En allmän sjukvård, men inte för alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ett stort problem är också när det gäller upphandlingar att man då väljer det billigaste och inte det bästa. Man kan lösa exakt samma sak på 100 olika sätt och de bättre sätten kanske kostar lite mer men istället så väljer man det billigaste som då betyder att man får skit som görs så billigt som möjligt. Lite som att beställa en rymdraket från Wish, kommer kanske att funka och det var billigt innan man är tvungen att bygga om, förbättra och rätta till tio gånger.

Vi i Sverige satt och skrattade åt bilderna på OS i Sotji när det byggts hotell där dörrar inte gick att öppna för toaletten stod i vägen och allt vad det var men nu gör vi samma sak här i Sverige med ett svenskt sjukhus som ska bli världens bästa Man ska inte kasta sten i glashus passar bra här.

Som sagt. Även de bästa lösningarna kan gå lös billigare om det finns en konkurrens i huvud taget. Man behöver inte välja det billigaste MEN att acceptera det första förslag som landat på bordet (vilket skedde med Nya Karolinska) innebär ju bara att man blir lurad. För vem går in i en förhandling som ett företag och säger "Nu ska vi tjäna nog med pengar.. inte för mycket... de ska ju kunna gå runt"? Självfallet kommer det första budet vara högt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

Visst är det så! Man får göra sitt bästa. Om man ska vara ärlig verkar dock incitamenten åt andra hållet, eftersom de läkare som inte engagerar sig får färre tunga patienter och kan ägna sig åt sådant som är mer karriärfrämjande, som forskning, arbetsgrupper etc. Dessutom är det mer lönt att arbeta extra nätter än att ha ett mer omfattande arbete dagtid.

Helt klart är det ju så. Sedan finns det definitivt bättre karriärval man kan göra om man föredrar att arbeta vid ett skrivbord än med människor, både vad gäller prestige, status och lönekuvert. Men det är en bisak. Att duktiga läkare frivilligt söker sig bort från sina "egentliga" arbetsuppgifter är ett kraftigt underbetyg för huvudmännen. Det är egentligen samma problem som inom polisväsendet: byråkratikoefficienten är för hög.

Graden av frivillighet i huruvida man bereds möjlighet att ägna sig åt arbetsgrupper på bekostnad av patientvård kanske behöver ses över på sikt, men grundproblemet är att de som bär det övergripande ansvaret för vården inte har rätt prioriteringar.

Skrivet av voffen1:

Sen har ju läkare i grunden en väldigt bra lön vilket såklart många är värda. Felet blir som sagt i privatiseringen. Att tjäna 50 papp i veckan och sedan vara ledig 2 veckor. Det för inte svensk sjukvård framåt. Våra skattepengar används fel, samtidigt har hälsocentralerna ett krav att klara vilket tvingar de att göra på detta viset.

En läkare är alltid värd sin lön. Det är inte primärt där pengarna blöder ut ur systemet, även om det är bra "optics" för att driva opinion. Samtidigt kan en outbildad politiskt tillsatt huvudman, som har högre lön än läkaren, men som kroniskt negligerar sitt ansvar, flyga under radarn och sällan ställas till svars för konsekvenserna. Stafettläkarna tar ut den lön de kan få eftersom det fortsatt finns en efterfrågan på deras tjänster. Stryp den efterfrågan, så är problemet med deras kostnad löst.

Ett vinstdrivande bolag kommer alltid maximera förhållandet mellan vinst/arbete, vilket är fullt normalt. Om en läkare har en särskild kompetens som gör att han kan säga upp sig, starta ett AB och ta ut 50K i veckan brutto för att jobba 50% på sin tidigare arbetsplats kommer han ändå inte tjäna ett öre, såvida det inte finns en efterfrågan. Alternativt att de som håller i pengarna inte kan räkna. Eller vad som känns mest troligt: en kombination av båda delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Har använt detta i min verksamhet. Svårt att tillämpa på människor är min erfarenhet men i vissa situationer är det helt användbart såklart såsom operation.

Skickades från m.sweclockers.com

Se nedan för ett bra exempel.

Skrivet av Stefflo:

Under tiden jag låg där på rummet så kom det säkert in sju stycken olika sköterskor och kollade i skåpet som fanns för vårdmaterial, några av dessa fyllde på en eller två saker och de andra bara tittade så allt fanns. Varför inte ha någon form av streckkod att ta något ur skåpet, blippa och sno, larm kommer när det är tre kvar och personen som fyller på vet exakt vad hon ska ha med sig. Rätt sak i rätt tid helt enkelt med minimal arbetsinsats.

Skulle kunna förbättra många punkter inom vården kan jag lova med lite industritänk och 5S.

Jag har varit med om liknande, typexempel på slöseri.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Se nedan för ett bra exempel.

Jag har varit med om liknande, typexempel på slöseri.

Finns redan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tror att lösningen är att helt gå tillbaka till att all vård sköts via landstinget eller då staten istället för som nu med massor av privata vårdinrättningar. Idag studsar läkarna värre än guttaperkabollar och får högre och högre löner. Var väl någon läkare nu som fått erbjudande om en tjänst i norrland med lön på drygt 50 000kr/veckan och gratis boende.

Det har väl aldrig varit så att all vård skötts via landsting/stat.
Förr i världen var det tvärtom normalt att enskilda läkare hade egen praktik med en eller ett par sköterskor anställda - vilket fortfarande förekommer men har blivit mindre vanligt. Likadant med tandläkare.

Sjukhus har funnits länge, men det var först på 1960-talet som de första vårdcentralerna öppnades.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

Det har väl aldrig varit så att all vård skötts via landsting/stat.
Förr i världen var det tvärtom normalt att enskilda läkare hade egen praktik med en eller ett par sköterskor anställda - vilket fortfarande förekommer men har blivit mindre vanligt. Likadant med tandläkare.

Sjukhus har funnits länge, men det var först på 1960-talet som de första vårdcentralerna öppnades.

I Västerås har vi nästan 15 olika vårdcentraler där vissa ägs direkt av landstinget och en del av privata företag. Klart att det behövs fler vårdcentraler då alla äldre inte kan ta sig fram och tillbaka till en större vårdcentral men problemet är att varje privatägd ska ha sin administrativa personal och andra overheadkostnader istället för att allt ligger under landstinget och sånt sköts via en central enhet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Tycker det lyser väl i tråden att sjuka inte får rätt hjälp, eller, det krävs väldigt mycket för att få rätt diagnos.

Är det de korta besöken och oklara diagnosrutiner som inte fungerar under dessa korta besök?

Vad har alla för tider när de väl kommer till en läkare? Här är ett besök 15 minuter fysiskt.

Många skriver även som jag, att man måste stå på sig osv, men, är det egentligen rätt? Är man sjuk ska man väl få en diagnos och behandling, inte behöva åka runt på tjogtals olika mottagningar innan man prickar rätt, eller, bli hemskickad för man inte själv vet vad som är fel med klassikern ipren + alvedon, "Vänta några dagar, det går nog över".

Är man riktigt illa däran, då ORKAR man inte med denna lek. Undrar hur många som trillat av pinn för att de inte hade orken, den statistiken syns aldrig, går inte att kolla riktigt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Ja, men då bör det fastställas av psykiatrin och om (eller som är fallet här: när) de säger "nej, det är inte psykiskt" så bör kanske VC lyssna på den utsagan. Allt annat är en organiserad gaslighting. Thanks for playing, read properly next time.

Absolut, läkare kan göra misstag, men att utgå från att patienten ljuger om sitt tillstånd är ett farligt antagande. Har man fel kan det kosta patienten livet, har man rätt bör man skicka remiss till psyk för lämplig terapi för det, och då ska man ha fog för det, och det får man endast genom att undersöka patienten.

Jo, och därav min fråga kring vad som fått denna (och flera andra) läkare att bemöta henne utan ansats att ens undersöka henne, för ordet 'hypokondri' förekommer inte i det vi ser.

Yes, det har varit min princip var gång jag varit med. Jag finns där, de kan fråga mig om det är något jag kan svara på som hon glömt, etc. Och det är sällan jag haft anledning att mer än hälsa och säga adjö, så senast var undantaget.

Egen talan är bäst så länge den kan föras, men om patienten bryter samman och och bara reser sig och går eftersom vederbörande inte blir hörd, ja då blir ingen talan förd.

Precis min tanke.

Åh, kan man låsa den? Intressant, men frågan är ju hur läkare ser på att man alls låser den i så fall? Det om något skulle väckammisstankar om hypokondri hos mig (om jag vore läkare) om något...

Man kan låsa den, men skulle rekommendera att man funderar ordentligt över saken innan man gör det. Till skillnad från lekmän så kan ett nuvarande problem förklaras eller identifieras med vad som har skett tidigare hos patienten. Låser man detta så skalar man ned läkarens möjlighet att koppla vad som händer idag med vad som ev har hänt tidigare.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är aldrig försent. Allt som behövs är en ordentlig plan och ett samarbete över blockgränserna för att börja vända vården.

Om vi bortser från att blocköverskridande vårdpolitik är en paradox så vittnar senaste tidens utspel från både höger och vänster att så knappast lär ske under överskådligt tid. Det är vad jag tror. Politik handlar idag mer om att befästa sina egna maktpositioner med populistisk konsumtionsideologi - man säger till folket, som vill både äta kakan och ha den kvar, vad de vill höra - och gör sedan tvärtom.
Men jag önskade du hade rätt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

@Crazy Ferret: Jag tänker inte berätta min historia här, för precis som med dig är den inte min. Det jag kan säga är att min syster hela livet lidit av svår ångest, psykiska problem etc. Det finns orsaker men de vill jag inte heller redovisa här. Hon började använda psykofarmaka som är beroendeframkallande, först på order av läkare men sedan ville hon ha mer... Min syster gick bort får några månader sedan efter att samma vecka sökt hjälp upprepade gånger på sjukhus för smärtor i buk och bröst. Hon dog inte av en överdos enlig tox-prover men dödsorsak är inte klarlagd. Bara någon dag innan hennes hjärta slutade slå blev hon hemskickad från sjukhus utan utredning. Jag har påbörjat en process med patientnämden som bekräftar att personer med sämre mental hälsa (beroendesjuka, deprimerade etc) får betydligt sämre vård och avvisas ofta utan åtgärd med hänvisning till ångest/droger.

Jag håller med detta är inget politiskt men politikerna som helhet är ansvariga får att vi har så dålig vård när man delar in patienter i fack, mentalt sjuka, beroendesjuka och fysiskt sjuka. Det är olika budgetar för de olika områdena och hittar en läkare att det går att skeppa patienten till någon annan och avsäga sig ansvar gör de så omedelbart. Det är också ett ganska svensk problem, vi moraliserar extra hårt och ca tusen psykiskt sjuka som tagit drogerna till hjälp dör varje år i Sverige, unikt för EU.

Såklart är det ett komplext ämne och det finn inte ett rätt svar men att vara psykiskt funktionshindrad är idag något vi ser med förakt istället för empati på. Bara för att mår psykiskt dåligt betyder inte det att man inte kan vara fysiskt sjuk, tvärtom är det mer sannolikt.

Vad tråkigt men tack för att du delar med dig beklagar sorgen

Ja det händer mycket nu och det är kaos och det är inte för inget som jag skrev det jag skrev här innan. har en nära vän här sedan en 25 år som blir allt sjukare med psykoser och det går inte alls bra. Våden är helt fuckt upp rakt av. Det händer grejer och han ställer till med massa för sig själv och för andra... ligger inne ett par dagar men släpps ut med pågående vanföreställningar och annat. grejen är att han har gjort rätt ruggiga grejer som att skära sig själv och hota andra med kniv och en del annat.

Sjukvården sviker, Eftersom att han gör grejerna i psykos så anses han inte kunna ta ansvar för sina egna handlingar så han "åker inte heller dit på det" han blir inte inlåst. pratade med polisen nu bara för två veckor sedan när det var dags för vård igen. Han hotade en killa bland annat ( polisen tog inte ens mot anmälan ) jag själv tänkte att kom igen nu vi sätter dit honom så att han får vård... men Polisen berättade att det inte är någon mening och det är såhär det fungerar.

Man måste göra illa någon rejält för att det ska hända något... Att få riktig hjälp alltså.

man har bantat vården jättemycket och nu säger man att hela avdelningar ska läggas ner helt ? Hur i helvete ska det gå till. Det här är lika illa som när man systematiskt utrota hela folkslag och det man gjorde med mentalpatienter då på trettiotalet. Det är nästan så att man kan säga att det var humanare då tyvärr

En bekant som är kamrat till min kompis tog livet av sig några lägenheter bort... han hängde där någon månad. Det hända ganska nyligen... Det är det som händer när samhället sviker helt och hållet.

Det är nu det här pågår... NU!

/

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Det är helt klart ett argument för att iaf ge patienter valmöjligheten. Låt oss kanske mötas halvvägs. En patient borde kunna vara med att bestämma vad som ska stå med så länge det inte är något 'viktigt'. Tex allergier ska stå, men att man fått salva för analklåda kanske inte riktigt måste stå med.. eller kanske att det tas bort automatiskt efter x år. Då menar jag även från det där Riksarkivet som spar allt. Inte 10 år som det är lokalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt orimligt att patienten ska kunna selektera innehåll i journalen. Patienten vet inte om tex sporadisk analklåda ihop med ett annat symtom betyder att man kan ha en viss ovanlig sjukdom. Vad som är medicinskt relevant eller ej kan inte patienten bedöma.
Sen vid tex missbruk kan man diskutera om spärr ska vara tillåten. En del missbrukare, särskilt läkemedelsmissbrukare, spärrar journalen för att kunna gå till olika läkare och få recept. Resultat blir ju att vården försämrar den patientens problematik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cracko:

Helt orimligt att patienten ska kunna selektera innehåll i journalen. Patienten vet inte om tex sporadisk analklåda ihop med ett annat symtom betyder att man kan ha en viss ovanlig sjukdom. Vad som är medicinskt relevant eller ej kan inte patienten bedöma.
Sen vid tex missbruk kan man diskutera om spärr ska vara tillåten. En del missbrukare, särskilt läkemedelsmissbrukare, spärrar journalen för att kunna gå till olika läkare och få recept. Resultat blir ju att vården försämrar den patientens problematik.

Efter dina påståenden utan fakta så har jag verkligen ingen lust att föra en diskussion med dig. Rätt allvarliga saker du påstår helt ur det blå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om vi bortser från att blocköverskridande vårdpolitik är en paradox så vittnar senaste tidens utspel från både höger och vänster att så knappast lär ske under överskådligt tid. Det är vad jag tror. Politik handlar idag mer om att befästa sina egna maktpositioner med populistisk konsumtionsideologi - man säger till folket, som vill både äta kakan och ha den kvar, vad de vill höra - och gör sedan tvärtom.
Men jag önskade du hade rätt.

Man har ju t.ex. börjat föra dialoger kring våldet i detta land som kan ses som positivt. Något som inte varit möjligt för tio år sedan. Kanske man även kan göra det med vården också?

Skrivet av anon246659:

Efter dina påståenden utan fakta så har jag verkligen ingen lust att föra en diskussion med dig. Rätt allvarliga saker du påstår helt ur det blå.

Man behöver bara hänvisa till hur masspsykos av hypokondri sprids över internet och folk börjar självdiagnostisera sig för att visa att patienter inte ska något med sina egna journaler att göra. Tänk dig om helt plötsligt journaler började förmedla att folk led av "Morgellons"? Eller om folk fick chansen att ta bort eventuell historia av pillermissbruk för att få opiater och andra receptbelagda piller? Det skulle eskalera väldigt fort.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cracko:

Helt orimligt att patienten ska kunna selektera innehåll i journalen. Patienten vet inte om tex sporadisk analklåda ihop med ett annat symtom betyder att man kan ha en viss ovanlig sjukdom. Vad som är medicinskt relevant eller ej kan inte patienten bedöma.
Sen vid tex missbruk kan man diskutera om spärr ska vara tillåten. En del missbrukare, särskilt läkemedelsmissbrukare, spärrar journalen för att kunna gå till olika läkare och få recept. Resultat blir ju att vården försämrar den patientens problematik.

Detta imho är ett stort problem inom svensk sjukvård. Man dumförklarar patienter, som om folk inte kan förstå skillnaden mellan ett brutet ben och en förkylning.

Det ligger nästintill något magiskt över sjukvård?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Man har ju t.ex. börjat föra dialoger kring våldet i detta land som kan ses som positivt. Något som inte varit möjligt för tio år sedan. Kanske man även kan göra det med vården också?

Man behöver bara hänvisa till hur masspsykos av hypokondri sprids över internet och folk börjar självdiagnostisera sig för att visa att patienter inte ska något med sina egna journaler att göra. Tänk dig om helt plötsligt journaler började förmedla att folk led av "Morgellons"? Eller om folk fick chansen att ta bort eventuell historia av pillermissbruk för att få opiater och andra receptbelagda piller? Det skulle eskalera väldigt fort.

Var inte dig jag svarade. Du kan ju läsa hans påståenden så förstår du vad jag menar.
Man kan lika gärna säga. Tänk dig alla trötta läkare som skriver fel och feldiagnoserar. Nästa läkare kommer inte bry sig att dubbelkolla. Så, nu är vi tillbaka på ruta ett och jag ger mig ur diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu är det väl så att enbart sjukhuset (mer specifikt.. vårdgivaren aka läkaren) ifråga kan göra Lex Maria mot sig själva vid dödsfall eller vid allvarlig vårdnadsskada.

Svensk vård är inte ett skämt. Däremot är den väldigt ojämn baserad på var man bor. Men relativt till resten av världen är den inte så hemsk som folk vill få den till.

Ställ er frågan. Vem är det som hörs mest? De som fått dåliga erfarenheter eller de som har positiva sådana? Detta kan faktiskt appliceras på allt i dagens samhälle. Det finns forum fyllda av folk som gnäller på X men hur många skriver om dem när X gör som det ska eller fungerar som det ska? Den siffran är betydligt närmare noll.

Detta verkar vara fallet lite varstans. Alltså att vården kan skilja sig markant mellan vårdcentraler eller tom. mellan läkare och läkare. Orsaken är ibland ekonomiskt men oftast schemarelaterat eller stressrelaterat. Just i kommunen där jag bor är det väldigt vanligt med stafettläkare. Alltså läkare som inte har tid att undersöka en utan måste utgå från journaler med förutfattade meningar som följd. Hade tom. en läkare som trodde att jag var min bror och vid påpekade av detta så tog han fram min andra brors journal.

Just i TS fall kan det vara så att läkare går på andra läkares utlåtanden.

Du vet väl att allmänläkare har nästan identisk utbildning som en AT-läkare med kortare praktik? Med andra ord.. att påstå att de skulle vara ekonomer (som inte är en skyddad titel) är väl lite väl hårt. Att de har ansvarsfrihet är inte heller det sant eftersom de går under samma juridiska och etiska regler som andra läkare.

Sedan borde du ta det lugnt med att hoppa på folk som faktiskt ser det andra sidan av myntet. Nog kan det vara så att personen ifråga blivit feldiagnostiserad men det finns även en chans att deras uttalande är korrekt och att hon är en hypokondriker. För dessa finns det multum av.. framförallt sedan internet blev en del av alla medborgares hus.

Problemet med just hypokondri är att den inte går att bevisa. Inte ens genom att observera symtomen utan man måste kolla på tidigare undersökningar av läkare samt vilka problem som uppdagades. Först då kan man skapa ett mönster.

Dessutom vad exakt menar du med "Vad vi kan se"? För om flertalet läkare (som du nämner) har menat att man inte kan finna något fel så kanske det borde peka mot något? För chansen är ju hyfsade att en läkare kan göra fel, två absolut men när fler läkare gör ett uttalande så borde det faktiskt tyda på något.

Att sköta sin egen diagnostisering är direkt skadligt. Sedan tycker jag att din generalisering av läkare är lite si så där. De flesta försöker faktiskt hjälpa dig.

Korrekt. Många läkare är extremt överarbetade och orsaken är flera. Brist på manskap är ett.. ett omodernt vårdsystem.. både teknologiskt och fysiskt är ett annat. Därför blir ibland patienter sedda som en vandrande journal och vissa läkare går på journalen istället för att lyssna på en.

Du menar flytta utomlands och betala för en vård som i de flesta fall inte är bättre? Kan faktiskt bli en chock för de flesta. De är ungefär samma retorik som när folk flyttar utomlands pga. "dålig välfärd" och hamnar i länder helt utan skyddsnät. Så det är inte bara "att betala.." och framförallt.. har du en aning om vad vård i länder utan liknande välfärd som Sveriges kostar? Vi snackar alltså en halv månadslön för en timme med doktorn.

Nu kör du bara med känsloargument för jag ser ingen här sparka på den som ligger.

Svar på dina frågor

-Känsloargument nej, han uttalade sig nedsättande, jag skulle kunna skriva att du för någon typ av maktspel (men så är det ju inte eller hur?) vill du fortsätta argumentera detta?

-Ja visst, paketet har inte kommit dagen efter friska människor är gnälliga, kroniska eller svårt sjuka människor har inte tiden eller orken att lägga ner negativ energi på sånt här, om inte sjukdomen/det fysiska i sig påverka psyket vilket kan yttra sig på olika sätt och tolkas felaktigt. Så nej jag håller inte med orealistiskt, en läkare ska kunna se det här.

-Nej det är inte hårt, dom är administratörer som följer checklistor

-Hur menar du att vården i resten av världen är sämre än sverige, anser du seriöst att sverige ligger i framkant av resten av världen? Hur förklarar du dom personer som åker utomlands och blir bättre eller friska efter åratal med pajasdiagnoser och förminskande i sverige? Eller personer som till slut orkar stå på sig efter åratal av pajasdiagnoser och för att dom orkar kriga "med tur så får dom en utredning i sverige där man hittar något fysiskt"

-Använder dina ord, du måste se andra sidan av myntet, läkarna gör ju uppenbarligen inte det och att systematiskt skylla på psyket utan utredning eller remittering till psykiatrin är tjänstefel, när 10 läkare som du så fint säger har sagt något då tyder det på något .... att låta en patient gå i 5, 10, 20år och godtyckligt skylla på psyket är inte verklighetsförankrat (förutom för en läkare då) skyll på internet så mycket du vill det är orealistiskt / fel och du hade inte accepterat det själv och sökt vård utomlands (undermålig vård enligt dig) förhoppningsvis hade du blivit friskare , det är dubbelmoral

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Under tiden jag låg där på rummet så kom det säkert in sju stycken olika sköterskor och kollade i skåpet som fanns för vårdmaterial, några av dessa fyllde på en eller två saker och de andra bara tittade så allt fanns. Varför inte ha någon form av streckkod att ta något ur skåpet, blippa och sno, larm kommer när det är tre kvar och personen som fyller på vet exakt vad hon ska ha med sig. Rätt sak i rätt tid helt enkelt med minimal arbetsinsats.

Å andra sidan så fick du vid de tillfällen iaf indirekt tillsyn, så det är inte bara en nackdel med det systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Att sköta sin egen diagnostisering är direkt skadligt. Sedan tycker jag att din generalisering av läkare är lite si så där. De flesta försöker faktiskt hjälpa dig.

Är ofta det är självmedicineringen som är problemet i sig. Att ta reda på X och Y om sig själv och ha det som underlag för att en läkare professionellt ska kunna utesluta det ena eller andra är faktiskt bra; många läkare är tacksamma över att man har idéer om vad de kan leta efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Svar på dina frågor

-Känsloargument nej, han uttalade sig nedsättande, jag skulle kunna skriva att du för någon typ av maktspel (men så är det ju inte eller hur?) vill du fortsätta argumentera detta?

-Ja visst, paketet har inte kommit dagen efter friska människor är gnälliga, kroniska eller svårt sjuka människor har inte tiden eller orken att lägga ner negativ energi på sånt här, om inte sjukdomen/det fysiska i sig påverka psyket vilket kan yttra sig på olika sätt och tolkas felaktigt. Så nej jag håller inte med orealistiskt, en läkare ska kunna se det här.

-Nej det är inte hårt, dom är administratörer som följer checklistor

-Hur menar du att vården i resten av världen är sämre än sverige, anser du seriöst att sverige ligger i framkant av resten av världen? Hur förklarar du dom personer som åker utomlands och blir bättre eller friska efter åratal med pajasdiagnoser och förminskande i sverige? Eller personer som till slut orkar stå på sig efter åratal av pajasdiagnoser och för att dom orkar kriga "med tur så får dom en utredning i sverige där man hittar något fysiskt"

-Använder dina ord, du måste se andra sidan av myntet, läkarna gör ju uppenbarligen inte det och att systematiskt skylla på psyket utan utredning eller remittering till psykiatrin är tjänstefel, när 10 läkare som du så fint säger har sagt något då tyder det på något .... att låta en patient gå i 5, 10, 20år och godtyckligt skylla på psyket är inte verklighetsförankrat (förutom för en läkare då) skyll på internet så mycket du vill det är orealistiskt / fel och du hade inte accepterat det själv och sökt vård utomlands (undermålig vård enligt dig) förhoppningsvis hade du blivit friskare , det är dubbelmoral

Självfallet följer läkare checklistor. Det är liksom en stor del av en diagnostisering. Bara att du kritiserar detta är ju ett tecken på att du inte riktigt vet hur modern medicin går till.

Ja. Sverige är i framkant när det kommer till forskning och medicin samt sjukvård. Bara för att du eventuellt har en sämre erfarenhet ändrar inte detta faktum.

https://www.svd.se/vardrankning-andorra-i-topp-sverige-fyra-i...

Hur förklarar jag vadå? Att människor blir friskare om de söker vård annanstans? Har du någon statistik över hur många det handlar om? För det påståendet är ganska intetsägande. Allt du verkar föra fram är saker du har "Hört" men hur ofta sker det? Feldiagnoser kommer alltid att ske men det i sig är inte belägg för att Svensk vård är värdelös.

Det är ganska skenheligt när du skriver nedsättande saker om läkare för att sekunden innan sitta och klandra andra för att tala nedsättande om någon du antagligen inte känner. Det är lite dubbelmoral över det.

Skrivet av LemonIllusion:

Ja, det var väl fint att du kunde lyckas dra in lite nazism i tråden. Någon måste ju upprätthålla Godwin's lag. 👌

Godwins lag i all ära men i detta fallet finns det lite av en unken känsla över vissas argument. Globalister är ett ganska vanligt förekommande skällsord hos t.ex. NMR där globalister = Judar. Och det är ganska klart vad som menas med "globalister" i detta fallet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Självfallet följer läkare checklistor. Det är liksom en stor del av en diagnostisering. Bara att du kritiserar detta är ju ett tecken på att du inte riktigt vet hur modern medicin går till.

Ja. Sverige är i framkant när det kommer till forskning och medicin samt sjukvård. Bara för att du eventuellt har en sämre erfarenhet ändrar inte detta faktum.

https://www.svd.se/vardrankning-andorra-i-topp-sverige-fyra-i...

Hur förklarar jag vadå? Att människor blir friskare om de söker vård annanstans? Har du någon statistik över hur många det handlar om? För det påståendet är ganska intetsägande. Allt du verkar föra fram är saker du har "Hört" men hur ofta sker det? Feldiagnoser kommer alltid att ske men det i sig är inte belägg för att Svensk vård är värdelös.

Det är ganska skenheligt när du skriver nedsättande saker om läkare för att sekunden innan sitta och klandra andra för att tala nedsättande om någon du antagligen inte känner. Det är lite dubbelmoral över det.

Vänligen sätt inte ord i min mun/och presentera dom som att det är någonting jag står för , det är ren och skär härskarteknik vilket jag tyckte att jag tydliggjorde att jag inte uppskattade i fg inlägg.
Du citerar mig och jag svarade på samma sätt som du har svarat mig , sen kallar du mig skenhelig , det är bara att du tittar dig själv i spegeln, din länk är inte relevant,. Förväntar du dig ett vettigt svar så kan du sluta med din cherrypicking och ställa en vettig fråga det ger mig inte så mycket att fortsätta såhär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Man har ju t.ex. börjat föra dialoger kring våldet i detta land som kan ses som positivt. Något som inte varit möjligt för tio år sedan. Kanske man även kan göra det med vården också?

Bara en massa tomt prat. Politiker har fått lösningen på våld och vårdköer serverat på fat i decennier men det duger inte så länge det inte säkrar valsegern. Alla står sig själva närmast och innan vi kan bryta den trenden tror jag inte vi lär se så mycket förändring, tyvärr.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Uppmaning!

Har raderat ett flertal inlägg som mynnade ut i ett sidospår, därav fick jag ta bort samtliga inlägg så det inte kan missförstås. Försök vara tydliga men vad era ord betyder då inte alla förstår eller ligger på samma akademisk kunskap som ni.

Sen är det bra att diskutera utan att angripa varandra. Tack på förhand!

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mieriola:

Å andra sidan så fick du vid de tillfällen iaf indirekt tillsyn, så det är inte bara en nackdel med det systemet.

Det är sant men vissa sa mer eller mindre bara hej. Hade hellre blivit undersökt av en läkare och antingen fått någon form av smärtstillande eller en operation på en gång så jag hade sluppit skiten. Upptog istället ett rum i åtta timmar och blev sen hemskickad utan åtgärd.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

1. Det är svårare att göra för varje gång man får belägg för de förutfattade meningarna. Det är tyvärr så man fungerar, i synnerhet när man är sjuk.

2. Se vilket av ovan?

3. Ja du, det hade varit fantastiskt att få ha en läkare tre eller fyra gånger i rad. Tyvärr är det inte så verkligheten fungerar.

4. Nej, har jag någonstans här påstått att vi förväntat oss en full utredning på akuten? Nej, precis. Det vi förväntade oss var att läkaren i steg ett lyssnar till beskrivningen symptomen, undersöker symptomen och därefter vidtar adekvata åtgärder (oavsett om det handlar om smärtstillande, vidareremiss eller vad det skulle kunna vara).
Vad vi inte förväntar oss är att direkt bli bemötta med ett "åk hem och lär dig leva med smärtan".

Om jag skulle hålla på och stänga ärenden i mitt yrke (där människors hälsa inte står direkt på spel) utan att undersöka dem vidare skulle jag få leta efter ett nytt jobb rätt så snart.

Uppenbarligen så var det så man var tvungen göra, eftersom ingen inom vården tog hand om saken och trots att vi inte uppenbart inte kunde tolka provet. Ja, det blev ett byte av en medicin och en fick tas bort tills vidare, men det är ändock bättre än alternativet. För övrigt var det inte så att den senare "medicinen rök", utan den fick tas bort ett kortare tag för att eventuellt sättas in igen.
Låt mig gissa att du är läkare och tar det hela väldigt personligt?
Låt mig då fråga, vad hade varit "rätt" väg att gå?

1. Visst är det så. Därav ordet "försök".
2. Spärra inte journalen, signalerar taggighet.
3. Världen fungerar olika på olika platser. I min del av Sverige kan det fortfarande fungera så.
4. Fråga er själva om ni kan summera besvären på 5 minuter? Det är ungefär så komplex utredning som passar på akuten när man inte behöver läggas in.

Som både läkare och kroniskt sjuk vet jag att vården inte är perfekt, men samtidigt tycker jag det är tråkigt när folk ställer till det för sig själva. Ni kände er tvungna att ta massa prover, men ingen tvingade er faktiskt till det. Prolaktin och kortisol är svårtolkade även när det tas av rätt skäl, och ni upptog tid med ett sidospår som jag har svårt att föreställa mig hjälpt grundproblemen.

Lägg er energi på att hitta en bra allmänläkare och håll fast i den personen.

Nej, jag tar det inte personligt, men jag har påmints om att inte försöka hjälpa till på fritiden. Imorgon kommer jag inte bry mig mer om detta, utan det är ni som måste fortsätta leva era liv.

Permalänk
Medlem

Svårt att ha åsikter på en så vinklad historia (ej illa menat, men du är givetvis extremt partisk).
Vore intressant att veta lite data angående din fästmös läkarbesök. Springer hon till VC 40+ gånger per år eller är varför har hon kommit i den här situationen?
Oavsett så måste hon självklart få vård även om dom är himla trött på ständigt återkommande patienter.
Jag har själv en hypokondrisk vän som har stämpelkort på VC och kräver remisser för ena efter andra illusionen. Jag blir trött av att höra om allt, kan inte ens tänka mig hur trötta läkarna är på personen.

För en himla massa år sedan så skrev läkare "SVBK" i journalen på bland annat kvinnor som hävdade fibromyalgi bland annat. Sveda värk och Brännkärring.
I dagsläget hade aldrig något sådant tolererats dock. Så ifall de tycker hon är hypokondriker är det väl bara via ryktesspridning muntligt.
Det är hennes egen analys att de ser henne som hypokondriker eller är detta påtalat någon gång?

Tänker man på det du skriver så verkar hon ju fått bra vård historiskt. ADHD utredning och medicinering. Psykofarmaka som det lät. Så kan inte vara helt hopplöst med tanke på detta?
Betänk att en ADHD utredning går Svenskar och väntar i flera år på, pga hur vårdsystemet ser ut som idag.

I övrigt historien med besök på akuten och hantering av magproblem.
Hennes undersökning och behandling är genomsnittlig skulle jag säga.
Nu ville du inte ha kommentarer om vad det beror på och dylikt så nöjer mig med att säga att hon blivit behandlat som precis alla andra under Svenska förutsättningar. Akuten är till för akut diagnos och behandling.
Hade smärtan varit så stor att hon legat skrikande och läkaren inte viljat undersöka henne, då hade det varit väldigt konstigt.

Vill även tillägga att jag har stora sympatier för läkare framförallt på vårdcentraler. Det är väldigt många människor som lastar ned med att springa hela tiden för allt möjligt och omöjligt.
När de får samma patient som gång på gång på gång på gång på gång kommer in, självklart tröttnar dom till slut.
Historien ropa varg stämmer in på många sätt.
Om detta stämmer på din fästmö eller inte är ju i princip omöjligt för någon här att bedöma.

Till frågan vad man kan göra åt det. Som precis alla andra problem. Prata ut om dem. Tala med läkaren, vårdcentralen och fråga ifall de tvivlar på henne som patient och hur problemet skall lösas. En egen rannsakan är alltid bra med. Det mesta går bättre ifall man pratar om det istället för att anta saker.

För övrigt vet jag mer eller mindre ingen som varit nöjd med vården på många år. Det är liknande missnöje hos i princip alla.
Det enda vi fått veta här är att hon är väldigt ofta sjuk och har många krämpor.
Finns inte särskilt mycket data att hantera här. Att folk inte får magproblem lösta i Svensk sjukvård bör räknas mer som regel än undantag.
Mitt råd, gå till läkaren igen be om remiss till magspecialist och om ni inte får det så ifrågasätt detta och tala ut om det. Begär annan läkare. Om inget annat fungerar så sök privat vård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Bara en massa tomt prat. Politiker har fått lösningen på våld och vårdköer serverat på fat i decennier men det duger inte så länge det inte säkrar valsegern. Alla står sig själva närmast och innan vi kan bryta den trenden tror jag inte vi lär se så mycket förändring, tyvärr.

Har de? Politiker är mycket men korkade är de inte.. Om de fått lösningen på problemen så hade de anammat den till 100% eftersom, i värsta fall, det hade inneburit ännu en mandatperiod som största parti i riksdagen och därigenom regeringsställning. Nej. Problemen är det ingen som har löst ännu. Det är därför man ser alla typer av halvlösningar som man hoppas håller till sagda lösning funnits. Vården är inte något som lider av ett problem utan en samling problem som inte kan lösas över en natt och som dessutom kräver lösningar på andra problem först. Till att börja med så måste läkarbristen åtgärdas. Sedan måste man se över en plan om hur man ska uppdatera redan existerande sjukhus och vårdcentraler. Men allra först måste man genomföra en undersökning om landstingen (regionen eller vad de nu vill kalla sig nu för tiden) idag är kapabla att genomföra någon som helst lösning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

1. Visst är det så. Därav ordet "försök".
2. Spärra inte journalen, signalerar taggighet.
3. Världen fungerar olika på olika platser. I min del av Sverige kan det fortfarande fungera så.
4. Fråga er själva om ni kan summera besvären på 5 minuter? Det är ungefär så komplex utredning som passar på akuten när man inte behöver läggas in.

Som både läkare och kroniskt sjuk vet jag att vården inte är perfekt, men samtidigt tycker jag det är tråkigt när folk ställer till det för sig själva. Ni kände er tvungna att ta massa prover, men ingen tvingade er faktiskt till det. Prolaktin och kortisol är svårtolkade även när det tas av rätt skäl, och ni upptog tid med ett sidospår som jag har svårt att föreställa mig hjälpt grundproblemen.

Lägg er energi på att hitta en bra allmänläkare och håll fast i den personen.

Nej, jag tar det inte personligt, men jag har påmints om att inte försöka hjälpa till på fritiden. Imorgon kommer jag inte bry mig mer om detta, utan det är ni som måste fortsätta leva era liv.

Åhå, så att ta bort delsymptom även om det inte hade med huvudspåret att göra är inte hjälpsamt? Ja du, tacka fan för att vi inte har dig som läkare (och har vi det hoppas jag att vi slipper det framöver).

Men okej, så rätt väg att gå hade varit "låt bli att leka läkare, för vi dikterar verkligheten och har därmed ingen anledning att undersöka (eller ta prover på) patienten". Noterar det.

Mitt tips till dig: folk är inte "taggiga" utan anledning, de är taggiga för att de känner sig i underläge. Att då kliva upp ännu högre för att titta ner på dem kommer inte att få dem mindre taggiga och öka dina chanser att få visa att du har den oerhörda medicinska kompetens du säkerligen har.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Inaktiv

Ett stort problem i dagens sjukvård är ju dock att de som arbetar inom den, idiot förklarar sina patienter.

Tydligen är man inte tillräckligt intelligent nog för att känna skillnad på förkylning eller brutet ben.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZyntaX:

Svårt att ha åsikter på en så vinklad historia (ej illa menat, men du är givetvis extremt partisk).
Vore intressant att veta lite data angående din fästmös läkarbesök. Springer hon till VC 40+ gånger per år eller är varför har hon kommit i den här situationen?
Oavsett så måste hon självklart få vård även om dom är himla trött på ständigt återkommande patienter.
Jag har själv en hypokondrisk vän som har stämpelkort på VC och kräver remisser för ena efter andra illusionen. Jag blir trött av att höra om allt, kan inte ens tänka mig hur trötta läkarna är på personen.

För en himla massa år sedan så skrev läkare "SVBK" i journalen på bland annat kvinnor som hävdade fibromyalgi bland annat. Sveda värk och Brännkärring.
I dagsläget hade aldrig något sådant tolererats dock. Så ifall de tycker hon är hypokondriker är det väl bara via ryktesspridning muntligt.
Det är hennes egen analys att de ser henne som hypokondriker eller är detta påtalat någon gång?

Tänker man på det du skriver så verkar hon ju fått bra vård historiskt. ADHD utredning och medicinering. Psykofarmaka som det lät. Så kan inte vara helt hopplöst med tanke på detta?
Betänk att en ADHD utredning går Svenskar och väntar i flera år på, pga hur vårdsystemet ser ut som idag.

I övrigt historien med besök på akuten och hantering av magproblem.
Hennes undersökning och behandling är genomsnittlig skulle jag säga.
Nu ville du inte ha kommentarer om vad det beror på och dylikt så nöjer mig med att säga att hon blivit behandlat som precis alla andra under Svenska förutsättningar. Akuten är till för akut diagnos och behandling.
Hade smärtan varit så stor att hon legat skrikande och läkaren inte viljat undersöka henne, då hade det varit väldigt konstigt.

Vill även tillägga att jag har stora sympatier för läkare framförallt på vårdcentraler. Det är väldigt många människor som lastar ned med att springa hela tiden för allt möjligt och omöjligt.
När de får samma patient som gång på gång på gång på gång på gång kommer in, självklart tröttnar dom till slut.
Historien ropa varg stämmer in på många sätt.
Om detta stämmer på din fästmö eller inte är ju i princip omöjligt för någon här att bedöma.

Till frågan vad man kan göra åt det. Som precis alla andra problem. Prata ut om dem. Tala med läkaren, vårdcentralen och fråga ifall de tvivlar på henne som patient och hur problemet skall lösas. En egen rannsakan är alltid bra med. Det mesta går bättre ifall man pratar om det istället för att anta saker.

För övrigt vet jag mer eller mindre ingen som varit nöjd med vården på många år. Det är liknande missnöje hos i princip alla.
Det enda vi fått veta här är att hon är väldigt ofta sjuk och har många krämpor.
Finns inte särskilt mycket data att hantera här. Att folk inte får magproblem lösta i Svensk sjukvård bör räknas mer som regel än undantag.
Mitt råd, gå till läkaren igen be om remiss till magspecialist och om ni inte får det så ifrågasätt detta och tala ut om det. Begär annan läkare. Om inget annat fungerar så sök privat vård.

Hjälp.

Ett bra exempel på varför vi får värdelös vård här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Hjälp.

Ett bra exempel på varför vi får värdelös vård här.

Utveckla?