Permalänk
Medlem

Är Edgerouter X SFP en bra lösning?

Hej!

Jag har Telia Öppen Fiber och bor i villa. Det börjar bli trångt i skåpet och jag funderar på om en Edgerouter X SFP kan lösa det problemet.

Fibern går in i en mediaomvandlare/fiberkonverterare(?) och i den är sedan en stor router från Telia inkopplad. Jag har dessutom en äldre Unifi AP AC Lite, med endast passiv POE, som har en POE-injektor i skåpet.

Har jag fattat rätt att en Edgerouter X SFP bör kunna ersätta alla dessa dosor?

Den har ju fiber in, router och passiv POE ut.

Hur känslig är fiberkabeln som jag har i skåpet? Finns det risk att det kommer smuts på den om jag bara kopplar om den till en Edgerouter X SFP?

Tack på förhand!

EDIT: Här finns några bilder: https://imgur.com/a/cfyeA7l

Permalänk
Medlem

Sitter fibern så du kan ta lös den från din nuvarande konverter? Isf borde det fungera. Men ska du hantera fibern så får du vara försiktig, är den gammal så går den lätt sönder, vilket kan bli dyrt.

Sen beror det på om det är en ren konverter du har, är det en Inteno eller liknande som kan hantera VLAN taggning så kan det bli lite knepigare. Vad exakt är det fibern går in i?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Hej!

Jag har Telia Öppen Fiber och bor i villa. Det börjar bli trångt i skåpet och jag funderar på om en Edgerouter X SFP kan lösa det problemet.

Fibern går in i en mediaomvandlare/fiberkonverterare(?) och i den är sedan en stor router från Telia inkopplad. Jag har dessutom en äldre Unifi AP AC Lite, med endast passiv POE, som har en POE-injektor i skåpet.

Har jag fattat rätt att en Edgerouter X SFP bör kunna ersätta alla dessa dosor?

Den har ju fiber in, router och passiv POE ut.

Hur känslig är fiberkabeln som jag har i skåpet? Finns det risk att det kommer smuts på den om jag bara kopplar om den till en Edgerouter X SFP?

Tack på förhand!

Bör inte vara några problem att bara flytta över en kabel. Bara som ett varningens finger, har två stycken https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2264287 båda dör som ett klockverk efter 4 veckor 2 dagar och någon timme (minns inte exakt). Och kräver manuell reboot, detta på olika Firmwares.

Bara något att hålla utkik efter om du byter.

Nummer två, dessa manicker verkar bara stödja runt 400-500 Mbit/s ned som standard och man måste slå på Hardware offloading för att nå Gbit/s hastigheter.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Se upp med POE. Det finns små switchar som DRIVS med POE, men kan inte DRIVA ANDRA ENHETER med POE. Verifiera det om du vill driva din AP med ström från switchporten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Sitter fibern så du kan ta lös den från din nuvarande konverter? Isf borde det fungera. Men ska du hantera fibern så får du vara försiktig, är den gammal så går den lätt sönder, vilket kan bli dyrt.

Sen beror det på om det är en ren konverter du har, är det en Inteno eller liknande som kan hantera VLAN taggning så kan det bli lite knepigare. Vad exakt är det fibern går in i?

Tack för svar!

Huset är byggt förra året. Det blir tydligare med bilder. Fibern går först in i en dosa, och sedan till Inteno-konverteraren(?). Jag använder i dagsläget inte ip-tv, så VLAN-taggning bör väl inte vara något problem?

Bilder: https://imgur.com/a/cfyeA7l

Skrivet av Lodisen:

Bör inte vara några problem att bara flytta över en kabel. Bara som ett varningens finger, har två stycken https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2264287 båda dör som ett klockverk efter 4 veckor 2 dagar och någon timme (minns inte exakt). Och kräver manuell reboot, detta på olika Firmwares.

Bara något att hålla utkik efter om du byter.

Nummer två, dessa manicker verkar bara stödja runt 400-500 Mbit/s ned som standard och man måste slå på Hardware offloading för att nå Gbit/s hastigheter.

Tack för svar! Märklig bugg!

Jag har läst det där om gigabit-hastighet, det bör inte vara något problem, så länge man aktiverar det.

Permalänk
Medlem

Med undantag för att jag inte har öppen fiber så har jag en liknande situation som dig. Dessvärre fick jag aldrig fibern att funka direkt in i edgeroutern utan får köra inteno omvandlaren. Jag har dock inte lagt min själ i det utan gav upp när det inte bara fungerade på en gång...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Med undantag för att jag inte har öppen fiber så har jag en liknande situation som dig. Dessvärre fick jag aldrig fibern att funka direkt in i edgeroutern utan får köra inteno omvandlaren. Jag har dock inte lagt min själ i det utan gav upp när det inte bara fungerade på en gång...

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, det är något sånt jag vill undvika, dvs att jag inte skulle få det att fungera

Å andra sidan kan jag packa upp den försiktigt, testa och skicka tillbaka om det inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Aha, det är något sånt jag vill undvika, dvs att jag inte skulle få det att fungera

Å andra sidan kan jag packa upp den försiktigt, testa och skicka tillbaka om det inte fungerar.

Jag har dock läst om andra som har fått det att fungera. Det kan vara känsligt vilken sfp-modul man har men min är identisk som en som rapporterat att han fått det att fungera (halvprsedan jag pillade med detta så har inte lönk till forumtråd). Jag får inget liv i den i ER:en, kan eventuellt ha med Telia att göra, om de parar sin enhet eller något liknande. Försökte mig på att byta MAC-adress men oklart om jag lyckades...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Tack för svar!

Huset är byggt förra året. Det blir tydligare med bilder. Fibern går först in i en dosa, och sedan till Inteno-konverteraren(?). Jag använder i dagsläget inte ip-tv, så VLAN-taggning bör väl inte vara något problem?

Ser ju rent av ut så att du kan ta SFPn rakt av från Intenon och tjoffa in i edgeroutern (om den stödjer sfp:n). Men som sagt det beror på hur stadsnätet ser ut, troligtvis så är anledningen att det fungerar för vissa men inte andra beroende av hur deras kundanslutning ser ut.

Som exempel om det är en q-in-q lösning så lämnar stadsnätet av förbindelsen som din leverantör kör över stadsnätet på ett visst vlan, om du inte kan tillgodose en q-in-q där du även matchar rätt vlan så kommer det inte att fungera. Det Intenon gör (om q-in-q) är att den tar all din trafik (dina lokala vlan), lämpar in de på ett vlan som sedan går in i stadsnätet (de tunnlar din trafik över ett annat vlan), det skulle alltså då vara den funktionen som din edgerouter ska kunna fylla i det fallet. Är det däremot så att du är kund direkt mot stadsnätet, exempelvis ditt kommunala energibolag så körs det nog inte q-in-q utan någon annan lösning.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Ser ju rent av ut så att du kan ta SFPn rakt av från Intenon och tjoffa in i edgeroutern (om den stödjer sfp:n). Men som sagt det beror på hur stadsnätet ser ut, troligtvis så är anledningen att det fungerar för vissa men inte andra beroende av hur deras kundanslutning ser ut.

Som exempel om det är en q-in-q lösning så lämnar stadsnätet av förbindelsen som din leverantör kör över stadsnätet på ett visst vlan, om du inte kan tillgodose en q-in-q där du även matchar rätt vlan så kommer det inte att fungera. Det Intenon gör (om q-in-q) är att den tar all din trafik (dina lokala vlan), lämpar in de på ett vlan som sedan går in i stadsnätet (de tunnlar din trafik över ett annat vlan), det skulle alltså då vara den funktionen som din edgerouter ska kunna fylla i det fallet. Är det däremot så att du är kund direkt mot stadsnätet, exempelvis ditt kommunala energibolag så körs det nog inte q-in-q utan någon annan lösning.

Tack för svar!

Ja, det ser ut som att det bara ska vara att koppla in den och konfigurera på ett enkelt sätt. Jag hittade nån kommentar från någon som hade Telia öppen fiber och son det fungerade bra för. Jag avvaktar nog till Black Friday, nu när det ändå är så pass nära inpå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

MikroTik > EdgeRouter > Ubiquiti

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har motsvarande setup. Jag fick in Inteno mediaomvandlare och tog bara SFP'n och satte i ER-X-SFP.
I mitt fall körde de ingen q-in-q, Internet var otaggat och iptv taggat.
Det gick att konfigurera ER som en VLAN switch så att den släpper igenom iptv, dock en del meck.
Kör ER-X (utan sfp) på två andra site:er och man kan konfa site-to-seite ipsec vpn. Alla tre ER har fungerat klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beacon:

Jag har motsvarande setup. Jag fick in Inteno mediaomvandlare och tog bara SFP'n och satte i ER-X-SFP.
I mitt fall körde de ingen q-in-q, Internet var otaggat och iptv taggat.
Det gick att konfigurera ER som en VLAN switch så att den släpper igenom iptv, dock en del meck.
Kör ER-X (utan sfp) på två andra site:er och man kan konfa site-to-seite ipsec vpn. Alla tre ER har fungerat klockrent.

Tack för svar!

I nuläget har vi inget TV-paket, så det lär gå smidigt att konfigurera det för mig 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av beacon:

Jag har motsvarande setup. Jag fick in Inteno mediaomvandlare och tog bara SFP'n och satte i ER-X-SFP.
I mitt fall körde de ingen q-in-q, Internet var otaggat och iptv taggat.
Det gick att konfigurera ER som en VLAN switch så att den släpper igenom iptv, dock en del meck.
Kör ER-X (utan sfp) på två andra site:er och man kan konfa site-to-seite ipsec vpn. Alla tre ER har fungerat klockrent.

Blev sfp modulen och anslutningen synlig direkt eller behövde du konfigurera erxben först för att få in/registrera signal?

När jag sätter in min sfp modul och fiberkablar i min erx-sfp så händer inget alls och den känner inte av att något är inkopplat (vad jag kan förstå och se med min akraftig bristande kunsksper).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pellepelikan: Den dök upp direkt för mig. Kolla portstatus på sfp-porten (håll musen över den porten), den skall identifiera om den hittat sfp'n och även säga om du har länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beacon:

@Pellepelikan: Den dök upp direkt för mig. Kolla portstatus på sfp-porten (håll musen över den porten), den skall identifiera om den hittat sfp'n och även säga om du har länk.

Måste missat ditt svar sist men nu hittade jag det. Jag får upp sfp-modulen men ingen länk. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Hej!

Jag har Telia Öppen Fiber och bor i villa. Det börjar bli trångt i skåpet och jag funderar på om en Edgerouter X SFP kan lösa det problemet.

Fibern går in i en mediaomvandlare/fiberkonverterare(?) och i den är sedan en stor router från Telia inkopplad. Jag har dessutom en äldre Unifi AP AC Lite, med endast passiv POE, som har en POE-injektor i skåpet.

Har jag fattat rätt att en Edgerouter X SFP bör kunna ersätta alla dessa dosor?

Den har ju fiber in, router och passiv POE ut.

Hur känslig är fiberkabeln som jag har i skåpet? Finns det risk att det kommer smuts på den om jag bara kopplar om den till en Edgerouter X SFP?

Tack på förhand!

EDIT: Här finns några bilder: https://imgur.com/a/cfyeA7l

Har du fått ordning på det? Jag sitter med, vad det ser ut som på dina bilder, samma upplägg med inteno-omvandlaren och telia öppen fiber. Är också ute efter att rensa i skåpet och låta erx:en sköta allt men jag får inte upp någon länk när jag flyttar över sfp modulen (en skylane optics SBU35020DR3D000). Har du fått fram om de kör q-in-q eller inte enligt tidigare inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Har du fått ordning på det? Jag sitter med, vad det ser ut som på dina bilder, samma upplägg med inteno-omvandlaren och telia öppen fiber. Är också ute efter att rensa i skåpet och låta erx:en sköta allt men jag får inte upp någon länk när jag flyttar över sfp modulen (en skylane optics SBU35020DR3D000). Har du fått fram om de kör q-in-q eller inte enligt tidigare inlägg?

Hej!

Jag har faktiskt inte gett mig på att försöka, jag blev lite för bekväm med den ursprungliga lösningen som ändå fungerar som den ska. 😛

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Ser ju rent av ut så att du kan ta SFPn rakt av från Intenon och tjoffa in i edgeroutern (om den stödjer sfp:n). Men som sagt det beror på hur stadsnätet ser ut, troligtvis så är anledningen att det fungerar för vissa men inte andra beroende av hur deras kundanslutning ser ut.

Som exempel om det är en q-in-q lösning så lämnar stadsnätet av förbindelsen som din leverantör kör över stadsnätet på ett visst vlan, om du inte kan tillgodose en q-in-q där du även matchar rätt vlan så kommer det inte att fungera. Det Intenon gör (om q-in-q) är att den tar all din trafik (dina lokala vlan), lämpar in de på ett vlan som sedan går in i stadsnätet (de tunnlar din trafik över ett annat vlan), det skulle alltså då vara den funktionen som din edgerouter ska kunna fylla i det fallet. Är det däremot så att du är kund direkt mot stadsnätet, exempelvis ditt kommunala energibolag så körs det nog inte q-in-q utan någon annan lösning.

Kan man ta reda på om det är en q-in-q lösning eller inte? Är det till att ringa telia som gäller? Jag har telia öppen fiber och telia som isp.

Om det är en q-in-q lösning, är jag då körd eller kan jag konfigurera min er x sfp på något sätt? Är det då åter min öppen fiber leverantör jag behöver fråga om vilket/vilka vlan jag ska tagga? (kör bara internet, ingen ip-tv eller telefoni)
Mvh Erik

Permalänk
Medlem

Visade sig bara vara gamal (100 mbps, och edgeroutern vill koppla mot Gigabit) hårdvara på isp:s sida. Efter en uppgradering i noden så gick allt utan problem.