Permalänk
Medlem

Ratt till pc

Hej, jag letar efter en relativ billig ratt och pedaler för bilspel. Det är till en 10 åring som första ratt till bilspel så 2-3000 kr för en ratt känns för mycket då jag inte är hundra på intresset. finns det någon att rekommendera för under 1000 kr ungefär.

Permalänk
Medlem

Nej inte som nytt. Thrustmaster T150/TMX är väl det billigaste jag kan rekommendera som nytt. Begagnat kan man hitta en G27/G25, G29/G920 eller ovanstående för under tusenlappen om man har tur. Men beroende på vad han spelar på för platform så är det olika support, för t.ex. PS4 så är det bara T150 och G29 av de jag sagt, och Xbox är det bara TMX och G920 men PC har support för alla.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Logitech hade rabatt på sin fina ratt på Black Friday. Rabatten kommer garanterat tillbaka till mellandagsrean. Du och sonen kommer att bli nöjda. Logitech G29

Jag läste inte att du inte ville betala 2000 Kr

Permalänk
Medlem

Det finns ju rattar med 2 pedaler för bara några 100-lappar listade på Prisjakt.se, men det är ingen force feedback på rattarna (ofta inte ens vibration) förrän man kommer till prisnivån 2000:- med Thrustmaster T150. Skulle nog satsa på under 500:- om det mest är för att kolla intresset och en G29 är för dyr.

Alternativt, Thrustmasters alternativ i prisklassen börjar på 700:-, då utan ens vibration, eller 1000:- med vibration. De kan ha lite mindre leksakskänsla.

Har dock ingen egen erfarenhet med andra rattar än Logitech G29.

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som är den, men... Jag skulle aldrig vilja använda en ratt som kostar 1.000 kronor, de är helt enkelt inte bra.

Jag röstar också för en begagnad Logitech G2X. De är visserligen väldigt långt ifrån perfekta men de duger mer än väl och framförallt så är de prisvärda. Jag tror att G29:or brukar gå för över 1.000 kronor men en G27:a är bra den med och jag gissar att den går för runttusenlappen.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, misstänkte att det var så när jag googlat och kollat forum.

Permalänk

Jaha ja... Host och harkel (väcker tråden!)

Tar över skutan lite här, kändes som tråden dog - men jag har samma frågeställning.

Hade en G920 tidigare, demo, som åkte tillbaks till Giganten. Den rasslade och skrek i kuggarna något fruktansvärt. Sen gillade jag inte pedalerna. Tyckte inte jag kände någon större realism när jag körde den. Var den trasig kanske? Vad vet jag, men ljudet av skrikande kuggar förföljer mig fortfarande (humor). Kan vart fel på den, den var ju återlämnad när jag köpte den. Men alltså...rent...byggmässigt kändes den rätt okej, liksom (utöver det med pedaler och ljudet då). Men skulle jag köpa en sån så skulle jag gå på G29 denna gång rev-mätare och mer knappar. Ser ingen anledning att köpa 920 igen, men DÅ var det till min Xbox. Nu till PC-

Ok. Har kollat vidare.

Thrustmaster TMX Pro. Trodde detta vara en bättre ratt än G920 / G29 just för att den har remdrift och borstlös motor. Men så läser jag att den typ inte är så mkt bättre än Logitech över lag. Vissa tycker att kvaliten på Logitech är bättre. Varför jag siktade på pro var för att få en kopplingspedal då jag funderat på att skaffa växelspak. Svindyr till Thrustmaster och apbillig till Logitech. Helt olika konstruktion och känsla - antar jag?

Thrustmater TX: Det är väl här det börjar låta som att det är en bra ratt: Man köper ett kit med bas, ratt och pedaler eller så plockar man ihop vad man vill ha. Det blir dyrt (räknade lite). Så ett TX-paket möjligen då. Ja, då finns det ett TX paket som heter Ferrari 458 (tror jag). Då får man ju den där basdelen som är bra, men ratten skulle vara vansinnigt leksaksaktig och plastig. Så den billigare går ju då bort. Vad finns då kvar - Jo någon "leather edition" med mkt bättre ratt (mm...läääder, eller fuskläääder) och 3 pedaler (tyvärr ingen växelspak). Men då är vi uppe i ett pris som jag inte riktigt kan försvara då jag inte vet om jag kommer vilja hålla på med detta ett längre tag.

Högre upp i nivå går jag inte. Såg att en Thrusmaster T500 låg på Blocket, tyvärr inte i staden jag bor. Annars hade det varit en lösning, den är ju renommerad. Men där fick man både pedaler och allt. Men köper inte heller gris i säcken på avstånd.

Så - vad skulle ni köpa, vilken nivå skulle ni lägga er på? Vad har ni hört om de olika rattarna? Ska spela Assetto Corsa är tanken, sitta framför min 24" skärm och skruva fast ratten i skrivbordet. Det är på den nivån och inget högre just nu.

Någon?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Äger själv både G29 och G27 och tycker att båda funkar bra .
Dock föredrar jag G27an pga broms pedalen känns bättre samt att knapparna sitter på växelspaken sen att ratten är så sliten så den känns "mjukare" att köra med.
Men för övrigt är det samma skiten imo

Permalänk

@ExcZist: Faktum äro att jag ger den produkten en ny chans. Jag som just skrev ner den, haha. Har lyssnat på andra exemplar (på youtube) och de låter inte alls som den jag hade sist. Det VAR garanterat något fel på den. Jaja, i vart fall 30 dagars öppet köp om jag skulle ångra mig.

Vet att Logitechs växelspak inte är mkt att hänga i granen (bättre att ha den vid skrivbordet + att granen är utslängd), eller är detta bara något folk säger när de jämför med den betyyyydligt dyrare spaken till Thrustmastern? Kan ju inte jämföra dessa egentligen. Kanske finns nåt hack (precis som det tydligen gör till G29/920) så det blir bättre känsla.

I vart fall 1990:- nu på Giganten om nån mer äro sugen. 30 dagars...

Sen kommer jag behöva inställningar för Assetto Corsa, men det kanske finns på tusentals forum...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@ExcZist: Faktum äro att jag ger den produkten en ny chans. Jag som just skrev ner den, haha. Har lyssnat på andra exemplar (på youtube) och de låter inte alls som den jag hade sist. Det VAR garanterat något fel på den. Jaja, i vart fall 30 dagars öppet köp om jag skulle ångra mig.

Vet att Logitechs växelspak inte är mkt att hänga i granen (bättre att ha den vid skrivbordet + att granen är utslängd), eller är detta bara något folk säger när de jämför med den betyyyydligt dyrare spaken till Thrustmastern? Kan ju inte jämföra dessa egentligen. Kanske finns nåt hack (precis som det tydligen gör till G29/920) så det blir bättre känsla.

I vart fall 1990:- nu på Giganten om nån mer äro sugen. 30 dagars...

Sen kommer jag behöva inställningar för Assetto Corsa, men det kanske finns på tusentals forum...

Jag tycker ju själv att kvaliten på grejerna är rätt bra då min g27 har ju hållt ett bra tag och finns ju folk som kör med G25an än idag.
Växel spaken är ju inte precis lika bra som Thrustmaster men den går ju att modda om ifall man nu gillar att ha något annat att hålla i
Men det med bromsen var ju att de skulle simulera något som jag stör mig på men vet ju några som föredrar den då det funkar bättre för att drifta än G27ans då man måste bromsa hårdare för att något skall hända.
Men för 2000kr är det mycket ratt för pengarna enligt mig om man inte har högre krav sen köpte jag ju en ställning till min G27a vilket gjorde det mycket bättre enligt mig än att sitta vid ett skrivbord.
Men smaken är ju som baken alltså delad. Dåliga grejer är det ju inte och kvaliteten är det inget större fel på, burkar jämföra de med Logitech MX 518 hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomto:

Hej, jag letar efter en relativ billig ratt och pedaler för bilspel. Det är till en 10 åring som första ratt till bilspel så 2-3000 kr för en ratt känns för mycket då jag inte är hundra på intresset. finns det någon att rekommendera för under 1000 kr ungefär.

Tror inte att du får ut så mycket av dom billigaste rattarna, köp hellre begagnat i G27/G29 prisklassnivån en G25 räcker säkert också tänk på att du behöver köpa till växelspak till G29'an. Steget ovanför sen är ett större hopp upp i pris , bordfästen medföljer men vill man kunna städa undan lätt så är det någon form av portabelt rattfäste som gäller. Gällande G27 växelspaken som ingår är plastig, går att byta ut men en växelspak i highend segmentet ligger runt 2-3000SEK så för det man betalar är den okej.

Har en G27 + wheelstand pro som knappt är använd och som ska bort när jag orkar slänga ut den på blocket men av det lilla jag har kört så gillade jag den / hade bra minnen från någon logitech ratt och colin mcrae 1 gissar G25 spelade massa med den när jag var yngre men det blev knappt något spelande med nya ratten, för gammal.

Permalänk

Hade det inte varit för att jag gör en massa annat vid datorn mer än att spela, så hade jag velat ha nån snygg lösning med stor TV på väggen, säte och hela kattelbalongen, så att säga. Men jag slog till för 1990:- . Tror den kommer ge mkt nöje. Sen ska jag bara hitta de där sidorna där de beskriver hur man kan modda (om man nu orkar med det, mot vad det ger). Någon som spelar Assetto Corsa och kör G920 / G29 förresten?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Jag tycker ju själv att kvaliten på grejerna är rätt bra då min g27 har ju hållt ett bra tag och finns ju folk som kör med G25an än idag.
Växel spaken är ju inte precis lika bra som Thrustmaster men den går ju att modda om ifall man nu gillar att ha något annat att hålla i
Men det med bromsen var ju att de skulle simulera något som jag stör mig på men vet ju några som föredrar den då det funkar bättre för att drifta än G27ans då man måste bromsa hårdare för att något skall hända.
Men för 2000kr är det mycket ratt för pengarna enligt mig om man inte har högre krav sen köpte jag ju en ställning till min G27a vilket gjorde det mycket bättre enligt mig än att sitta vid ett skrivbord.
Men smaken är ju som baken alltså delad. Dåliga grejer är det ju inte och kvaliteten är det inget större fel på, burkar jämföra de med Logitech MX 518 hehe

Var det ett wheelstand du hade köpt med då? Såg att det nämndes här uppe...
Bra liknelse med musen ja...

Har du moddat din och vet du vad det finns för moddar osv?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Var det ett wheelstand du hade köpt med då? Såg att det nämndes här uppe...
Bra liknelse med musen ja...

Har du moddat din och vet du vad det finns för moddar osv?

Kör med denna ställningen men jag har tänkt att ändra den lite sen så att jag har en riktig racing stol.
Jag har inte moddat den då jag är för feg men brorsan vill ju modda sin till Lastbils spak och lite annat samt göra om pedalerna.
Finns mycket på google om du kollar gör en googling

Mycket för pengarna här anser jag samt trevlig att köra EuroTruck i många timmar utan att få on i armar och ben då man kan höja och sänka samt flytta fram och bak
https://www.webhallen.com/se/product/282796-Arozzi-Velocit-Ra...

Permalänk
Medlem

@spacedebree
Var också och köpte G920 på giganten i lördags. Men tycker att bromsen är alltför hård. När jag försöker bromsa som vanligt blir det mest 25% bromsstyrka i spelen. Är det så på din också?
Undrar om jag fått ett dåligt exemplar eller om alla är så här.

Visa signatur

3200+ Venice | DFI LP Nf4 Ultra-D | 4*512mb | Gainward 6600gt | tot. 490gb | Tagan 430W | + en bärbar
Super pi: 26.875

Permalänk
Medlem
Skrivet av bia:

@spacedebree
Var också och köpte G920 på giganten i lördags. Men tycker att bromsen är alltför hård. När jag försöker bromsa som vanligt blir det mest 25% bromsstyrka i spelen. Är det så på din också?
Undrar om jag fått ett dåligt exemplar eller om alla är så här.

Bromsen ska vara sådan på g29 vilket många inte gillade då g27an går att trycka ner helt.
Logitech försökte simulera något som blir med racing bilarna.
Dock så ska G29ans broms vara bättre att drifta runt med än g27ans då man måste trycka ner bromsen så himla mycket vilket gör att vissa som kör tvär bromsar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Bromsen ska vara sådan på g29 vilket många inte gillade då g27an går att trycka ner helt.
Logitech försökte simulera något som blir med racing bilarna.
Dock så ska G29ans broms vara bättre att drifta runt med än g27ans då man måste trycka ner bromsen så himla mycket vilket gör att vissa som kör tvär bromsar istället.

Hmm, okej. Klarade inte av att ta mig ett varv runt banan med den bromsen i Formula 1 så jag var tvungen att binda om koppling till broms och använda kopplingspedalen som broms för att kunna hantera det, men fick ont i foten efter en stund. Blir kanske att lämna tillbaka och söka efter något annat istället.

Visa signatur

3200+ Venice | DFI LP Nf4 Ultra-D | 4*512mb | Gainward 6600gt | tot. 490gb | Tagan 430W | + en bärbar
Super pi: 26.875

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomto:

Tack för alla svar, misstänkte att det var så när jag googlat och kollat forum.

Jag har haft en G27 för länge sen som jag sålde och var riktigt nöjd med, är ingen superfanatiker som kräver en ratt för 10 000 kr ska tilläggas. Jag har nu köpt en G27 till då jag blev sugen på att köra mer bilspel igen och den funkar till det vanliga. Hade då wheelstand pro till den som är ruskigt smidigt då allt sitter perfekt men nackdelen är att det tar mycke plats, gör väl bara ratten också men det blir mycke mer att få undan med ett helt ställ.
Är det sonen som ska köra så skulle jag absolut rekommendera en G27 eller G29 som är den nya (aldrig själv testat den) för den gör jobbet och bilspelen blir så mycke roligare. Lovar att pappa också kommer tycka det är kul att köra :). Skulle sen grabben tycka det var väldigt roligt så kan han mer eller mindre få tillbaka pengen och sen uppgradera när han eller du vill.

Brukar gå att hitta begagnade för runt tusenlappen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av bia:

Hmm, okej. Klarade inte av att ta mig ett varv runt banan med den bromsen i Formula 1 så jag var tvungen att binda om koppling till broms och använda kopplingspedalen som broms för att kunna hantera det, men fick ont i foten efter en stund. Blir kanske att lämna tillbaka och söka efter något annat istället.

Testa och tryck ner bromsen med handen så kommer du känna att det sitter något i bromsen som gör att det inte går att trycka ner den så långt eller med foten tills du känner att det tar stopp sen tryck lite til.... Finns folk som tog bort den och ändrade i logitechs software så att den skulle funka som vanlig men dem patchade det, vet ej om den en gammal version går att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Testa och tryck ner bromsen med handen så kommer du känna att det sitter något i bromsen som gör att det inte går att trycka ner den så långt eller med foten tills du känner att det tar stopp sen tryck lite til.... Finns folk som tog bort den och ändrade i logitechs software så att den skulle funka som vanlig men dem patchade det, vet ej om den en gammal version går att hitta.

Jo har läst att man kan modda bromsen genom att ta bort gummit som sitter i vägen, men att man då tappar sin garanti för man måste öppna upp pedalerna. Känner bara att det borde inte vara så på en helt ny produkt.

Visa signatur

3200+ Venice | DFI LP Nf4 Ultra-D | 4*512mb | Gainward 6600gt | tot. 490gb | Tagan 430W | + en bärbar
Super pi: 26.875

Permalänk
Medlem

Den stora grejen med G29 över G27 är just pedalerna och bromsen att den har ett motstånd i sig. Rattbasen är nästan identisk med G27, något tystare. Vill man inte ha det så hade jag sparat pengar och köpt en begagnad G27 och då ingick en växelspak.
Liknande effekt på T3PA pedalerna från thrustmaster med en gummi kon. Fanatec CSL elite pedalerna så är det en riktig load cell.
Själva målet är att göra pedalen beroende av tryck, inte avstånd för det är vi bättre på att lära oss och modulera

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spacedebree:

... då jag funderat på att skaffa växelspak. Svindyr till Thrustmaster och apbillig till Logitech. Helt olika konstruktion och känsla - antar jag?

Thrustmater TX: Det är väl här det börjar låta som att det är en bra ratt: Man köper ett kit med bas, ratt och pedaler eller så plockar man ihop vad man vill ha. Det blir dyrt (räknade lite). Så ett TX-paket möjligen då. Ja, då finns det ett TX paket som heter Ferrari 458 (tror jag). Då får man ju den där basdelen som är bra, men ratten skulle vara vansinnigt leksaksaktig och plastig. Så den billigare går ju då bort. Vad finns då kvar - Jo någon "leather edition" med mkt bättre ratt (mm...läääder, eller fuskläääder) och 3 pedaler (tyvärr ingen växelspak). Men då är vi uppe i ett pris som jag inte riktigt kan försvara då jag inte vet om jag kommer vilja hålla på med detta ett längre tag.

Så - vad skulle ni köpa, vilken nivå skulle ni lägga er på? Vad har ni hört om de olika rattarna? Ska spela Assetto Corsa är tanken, sitta framför min 24" skärm och skruva fast ratten i skrivbordet. Det är på den nivån och inget högre just nu.

Någon?

1. Logitechs växelspak är ett skämt. TH8A från Thrustmaster är värd varenda krona i jämförelse, det negativa är att det är långt mellan växlarna samt att det inte är smidigt att byta mellan sekventiell och h-läge. Du kan inte jämföra känslan mellan dessa två, det enda jag kan säga är att logitechs dito känns som en leksak som man kunnat ge till en 8-åring.

2. Forcefeedbacken i TX/T300/TS är betydligt bättre än logitech G2X/G920.

3. Jag har en Logitech G29 sedan ett gäng år tillbaka, hade först den tillsammans med logitechs växelspak som slets så pass att den slutade fungera som den skulle (växlarna hoppade ur och tillslut gick det inte att få i vissa växlar), köpte mig sedan en Thrustmaster TH8A som ersättare.
Hade min G29 gått sönder så hade jag utan tvekan köpt en Thrustmaster TS-PC & T3PA-PRO-kombo tillsammans med den TH8A som jag redan har. Finns ingen anledning till att köpa Logitech om man redan vet att man har intresse och har pengarna för en Thrustmaster setup.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

@Kiirozu: Som sagt, om man vill prova på och se om det här är "grejen", så är det nog smartare att lägga sig lägre i pris. Det ENDA jag kan tänkta mig att detta faller på är att man tycker simracing med ratt och pedaler är tråkigt för att man har prylar som inte ger rätt känsla. Den känslan får man väl riskera, men jag tror rätt snart att man märker om detta man vill hålla på mer med. Annars har jag faktiskt sätt många bra recensioner av G29 / G920 med, värst verkar verlkligen den där växelspaken vara. Att de inte gör en revision på den , en mk II liksom. Kanske på tiden med ratten med... (Logitech har inga bättre rattar väl?).

Så TH8A kan kopplas in med G29?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

@spacedebree: logitech ligger och har alltid legat i typ samma prissegment. Helt ok grejer.
Th8a kommer med två kablar, en som kopplas in i ratt basen, Den andra är usb som man bör använda oavsett vilken bas man har.
Sen har fanatec en h shifter ett pris steg upp över th8a, lite enklare att leva med om man byter mellan h och seq ofta.
Om man bara ska pröva med ratt så är begagnad g27 fortfarande min rekommendation

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Kiirozu:

1. Logitechs växelspak är ett skämt. TH8A från Thrustmaster är värd varenda krona i jämförelse, det negativa är att det är långt mellan växlarna samt att det inte är smidigt att byta mellan sekventiell och h-läge. Du kan inte jämföra känslan mellan dessa två, det enda jag kan säga är att logitechs dito känns som en leksak som man kunnat ge till en 8-åring.

Det är långt mellan ändlägena i H-gaten, ja. Däremot kan du ju justera vart själva växlingen sker i mjukvaran, du behöver praktiskt taget bara föra spaken tvärs över det horisontella spåret.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

För växelspak om man inte vill gå upp i Fanatec-klass (€260) eller högre finns också SHH Newt (€98, ~500kr billigare än Thrustmasters). Verkar både mycket snabbare att växla mellan sekventiell och H, och ha lite matigare motstånd. Just nu kör jag bara Assetto Corsa Competizione och därför GT3-bilar, så det har inte blivit av att komplettera G29 med växelspak, men om jag återgår till bilar med växelspak skulle jag nog satsa på en SHH.

En recension och djupdyk i växelspakens beståndsdelar av Simracings egen Bob Ross, han har även like djuplodande recensioner av Fanatecs och Thrustmasters och många rattar:

Och en svensk(?) som jämför G27:ans, SHH Newt, Thrustmaster TH8A och Fanatecs SQ:

Skrivet av spacedebree:

Sen kommer jag behöva inställningar för Assetto Corsa, men det kanske finns på tusentals forum...

Kan inte minnas att jag gjorde några speciella inställningar än att minska Gain lite grann för att undvika FFB clipping, men somliga klarar sig inte utan sina LUT.

För Assetto Corsa kan även rekommenderas Content Manager och SOL (för väder och dag/natt-cykler). SRS är trevligt om man vill köra multiplayer lite mer organiserat och med färre totalkrockar i första svängen.

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk

@Icegrin: CM och SOL har jag kört ett tag, nu praktiskt och vackert! Däremot kommer det kännas som att man får börja om lite på nytt med ratt, är ju van vid min XB1X kontroll (som jag hittade en rätt schysst inställning till).

Vet ni förresten om det finns nån funttion i CM eller på nätet (Racedepartments sidor) som kan säga till när en nyare version av en bil, bana eller annan funktion har uppdaterats av skaparen till dessa? Måste gå in hela tiden nu och kolla om det uppdaterats, vilket blir en hel del om man har några banor, bilar osv (vi pratar mods alltså).

Tack för din info, den där växelspaken var ju intressant!! Synd att den inte verkar komma med "lilla hatten" som default, bara - men den kostade väl bara en hundring att få till förstod jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av bia:

Hmm, okej. Klarade inte av att ta mig ett varv runt banan med den bromsen i Formula 1 så jag var tvungen att binda om koppling till broms och använda kopplingspedalen som broms för att kunna hantera det, men fick ont i foten efter en stund. Blir kanske att lämna tillbaka och söka efter något annat istället.

Hmm, nu har jag inte formula 1 spelet, men nog torde det väl finnas inställningar i spelet för att kunna justera känsligheten/slaglängden i pedalerna?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, nu har jag inte formula 1 spelet, men nog torde det väl finnas inställningar i spelet för att kunna justera känsligheten/slaglängden i pedalerna?

Jo, det fanns inställningar och försökte ställa in så att bromsen tog fullt när den gummit tar emot. Men den blev för känslig då eftersom gummit tar emot direkt.
Problemet är ju att när gummit tar emot så måste jag trycka allt vad jag kan för att fortsätta slaglängden. Så kan inte bromsa jämnt alls. Men ska testa lite till innan jag bestämmer om jag ska lämna tillbaka den.

Visa signatur

3200+ Venice | DFI LP Nf4 Ultra-D | 4*512mb | Gainward 6600gt | tot. 490gb | Tagan 430W | + en bärbar
Super pi: 26.875

Permalänk
Medlem
Skrivet av bia:

Men den blev för känslig då eftersom gummit tar emot direkt.

Aha ok. Jag har bara provat g27 så vet inte riktigt hur stor skillnad gummit gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.