den handkontrollen men xboxens är för stor så att jag får kramp i fingrarna

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser lite klent ut för en konsol som ska lanseras om ett år. Beräkningskapacitet en bit efter dagens snabbaste GPU;er, om ett år när det lär finnas snabbare kort från både AMD och nVidia, och sen får man anta en till livscykel på runt 7 år. Det kommer ju tyvärr fortsätta bromsa utvecklingen av spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Njae.. är det inte ungefär vad Google menar att Stadia levererar, nu.

Stadia är ingen konsol.
Det är en dator i en server någonstans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Stadia är ingen konsol.
Det är en dator i en server någonstans.

Den levererar inte riktigt som det är sagt heller. Som PS4 Pro och Xbone X tillsammans? Knappast. Spelare som betalar för 4K får det knappt ens. Hela konceptet är ett luftslott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tycker det ser lite klent ut för en konsol som ska lanseras om ett år. Beräkningskapacitet en bit efter dagens snabbaste GPU;er, om ett år när det lär finnas snabbare kort från både AMD och nVidia, och sen får man anta en till livscykel på runt 7 år. Det kommer ju tyvärr fortsätta bromsa utvecklingen av spel.

Att "bromsa" utvecklingen klarar PC på sin egen hand själv (hint: kundbasen sitter inte bara med det senaste och det snabbaste, långt ifrån) så den här konsolen (konsolerna) gör knappast någon skillnad.

Att det kommer finnas, och redan finns, grafikkort till PC som är snabbare saknar relevans, det är äpplen vs päron. Frågan är vad man kan få ihop för produkttypen lämplig kostnad, både ifråga om dollars och Watt. Med 2019 års AMD teknik hade det knappast varit möjligt så helt klart tas ett kliv framåt nästa år (vilket förstås är glädjande för alla, PC-spelarna inte minst).

(detta förutsatt att uppgiften är korrekt då, förstås)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Att "bromsa" utvecklingen klarar PC på sin egen hand själv (hint: kundbasen sitter inte bara med det senaste och det snabbaste, långt ifrån) så den här konsolen (konsolerna) gör knappast någon skillnad.

Om vi ska prata om bromsa utveckling så kanske vi ska nämna den oerhört svaga CPU för bärbara som sitter i konsolerna. Det har den gjort i över 6 år nu och den var markant långsammare än modsvarande mainstream CPU på PC redan när den släpptes. Det är nästan så min webbläsare belastar CPU mer än konsolspel som konverterats till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Om vi ska prata om bromsa utveckling så kanske vi ska nämna den oerhört svaga CPU för bärbara som sitter i konsolerna. Det har den gjort i över 6 år nu och den var markant långsammare än modsvarande mainstream CPU på PC redan när den släpptes. Det är nästan så min webbläsare belastar CPU mer än konsolspel som konverterats till PC.

Den har säkerligen ställt till en hel del huvudvärk. Men samtidigt har den har nog passat PC spelarna rätt bra. Innebär att typ alla PC-spelare har kunnat köra spelen i 60 Hz (eller mer) utan att deras CPU ställt till problem.

I teorin iaf, finns ju en del spel som krånglar fast de inte borde...kan möjligen bero på att 8 kärnor inte varit så vanligt på PC, förrns nyligen. Så det ska bli intressant att se vad som händer på PC sidan om det börjar designas spel som kräver 8 förhållandevis snabba kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det räknas väl ändå som delar av OS? Jag tycker ändå det är lite suboptimerat. Windows 10 tar en bra bit under 3GB och då har jag 50+ bakgrundsprocesses och 70+ Windows processes. Samt stöd för både UDP och Win32, stöd för 32-bit och 64-bit. Har antivirusprogram och några andra icke-Windows bakgrundstjänster igång som jag inte räknat bort men inga aktiva program på skrivbordet.

Tvärtom så tror jag att det är bra optimerat men de reserverar 3 GB "utifall". Bättre att reservera lite för mycket än lite för lite. Den ska t.ex. hantera att streama spel i 4K 60 FPS HDR som bara det är 3 GB/sekund okomprimerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Njae.. är det inte ungefär vad Google menar att Stadia levererar, nu.

Nja Stadia ligger på 10,7Tf och spekuleras om att det är special variant av Vega 56.
Medans "Anaconda" ligger på 12Tf och ryktet säger att den bygger på navi.

Så ungefär Vega 56 vs 5700xt som är överklockat med 20% typ (5700xt ligger på 9,7Tf).

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Att "bromsa" utvecklingen klarar PC på sin egen hand själv (hint: kundbasen sitter inte bara med det senaste och det snabbaste, långt ifrån) så den här konsolen (konsolerna) gör knappast någon skillnad.

Där kan man även beskylla äldre Windows. DX12 fungerar egentligen på grafikkort från 2012, men då Windows 7 fortfarande dominerat sen dess har spelen fortfarande gjorts för DX11 i åtanke.
På samma sätt hämmade Windows XP användningen av DX10/11.

Sen finns ju Vulkan som fungerat på Win7 sen dag ett, men det kom ett år senare än DX12. Jag har sett utvecklare på andra forum skriva att en stor orsak till att Vulkan haft svårt att ta mark är för att de måste skriva om alla shaders.

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

De borde göra 2 olika handkontroller så att vi kan få en som är som xbox one och en playstation. Mina händer passar perfekt på den handkontrollen men xboxens är för stor så att jag får kramp i fingrarna

Small, medium och large. Jag som har smala men xl-händer, ska inte prata om när jag spelar switch, får kramp på nolltid.... Men vad gör det när mario och zelda är fantastiskt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

eller så köper man det till vad fan man vill?

åh nej, ska du köpa en skoda? ferrari är mycket snabbare.
åh nej, ska du köpa en ferrari? skoda har mycket bättre lastutrymme.

låt folk köpa och spela på det dom vill, börjar bli redigt trött på sådana som dig.

Jo, vad som förvånar mig mest är alla som går in och läser nyheter om en produkt X, men som tydligen inte är intresserade oavsett hur bra den blir, för att de redan bestämt sig för att köpa Y, eller någon produkt i en helt annan kategori.

Mest patetiskt blir alla inlägga i stil med "jag gillar inte alls denna typ och produkt, och kommer att köpa Y istället!".

Sanslöst hur vissa är funtade....

Skrivet av Vangen:

Vad bittert alla låter, jag tror starkt på att nästa generation kommer visa något oförutsägbart tack vare Zen 2 och gå steget från en AMD Kabini 5350 APU till Zen 2.

AMD Kabini vs R5 3600]Kabini vs R5 3600

Kan enbart instämma!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Vet verkligen inte hur Microsoft kan motivera oss med hyfsad dator och gillar att spela på dator att skaffa nästa Xbox. Verkar ju som att alla Xbox exklusiva spel kommer till PC också så.
Å andra sidan kanske de inte behöver motivera oss. De släpper spelen på Game Pass så betalar vi dem pengar varje månad istället.

Exakt. De behöver rinte "motivera" någon som inte vill ha konsol att köpa det. Ser inte alls problemet.

Spela på konsol eller dator; Microsoft skiter i vilket så länge du köper deras spel och tjänster!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det räknas väl ändå som delar av OS?

Det beror på vilka tjänster det handlar om, och hur man semantiskt definierar olika saker.

Det sagt; har det någon som helst j-vla betydelse?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Tråkig ton på vissa här, Ni ska vara snälla annars får ni inte några hårda paket av Tomten.
Spelar endast på PC, men nu blev man sugen på konsol...Tiden får utvisa.

Håller med. Trist med alla surpuppor som finns här på jorden och som gör allt för att sprida sin negativism om kring sig, men allra tristast har de nog själva att vara sådana neggon!

Tycker det skall bli jättespännande med nya Zen-produkterna i nästa genrations konsoler, och ser fram emot det!

Då är även jag huvudsakligen PC-spelare (trots att jag/vi har ett flertal Switchar och kryssboxar hemma). Allt har sin olika för- och nackdelar. Spelar i bland även en hel del på mobilen.

Det ena behöver inte utesluta det andra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Om jag inte minns fel så är det även för inspelningsfunktionen Xbox DVR. Jaja, jag ska inte klaga. Bara tycker det låter mycket i jämförelse med vad min PC drar.

Kika på OS:et som kör på din dator nästa gång, och du kommer se att an hel del RAM används för att snabba upp datorn på olika sätt (chache, etc.).

Du kan vara lugn och behöver inte oroa dig. Jag tror att teknikerna och systemutvecklarna på Microsoft har bättre koll på detta än vad du har.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Varför släppa två versioner där den ena till och med är sämre än dagens xbox one x?
Det verkar konstigt för mig, då är det alltså upp till speltillverkarna att anpassa spelet så det går att spela på båda versionerna? Det lär ju sluta bra....

Skulle misstänka att bredden på kapacitet och prestanda på PC är betydligt bredare (både lägre och högre), och även om det är betydligt svårare att ta hänsyn och utveckla för det, så lyckas speltillverkarna med det.

Att hantera två olika prestanda konfigurationer har både Microsoft och Sony visat funkar bra med nuvarande PS4/Pro och XB1S/X, och ser ingen anledning att de inte skulle klara det under nästa generation.

Vad är det som du är så oroad över eller tveksam till? Förstår verkligen inte din skepsis och negativism kring något som redan fungerar fint idag?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Aldrigt köpt en konsoll vid release. Känns alltid bättre att vänta ett år eller liknande. Och det blir PS5.

Nyheten kan ju vara intressant att läsa även om man inte förbokar. Har heller aldrig köpt nästan någon produkt vid "release", men det är det väl inte heller någon här, eller i nyheten, som implicerar att du måste göra?

Sedan är det ju bara för komiskt med alla som kommer in i en Xbox tråd för att tvångsmässigt behöva tala om att de garanterat skall köpa PS5.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

min tanke är att den "dåliga" / billiga blir bärbar

Tror personligen inte på att varken Microsoft eller Sony kommer ge sig in i det bärbara segmentet. Switch är helt dominerande där, och en mycket svår konkurrent att ta sig an inom det området.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Njae.. är det inte ungefär vad Google menar att Stadia levererar, nu.

Kikar du på analyser hos DF mflr. så ser du att Googles rack-PC inte ens levererar i kapacitet med dagens XB1X (eller den svagare PS4P).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tycker det ser lite klent ut för en konsol som ska lanseras om ett år. Beräkningskapacitet en bit efter dagens snabbaste GPU;er, om ett år när det lär finnas snabbare kort från både AMD och nVidia, och sen får man anta en till livscykel på runt 7 år. Det kommer ju tyvärr fortsätta bromsa utvecklingen av spel.

Konsol bygger ju numera på mer eller mindre vanliga PC-komponenter. Oftast i mellanklassen. Annars skulle konsolerna bli alldeles för dyra.

Ser inte hur du tänkt dig att detta skulle vara annorlunda för nästa generation?

Vad hade du tänkt och hoppats på? Att en konsol för ca fem papp skall slå en PC för 15 papp?

Känns som om du har alldeles för verklighetsfrånvända krav och förhoppningar.

Skrivet av ipac:

Att "bromsa" utvecklingen klarar PC på sin egen hand själv (hint: kundbasen sitter inte bara med det senaste och det snabbaste, långt ifrån) så den här konsolen (konsolerna) gör knappast någon skillnad.

Att det kommer finnas, och redan finns, grafikkort till PC som är snabbare saknar relevans, det är äpplen vs päron. Frågan är vad man kan få ihop för produkttypen lämplig kostnad, både ifråga om dollars och Watt. Med 2019 års AMD teknik hade det knappast varit möjligt så helt klart tas ett kliv framåt nästa år (vilket förstås är glädjande för alla, PC-spelarna inte minst).

(detta förutsatt att uppgiften är korrekt då, förstås)

Exakt. Väl talat.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Om vi ska prata om bromsa utveckling så kanske vi ska nämna den oerhört svaga CPU för bärbara som sitter i konsolerna. Det har den gjort i över 6 år nu och den var markant långsammare än modsvarande mainstream CPU på PC redan när den släpptes. Det är nästan så min webbläsare belastar CPU mer än konsolspel som konverterats till PC.

Det beror på verkligheten i form och tekniska orsaker och vilka produkter/komponenter som finns att tillgå på marknaden.

Intel har inte kunnat erbjuda lösningar med kombinerad CPU & GPU, och AMD:s förra arkitektur av CPU:er (byggt på Bulldozer) var inte mer kraftfull än så.

Med Zen så kommer nog förbättringarna i CPU-prestanda att ha potential att vara stora i både Microsofts och Sonys nästa konsolgenerationer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Nja Stadia ligger på 10,7Tf och spekuleras om att det är special variant av Vega 56.
Medans "Anaconda" ligger på 12Tf och ryktet säger att den bygger på navi.

Så ungefär Vega 56 vs 5700xt som är överklockat med 20% typ (5700xt ligger på 9,7Tf).

Du har Goggle lyckats extremt dåligt (om det du skriver verkligen stämmer). De når ju inte ens upp till förra årets konsoler. Varken PS4P, eller den kraftfullare XB1X.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Med Zen så kommer nog förbättringarna i CPU-prestanda att ha potential att vara stora i både Microsofts och Sonys nästa konsolgenerationer.

Jag skrev det ett par inlägg tidigare att det var det jag såg fram emot mest på de nya konsolerna. Den enorma skillnaden i CPU-kraft kommer göra att utvecklarna helt plötsligt har stora resurser lediga för fysik och AI t.ex. Samt att det också ser ut att bli väldigt liten skillnad i CPU-spec mot den ryktade billiga konsolen. Det som skiljer är GPU-kraft. Att skriva ett spel för två helt olika CPU-nivåer är mycket svårare och mer resurskrävande än att bränna 100% extra GPU-kraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag skrev det ett par inlägg tidigare att det var det jag såg fram emot mest på de nya konsolerna. Den enorma skillnaden i CPU-kraft kommer göra att utvecklarna helt plötsligt har stora resurser lediga för fysik och AI t.ex. Samt att det också ser ut att bli väldigt liten skillnad i CPU-spec mot den ryktade billiga konsolen. Det som skiljer är GPU-kraft. Att skriva ett spel för två helt olika CPU-nivåer är mycket svårare och mer resurskrävande än att bränna 100% extra GPU-kraft.

Japp, håller med om att det har potential att bli ett mycket bra och trevligt hopp upp där!

Att de tidigare AMD-processorerna (baserade på Bulldozer-arkitekturen) på dagens konsoler inte kunnat mäta sig med PC med högpresterande Intel-processorer är som sagt inget märkligt, utan rätt givet (om man har den minsta koll).

Men gällande att det skulle vara så svårt så tror jag personligen att det är svårare totalt att utveckla för PC/dator pga. den enorma mängden variationer i både permutationer av olika komponenter, och även en enorm spridning i prestanda som finns hos de olika spelarnas datorer (annars håller jag med om att skala för olika kraftfulla GPU är enkelt).

Förtydligande att det är Bulldozer-arkitekturen som gällt fram tills nästa gen konsoler på Zen
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Japp, håller med om att det har potential att bli ett mycket bra och trevligt hopp upp där!

Att de tidigare AMD-processorerna (Bulldozer) på dagens konsoler inte kunnat mäta sig med PC med högpresterande Intelprocessorer är som sagt inget märkligt, utan rätt givet (om man har den minsta koll).

Men gällande att det skulle vara så svårt så tror jag personligen att det är svårare totalt att utveckla för PC/dator pga. den enorma mängden variationer i både permutationer av olika komponenter, och även en enorm spridning i prestanda som finns hos de olika spelarnas datorer (annars håller jag med om att skala för olika kraftfulla GPU är enkelt).

Bulldozer finns inte i någon konsol. Det är Jaguar i både Xbox One och PS4.