Ny dator för omkring 10-12k (mestadels gaming)

Permalänk

Ny dator för omkring 10-12k (mestadels gaming)

Hej! Tänkte uppgradera/förnya/slänga och köpa nytt. Har egentligen, åtminstone i mitt huvud, ett par alternativ beroende på. Min tanke är att datorn ska vara relativt framtidssäker. I dagsläget spelar jag inte så många jättekrävande spel, men ibland får jag lite sug varpå jag inser att min dator inte riktigt håller måttet. Framtidssäker i mitt fall innebär alltså "kunna spela relativt nya spel, även framåt, men utan direkta krav på att kunna maxa skiten". Tyst får den väldigt gärna vara också.

Nedan är datorn jag sitter på, vilken till stora delar inhandlades 2015 och var väl redan då hyfsat low-end men duglig. Den mindre SSDn köptes 2010, den mekaniska likaså.

Vad som sannolikt ryker nu
Crucial 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport
Intel Core i5 4460 3,2 GHz, 6MB
ASUS B85M-E mATX
ASUS STRIX GTX 960 DirectCU II OC

Vad jag möjligen skulle kunna behålla
EVGA 500W, 80+ Bronze
Fractal Design Define S, Svart
2x SSD (Samsung Evo 840 250 GB (2013) respektive OCZ SSD Vertex 2 120 GB (2010))
1 TB random HDD, 7200 rpm.

2x skärmar
* BENQ XL2411T 144 Hz (DVI/HDMI)
* Samsung Syncmaster (DVI) från stenåldern

I synnerhet tycker jag att mitt chassi är förbannat snyggt och kan ju spara ett par slantar genom att behålla denna. Det som talar emot är att jag är ganska rookie på datorbyggande. Har tidigare bytt ut enklare komponenter, men aldrig satt ihop något själv från scratch. Däremot har jag kompetenta vänner inom området som möjligen skulle kunna hjälpa till. Med det sagt, utgå från att chassit behålls.
Anledning till att nätagg ligger under "behålla" är att jag helt enkelt är osäker på huruvida den håller måttet när resterande familj byts ut. SSDerna har jag inga problem med att behålla, möjligen att de börjar bli till åren. Åsikter kring sådana saker?
Min budget är inte satt i sten, jag är mest ute efter att få "bang for the buck" utan att överdriva. Tänker mig kring 10-12k beroende på hur många av mina nuvarande komponenter som kan följa med.

Har nedan ett litet förslag som antagligen har en del förbättringspotential. Har med det ovan i ryggen utgått från mitt nuvarande chassi i inets datorbyggare, och litat blint på att de sorterat ut potentiella faror. Har även lurkat runt lite i andra trådar här på forumet för inspiration. Som ni ser så har jag lämnat en del ekonomiskt utrymme, det är helt enkelt pga punkterna ovan (behövs nya ssd, ny PSU etc?). Ju fler komponenter jag kan behålla desto mer kan jag även uppgradera mitt förslag.

Tack på förhand och ursäkta den långa trådstarten

Permalänk
Medlem

@bingoberra: Skulle nog rekommendera att byta nätagget också.

I övrigt är ditt förslag helt ok, beroende på vad du prioriterar och vad "mestadels gaming" betyder så har du ju alternativet med Intels i5 9600K som med moderkort och kylare blir drygt 1000kr billigare.
Du kommer få samma eller något bättre prestanda i spel med 9600K men sämre prestanda i program som gillar många kärnor.
Hur det blir i framtida spel går inte att säga eftersom det inte går att titta enbart på mängden kärnor som stöds i spelet, även idag finns det spel som stödjer många kärnor där Intels CPU presterar bättre.

Fördelen med det du valt är att du kommer kunna byta till nästa version av Ryzen och behålla moderkortet, det går dock inte att spekulera i hur stor skillnad det kommer bli i prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

@bingoberra: Skulle nog rekommendera att byta nätagget också.

I övrigt är ditt förslag helt ok, beroende på vad du prioriterar och vad "mestadels gaming" betyder så har du ju alternativet med Intels i5 9600K som med moderkort och kylare blir drygt 1000kr billigare.
Du kommer få samma eller något bättre prestanda i spel med 9600K men sämre prestanda i program som gillar många kärnor.
Hur det blir i framtida spel går inte att säga eftersom det inte går att titta enbart på mängden kärnor som stöds i spelet, även idag finns det spel som stödjer många kärnor där Intels CPU presterar bättre.

Fördelen med det du valt är att du kommer kunna byta till nästa version av Ryzen och behålla moderkortet, det går dock inte att spekulera i hur stor skillnad det kommer bli i prestanda.

Nu flaskar ju 9600K ren i vissa spel jämfört med 8700K och detta kommer troligen att bli värre med tiden då nästa års konsoller lär få 16 trådar! Vad gör man då med endast sex?

Att rekommendera 9600K i dagsläget är fel, möjligen ifall du har nått program som inte funkar på AMD men de är sällsynta.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13136996

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nu flaskar ju 9600K ren i vissa spel jämfört med 8700K och detta kommer troligen att bli värre med tiden då nästa års konsoller lär få 16 trådar! Vad gör man då med endast sex?

Att rekommendera 9600K i dagsläget är fel, möjligen ifall du har nått program som inte funkar på AMD men de är sällsynta.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13136996https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13136996

Varför föredrar du Prime Mobo över den som Bingoberra valt? Sitter i valet och kvalet om vad jag skall använda in min burk och är nyfiken på olika mobo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KentL:

Varför föredrar du Prime Mobo över den som Bingoberra valt? Sitter i valet och kvalet om vad jag skall använda in min burk och är nyfiken på olika mobo.

Billigare på inet, annars är strix bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nu flaskar ju 9600K ren i vissa spel jämfört med 8700K och detta kommer troligen att bli värre med tiden då nästa års konsoller lär få 16 trådar! Vad gör man då med endast sex?

Att rekommendera 9600K i dagsläget är fel, möjligen ifall du har nått program som inte funkar på AMD men de är sällsynta.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13136996https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13136996

Nej det är inte fel att rekommendera en 9600K om man har en budget att hålla sig till, 8700K är minst 2000kr dyrare och ungefär samma prestanda.
Jämför du med AMD så är det mycket vad du skall ha datorn till, i spel är Intel'n fortfarande bättre.
Som sagt, bara för ett spel stödjer fler trådar är det inte samma som att en cpu med fler trådar presterar bättre och som jag sagt tidigare så vad som kommer eller inte i framtiden kan man bara spekulera om.
Hur många trådar en konsol har är väl inte intressant om man spelar på PC.

Permalänk

Tack för alla svar hittills. Har ändrat/adderat lite. Lagt till en SSD och PSU samt dragit ner på CPU. Kan ej ha det grafikkort som nämndes ovan då jag "måste" ha minst en port för DVI. Finns fortfarande utrymme ekonomiskt, men det är ju inte så att jag måste köpa något för 12k. Är det värt att gå till Ryzen 7? Är inte speciellt intresserad av klockning. Hur är det förresten med processorfläkten som kommer med? Vad jag sett på YouTube så är den helt ok?

Permalänk
Medlem

@bingoberra: Förstår inte varför många snålar när det kommer till PSU, det är en av de viktigaste komponenterna att välja kvalitet på eftersom den kan ta med sig hela datorn om den felar.

Gör dig själv en tjänst, lätta på lädret och välj en bättre PSU, som t.ex. denna som du även får 10 års garanti på.
https://www.inet.se/produkt/6902704/corsair-rm750x-750w-v2

Finns andra modeller också men som minimum bör dom vara klassificerade "Gold" och ha 7 - 10 års garanti.
Klassificeringen är inte allt, men den ger ett litet riktmärke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Nej det är inte fel att rekommendera en 9600K om man har en budget att hålla sig till, 8700K är minst 2000kr dyrare och ungefär samma prestanda.
Jämför du med AMD så är det mycket vad du skall ha datorn till, i spel är Intel'n fortfarande bättre.
Som sagt, bara för ett spel stödjer fler trådar är det inte samma som att en cpu med fler trådar presterar bättre och som jag sagt tidigare så vad som kommer eller inte i framtiden kan man bara spekulera om.
Hur många trådar en konsol har är väl inte intressant om man spelar på PC.

Eftersom framtidens spel kommer att utvecklas för 8C/16T så lär vi få mer fokus på parallellisering, då ligger man betydligt sämre till med 6C/6T.
Sen kan man inte uppgradera till nästa generation CPUer med Intels plattform, med AM4 stöds även Zen 3 (4000-serien) som kommer nästa år, så blir den för slö om sisådär 4-7 år kan man köpa en begagnad Zen 3 CPU, och man lär ångra sig att man köpte en Intel CPU som dessutom får fler säkerhetshål ungefär var tredje månad.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Eftersom framtidens spel kommer att utvecklas för 8C/16T så lär vi få mer fokus på parallellisering, då ligger man betydligt sämre till med 6C/6T.
Sen kan man inte uppgradera till nästa generation CPUer med Intels plattform, med AM4 stöds även Zen 3 (4000-serien) som kommer nästa år, så blir den för slö om sisådär 4-7 år kan man köpa en begagnad Zen 3 CPU, och man lär ångra sig att man köpte en Intel CPU som dessutom får fler säkerhetshål ungefär var tredje månad.

Ok så du har en spåkula så du vet hur framtidens spel kommer se ut?

Övrigt kommenterar jag inte eftersom det inte är lönt diskutera detta med AMD folk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Ok så du har en spåkula så du vet hur framtidens spel kommer se ut?

Övrigt kommenterar jag inte eftersom det inte är lönt diskutera detta med ADM fanboys.

Eftersom Framtidens konsoler som är en lika stor marknad som PC kommer att ha 8C/16T (PS5 och Xbox series X) så innebär det att multitrådning kommer att prioriteras.

Ingen ide att snacka med Intel faboys. Det är inte lönt :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Eftersom Framtidens konsoler som är en lika stor marknad som PC kommer att ha 8C/16T (PS5 och Xbox series X) så innebär det att multitrådning kommer att prioriteras.

Ingen ide att snacka med Intel faboys. Det är inte lönt :/

Så har det sagts länge nu och än har det inte skett, så vi får väl se vad som händer.
Du kan ju inte heller bortse från testerna som finns och visar precis det jag säger att som det är nu så är Intel mer lämpade för spel, vad som händer i framtiden får helt enkelt se.

Intel fanboy skulle jag inte vilja kalla mig, men helt klart mer för Intel än AMD pga tidigare erfarenheter.
Sen om du inte såg det så redigera jag även bort det ordet "fanboy" i min förra post ju för att det inte skulle bli sådan pajkastning, men du hann före.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Så har det sagts länge nu och än har det inte skett, så vi får väl se vad som händer.
Du kan ju inte heller bortse från testerna som finns och visar precis det jag säger att som det är nu så är Intel mer lämpade för spel, vad som händer i framtiden får helt enkelt se.

Intel fanboy skulle jag inte vilja kalla mig, men helt klart mer för Intel än AMD pga tidigare erfarenheter.
Sen om du inte såg det så redigera jag även bort det ordet "fanboy" i min förra post ju för att det inte skulle bli sådan pajkastning, men du hann före.

Det har inte skett förr för konsoler uppdateras så sällan, och senast AMD kunde konkurrera med Intel var för 15 år sen.

Har jag fel om jag gissar att dina tidigare erfarenheter var en AMD propp med billigt moderkort för 9 år sen? Rätt mycket har hänt sen dess.

Man ser ingen skillnad med TS grafikkortsval.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det har inte skett förr för konsoler uppdateras så sällan, och senast AMD kunde konkurrera med Intel var för 15 år sen.

Har jag fel om jag gissar att dina tidigare erfarenheter var en AMD propp med billigt moderkort för 9 år sen? Rätt mycket har hänt sen dess.

Man ser ingen skillnad med TS grafikkortsval.

Både ja och nej.
Första gången är +10 år sedan men efter det har bekantas datorer som strulat alltid varit AMD byggen, alla Intel byggen jag hjälpt folk med har fungerat som dom skall.
Jag vet att AMD gör bra saker nu men anser fortfarande att om skall bygga en speldator så är Intel det bättre valet, jag har inga problem med att rekommendera ett AMD bygge till någon som inte skall ha den som speldator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Både ja och nej.
Första gången är +10 år sedan men efter det har bekantas datorer som strulat alltid varit AMD byggen, alla Intel byggen jag hjälpt folk med har fungerat som dom skall.
Jag vet att AMD gör bra saker nu men anser fortfarande att om skall bygga en speldator så är Intel det bättre valet, jag har inga problem med att rekommendera ett AMD bygge till någon som inte skall ha den som speldator.

Så de går inte att spela med AMD? Hmmm, skummt att 70-90% av spelare köper AMD just nu. Och i tester är det endast med 2080 Ti som man ser skillnad i låga upplösningar, runt 5% i bästa fall mellan i5an och 3600

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...