Elgiganten bemöter SweClockers kritik kring artificiell Black Friday-kö

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Det var ju igen förlust ändå.

Min far insisterade på Elgiganten för han handlar i butik.
Efter 15 minuters kö var TV'n jag kollade på hos CDON och Dustin ca 7K dyrare på Elgigantens black Friday sedan kostade högtalarna 2500Kr mer så totalt 9500Kr mer på rea på Elgiganten jämfört med andra butiker som Elon, CDOn och Dustin.

6-7 dagar senare hade dom sina grejor hemma för nästan 10K mindre så ja man missade nog inte mycket om man fick sitta i Elgigantens kö utan den tiden kunde man spendera på att hitta avsevärt bättre priser.

Elgigantens priser var ju över många icke reor så.

Sedan har jag ALDRIG kunnat skapa ett konto på Elgiganten heller, varje gång jag försökt så får jag ett kryptiskt medlande som mer framstår som en ren kod som jag tror syftar på en check mellan namn och email.

Oavsett ser igen poäng att handla på Elgiganten, värdelös hemsida och snordyra priser.

Måste vara väldigt olika på olika produkter. Köpte en 55 tums tv som var nedsatt 5000 kr på elgiganten. Och den billigaste av samma modell på en annan butik var bara nedsatt ca 8-900 kr. Så fortfarande 4000 kr billigare än den billigaste på övriga butiker.

Gick in på kvällen innan medlemstorsdagen och blev medlem på deras sida. Tog kanske 3 minuter så var det klart. Sen en tjugo minuter kö på torsdagen in till butiken och ut från butiken kanske en halvtimme senare. Mycket folk och ut med ny tv på Ca en timme. Kunde inte bli bättre 👍

Men märkte ju av kön in på hemsidan för gick in bara för kul. För att se hur det funkade. 1h stod det. Och klart det är alldeles för mycket. Men åkte förbi en elgigantenbutik klockan 7 på fredagen. Helt tomt. Så föredrar ju handla i butik ändå 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet flera som satt och köade, och en jobbarkompis köpte på sig massa saker och dubbla uppsättningar av vissa produkter av ren stress. Han sa att det kanske kan bli julklappar av dubbletterna. Så nog funkar kösystemet som Queue-it säger. Bra att kunna sälja med sådana metoder istället för att konkurrera med pris. Finns förövrigt ingen rimlig förklaring till varför det skulle vara överbelastning vid tidpunkter då bara de mest envisa skulle få för sig att vara vakna för att surfa på Elgigantens sida.

Och en sak jag reagerar på, när Elgiganten konfronteras med att Queue-it marknadsför sig som att de ökar köpbenägenheten hos kunderna så spelar de dumma och förstår inte ens vad som menas. Hade de inte spelat dumma utan istället bara dementerat att det var syftet så hade det sett mer trovärdigt ut. Men trovärdigheten är noll när de försöker rentvå sig genom att de inte ens skulle förstå hur det skulle gått till. Man kan ju inte använda sig av metoder man inte begriper liksom. Eller?

Nä, ett företag som försöker stressa kunder att göra köp utan att kunderna ska få ro till att tänka igenom eller göra prisjämförelse är ett företag som nog inte drar sig för fulmetoder på annat håll. Jag är försiktig med att köpa därifrån i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

Kön var det minsta problemet.
Kollade PlayStation 4 Pro 1 TB och elgiganten skriver att man sparar 121, men enligt prisjakt förlorade du 691. Bedrägeri som jag hoppas ger dålig karma ett bra tag framöver.

Är man inte billigast på en vara kan man skita helt i att sätta en BF-prislapp på den varan. Kollade ett flertal saker och elgiganten var inte billigast på någon vara.

Antar att fantasisiffrorna kommer utav att ni mäter priserna internt, men kunder idag använder prisjakt, så det kommer inte hålla längre. Black Friday är till för att kunder ska göra kap, inte för att ni ska lura folk att man tjänar på att handla hos er.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är konstigt att folk inte tror på Elgiganten trots att de berättar att de har ett eftersatt On-Prem system (alltså inte ett skalbart system). De ska under året gå över på ett Cloud-system och denna lösning (med kö) kommer vara ett minne blott. (Nästa black Friday lär vara sämsta i Elgigantens historia, då de kommer ha en ny infrastruktur)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bortsett från kö-strulet så var det produkter som Elgiganten höjde och sänkte priset på i omgångar under själva BF. Exempelvis LG OLED65C9 som gick upp och ner i pris som en jojo. Varför?

Var det för att hetsa folk till att köpa eller för att prissänkningen ska flaggas på prisjakt? Oavsett så bryter det mot marknadsföringslagen.

Well, de ska ha cred som faktiskt bemöter kritiken och trots allt hade en del vettiga BF-erbjudanden. Nu gäller det bara att hålla sig till lagar och regler hädanefter också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

"och ännu bättre tillgång på produkterna."

Skrattade högt när jag läste det här, vilket skämt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Hej!

Kan inte svara på hur våra vänner i branschen hanterar sin trafik.
I dagsläget ligger vi på egna servrar och trots att man ökat kapaciteten år efter år, så behövde man ett sätt att hantera trafiken så det inte blev överbelastat. Då togs beslutet att lägga in en kö-tjänst som skulle ge några sekunder eller minuter som max i kö-tid.
Men vi håller som sagt på att uppgradera vår plattform och då kommer den att vara molnbaserad. Då kan man öka kapaciteten när det behövs.

//Alex

Behöver väl inte vara cloud baserat bara för att skala upp front-end servrar som hanterar trafiken.
Ni kör redan det mesta virtuellt så det ska gå fint att spinna upp flera servrar för att hantera mer trafik under kortare perioder.

100% cloud är dyrt så jag tror ni kommer gå för en hybrid lösning, vilket är den naturliga vägen till ”molnet”

Problemen var samma i Norge där jag bor så det tyder på konfigurationsfel av proxy-kö tjänsten som vidarebefordrade oss alla.

Ni borde kört simuleringar av x antal sessioner För att testa att det fungerade med lastbalanserarna och queu-it tjänsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Bortsett från kö-strulet så var det produkter som Elgiganten höjde och sänkte priset på i omgångar under själva BF. Exempelvis LG OLED65C9 som gick upp och ner i pris som en jojo. Varför?

Var det för att hetsa folk till att köpa eller för att prissänkningen ska flaggas på prisjakt? Oavsett så bryter det mot marknadsföringslagen.

Well, de ska ha cred som faktiskt bemöter kritiken och trots allt hade en del vettiga BF-erbjudanden. Nu gäller det bara att hålla sig till lagar och regler hädanefter också.

Hade tur och fick den för 15,995kr i Norge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lång kö för att komma in på sidan sedan en ny lång kö när man tryckte på köp.
Jag väntade båda köerna (ca 2 timmar) och fyllde i alla uppgifter men just när det var dags att godkänna köpet alltså sista knapptrycket så valde jag att inte genomföra det.
Jag upplevde det hela så dåligt att jag vägrade köpa från elgiganten trots all väntan.

***bort/mod***

§1.1/§1.2 /Kent, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av meganicke:

Måste vara väldigt olika på olika produkter. Köpte en 55 tums tv som var nedsatt 5000 kr på elgiganten. Och den billigaste av samma modell på en annan butik var bara nedsatt ca 8-900 kr. Så fortfarande 4000 kr billigare än den billigaste på övriga butiker.

Gick in på kvällen innan medlemstorsdagen och blev medlem på deras sida. Tog kanske 3 minuter så var det klart. Sen en tjugo minuter kö på torsdagen in till butiken och ut från butiken kanske en halvtimme senare. Mycket folk och ut med ny tv på Ca en timme. Kunde inte bli bättre 👍

Men märkte ju av kön in på hemsidan för gick in bara för kul. För att se hur det funkade. 1h stod det. Och klart det är alldeles för mycket. Men åkte förbi en elgigantenbutik klockan 7 på fredagen. Helt tomt. Så föredrar ju handla i butik ändå 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte prövat min nya email men testade min gamla flera gånger men fick bara ett kryptiskt error tidigare i röd text som mer liknade php kod eller nåt, dom har butik ett par mil bort så man kan åka in och hämta istället då det numera går att beställa till butik.

Vet inte om priset var temporärt fel eller nåt, spelar igen roll, fick tag i deras TV för det lägsta priset utan frakt plus högtalare för lägsta också fraktfritt. Högtalarna (Audio PRO T20) skulle kostat 6K på Elgiganten och CDON tog 3.5K så stor skillnad skulle jag säga bara där.

Dom ville ha grejorna bums så dumma kösystem orkar man inte vänta på så blev beställt fredag eftermiddag och TV kom på torsadagen och högtalare på fredagen så blev bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Så elgiganten gjorde medvetet ett system som försvårar sin egen försäljning?

Det låter sjukt logiskt faktiskt, varför vill man ha intäkter liksom som företag, fuck that shit.

Herregud, vissa människor är bara too much.
Samma som förnekar Förintelsen och att 9/11 var insider jobb antar jag.

Tror nog Elgiganten ville få folk att drabbas lite av panik genom att få folk att tro att det var fler som handlade än vad det faktiskt var. Därför introducerade de denna kö.

Skrivet av BlackBird:

Vad vill vi veta? Vad har vi för nytta av att veta vad det nu är vi vill veta?

Varför Elgiganten trodde detta var en bra idé samt ett löfte (som hållas) att aldrig göra om det? Du vet.. det företag borde göra? Alltså lyssna på sina kunder. :>

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

I mina ögon är detta ännu ett bevis för att "Black Friday" är till för handlaren inte konsumenten, i grund och botten handlar det i mina ögon om FOMO (Fear of missing out).

När man väl fått sin plat i kön är nog chansen att man spenderar sina pengar betydligt högre än om ett kösystem inte hade använts.

Spekulationer egentligen, men dessa "jippon" är i mina ögon intressanta att vrida och vänta på.

Permalänk
Medlem

Hittade överlag inte något på BF var bara frun som köpte ett par sony lurar. Däremot var jag inne och vände på Elgigantens hemsida 3-4 gånger. Mötes av en kö på minst 45 min varje gång så stängde ner fliken.

Kommer undvika Elgiganten i fortsättningen i största mån.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

I mina ögon är detta ännu ett bevis för att "Black Friday" är till för handlaren inte konsumenten, i grund och botten handlar det i mina ögon om FOMO (Fear of missing out).

När man väl fått sin plat i kön är nog chansen att man spenderar sina pengar betydligt högre än om ett kösystem inte hade använts.

Spekulationer egentligen, men dessa "jippon" är i mina ögon intressanta att vrida och vänta på.

Oavsett vad just den där kön handlade om, hur de kom fram till att det var en bra idé och allt det där.. Men.. ALLA dagar är väl ganska självklart till för handlaren och inte konsumenten när det gäller en butik som vill tjäna pengar..?

Permalänk
Medlem

Kan varit den sämsta Black-Friday jag upplevt. En av de största aktörerna kan inte hantera lite extra tryck på servern men alla andra kan... Pinsamt.

Tur att de inte va något man ville köpa ändå.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Oavsett vad just den där kön handlade om, hur de kom fram till att det var en bra idé och allt det där.. Men.. ALLA dagar är väl ganska självklart till för handlaren och inte konsumenten när det gäller en butik som vill tjäna pengar..?

Visst är det så, en handlare måste ju kunna tjäna pengar, annars finns ju handlaren inte kvar, men jag har personligen svårt för "Black Friday" och liknande jippon. De fuskas och ljugs för mycket av handlarna för min smak.

Hur man tjänar pengar är väll kanske viktigare än att man tjänar pengar. (I alla fall i mina ögon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Visst är det så, en handlare måste ju kunna tjäna pengar, annars finns ju handlaren inte kvar, men jag har personligen svårt för "Black Friday" och liknande jippon. De fuskas och ljugs för mycket av handlarna för min smak.

Hur man tjänar pengar är väll kanske viktigare än att man tjänar pengar. (I alla fall i mina ögon)

Vi är på samma spår där - företag bör lyfta blicken; tänka på hur de tjänar pengar för att finnas kvar på marknaden så långsiktigt som möjligt. Men gränsen för när 'fusk och ljug' blir för mycket är hårfin och ska man sälja och tjäna så mycket pengar som möjligt finns det ofta intresse av att ligga ganska nära gränsen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av molcos:

Hade tur och fick den för 15,995kr i Norge

Skickades från m.sweclockers.com

What!? 65"?
Helt galet bra pris i så fall, grattis!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Knappast en butik jag har svårt att bojkotta framöver för sitt beteende

Permalänk
Medlem

Hade tur och var sugen på en mindre populär produkt (Office 365) som jag lyckades få tag på efter två försök (var kö in till sajten och ytterligare en till betalning så det tog en stund) .

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Knappast en butik jag har svårt att bojkotta framöver för sitt beteende

HAHAHAHA Swec är sig likt. Den mest lättkränkta skaran människor i landet kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

@BlackBird: Vad är det för fel med att avstå något när man anser att det har begåtts fel? Har du något argument varför man inte ska bojkotta eller bara försöka undvika denna butik i fortsättningen?

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

HAHAHAHA Swec är sig likt. Den mest lättkränkta skaran människor i landet kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är med dig.
Att de hade ett kösystem, som fungerade utmärkt för mig, istället för att sidan knappt laddas, well, det var smidigt.
I like.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Eller så kan vi ju lägga ned den här hets-rean och återgå till ansvarsfullt (nåja) handlande. Online och i butik?

Inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Nu köpte jag inget märkvärdigt under Black Friday (en sittpuff, 50 % rabatt), men det hela från Elgiganten kändes som ett klassiskt marknadsföringsknep med köer och social proof = längre kö = fler som väntar = därför måste det vara värt att vänta för varför väntar så många andra? (Jämför med långa köer till klubbar där knappt någon har kommit in ännu)

Det hela misslyckades(?) (eller så kanske det lyckades om fler dök på fysisk plats istället) och att sedan avfärda det hela som, "Sooorry" i stil med oljeborrbolaget BP. Dock har jag gått vidare i mitt liv och jag antar att andra också har gjort det (förhoppningsvis).

Samtidigt förstår jag att Elgiganten ALDRIG kommer att erkänna marknadsföringspsykologin bakom det hela. Alla marknadsföringsstudenter på ekonomiutbildningen rycker på axlarna, "Inget nytt precis."

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag va inne tider då inga andra va för de gånger jag hoppade in för att kolla pris så hade jag mellan 1-2min kötid.
Visst det va lite konstigt med kösystem men jag såg inga såna långa kötider som folk har skrivit om här

Permalänk
Medlem

Inte nog med att det var ca. 2 timmars kö för att lägga en produkt i kundvagnen och sedan ytterligare 30 min kö för att komma till kassan, nu får man dessutom ett SMS om att produkten jag beställde under Black Friday inte levereras innan 16 januari - alltså över en och en halv månad efter rean? Hur tänkte man här?

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Kön var det minsta problemet.
Kollade PlayStation 4 Pro 1 TB och elgiganten skriver att man sparar 121, men enligt prisjakt förlorade du 691. Bedrägeri som jag hoppas ger dålig karma ett bra tag framöver.

Är man inte billigast på en vara kan man skita helt i att sätta en BF-prislapp på den varan. Kollade ett flertal saker och elgiganten var inte billigast på någon vara.

Antar att fantasisiffrorna kommer utav att ni mäter priserna internt, men kunder idag använder prisjakt, så det kommer inte hålla längre. Black Friday är till för att kunder ska göra kap, inte för att ni ska lura folk att man tjänar på att handla hos er.

Vänta nu här. Menar du att man endast får ha rea om man då är billast på prisjakt?? Annars är det falsk marknadsföring och därmed förbjudet? Vilken aktör menar du jobbar så? I vilken värld är det rimligt att endast få rea ut sitt sortiment endast om man är billigast?

Elgiganten var definitivt billigast på flertalet produkter, exempelvis Xbox One för 990:- och LG OLED 65C9 för 19 990:-. Menar du att det fanns någon butik som var billigast på allt som du eftersökte? Det låter orimligt i mina öron.

Skrivet av r0ad:

Kan varit den sämsta Black-Friday jag upplevt. En av de största aktörerna kan inte hantera lite extra tryck på servern men alla andra kan... Pinsamt.

Tur att de inte va något man ville köpa ändå.

Lite extra tryck? Har du någon aning om hur mycket högre tryck en site som Elgiganten får under BF? Du kanske inte kollade på BF förra året? Elgiganten hade en kö även då. Du kanske inte heller kollade året innan, när man överhuvudtaget inte hade någon kö, och siten kraschade om vart annat. Där kan jag säga att det tog runt 2-3 timmar att genomföra ett köp (jag visste exakt vad jag skulle ha och köpte endast en produkt), men då fick man konstant sitta och titta och vänta och uppdatera om vartannat. Även om det var oacceptabelt långa köer, i år, så tar jag denna kö alla dar i veckan. Jag ställde mig i den virtuella kön runt 21:45, och fick då veta att det var ganska lång tid tills att det var min tur. Då kunde man surfa runt på andra sidor så länge och varje kvart eller så kolla status på Elgiganten. Vid 22:30 så kom jag in på siten och kunde klicka mig runt utan hinder. Jag tar det alla dar i veckan över vad som upplevdes två år tidigare. Även om man såklart önskar att det ska kunna hantera den höga belastningen helt utan att använda köer och liknande.

Elgiganten är med råge Sveriges största "elektronikkedja" och jag misstänker att de har en betydligt bredare kundgrupp än andra handlare som Webhallen, Komplett, Inet, etc. Så att de då också skulle ha betydligt större trafik än andra under BF låter för mig inte särskilt orimligt. Elgiganten var också (mig veterligen) en av få handlare som släppte alla sina deals vid en fast tidpunkt (vilket jag föredrar över "Black Week" och liknande påfund), som säkert bidrog väldigt mycket till "peak"-belastningen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

HAHAHAHA Swec är sig likt. Den mest lättkränkta skaran människor i landet kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, rätt säker på att dom finns på /r/Sweddit

Men visst, undrar man lite, verkar som om folk överlag förväntar sig att få alla varor gratis och att alltid vara först i kön när det gäller BF och liknande. Oväntat många vet dessutom allt om detaljhandel och hur sådan ska drivas och är även experter på drift av kassa- och logistiksystem som ska hantera en omsättning på 12 miljarder kronor (i Sverige).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Lite extra tryck? Har du någon aning om hur mycket högre tryck en site som Elgiganten får under BF? Du kanske inte kollade på BF förra året? Elgiganten hade en kö även då. Du kanske inte heller kollade året innan, när man överhuvudtaget inte hade någon kö, och siten kraschade om vart annat. Där kan jag säga att det tog runt 2-3 timmar att genomföra ett köp (jag visste exakt vad jag skulle ha och köpte endast en produkt), men då fick man konstant sitta och titta och vänta och uppdatera om vartannat. Även om det var oacceptabelt långa köer, i år, så tar jag denna kö alla dar i veckan. Jag ställde mig i den virtuella kön runt 21:45, och fick då veta att det var ganska lång tid tills att det var min tur. Då kunde man surfa runt på andra sidor så länge och varje kvart eller så kolla status på Elgiganten. Vid 22:30 så kom jag in på siten och kunde klicka mig runt utan hinder. Jag tar det alla dar i veckan över vad som upplevdes två år tidigare. Även om man såklart önskar att det ska kunna hantera den höga belastningen helt utan att använda köer och liknande.

Elgiganten är med råge Sveriges största "elektronikkedja" och jag misstänker att de har en betydligt bredare kundgrupp än andra handlare som Webhallen, Komplett, Inet, etc. Så att de då också skulle ha betydligt större trafik än andra under BF låter för mig inte särskilt orimligt. Elgiganten var också (mig veterligen) en av få handlare som släppte alla sina deals vid en fast tidpunkt (vilket jag föredrar över "Black Week" och liknande påfund), som säkert bidrog väldigt mycket till "peak"-belastningen också.

Jag var inne de senaste två åren, då var det inte alls lika illa i mitt tycke. Gick mycket smidigare då. Kanske bara hade tur.

Vet man att man nu är den största och kan mäta "trycket" från tidigare år så bör man lära sig något på vägen och inte låta det gå såhär.
Jag själv hade ingen lust att "klicka runt lite på andra sidor" och sitta som ett fån och vänta i en virtuell kö i 2,5h, kanske mitt eget fel för att jag valde att gå in på siten efter 23:00. Som i mitt tycke är GOD TID innan 00:00.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |