TYST speldator för 20k, rådfrågning

Permalänk
Medlem

TYST speldator för 20k, rådfrågning

Hej!

Jag funderar på att bygga en så tyst speldator som möjligt för ca 20k. Jag vill kunna spela på höga inställningar på en 1440p 144hz skärm.

Har ni några åsikter om detta bygge?

https://www.inet.se/datorbygge/b1121478/tyst

Tipsa gärna på vilka delar som bör bytas ut och varför.

Permalänk
Viking

@Kvist1: Bättre ram och grafikkort:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Snyggt move för att få upp ett bättre grafikkort!

Fick höra att jag skulle ha CL14-minnen för att vara bäst kompatibla med Ryzen CPU:n. Är det något du tänkt på i ditt valbyte?

Samt hur tänker man på valet av moderkortet?

Permalänk
Viking

@Kvist1: Jag vet bara att man ska ha 3600 mhz på minnena för Ryzen 3000, sen blir det bara bättre ju lägre CL du har.
Du verkar inte behöva ett x570 moderkort eftersom den största skillnaden är pcie 4.0, vilket du inte använder i ditt bygge. Men du har ju en tusenlapp upp till 20k på mitt bygge...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Kvist1:

https://komponentkoll.se/bygg/xOTpi/

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk

Lånar tråden lite. Fungerar det att använda ett par ram minnen med 3600mhz på en b450 bräda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

@Kvist1: Jag vet bara att man ska ha 3600 mhz på minnena för Ryzen 3000, sen blir det bara bättre ju lägre CL du har.
Du verkar inte behöva ett x570 moderkort eftersom den största skillnaden är pcie 4.0, vilket du inte använder i ditt bygge. Men du har ju en tusenlapp upp till 20k på mitt bygge...

Skrivet av Revoleddam:

Lånar tråden lite. Fungerar det att använda ett par ram minnen med 3600mhz på en b450 bräda?

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm ingen av ovan nämnda moderkort verkar ha stöd för 3600Mhz enligt jämförelsen här
https://www.inet.se/jamfor?compare=1903050&compare=1902987&co...

Känns onödigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvist1:

Hmm ingen av ovan nämnda moderkort verkar ha stöd för 3600Mhz enligt jämförelsen här
https://www.inet.se/jamfor?compare=1903050&compare=1902987&co...

Känns onödigt?

Inets beskrivningar är inte alltid kompletta. Mycket bättre att läsa QVL-listan som finns på moderkortstillverkarens hemsida.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Betydligt bättre minnen för Ryzen 3xxx än tidigare förslag.

Permalänk

@Revoleddam: ja du kollar hur högt ram hastighet det går upp till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvist1:

Hmm ingen av ovan nämnda moderkort verkar ha stöd för 3600Mhz enligt jämförelsen här
https://www.inet.se/jamfor?compare=1903050&compare=1902987&co...

Känns onödigt?

I princip samtliga X570-moderkort (och många B450) stöder de G-Skill-minnen Wicker hade i sin build. Kolla dock alltid QVL på tillverkarens hemsida.

Hade bytt SSD till Corsair Force MP510

Om fokus är tyst hade jag
ALDRIG valt ett chassi med glaspanel då den sidan då helt saknar ljuddämpande material, kört Noctua på såväl CPU kylare samt chassifläktar. Inget mesh-chassi, största och flesta möjliga fläktar i fronten, en utblås i linje med CPU-kylaren. Semipassivt nätagg. Välbyggd kylarlösning på GPU typ dagens adventslucka på Sweclockers, för nVidia duger referensdesign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

I princip samtliga X570-moderkort (och många B450) stöder de G-Skill-minnen Wicker hade i sin build. Kolla dock alltid QVL på tillverkarens hemsida.

Hade bytt SSD till Corsair Force MP510

Om fokus är tyst hade jag
ALDRIG valt ett chassi med glaspanel då den sidan då helt saknar ljuddämpande material, kört Noctua på såväl CPU kylare samt chassifläktar. Inget mesh-chassi, största och flesta möjliga fläktar i fronten, en utblås i linje med CPU-kylaren. Semipassivt nätagg. Välbyggd kylarlösning på GPU typ dagens adventslucka på Sweclockers, för nVidia duger referensdesign.

Snyggt bygge. Gillar det mattsvarta, är lite kluven om jag vill se in eller inte då jag också befarar att den låter mer med glasskiva. Samtidigt har jag hört argument om att det inte alls gör stor skillnad att ha glasskiva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvist1:

Snyggt bygge. Gillar det mattsvarta, är lite kluven om jag vill se in eller inte då jag också befarar att den låter mer med glasskiva. Samtidigt har jag hört argument om att det inte alls gör stor skillnad att ha glasskiva?

Det här är ett område där du får helt olika svar beroende på om den som svarar faktiskt har koll på hurpass tyst man kan få en burk eller om personen ifråga tycker att "Nej men jag hör ingenting när jag sitter med hörlurar så då måste den ju uppenbarligen vara helt tyst!".

Sidopanelerna i ett dämpat chassi absorberar ljud i betydligt högre grad än vad en glaspanel, eller ännu värre en plexiglaspanel kan göra.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det här är ett område där du får helt olika svar beroende på om den som svarar faktiskt har koll på hurpass tyst man kan få en burk eller om personen ifråga tycker att "Nej men jag hör ingenting när jag sitter med hörlurar så då måste den ju uppenbarligen vara helt tyst!".

Sidopanelerna i ett dämpat chassi absorberar ljud i betydligt högre grad än vad en glaspanel, eller ännu värre en plexiglaspanel kan göra.

Det låter ju vettigt faktiskt angående plexiglas (som det nästan alltid är?).

Är detta ihopplock baserat på era kommentarer bästa hittills då kanske?
Eller kan jag modda det att få bättre minnen/moderkort då jag ej bryr mig om utseendet längre när lådan stängs?
Är 650W PSU verkligen tillräckligt?

Gillar vitt chassi

https://komponentkoll.se/bygg/graNG/

Permalänk
Medlem

Vill du spara in en femhundring kan du köpa Ballistix LT 3000/16 och överklocka till 3600/16 eller högre.
Om jag inte missminner mig kommer de enklare lådorna från be quiet! med en enda fläkt i fronten och du får betydligt bättre luftgenomströmning om du kompletterar med en till.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag vet bara att man ska ha 3600 mhz på minnena för Ryzen 3000

Varför ska man det?

Permalänk
Medlem

@Kvist1: Jag är petig med ljudnivån och köpte en Noctua NH-D15 till min 3700X. Såhär i efterhand är jag fundersam på om inte en AIO varit bättre. Boosten gör att temperaturen kan sticka iväg 20° på 2-3 sekunder med snabba variationer i varvtal på fläktarna som följd, vilket blir märkbart även om det är tyst. Pumpljudet i en AIO gör kanske att det blir en högre basnivå på ljudet, men jag tänker att värmekapacitiviteten i en AIO ger lite mer stabilitet i varvtal. Värt att ha i åtanke kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Varför ska man det?

3600/CL16 är AMDs rekommenderade sweetspot för pris/prestanda.
3733/CL17 är snabbare dock: https://premiumbuilds.com/ram/best-ram-for-ryzen-3000/
Men inget hindrar ju 3733 och överklockade timings eller att överklocka IF och minnet för högre frekvenser.

Permalänk
Medlem

Ang specs finns det några riktigt bra byggen, tänkte bara lägga in en liten grej om fläktar. Gick ifrån Noctua (2x NF-A14 och 1xNF-S12 och 1xNF-P12 på CPU kylaren) till att köra Be quiet! Rakt över med deras silent wings 3 serie och en Dark rock Pro 4.
Detta gav mig en ljudnivå (tystare än noctua) jag är riktigt nöjd med ihop med goda temps på komponenterna. Kan inte jämföra rakt av på CPUn då jag även bytte den samtidigt men grafikkortets temp ligger på liknande värden som innan. Allt styrt med PWM både innan och nu efter

Edit: mitt förslag, spräckte 20k tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvist1:

Snyggt bygge. Gillar det mattsvarta, är lite kluven om jag vill se in eller inte då jag också befarar att den låter mer med glasskiva. Samtidigt har jag hört argument om att det inte alls gör stor skillnad att ha glasskiva?

Det stämmer att det inte gör stor skillnad i de chassin där det finns både och. Jag utgick ifrån tystast möjligast som fokus. Börjar du med belysning och glas så är det inte längre tystast. RGB-fläktar har ett effektpåslag på ca 3w styck (en dubblering) mot fläktar utan RGB, mao är det inte ovanligt att effekten av belysning i ett chassi drar mer än chipsettet. I idle handlar det om en signifikant del av det totala kylbehovet och därmed fläktljudet.

Permalänk
Medlem

@Kvist1:

Jag såg att jag valde fel chassi i mitt förslag! Självklart samma chassi men utan glassida ^^

Att lägga till en extra fläkt som något ovan sa är inte heller helt fel!

https://www.inet.se/produkt/5322344/be-quiet-pure-wings-2-140...

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

Här kommer en riktigt tyst build. Lägg till en ASUS Fan extension card. USB-C 3.1 Gen 2 USB-C i fronten. 32 GB Minne som går synkront med Zen 2's infinity Fabric. Snabbare SSD. Tystare dator. Sämre GPU.

Permalänk
Medlem

Mesh och glasfönster är inte ett problem om datorn redan är tyst inuti

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vill du spara in en femhundring kan du köpa Ballistix LT 3000/16 och överklocka till 3600/16 eller högre.
Om jag inte missminner mig kommer de enklare lådorna från be quiet! med en enda fläkt i fronten och du får betydligt bättre luftgenomströmning om du kompletterar med en till.

Bra tanke, men tror jag behåller de minnen som är standard 3600.
Någon extra fläkt borde jag garanterat skruva in i fronten då quietchassit bara har en som du säger!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

@Kvist1: Jag är petig med ljudnivån och köpte en Noctua NH-D15 till min 3700X. Såhär i efterhand är jag fundersam på om inte en AIO varit bättre. Boosten gör att temperaturen kan sticka iväg 20° på 2-3 sekunder med snabba variationer i varvtal på fläktarna som följd, vilket blir märkbart även om det är tyst. Pumpljudet i en AIO gör kanske att det blir en högre basnivå på ljudet, men jag tänker att värmekapacitiviteten i en AIO ger lite mer stabilitet i varvtal. Värt att ha i åtanke kanske.

Hmm nu gör du det jobbigt för mig här var nästan säker på noctua/be quiet dark tills detta. Men ingen dator är väl helt tyst under load så kanske lämnar denna tanke?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Ang specs finns det några riktigt bra byggen, tänkte bara lägga in en liten grej om fläktar. Gick ifrån Noctua (2x NF-A14 och 1xNF-S12 och 1xNF-P12 på CPU kylaren) till att köra Be quiet! Rakt över med deras silent wings 3 serie och en Dark rock Pro 4.
Detta gav mig en ljudnivå (tystare än noctua) jag är riktigt nöjd med ihop med goda temps på komponenterna. Kan inte jämföra rakt av på CPUn då jag även bytte den samtidigt men grafikkortets temp ligger på liknande värden som innan. Allt styrt med PWM både innan och nu efter

Edit: mitt förslag, spräckte 20k tyvärr
https://komponentkoll.se/bild/LoWwe.png

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant! Jag tror helt klart att Dark rock pro 4 och noctua D15 ligger väldigt nära varandra i temp och ljudprestanda. Noctua verkar dock ha vunnit många tester som publicerats online?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det stämmer att det inte gör stor skillnad i de chassin där det finns både och. Jag utgick ifrån tystast möjligast som fokus. Börjar du med belysning och glas så är det inte längre tystast. RGB-fläktar har ett effektpåslag på ca 3w styck (en dubblering) mot fläktar utan RGB, mao är det inte ovanligt att effekten av belysning i ett chassi drar mer än chipsettet. I idle handlar det om en signifikant del av det totala kylbehovet och därmed fläktljudet.

Effektpåslag pga RGB-prylar var ett bra argument emot glasskiva, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Här kommer en riktigt tyst build. Lägg till en ASUS Fan extension card. USB-C 3.1 Gen 2 USB-C i fronten. 32 GB Minne som går synkront med Zen 2's infinity Fabric. Snabbare SSD. Tystare dator. Sämre GPU.
https://komponentkoll.se/bild/BdsGc.png

Jag tror också detta är ett riktigt tyst bygge. Kan dock kompromissa lite av tystheten mot att jag får med ett 2080 grafikkort så står kvar vid tidigare byggen som inkluderar det. Annars tror jag detta är ett bra val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicker:

@Kvist1:

Jag såg att jag valde fel chassi i mitt förslag! Självklart samma chassi men utan glassida ^^

Att lägga till en extra fläkt som något ovan sa är inte heller helt fel!

https://www.inet.se/produkt/5322344/be-quiet-pure-wings-2-140...

Skönt att en till förespråkar utan glas. Just nu lutar det faktiskt åt ditt grundbygge med ett par modifikationer (som jag länka ovan med vitt chassi).

Vad tror du om bytet av SSD (corsair) och CPU-kylaren (Noctua) som jag tog där?

Slänger ihop final bygge ikväll! Då ska en extra fläkt med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvist1:

Intressant! Jag tror helt klart att Dark rock pro 4 och noctua D15 ligger väldigt nära varandra i temp och ljudprestanda. Noctua verkar dock ha vunnit många tester som publicerats online?

Mellan D15 och DRP4 så är det nog väldigt jämnt och det var primärt att byta ut NF-A14 i fronten som gjorde den största skillnaden för mig.

Kolla om du kan använda båda fläktarna alternativt byta ut den främre på noctuan, tror inte Trident Z minne får plats under men det finns andra som har bättre erfarenhet där 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack