Handla begagnat grafikkort från Amazon

Permalänk
Medlem

Handla begagnat grafikkort från Amazon

Tjena,

som titeln låter så är jag lite sugen på att handla ett 2080TI från Amazon, ett begagnat.

Man finner dem från strax över 500€, vilket är väldigt lågt.

Någon som har erfarenhet vad det är man handlar?

Tänker så att det inte är sönderkörda kort.

Ex: https://www.amazon.de/dp/B07GQ8TFPP/ref=sr_1_7?keywords=RTX+2...

Finns i flera olika märken, låter lite bra för att vara sant. Dessutom står det "Used - Like new".

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Är det för bra för att vara sant?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Är det för bra för att vara sant?

Osäkert, vet ej hur marknaden för begagnat ser ut där i DE. Men runt 6000tkr ish är inte helt galet, dock billigt för oss i Sverige.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Wipen:

Osäkert, vet ej hur marknaden för begagnat ser ut där i DE. Men runt 6000tkr ish är inte helt galet, dock billigt för oss i Sverige.

https://www.ebay.co.uk/itm/EVGA-GeForce-RTX-2080-Ti-FTW3-GAMI...
Från tyskland, uppe på 800 euro än så länge.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Hmm, är det fake anonnser eller dylikt isåfall? Har inte mycket koll på Amazon, är det typ som deras blocket?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Inaktiv

Om du går in och kollar på säljarens profil som säljer kortet du länkat i första inlägget så ser du att det står följande (På tyska, översatte med google translate):

≣ Vänligen notera ≣
* Tack för din uppmärksamhet.
Lägg inte beställningar utan att be om tillstånd, utan vår tillåtelse kommer beställningen att avbrytas.
✉ Om du vill köpa kontakta mig: ➜ [epostadress]
✉ Innan du beställer, vänligen kontakta mig på: ➜ [epostadress]
✉ För mer information, vänligen kontakta mig på: ➜ [epostadress]
✔ ✔ ✔ Tack och vänta på din e-post

Detta är troligen en scam där säljaren vill att du mailar denne, och sedan kommer de be dig att göra upp affären utanför amazon, vilket inte är lika säkert, stor risk att bli blåst. Troligen makulerar de samtliga ordrar som kommer in via amazon. Kollar du säljaromdömen så ser du även att säljaren har väldigt få omdömen och dessa är dessutom ganska gamla.

Permalänk
Medlem

Gör en sökning på följande term så hittar du mängder av diskussioner online:

"Bevor Sie die Bestellung aufgeben, kontaktieren Sie mich bitte unter"

https://de.amazonforum.com/forums/deine-amazon-community/foru...

Hittade en tråd där en person utgav sig vara drabbad. Enligt honom så tog någon kontroll över hans domän och därmed e-mail och Amazon-konto. Gamla positiva reviews låg kvar och datorprylar läggs upp till vrakpriser. Han kontaktade Amazon som skulle titta på ärendet men eftersom han förlorat tillgång till e-mail och domän så kunde han inte göra särskilt mycket.

Om det sedan är sant eller inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Om du går in och kollar på säljarens profil som säljer kortet du länkat i första inlägget så ser du att det står följande (På tyska, översatte med google translate):

≣ Vänligen notera ≣
* Tack för din uppmärksamhet.
Lägg inte beställningar utan att be om tillstånd, utan vår tillåtelse kommer beställningen att avbrytas.
✉ Om du vill köpa kontakta mig: ➜ [epostadress]
✉ Innan du beställer, vänligen kontakta mig på: ➜ [epostadress]
✉ För mer information, vänligen kontakta mig på: ➜ [epostadress]
✔ ✔ ✔ Tack och vänta på din e-post

Detta är troligen en scam där säljaren vill att du mailar denne, och sedan kommer de be dig att göra upp affären utanför amazon, vilket inte är lika säkert, stor risk att bli blåst. Troligen makulerar de samtliga ordrar som kommer in via amazon. Kollar du säljaromdömen så ser du även att säljaren har väldigt få omdömen och dessa är dessutom ganska gamla.

Tack för infon!

Aldrig handlat via Amazon eller läst på om det, tolkat det som ett legitimt företag där det är certifierade säljare (lite som prisjakt), men här har jag tydligen fel.
Då blir det nog inget handlande där igenom :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Inaktiv

@Wipen Du har tolkat det delvis rätt, det är både och! De flesta varor säljs från Amazons lager, då står det "Fulfilled by Amazon". Då är det alltså Amazon som har varan i lager och skickar den till dig, vilket gör affären lite säkrare. Amazons kundservice känd är känd för att vara bra och nästan alltid hjälpa kunden. Köper du något som är "Fulfilled by Amazon" så kan du känna dig väldigt säker när du handlar. Köper du däremot direkt från en säljare som i fallet ovan så får du se till att kolla lite mer noggrant. Är det för bra för att vara sant - då är det troligen det

Permalänk
Medlem

Amazon allmänt har fungerat kanon för mig, anmälde dessa säljare och Amazon har lagt in dem för granskning då de inte ser rätt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood