Permalänk

Förstagångsköpare av vattenkylning

Tjenare,

Har alltid varit fett sugen på testa vattenkylning.
Nu känner jag att tiden börjar säga mer och mer att det börjar bli dags.

Har kikat en hel del YT-filmer så har väl fått ganska bra humm om vad det handlar om.

Men vilka prylar ska man köpa?
Finns ju så mycket idag på marknaden, men tycker utbuden är ganska kassa i de flesta butiker... eller finns det någon bra butik att rekommendera som jag kan ha missat?

Har kikat på EKWs system, och de känns lite mer premium, kanske fått fel uppfattning.
https://www.inet.se/produkt/5320695/ek-kit-rgb-360

Är detta bra grejer, eller bör man plocka ihop ett eget kit?

Ska man köra hela vägen och kör PETG-ledningar direkt som jag tycker är det absolut snyggaste?
Eller ska man börja lugnt med silikonslangar och lära sig principen i praktiken?

Färdiga kiten är ju alltid med silikonslangar. Så ska man köra med hårda rör så känns ett kit kanske inte det optimala/prisvärt?

Tanken är att köra ett Lian Li PC-O11 Dynamic Vit ( https://www.inet.se/produkt/6902887/lian-li-pc-o11-dynamic-vit )

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av The mozZe:

Tjenare,

Har alltid varit fett sugen på testa vattenkylning.
Nu känner jag att tiden börjar säga mer och mer att det börjar bli dags.

Har kikat en hel del YT-filmer så har väl fått ganska bra humm om vad det handlar om.

Men vilka prylar ska man köpa?
Finns ju så mycket idag på marknaden, men tycker utbuden är ganska kassa i de flesta butiker... eller finns det någon bra butik att rekommendera som jag kan ha missat?

Har kikat på EKWs system, och de känns lite mer premium, kanske fått fel uppfattning.
https://www.inet.se/produkt/5320695/ek-kit-rgb-360

Är detta bra grejer, eller bör man plocka ihop ett eget kit?

Ska man köra hela vägen och kör PETG-ledningar direkt som jag tycker är det absolut snyggaste?
Eller ska man börja lugnt med silikonslangar och lära sig principen i praktiken?

Färdiga kiten är ju alltid med silikonslangar. Så ska man köra med hårda rör så känns ett kit kanske inte det optimala/prisvärt?

Tanken är att köra ett Lian Li PC-O11 Dynamic Vit ( https://www.inet.se/produkt/6902887/lian-li-pc-o11-dynamic-vit )

Köp ett EK kit där radiator passar börja där så du lär dig

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av The mozZe:

Tjenare,

Har alltid varit fett sugen på testa vattenkylning.
Nu känner jag att tiden börjar säga mer och mer att det börjar bli dags.

Har kikat en hel del YT-filmer så har väl fått ganska bra humm om vad det handlar om.

Men vilka prylar ska man köpa?
Finns ju så mycket idag på marknaden, men tycker utbuden är ganska kassa i de flesta butiker... eller finns det någon bra butik att rekommendera som jag kan ha missat?

Har kikat på EKWs system, och de känns lite mer premium, kanske fått fel uppfattning.
https://www.inet.se/produkt/5320695/ek-kit-rgb-360

Är detta bra grejer, eller bör man plocka ihop ett eget kit?

Ska man köra hela vägen och kör PETG-ledningar direkt som jag tycker är det absolut snyggaste?
Eller ska man börja lugnt med silikonslangar och lära sig principen i praktiken?

Färdiga kiten är ju alltid med silikonslangar. Så ska man köra med hårda rör så känns ett kit kanske inte det optimala/prisvärt?

Tanken är att köra ett Lian Li PC-O11 Dynamic Vit ( https://www.inet.se/produkt/6902887/lian-li-pc-o11-dynamic-vit )

Jag var precis där du är nu, för två år sen. Jag byggde min loop, och skrev en artikel om hela processen. Om du är sugen på att läsa och se lite bilder på hur det blev så finns den här: https://medium.com/@maxwitt/building-the-rage-against-the-machine-aa887647214f

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att mina beslut om att exempelvis köra kopparrör och dissa mjuka slangar inte är över huvud taget objektiva. Fundera över vad du tycker är snyggt (om du kommer titta på loopen) och välj sedan baserat på estetik vs. svårighetsgrad. Jag hade inte så mycket självförtroende kring att böja PETG, så om jag inte hade valt metallrör så hade det nog blivit slangar i alla fall.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk

@kirayatail: Ingen liten artikel nu!
Får ta och läsa den när jag har tid. Har svårt för läsa så mycket >.<

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Köp ett EK kit där radiator passar börja där så du lär dig

Ja det jag funderar över.
Men samtidigt, hur svårt kan de va att böja lite rör? Ser busenkelt ut när man kolla YT-videos Blir ju såååå mycket snyggare.

Men jag får typ kortslutning när man ser alla storlekar på nipplar och rör och sånt.

Vilken butik har mest och bäst grejer?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av The mozZe:

Ja det jag funderar över.
Men samtidigt, hur svårt kan de va att böja lite rör? Ser busenkelt ut när man kolla YT-videos Blir ju såååå mycket snyggare.

Men jag får typ kortslutning när man ser alla storlekar på nipplar och rör och sånt.

Vilken butik har mest och bäst grejer?

Bäst saker är EK när det gäller support, enkelhet i form av manualer och tillgänglighet tycker jag.

Därför är KIT du ska börja med för lära dig om vinklar etc etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av The mozZe:

Ja det jag funderar över.
Men samtidigt, hur svårt kan de va att böja lite rör? Ser busenkelt ut när man kolla YT-videos Blir ju såååå mycket snyggare.

Men jag får typ kortslutning när man ser alla storlekar på nipplar och rör och sånt.

Vilken butik har mest och bäst grejer?

Så sa jag med tills jag hade hunnit gå igenom 5 meter akryl innan bygget var färdigt

Börja med softtubing, det kommer att vara värt det.

Permalänk
Avstängd

@AMDDDDD: Behöver inte bli så fult med soft tubing:

Permalänk

@AMDDDDD:
Så man lär sig juh, öva
Ingen är mästare från början

Permalänk

Ingen som kan rekommendera någon entusiastforum/FB-grupp eller liknande?
Måste la finnas någon typ köp och sälj för vattenkylning? Känns som det borde finnas mycket bra beggat att köpa?

Bästa butiken att köpa prylar??

Permalänk
Permalänk

LOL lite pinsamt att man glömt kolla sweclockers marknad >.<
Men när det kommer till nya pryttlar då?

Permalänk
Avstängd

@The mozZe:

Overclockers.co.uk
Watercooling.co.uk
alphacool.com
ekwb.com
aquacomputer.com
inet.se

Men kikar du via amazon och ebay så hittar du andra bra säljare.

Permalänk
Skrivet av sweborn:

@The mozZe:

Overclockers.co.uk
Watercooling.co.uk
alphacool.com
ekwb.com
aquacomputer.com
inet.se

Men kikar du via amazon och ebay så hittar du andra bra säljare.

Tack