Permalänk
Medlem

Vad att göra inför processor byte?

Hej, jag har just nu en Ryzen 7 1700 och köpt ett nytt grafikkort. Ett RX 5700 XT ASUS ROG och i några spel som gta så fungerar inte grafikkortet som det ska och jag får runt 55-60fps när jag borde få 150fps typ. Men tror att det kanske är processorn som inte kan hålla ikapp med grafikkortet eller något sånt. Men det är fett konstigt att jag får under 60fps på högsta grafik på gta v online. Funderade på att köpa en Ryzen 5 3600 om det ens gör skillnad men om det är värt det så undrar jag bara om jag behöver uppdatera mina bios och sen bara installera processorn. Undrar om det är värt att köpa en ny processor och om det gör skillnad i spel, samt om det finns andra saker att göra före installationen av min Ryzen 3gen processor?

Permalänk

Enklast är att bara dra upp en Task manager, switcha till performance-tabben och sen dra igång valfritt spel.. efter ett par minuters spelande tabbat ut och kolla resurs-användningen. Är CPU'n på 100% konstant ja då har du troligen en bottleneck där.

GTA är knappast välkänt för ett prestera FPS bör även tilläggas.

Förberedande borde inte vara så värst mycket då de ska ha samma socket. Se till att ha kylpasta hemma?

Permalänk
Medlem

@bearstyle: Okej, så om min cpu ligger på 100% konstant om jag har kört i 5-10min på gta så är ett bottleneck? Har en AM4 socket så det kommer funka, Kollade på mitt moderkorts hemsida och kollade på bios uppdateringar och det stod massa nya med "Support with 2gen 3gen" Så det kommer säkert funka. Dem gamla AM4 sockets är backwards compatible med 2gen och 3gen. Men om cpun nu är på 100% och är bottleneck finns det något som jag kan göra för att fixa det eller är det bästa sättet att köpa en ny processor. Kollade på vad gta är mest krävande för och det är både cpun och gpun så om jag nu har ett kraftigt grafikkort med en low-mid range cpu så blir det nog bottleneck för min processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bearstyle:

Enklast är att bara dra upp en Task manager, switcha till performance-tabben och sen dra igång valfritt spel.. efter ett par minuters spelande tabbat ut och kolla resurs-användningen. Är CPU'n på 100% konstant ja då har du troligen en bottleneck där.

GTA är knappast välkänt för ett prestera FPS bör även tilläggas.

Förberedande borde inte vara så värst mycket då de ska ha samma socket. Se till att ha kylpasta hemma?

Jag vet inte riktigt hur task manager fungerar men det är viktigt att påpeka att även om en kärna ligger på 100% så är det en bottleneck. Man ser trådar då och då när processorn bara används till t.ex 60% men i själva verket kan en kärna/ett par kärnor spika upp till 100% och hålla tillbaka prestandan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Men hur kan man göra för att sluta cpun att bottlenecka? Finns det något/bästa sätt att göra så det använder all prestanda eller beror bottlenecken på vilka komponenter man har och hur bra alla är?

Om jag förstår det rätt så är det att om CPU användningen är högre än gpu användningen så bottleneckar min cpu och vise versa?
Om ex min cpu ligger på 100% användning och min gpu på 50% så bottleneckar min cpu för att cpun har så mycket att göra så gpun inte kan maxa ut med sin fulla prestanda?

Permalänk

Går inte att balansera om bottlenecken utan är det så att din CPU ligger på 100% utilization så har du inte tillräckligt med performance i cpun för att klara av det du försöker få den att göra helt enkelt. Tyvärr är då det tråkiga svaret att byta CPU är the way to go.
Men som sagt, spela lite och kika task manager (simple way I know men works) och se hur det ser ut. Ligger grafen på 100% konstant (går att expandera så du ser per kärna också) så har du tyvärr inte tillräckligt med kraft i din CPU.

Användningen av GPU vs CPU går inte direkt att styra över själv utan är baserat på hur spelet är byggt. Du kan ev ställa ner lite visuella elelment och få ner CPU och GPU-usage lite men inget kommer rädda en underdimensionerad CPU i detta läge.

Permalänk
Medlem

@bearstyle: Det var det jag anade. Sen när jag bytte mitt grafikkort har inte alla spel spelat mycket bättre än det jag hade innan. Hade ett gtx 1060 6gb och det har inte blivit en så skort skillnad. Men tror du det kommer bli stor skillnad om jag uppgraderar till en Ryzen 5 3600? GTA V är väldigt CPU krävande och att balansera ut mitt kraftfulla grafikkort med en bättre presterande CPU borde fixa alla problem i spelen eller? Ryzen 5 3600 är inte så dyr, runt 2300kr så är det värt pengarna. Om man kollar skillnaden på min Ryzen 7 1700 som jag har nu och R5 3600 så är det 20% skillnad i gaming och avg prestanda. Värt att köpa? eller ska man sikta på en annan Ryzen processor som är mest värt prestanda för pengarna.

Jag funderade på att köpa en ny processor så du behöver inte oroa dig med att säga att jag bör köpa en ny för det kommer jag nog göra, för att kunna balansera ut spelen jag spelar. För vissa spel är väldigt CPU intensivt och vissa GPU intensivt så det blir nog en bra balans med att kunna ha en bra CPU och en bra GPU.

Permalänk
Medlem

Högre upplösning i ett spel kan minska påfrestningen på CPU då man lägger mer arbete på sin GPU så har spelet stöd för resolution scaling kan du testa det. Men en R5 3600 bör ge dig en rätt så bra förbättring då den boostar en hel del högre än din nuvarande.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Testat gta v nu och använder msi afterburner om det kan vara bra att använda och mitt grafikkort är i mer användning än min processor så det känns rätt så konstigt.

CPU: 20-30%

GPU: 80-90%

det är värderna jag får typ

det går upp och ner hela tiden med GPU användningen och CPUn är inte på höga varv utan ligger på runt 20-30% hela tiden.

PÅ rainbow så ligger GPUn på 50-70% och CPU på 50%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

@ClintBeastwood: Testat gta v nu och använder msi afterburner om det kan vara bra att använda och mitt grafikkort är i mer användning än min processor så det känns rätt så konstigt.

CPU: 20-30%

GPU: 80-90%

det är värderna jag får typ

det går upp och ner hela tiden med GPU användningen och CPUn är inte på höga varv utan ligger på runt 20-30% hela tiden.

Du måste kolla per kärna, du har en 8-kärnig CPU så 20% kan betyda att EN till TVÅ kärnor ligger på 100%(en kärna är 12.5% av hela CPU:n).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Rensade du gamla drivrutiner med tex DDU, innan du installerade ditt nya grafikkort och nya drivrutiner?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: Nja, asså jag rensade mina gamla nvidia drivrutiner men DDU och det var rekommenderat att gå in i safe mode men när jag gick in i safe mode så behövde jag mitt admin lösenord för använder just nu pin kod. Men jag bytte lösenord och gick in i safe mode igen men det stod att det var fel lösenord och försökte flera gånger, kan nog varit en bugg, men jag kunde inte gå in i safe mode för det stod fel lösenord så jag tog och rensade alla drivrutiner i vanliga windows. Men jag tog och rensade upp skräp och annat med ccleaner för att vara helt säker att alla nvidia drivers är borta, men ska man testa att rensa sina amd drivers i safe mode samt nvidia drivers om det kanske finns några kvar och sen ladda ner amd drivers igen efter jag har varit i safe mode?

Permalänk
Medlem

@the squonk: Okej, ska göra det när jag kommer hem. Så jag ska kolla på alla mina kärnor och om det är en eller flera kärnor som är på 100% så är det en bottleneck som pågår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

@ClintBeastwood: Testat gta v nu och använder msi afterburner om det kan vara bra att använda och mitt grafikkort är i mer användning än min processor så det känns rätt så konstigt.

CPU: 20-30%

GPU: 80-90%

det är värderna jag får typ

det går upp och ner hela tiden med GPU användningen och CPUn är inte på höga varv utan ligger på runt 20-30% hela tiden.

PÅ rainbow så ligger GPUn på 50-70% och CPU på 50%

Nu kan det finnas måna anledningar till att man får sämre prestanda än man bör. Tex drivrutinerna som du ska fixa.
antal program som är ingång i bakgrunden (kolla autostart, det ska va så få som möjligt).

Men att du har en bottleneck är en självklarhet när man kollar på hur lite din GPU används. Den ska alltid ligga på 99-100% när man spelar (så länge du inte har begränsat fps till tex 60, 120, 144 ect).

GTA V är ett rätt gammalt spel och det är dessutom dåligt optimerat. Och Ryzen cpuerna fanns inte när de spelet lanserades så det tog många år för dem att uppdatera så det fungerar bättre.

Men ja, en 3600 skulle absolut prestera bättre än 1700. Tror du kan räkna med att gå från 50fps som lägst, till 70+ beroende på hur grafikkrävande inställningar man kör med.

Jag har R5 3600 och GTX 1080 och får ut 100-160 (fps cap) i BF5 på 1440p Low. BF5 är mycket mer grafiskt krävande än GTA V.

Så min rekommendation är att byta till 3600 oavsett. Och rensa ditt windows från onödigt skräp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth: Okej, tack så mycket för hjälpen:) Det som går upp och ner beroende på en sak är spelare i lobbyn. Om jag går in i en solo session där bara jag är i lobbyn och inte nån annan spelar så går fpsn upp till 70-80fps medans om det är upp till 20+ spelar i en online session så går fps ner direkt. I loading screen så får jag runt 150fps och sen ner till 50fps. Men jag ande att jag skulle byta processor så det är inte en dålig nyhet att det troligen är bäst att köpa en ny. Köpt min Ryzen 7 1700 2018 så den är inte så gammal men jag har en extra dator som jag tar med mig på LAN, så det kan bli nice med en uppgradering till den med min gamla processor som jag hade i min vanliga dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jakjan:

Hej, jag har just nu en Ryzen 7 1700 och köpt ett nytt grafikkort. Ett RX 5700 XT ASUS ROG och i några spel som gta så fungerar inte grafikkortet som det ska och jag får runt 55-60fps när jag borde få 150fps typ. Men tror att det kanske är processorn som inte kan hålla ikapp med grafikkortet eller något sånt. Men det är fett konstigt att jag får under 60fps på högsta grafik på gta v online. Funderade på att köpa en Ryzen 5 3600 om det ens gör skillnad men om det är värt det så undrar jag bara om jag behöver uppdatera mina bios och sen bara installera processorn. Undrar om det är värt att köpa en ny processor och om det gör skillnad i spel, samt om det finns andra saker att göra före installationen av min Ryzen 3gen processor?

Idag är det en dramatisk skillnad att uppgradera från en 1700 till dagens 3000 serie.
du får ut ca 1000mhz mer i prestanda eller runt 30% ipc lyft.
Relativt sett.
jag gick den långa vägen med 1600, 2600x och nuvarande 3600 och det gjorde en massiv skillnad.

När jag byter,
default inställningar dvs ingen överklock.
flasha senaste bios.
installera nya chipset drivrutiner.
byt ut cpu.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

@Flopper: Okej, men asså jag har haft massa problem som sagt och vet inte ens om det är processorn som skapar problemet. Men tror du själv att det kan vara problemet i spelen? ska kolla lite djupare in om hur mycket användning som mina kärnor körs på. Men när jag körde msi afterburner på gta v så fick jag gpu användning på runt 50-70% och inte upp till 99% Om man ser dessa värden är det p.g.a bottleneck av nån sort? Vill ju inte byta ut processorn i onödan. Även om R5 3600 är bättre. Så väl allt funkar bra och alla spel spelas på minst 60fps beroende på vilket spel. Men måste cpu värde indikera specifikt såna värden man får om det är bottleneck eller kan värden gömma sig och inte vissa bottleneck värden? alltså kan bottleneck befinna sig utan att vissa specifikt bottleneck värden.

Permalänk
Medlem

Lite osäker på vad du menar men ja, har du en flaskhals så kommer det synas.

Du skriver att du har högsta inställningarna på gta, om du verkligen menar det så är det inte konstigt om du inte når 60fps. Det finns flera inställningar du kan sänka utan att påverka bildkvalitén speciellt mycket, du kan ju testa med det först om du inte vill köpa en ny processor. Man måste ju inte köra allt på max bara för att reglageb tillåter det

Hade jag varit du så hade jag väntat med att köpa något och hållit lite koll på erbjudanden under tiden. Mellandagsrean kommer ju t.ex. ganska snart.

Permalänk
Medlem

@Trunk: Okej, ska försöka sänka mina grafik inställningar. Men vet du några inställningar som påverkar prestanda mycket men som inte försämrar bild kvalitén? Varför jag har så höga grafikinställningar är p.g.a min nya gpu. Den borde klara gta v på högsta setting utan problem men såklart när jag har kollat på benchmarks med mitt grafikkort så använder folk alltid en i9 9900k eller bara nån high-end processor. För när dom kör på 1080p eller 1440p så får dom alltid 100-150fps på högsta grafik på gta men är en stor del av den prestandan gjort av den kraftfulla processorn? Har kollat på om gta är gpu krävande eller cpu krävande och det verkar vara att gta är en av dom mest cpu krävande spelen p.g.a att cpu måste läsa och skicka all data som är runt mappen till gpun och det tror jag tar stryk på de flesta mid-low-range processorer. Men som du sa så tycker jag också att jag ska försöka att bara ändra inställningar i spelen för att få lite extra fps istället för att bara köpa en ny processor. Men kommer det fortfarande bli stor skillnad med ett processor byte från R7 1700 till R5 3600? Asså R5 3600 är rätt så billig så en boost på processorn på 20-30% för en sån billig processor borde vara värt det. Samt att jag väntar och kollar om det bli rea på R5 3600 så det blir ännu mer prisvärt. Samma med RX 5700 xt Så köpte jag det 1000kr billigare på black friday.

Permalänk
Medlem

@the squonk: kollade precis task, och körde i några minuter och såg inget speciellt. Men såg skillnad i fps när jag körde, För i story mode så hade jag avg 70-90-fps när jag körde bil på gatan, och direkt när jag körde in i en tåg tunnel så stack min fps upp till 150fps. Kan det bero på att gpu inte måste rendera så mycket eller att cpu inte måste ge lika mycket information till gpu att bearbeta till en bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

@the squonk: kollade precis task, och körde i några minuter och såg inget speciellt. Men såg skillnad i fps när jag körde, För i story mode så hade jag avg 70-90-fps när jag körde bil på gatan, och direkt när jag körde in i en tåg tunnel så stack min fps upp till 150fps. Kan det bero på att gpu inte måste rendera så mycket eller att cpu inte måste ge lika mycket information till gpu att bearbeta till en bild?

Både och, inte många objekt i en tunnel såklart fps går upp.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Du kan sänka rendering distance i GTA. Jag tror att det ska vara en rätt hård inställning på CPU så dra ner det lite och se om du märker någon skillnad.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hade alla mina setting på ultra high innan, tog ner dom till high men det blev inte så stor skillnad. Det som är så sjukt är att min CPU inte ligger på 100% medan men gpu ligger på 20-40%. Utan min gpu ligger på runt 20-80% gpun kan gå upp till 99% men min cpu ligger hela tiden bara på 20-30%. Asså GTA V är väldigt CPU krävande så fattar inte hur min cpu kan ligga så lågt.

Permalänk
Medlem

@Jakjan: Jag skulle kollat HWinfo32 eller något annat program för att få lite mer detaljerad information. Radeon overlay eller wattman för att få en graf över grafikkortet.

Kan vi öven få PSU, Ram och moderkort?

Några saker som jag kan tänka mig skulle bråka med dig. GPUn boostar för högt och sedan blir varm och throttlar. Vet inte hur vanligt det är med 5700xt korten men något min Vega har gillat att göra. Är detta en bidragande orsak så kan det finnas lite justeringar att göra.

CPUn orkar helt enkelt inte med -> uppgradera till 2600(x) eller 3600. Kan bero lite på moderkort vad som är smidigast. Stödjer ditt kort 3600 så är den bättre men annars är 2600x en solid processor. I gta5 (vet inte inställningar) så ger 2600 ca 10fps i medel högre än 1600 och 2600x ger ytterligare någon extra fps. 3600 ger ca 26fps extra jämfört med 1600.

Vad för minne har du? Ryzen processorer älskar snabbt minne så detta skulle också kunna bottlenecka dig lite.

Så: Detaljerad system info och detaljerad temperatur/belastning på olika komponenter önskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Hade alla mina setting på ultra high innan, tog ner dom till high men det blev inte så stor skillnad. Det som är så sjukt är att min CPU inte ligger på 100% medan men gpu ligger på 20-40%. Utan min gpu ligger på runt 20-80% gpun kan gå upp till 99% men min cpu ligger hela tiden bara på 20-30%. Asså GTA V är väldigt CPU krävande så fattar inte hur min cpu kan ligga så lågt.

Som flera varit inne på räcker det inte med att titta på den totala CPU-belastningen. Program som inte trådas (där kod exekveras parallellt) kommer att belasta en kärna till max, men inte några andra kärnor. På en CPU med 4 kärnor får man då ett totalt nyttjande av 25% (en fjärdedel av kärnorna i processorn). Titta på belastningen på individuella kärnor för att se hur processorn jobbar.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

@psilobe: Min GPU ligger runt 60-70 grader och kan gå upp till 80 grader men går snabbt ner. CPU grader är runt 40-50 och har 16gb ram på 2666Hz tror jag, eller 2600Hz. Mitt moderkort är ett Gigabyte AX370 GAMING K3 och Har en stock cooler CPU med 3 140mm fläktar och en M.2 SSD på 3000MB/S och 250GB och en kingston på 500MB/S och 480GB och en HDD på 2TB, M.2 är en corsair MP500 och en vanlig kingston SSD. Seagate HDD. Samt såklart en Ryzen 7 1700. Det är fett konstigt att min cpu kör på så låga varv för när jag hade mitt 1060 6gb så fick jag runt samma fps, men Sen när jag rengjorde hela dator gick fps på gta v upp från 40-50 till 60-70fps bara lite damm kan göra så mycket skillnad med prestanda. Men rengjorde ju datorn för bara några veckor sedan som luftflöde eller igentäppta komponenter kan inte vara problemet. Kan inte fatta vad som isåfall bottleneckar min CPU för GTA V är väldigt CPU intensivt så om min CPU ligger på 20-30% är det inte konstigt att jag ligger på 50-55fps. På andra spel funkar allt som vanligt men testade rainbow och då får jag runt 150-200fps men på 1080p ska mitt grafikkort kunna köra rainbow på runt 220-230fps men den processorn dom använder i sina benchmarks brukar vara i7or eller i9 9900k som säkert gör drastiska skillnader med fps i spel även om man har samma grafikkort som dom benchar.

Tack för all hjälp jag får från er killar:) uppskattar det som tusan:))

Permalänk
Medlem

Kan flika in att jag reagerade på att min CPU-användning var låg när jag spelade GTA V igår. sällan över 12%. Å andra sidan satt jag inte och kontrollerade enskilda kärnor och eftersom jag har 8c/16t i min propp räknar jag med att GTA V inte nyttjar mer än en eller två kärnor. Grafikkortet (GTX 970) pendlade runt 50-55% i belastning och VRAM låg på 3.8GB av 4GB. Man måste alltså veta vad man ska leta efter när man felsöker prestandaproblem, så att man tittar på rätt saker.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

@Jakjan: Konstigt för i GTA5 benchmarks med ryzen processor på 1080 så ger 1600 ändå över 100fps i snitt. Kolla upp CPU belastningen per kärna så att inget sådant spökar. Bios och dylikt uppdaterat?

Känns primärt som att något förhindrar att komponenterna nyttjas effektivt men svårt att felsöka såhär.

Permalänk
Medlem

Min cpu har 8 kärnor men ska jag bara ta upp alla 8 cpu kärnor i MSI afterburner? För att se om det är nån kärna som ligger på 100%? Asså kan en CPU bottlenecka en gpu även om CPU användning vid cpun ligger på 20-30%? kan cpun bottlenecka gpu om bara en eller två kärnor ligger på 100%? Min gpu användning ligger som sagt på avg 40-60% men den kan gå upp till 99% även om min cpu ligger på 20-30% om min cpu bottleneckar min gpu borde la aldrig gpu gå upp så högt som 99%?

Permalänk
Medlem

Om mjukvaran som körs inte kan sprida sitt jobb på flera kärnor så är det den enskilda kärnans prestanda som blir begränsningen, flaskhalsen (bottleneck på engelska). Processorn kan då inte exekvera programmet snabbare och din GPU står och väntar. Det viktiga är alltså att titta på samtliga kärnor (logiska) i processorn för att avgöra om det är den som är flaskhalsen.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster