LG Ultragear 27GL850 är nästa skärmtest

Permalänk
Melding Plague

LG Ultragear 27GL850 är nästa skärmtest

Innan julen ska Thomas testa klart LG Ultragear 27GL850, en IPS-skärm med 2 560 × 1 440 pixlar i 144 Hz och adaptiv synkronisering. Vad vill du veta?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Enligt RTings har denna skärmen usel black uniformity och kontrast vilket gör skärmar som PG279Q tydligen bättre. Undrar om ni kan konfirmera detta då PG279Q är nästan 4 år gammal nu.

https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/27gl850-b

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Om skärmen är både AMD Freesync och Nvidia G-sync kompatibel, måste man då fortfarande ha G-sync hårdvara för att köra G-sync? Eller körs allt via mjukvara numera?

Till alla SweClockare: Hur värt är det gå från 1080p till 1440p grafik-nörds-mässigt? Från 1080p till 4K är det ju stor skillnad enligt mig, men hoppet till 1440p känns mycket mindre. Hur stor skillnad är det egentligen (inte antalet pixlar alltså, utan mer upplevelsen)?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fatmajk:

Om skärmen är både AMD Freesync och Nvidia G-sync kompatibel, måste man då fortfarande ha G-sync hårdvara för att köra G-sync? Eller körs allt via mjukvara numera?

Du måste uppfylla kraven för att köra VESA Adaptive Sync vilket är de vanliga kraven. Dvs, ett gäng AMD-kort från ca 2015 och nyare, tänk R9 290 och modernare. För Nvidia-kort är det Pascal så GTX 1xxx och nyare samt Windows 10 och aktuella drivrutiner.

Permalänk
Avstängd

Bra, efterlängtad test, kan nämna till dem som väntar på LG leveranser att enl EG var det nu uppskjutet till tidigast 30/12.

En jämförande test av alternativen G-synk ViewSonic med LG panelen och tex Benq med innolux panelen som ska ha över 20% uppmätt högre kontrastvärde än LG.

Permalänk
Medlem

Kan ni göra en CRT-review för skojs skull någon gång och tips på att hitta/kalibrera dessa?

Permalänk
Medlem

Åh vad kul att den ska testas här!

Jag vill mest veta om jag gjort ett bra köp för jag har använt den ett tag nu

Själv är jag ialf supernöjd med den, gick från 1440p TN.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Har haft min en tid och är mycket nöjd. Ska nämnas att jag inte använder den i ett mörkt rum, det verkar som problem skärmen har blir mer besvärande om man gör detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Till alla SweClockare: Hur värt är det gå från 1080p till 1440p grafik-nörds-mässigt? Från 1080p till 4K är det ju stor skillnad enligt mig, men hoppet till 1440p känns mycket mindre. Hur stor skillnad är det egentligen (inte antalet pixlar alltså, utan mer upplevelsen)?

Jag är inte så mycket av grafiknörd i allmänhet med paneler, backglow, HDR och sådant. Jag är absolut ingen bildskärmsexpert, särskilt i jämförelse med många andra här på SweC. Jag går mer på upplevelsen av storlekarna i sin helhet och då kan jag ge följande input:

Har idag 3x 27"-skärmar på 1440p. Tycker det är en helt perfekt ratio. 1 av de 3 skärmarna var tidigare 1080p @ 27" vilket blev alldeles för stort, den ration var inte alls skön eller bra att jobba med, särskilt då två av mina andra skärmar var 1440p. Skillnaden var högst påtaglig enligt mig och 1080p blev bara "fattigt" och på tok för stort.

1440p @ 27" känns som en gyllene ratio enligt mig - tar inte upp för mycket plats på skrivbordet kontra >27" och själva upplösningen är "lagom" stor. Ska du upp på 4K bör du ha minst 32" för att kunna utnyttja det optimalt, enligt mig. (Som jämförelse: på min 75" tv kör jag 4K - hur kan detta vara i närheten av proportionellt på blott 27-34"?)

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

Om man i datorn spelar upp en videofil kodad i 50 fps, anpassar sig skärmens sync då till videofilen så det blir 50 Hz? Har en del hemvideor i 25 och 50 fps och gillar inte ryckigheten i rörelser som kan uppstå på 60 Hz skärmar. Lite sådant vore intressant för mig som inte fokuserar på spel utan mera på videoskapande. Adaptive sync för videouppspelning?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

För Nvidia-kort är det Pascal så GTX 1xxx och nyare samt Windows 10 och aktuella drivrutiner.

Ska tydligen fungera på Linux också (men jag har inte testat).

Så jag vill gärna veta hur bra G‑Sync [Compatible] funkar på Linux då.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hur är den för bildredigering och liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av glad_katt:

Har idag 3x 27"-skärmar på 1440p. Tycker det är en helt perfekt ratio. 1 av de 3 skärmarna var tidigare 1080p @ 27" vilket blev alldeles för stort, den ration var inte alls skön eller bra att jobba med, särskilt då två av mina andra skärmar var 1440p. Skillnaden var högst påtaglig enligt mig och 1080p blev bara "fattigt" och på tok för stort.

1440p @ 27" känns som en gyllene ratio enligt mig - tar inte upp för mycket plats på skrivbordet kontra >27" och själva upplösningen är "lagom" stor. Ska du upp på 4K bör du ha minst 32" för att kunna utnyttja det optimalt, enligt mig. (Som jämförelse: på min 75" tv kör jag 4K - hur kan detta vara i närheten av proportionellt på blott 27-34"?)

Du skriver återkommande i termer av "stort" och "ratio", och jag antar att du då underförstått tänker dig 100 % skalning. Jag vill bara slå ett slag för att tänka på upplösning på ett lite annat sätt, nämligen skarpare bild snarare än "mer arbetsyta".

Med det "gamla" tankesättet hade vi ju aldrig haft 500 ppi och dylikt på våra telefoner (som vi förstås håller närmare ögonen, men inte lika mycket närmare som pixeldensiteten är större jämfört med till exempel då 1440p på 27 tum).

Jag kör själv 4K på 27 tum (XV273K) och hade inte tackat nej till ännu högre upplösning. Kör 150 % skalning, vilket storleksmässigt motsvarar 1440p med 100 % skalning. Förbättringen mot 1440p är påtaglig, inte minst på text, som äntligen påminner om den klara, "rena" bild som till exempel MacBook Pro haft i flera år.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Åh vad kul att den ska testas här!

Jag vill mest veta om jag gjort ett bra köp för jag har använt den ett tag nu

Själv är jag ialf supernöjd med den, gick från 1440p TN.

Denna skärmen har varit testat av TFTcentral länge nu, så allt finns att läsa om den där.
Utan tvekan bästa testarna av skärmar.

Permalänk
Medlem

Intresserad att vet mer om hur den låga kontrasten upplevs och hur ljusstark den är på lägsta inställning. Har haft skärmar som är väldigt ljusstarka i mörka rum, även på 0 brightness.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

1440p @ 27" känns som en gyllene ratio enligt mig - tar inte upp för mycket plats på skrivbordet kontra >27" och själva upplösningen är "lagom" stor. Ska du upp på 4K bör du ha minst 32" för att kunna utnyttja det optimalt, enligt mig. (Som jämförelse: på min 75" tv kör jag 4K - hur kan detta vara i närheten av proportionellt på blott 27-34"?)

Jag kör min TV (55" 4K) på 2-3 meters avstånd till min soffa, det tycker jag är guld! Men ja ok jag förstår vad du menar.

Att driva 4K i 60fps på alla AAA-titlar är ju fortfarande rätt krävande än idag så jag undrade mer om det var lönt att pröjsa för en 4K skärm (säg 27") och vara framtidssäker? Man kan ju köpa en 4K 60fps skärm och "vara framtidssäker", låt säga att du köper nytt grafikkort om 2år för att kunna köra 4K. Men kanske bättre att satsa på en 1440p/144Hz/IPS istället för att gå all-in i nuläget?

I min egen jämförelse så står det mellan antingen 4K/60Hz/G-sync eller 1440p/144Hz/G-sync. Typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om man i datorn spelar upp en videofil kodad i 50 fps, anpassar sig skärmens sync då till videofilen så det blir 50 Hz? Har en del hemvideor i 25 och 50 fps och gillar inte ryckigheten i rörelser som kan uppstå på 60 Hz skärmar. Lite sådant vore intressant för mig som inte fokuserar på spel utan mera på videoskapande. Adaptive sync för videouppspelning?

Det hänger på om videouppspelaren byter refresh rate efter videomaterialet eller ej. Om den mjukvaran har stöd för det, och skärmen har stöd för de refresh rates som är aktuella så behövs inte adaptiv refresh rates. Det funkar då med vilken skärm som helst som stödjer de frekvenserna (24/25/50/60). Just 25 Hz är väl mer ovanligt, men det borde väl funka väl med 50 Hz. Nu var det ett tag jag lajjade med dylikt, men jag kan tro att VLC har stöd för detta t.ex.

Men det kan ju vara intressant att veta om adaptive rate i denna skärmen kan lira med videouppspelningsmjukvarorna som VLC enligt ovan. Kan ju @LaxPudding kika på!

Detta är för övrigt en konfiguration man alltid ska se till att få att funka om man sätter upp en HTPC mot sin TV t.ex...

Permalänk
Medlem

Sant att denna skärm har en GtG på 1ms? Isåfall tycker man den borde ha lite bättre pixel respons en den typiska ips panelen. Sitter på PG279Q(4ms GtG?), skulle vara intressant om denna var något rappare.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Alling:

Du skriver återkommande i termer av "stort" och "ratio", och jag antar att du då underförstått tänker dig 100 % skalning. Jag vill bara slå ett slag för att tänka på upplösning på ett lite annat sätt, nämligen skarpare bild snarare än "mer arbetsyta".

Med det "gamla" tankesättet hade vi ju aldrig haft 500 ppi och dylikt på våra telefoner (som vi förstås håller närmare ögonen, men inte lika mycket närmare som pixeldensiteten är större jämfört med till exempel då 1440p på 27 tum).

Jag kör själv 4K på 27 tum (XV273K) och hade inte tackat nej till ännu högre upplösning. Kör 150 % skalning, vilket storleksmässigt motsvarar 1440p med 100 % skalning. Förbättringen mot 1440p är påtaglig, inte minst på text, som äntligen påminner om den klara, "rena" bild som till exempel MacBook Pro haft i flera år.

Problemet med det är att windows är sämst på att hantera skalning.
Har flera skärmar med olika skalning? Det går åt helvete.
Har du gamla program, speciellt sånna som är baserade på java? Det går åt helvete.
Har du gamla program i övrigt? Det går inte åt helvete, men det ser förjävligt ut.

Så om man vill slippa se text med 1x1 pixelmappning ibland, eller suddig text, eller att fönster ballar ur totalt och har en <30" skärm med 4k bör man använda Linux eller OSX.

Och det är nog därför vi fortfarande ser massvis med skärmar med lägre upplösning än 4k idag. Microsoft sätter käppar i hjulen genom att envisas med bakåtkompabilitet de inte kan hantera på ny hårdvara.

/rant off

Permalänk
Medlem

Om ni har någon Dell U-serie 27" så får ni gärna jämföra dessa sida vid sida samt jämföra upplevd kontrast, svärta och färger.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ChaosClocker:

Sant att denna skärm har en GtG på 1ms? Isåfall tycker man den borde ha lite bättre pixel respons en den typiska ips panelen. Sitter på PG279Q(4ms GtG?), skulle vara intressant om denna var något rappare.

Specade siffror som "1 ms" etc. har samma värde som monopolpengar och saknar relevant koppling till faktiskt prestanda. Tillverkarna sätter idag "1 ms" på nya spelskärmar för att signalera till köparna att de fungerar med spel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ronnylov:

Om man i datorn spelar upp en videofil kodad i 50 fps, anpassar sig skärmens sync då till videofilen så det blir 50 Hz? Har en del hemvideor i 25 och 50 fps och gillar inte ryckigheten i rörelser som kan uppstå på 60 Hz skärmar. Lite sådant vore intressant för mig som inte fokuserar på spel utan mera på videoskapande. Adaptive sync för videouppspelning?

Som regel körs det i 60 Hz med de nackdelar det innebär.

Adaptiv synk ska kunna användas för anpassa frekvensen vid uppspelning. Men det är också något som måste implementeras i mjukvara. Har inte fördjupat mig i detta ännu, så jag har inte kolla på vilka som gör detta. Det finns program för att autoswitcha signalen, men då synkar allting om med svart skärm, ny handskakningsprocess och så vidare. Adaptiv synk gör denna växling sömlös.

Permalänk

Jag är nyfiken på hur kontrast ration är. Har hört från bl.a hardware unboxed att just kontrast ration är riktigt dålig för att vara en ips skärm. Stämmer detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@laxpudding:

Jag är intresserad av att se gray och black uniformity likt de tester som rtings gör.
Exemel:

Sedan att man tar en bild på blb likt hur det ser ut i verkligheten, utan att överexponera bilden alltså.
Typ som en bild jag tog på Asus TUF VG35VQ.
Exempel:

Utöver det vore det ju smutt att få veta hur pass korrekta färger man kan få genom att kalibrera skärmen utan att profilera den! Avskyr ICC-profiler och problemen med att de inte alltid laddas, så vore ju trevligt att veta hur pass korrekta färger man kan få ut genom RGB/gamma reglagen på skärmen som testas.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av huttala:

Problemet med det är att windows är sämst på att hantera skalning.
Har flera skärmar med olika skalning? Det går åt helvete.

Ja, det är inte det roligaste! Det hackar till varje gång jag drar ett fönster mellan mina skärmar, där den andra är en PG278Q som jag kör 100 % skalning på.

Citat:

Har du gamla program, speciellt sånna som är baserade på java? Det går åt helvete.

Nej, kör inga gamla Java Swing-program.

Citat:

Har du gamla program i övrigt? Det går inte åt helvete, men det ser förjävligt ut.

Det kan jag leva med.

Citat:

Så om man vill slippa se text med 1x1 pixelmappning ibland, eller suddig text, eller att fönster ballar ur totalt och har en <30" skärm med 4k bör man använda Linux eller OSX.

Och det är nog därför vi fortfarande ser massvis med skärmar med lägre upplösning än 4k idag. Microsoft sätter käppar i hjulen genom att envisas med bakåtkompabilitet de inte kan hantera på ny hårdvara.

/rant off

Bra poäng!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@huttala: Problemet med de där jämförelserna är två. Axplockande och godtycket. Och den tredje, följden: Man lurar sig själv att jämförelsen är objektiv.

Först och främst att det är exemplarspecifikt. Det är alltid skavanker av den sorten på konsumentprodukter – och många yrkesskärmar också. Jag kanske får ett handplockat guldexemplar? Eller råkar få ett exemplar som är en av de sämsta? Och det är helt omöjligt för mig att veta var på den skalan just mitt exemplar befinner sig. För att ärligt kunna ge en någorlunda objektiv ståndpunkt – "sanningen" – om att det skulle vara ett allmänt problem (eller inte) med en produkt skulle jag behöva jämföra flera stycken. Då gärna från olika tillverkningsbatchar. Väldigt gärna! Fast detta är inte praktiskt möjligt.

Problem nr två är godtycket som i hög grad baseras på omständigheterna, kameran och hur man tar bilden. Två kameror kommer inte registrera detta likadant, något jag illustrerade här: https://www.sweclockers.com/artikel/25129-guide-till-premiums...

Lägg till alla andra faktorer kring hur kameror exponerar olika och det blir än mer godtycke.

Samma skärm och samma exponering, samma bländaröppning etc. ovan och under. Det som skiljer sig är brännvidden på objektivet

Och, ja - detta har jag försökt mig på för 10-12 år sedan med ”svärtan" på projektorer. Körde det ett år tills jag insåg att kameran är helt godtycklig. Jag fick projektorer som såg kolsvarta ut och de som såg vita ut trots konsekvent exponering. Och inget speglade upplevelsen av bilden. Kameror är inte objektiva verktyg. Den som tror annat lurar bara sig själv.

Däremot tar jag gärna bilder av det slaget för att illustrera och förtydliga något jag observerar. Likt för artikeln ovan. Men aldrig i syfte att skapa någon slags objektiv jämförelse. För då lurar man såväl sig själv och läsarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@huttala: Problemet med de där jämförelserna är två. Axplockande och godtycket. Och den tredje, följden: Man lurar sig själv att jämförelsen är objektiv.

Först och främst att det är exemplarspecifikt. Det är alltid skavanker av den sorten på konsumentprodukter – och många yrkesskärmar också. Jag kanske får ett handplockat guldexemplar? Eller råkar få ett exemplar som är en av de sämsta? Och det är helt omöjligt för mig att veta var på den skalan just mitt exemplar befinner sig. För att ärligt kunna ge en någorlunda objektiv ståndpunkt – "sanningen" – om att det skulle vara ett allmänt problem (eller inte) med en produkt skulle jag behöva jämföra flera stycken. Då gärna från olika tillverkningsbatchar. Väldigt gärna! Fast detta är inte praktiskt möjligt.

Problem nr två är godtycket som i hög grad baseras på omständigheterna, kameran och hur man tar bilden. Två kameror kommer inte registrera detta likadant, något jag illustrerade här: https://www.sweclockers.com/artikel/25129-guide-till-premiums...

Lägg till alla andra faktorer kring hur kameror exponerar olika och det blir än mer godtycke.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/58768?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNTg3NjgiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiYjA5MzU2YjMyNDg4ZDdmMzdhMjhhNWVmNmNmMjM0ZDUifQ%3D%3D
Samma skärm och samma exponering, samma bländaröppning etc. ovan och under. Det som skiljer sig är brännvidden på objektivet
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/58769?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNTg3NjkiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiZTBlMWQ4MTBjOTYxMGM0YzljOWUzMWQ2ZjgxYTBlMDQifQ%3D%3D

Och, ja - detta har jag försökt mig på för 10-12 år sedan med ”svärtan" på projektorer. Körde det ett år tills jag insåg att kameran är helt godtycklig. Jag fick projektorer som såg kolsvarta ut och de som såg vita ut trots konsekvent exponering. Och inget speglade upplevelsen av bilden. Kameror är inte objektiva verktyg. Den som tror annat lurar bara sig själv.

Däremot tar jag gärna bilder av det slaget för att illustrera och förtydliga något jag observerar. Likt för artikeln ovan. Men aldrig i syfte att skapa någon slags objektiv jämförelse. För då lurar man såväl sig själv och läsarna.

Be någon fotokunning från old school tiden sätta upp ett grå kort och lås exponeringen, eller lås den på den ena och fota den andra men då blir resultat jämförbart mellan dessa men ljugande för ögat.

Permalänk
Medlem

Det vore ju intressant i framtida tester med något som kan illustrera input delay.
Rent praktiskt är det ju svårt att få till en korrekt lösning, då det är många faktorer förutom skärmen. Men när man börjar jämföra flera olika skärmar så kan man ju få ett hum om huruvida det är delay eller inte.
Det jag tänker på mest här är när man börjar jämföra olika video inputs, (DVI/DP/HDMI) och olika lägen på skärmen, (game mode/movie mode/desktop eftersläpsreducering etc) så får man ju ut information om vad som funkar bäst för spel. Något som jag tycker är en viktigt sak att testa, nu när allt säljs med "gaming" stämpel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nikitalord:

Be någon fotokunning från old school tiden sätta upp ett grå kort och lås exponeringen, eller lås den på den ena och fota den andra men då blir resultat jämförbart mellan dessa men ljugande för ögat.

Det fungerar för att tydliggöra skillnaden mellan två skärmar. Men fungerar aldrig för att ge en objektiv jämförelse. Du kan aldrig med en normal kamera få ett linjärt förhållande i den opto-elektriska omvandlingen.

Eller ja – du kan. Fast då är de inte en kamera utan ljusmätare och sådan äger jag en hel del av. Men det är inte kameror. Och viceversa.

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att veta vilken revision av skärmen recensionsexemplaret är, samt vad som skiljer dem åt - det är inte någon information jag har lyckats hitta, men antar att det inte är tänkt att man skall kunna göra det heller. Kul att veta dock!

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).