Intel: "Core i3-9350K är snabbare än Ryzen 5 3600X i verkliga tester"

Permalänk
Medlem

Lite väl mycket tjat om fanboy hit eller dit, om Intel är dumma är dom dumma oavsett om dom heter Intel eller inte.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Som jag upplever det så har Intel under senare år stagnerat i utvecklingen så pass mycket att AMD helt enkelt kunde köra om. Detta visar bara hur viktigt det är med konkurrens.

Men Intel kommer med stor säkerhet att komma igen.

Förra vändan så var AMD först med 64-bitars, denna gång är de om inte först, i alla fall före när det gäller mångkärniga processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vet inte vad du menar, har flertalet gånger rekommenderat Amd, över Intel. Speciellt sedan deras 3000-serie kom då den är mycket kompetent. Även om det fanns en del barnsjukdomar i början.

Jag är en oberoende konsument som hör och häpna, både har en Amd och Inteldator hemma. (Intel på arbetsplatsen)

Jag har Amd aktier, och ser gärna att dom fortsätter stiga i värde. Ganska roligt ändå, att man inte kan kritisera communityn här utan att bli påhoppad av x antal användare och dess fanclub.

Skickades från m.sweclockers.com

Men snälla nån det är ju du som hoppat på folk, och dessutom helt felaktigt. Först insinuerar du att folk är idioter för att de tror det som står på "internet", och när jag sedan påpekar att det du i praktiken gör är att idiotförklara Sweclockers skribent så backtrackar du utan dess like. Ingen har något emot att man kritiserar folk, företag etc på sakliga grunder men du verkar ju mest ha varit ute efter att "gå mot strömmen" utan att ha en aning om vad du pratar om. Om det faktiskt var så att du förstod Kinesiska tecken och visste att artikeln var åt skogen fel så visst, men du verkar ju inte kunna ett dugg mer Kinesiska tecken än någon annan i tråden så det enda du har dragit hit är ogrundat tjafs för sakens skull. Det är totalt poänglöst. Att folk gottar sig åt PR-mässiga klavertramp är inget nytt och inget att kritisera heller för den delen. Spelar ingen roll om det är Intel, AMD, Nvidia, Apple, Samsung eller något annat företag som gör det, när ett företag häver ur sig dumheter så kommer folk gotta sig i det. Det är inget man behöver vara "motvikt" till för sakens skull.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Som jag upplever det så har Intel under senare år stagnerat i utvecklingen så pass mycket att AMD helt enkelt kunde köra om. Detta visar bara hur viktigt det är med konkurrens.

Men Intel kommer med stor säkerhet att komma igen.

Förra vändan så var AMD först med 64-bitars, denna gång är de om inte först, i alla fall före när det gäller mångkärniga processorer.

Kanske ännu mer viktigt att dom är först med en "lyckad" chiplet design, som man inte kan basha rakt av för att den är "limmad".

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tea42BBS:

o det kan bli det som sätter krokben på framgångssagan. Ingen del är starkare än de svagaste länken i kedjan.

Håller tummarna för att AMD ser till att få ut kvalitetsdrivisar till Moderkort etc

// LZ

Ehmm jag ser inte problemet med dessa sk "sämre drivisar" för AMD? Kan någon peka på var dessa är/finns?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ehmm jag ser inte problemet med dessa sk "sämre drivisar" för AMD? Kan någon peka på var dessa är/finns?

Som jag ser det är Ryzen otroligt stabila, i den mån det klagas på drivrutiner så är det för att man vill kunna extrahera ännu mer prestanda. Inte för att det inte är stabilt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kul tråd 😀
Gemene man är väldigt lätt att lura, men inte Swec-läsarna.
Jag tror såna här utspel lönar sig tyvärr, annars skulle de aldrig göra dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the squonk:

Som jag ser det är Ryzen otroligt stabila, i den mån det klagas på drivrutiner så är det för att man vill kunna extrahera ännu mer prestanda. Inte för att det inte är stabilt.

Jo, men det gäller ju inte enbart AMD utan även Intel isf. Speciellt då Intel ju i vissa fall går kräftgång prestandamässigt med alla sina flaws.....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

AMD FX-8350 var inte helt ok.. Den var en katastrof.

Ryzen däremot, har faktiskt enligt SweC som närmst referens, slagit Intel i senaste kriget...
Det står liknande saker överallt på nätet.

Du sågar dig själv vid fotknölarna genom att säga... känns väldigt xxxxxxxx. Ingen fakta bara känslor.. riktigt illa.
Att gå på en känsla utan fakta... mmmhmmmmm

Gör om gör rätt

Håller inte med då jag har en själv. Går att spela på fortfarande, dock måste jag fixa mitt moderkort innan jag kan använda det igen. Tills dess får jag köra med en Phenom II x6 1100T

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är såklart Ryan Shrout det handlar om. När Intel har sämre prestanda än AMD så behövde de en roll som heter "Chief Performance Strategist" och det är han som har den. Man kan inte påverka sin prestanda med hjälp av "strategier" så det han jobbar med är i princip att få det att se ut som om Intel har bättre prestanda än vad de faktiskt har. Det är helt sorgligt egentligen hur lågt de har sjunkit, och att han utan att blinka sålde sig så, han som var på en påstått oberoende nättidning innan. Det drar ner förtroendet.

Enig. Han är så sjukt dålig på marknadsföring, och håller mer eller mindre på egen hand att skjuta Intel i sank med sina vansinniga lögner och snedvridande av information. Speciellt med tanke på alla avslöjanden av säkerhetshål som haglat de sista månaderna, och det faktum att traditionell media blir mindre och mindre värt.

Nu har Intel aldrig direkt varit ärliga när det gäller marknadsföring, men det som pågår nu är i en liga för sig.

Shrout har aldrig varit oberoende på riktigt, skall också tilläggas. AdoredTV har skjutit honom i sank otaliga gånger.

Desperationen är påtaglig, kan man lugnt säga.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

@Snubb1: Jag menar finita element ja. AMD kan fungera mycket bra i Fluent, jag vet inte. Jag gissar att AMD vill visa just Fluent av en anledning... Fluent faller under computational fluid dynamics och skalar otroligt mycket bättre än dom implicita lösarna jag använder (kanske 1000 ggr bättre).

Tyvärr kan jag inte påstå att datorer är mitt kompetensområde, men jag har intresse. Jag kan påverka vilken workstation jag använder. 6 st snabba kärnor är allt som behövs i mitt fall. Bygger man en dator själv får man 4 ggr mer minne, likvärdig cpu (tror jag) men utan ECC-minne (kan var positivt) och snabbare disk än en färdig workstation till samma pris.

Definitivt en spännande tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

Tycker intel känns bättre överlag. Och känns stabilare. Jag vet vad jag får av intel

Brukade tänka på liknande sätt när jag började intressera mig förr datorer. Men det finns nästan ingen sanning i det.
Om det får dig att känna dig bättre så var det Intel som uppfann x86 och det används i både Intel och AMD processorer. AMD64 är 64-bitars koden som används i alla 64-bitars system idag. AMD var först med dual-core processorer. Så AMD vet vad de gör även om de inte har Intels pengar att slänga på RnD.

Skrivet av DUNXIII:

Säkerhetsbrister som upptäcks då och då där patcharna sänkar din prestanda? Sure.

Dock så finns det många fler Intel processorer i drift så inte så konstigt om det gör att fler säkerhets problem hittas i deras processorer. Dock får jag säga att AMDs processorer verkar aningen säkrare i och med att de varit mindre påverkade av säkerhetshålen Intel har haft.

Skrivet av philipborg:

Intel har ju så bra historik med tester.

Finns fler, dessa är bara de första jag kommer på.

De där är ju dock väldigt gamla. Knappast att man använder PCMark 2005 för seriösa tester längre. Och den senaste är från Intels egen marknadsföring vilket jag finner inte alls på samma nivå som de andra, då man alltid ska ta reklam med en nypa salt.
Försvarar inte vad Intel gjort utan tycker att det är onödigt att ta upp gamla incidenter som bevis på att de fortfarande gör det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefCon:

@Snubb1: Jag menar finita element ja. AMD kan fungera mycket bra i Fluent, jag vet inte. Jag gissar att AMD vill visa just Fluent av en anledning... Fluent faller under computational fluid dynamics och skalar otroligt mycket bättre än dom implicita lösarna jag använder (kanske 1000 ggr bättre).

Tyvärr kan jag inte påstå att datorer är mitt kompetensområde, men jag har intresse. Jag kan påverka vilken workstation jag använder. 6 st snabba kärnor är allt som behövs i mitt fall. Bygger man en dator själv får man 4 ggr mer minne, likvärdig cpu (tror jag) men utan ECC-minne (kan var positivt) och snabbare disk än en färdig workstation till samma pris.

Definitivt en spännande tid!

Som i FDS (fire dynamic simulator) som jag använder mig av. Bättre med 4-6 supersnabba kärnor än 32 halvdana tack vare att problemen i stort är linjära. Sen kan man till viss del räkna föden, turbulens och värmeledning separat (med förenklingar) och även dela upp volymen smart. Men det påverkar resultatet i mer eller mindre grad.

Löser sig nog med kvantdatorer!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Nu ska jag inte vara sån men är verkligen denna i3 bättre på tex RDR2 där det krävs 4 kärnor och 8 trådar 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Detta ska numera vara patchat: https://www.polygon.com/2019/11/22/20974474/red-dead-redempti...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Oj oj va lågt Intel sjunker nu, bättre dem satsar på att jobba istället för att klanka ner på konkurrenterna. Detta snack om relevanta tester spy varning.

Stabilare drivrutiner på intel sidan ? ja tjena deras grafikkort är ju kända för sina kanon drivrutiner och prestanda....

Det verkar inte som dem alls fixar o va efter i prestanda, blir bara mer o mer desperat.

Jag är iaf nöjd med mina två amd riggar en threadripper 1950x i workstation datorn och en ryzen 3700x i gaming burken, inga stabilitets problem alls och workstation burken är snabb som attan i linux vilket är det som går mest där. Men satan nu är man ju sugen på en ny threadripper 3000 alltså ^^ dock räcker prestandan fint i det jag gör just nu så avvaktar nog lite.

Intel är duktiga inget snack om saken dem kommer komma tillbaka så småningom. Är prestanda lika köper jag hellre AMD då jag tycker om dem mer som företag, men jag är ingen fanboy så släpper intel nått som är bättre o det är dags för ny dator kör ja intel. Det har jag gjort typ i 10 år innan AMD kom tillbaka efter bulldozer debaclet.

Till sist önskar jag er alla en god jul i förskott, oavsett om ni kör intel amd eller nåt annat :).

Permalänk
Medlem

@gonace: Håller helt med. Länkade samma video på min facebook idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi får väl börja skriva nyheter om saker ingen bryr sig om istället.

Kanske missade du min tanke med inlägget, kanske missade du det med flit.
Vilket som blev det där fel.
Lite som detta dåliga PR trick, det ger publicitet från vissa sidor men dagen efter smakar det inte så kul.

Permalänk
Medlem

Kan inte vara mer nöjd med min Ryzen. Kommer bli en 3900X när de kommer ner i pris.
Var riktigt nöjd med min 2600K också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av DokujiN:

Intel och "verkliga" tester är ju att ta med ett par nävar salt
Utgår från att de ljuger eller pratar ren skit om allt nu tills motsatsen är bevisad.

Hoppas AMD kan hålla sig ifrån att bemöta dem med samma mynt och låta konsumenterna agera pöbel istället.

Helt ärligt tycker jag motsatsen. Jag vill verkligen att Lisa ska stå och med stora presentations-slides visa laddtider för att öppna notepad på en konferens med miljontals tittare. Sarkasmen skulle vara värt det och ingen skulle ju misstolka det. Har man glimten i ögat och bara noggrant undviker att öppet hänvisa till Intel kan det bli många bra skratt!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Och lustigt nog tror folk att AMD kommer att bli lika dumma mot konsumenter ifall dom når samma nivå som Intel

Får AMD Intels särställning en längre tid är nog tyvärr den risken överhängande, dock är det inget försvar för Intels agerande.

Men 50/50 räcker för båda ska ha focus på att göra rätt, annars blir aktieägarna sura. Om inte får dom skit i pressen och även då blir antagligen aktieägarna sura

Permalänk
Medlem

*** citerade och kommenterade inlägg raderade ***

Skrivet av snajk:

Jo precis. Företag är inte trevliga i allmänhet, kan de tjäna pengar på något utan att förlora mer av andra orsaker (som goodwill) så gör de det. Intel hade ju väldigt trevliga tankar när de startade om öppenhet och andra "hippieideal", men sen gick det som det gick.

Det är därför Intel gärna får ha ett par dåliga år för att sedan släppa något som är bra nog för att konkurrera. För just nu vore det värsta för marknaden om Intel lansera något revolutionerade.

Skrivet av wessmen:

Måste sägas det är roligt hur tiderna förändrats. Det var anledningen till att jag köpte 8700k istället för Zen/Zen2 men då spelade det tydligen inte så stor roll med lägsta fps.

Roligt att AMD äntligen börjat komma ikapp på riktigt efter alla år, vi får se hur det ser ut nästa gång det nalkas nya prylar.

Edit - Här blev jag superhajpad och började kolla speltester, till min förvåning har nya Ryzen fortfarande inte puttat ner 8700k..? Vad är hypen för?

Högre IPC? Mer kärnor? Billigare? Före Intel i utveckling trots en betydligt lägre budget? Bara att välja och vraka här. Det enda Intel har utanför sina serversegment är just den totala prestandan men även denna kan vara borta redan nästa år. Därav Intels panik och försök att rycka efter varenda halmstrå för att se bättre ut än AMD. Det är helt enkelt inte värdigt ett företag i Intels position.

Skrivet av Ryzer:

Jag har aldrig sagt att 9350k är bättre än 3600 etc, 3600 är helt enkelt ett mycket bättre val. Men det jag försöker säga är att som säljare så vill man visar sitt bästa. Så den vinner säkert något obefintligt test.

Förövrigt är SweC rubrik, av aftonbladetklass.

Huh? Läste du ens kommentaren du svarade på? Det är Intel som påstår att de presterar bättre i scenarion de inte verkar prestera bättre i och det gör uttalandet till en lögn (förutsatt att de visste om att det inte var sant.. vilket vore amatörism om de inte gjorde). Sedan angående lögner... Vill minnas att Intel försökte lansera en "Ny Xeon" processor trots att den inte var ny och den inte heller klockade som de påstod utan exotisk kylning storlek XXXXXXL.

Skrivet av Elektron:

Behöver väl inte vara fanboy för att man vill väga emot lite. Det finns ju vissa tendenser att vissa personer på detta forumet sågar intel och hypar amd i varenda processornyhet. Oavsett då vad nyheten handlar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Sedan finns det Intelfantaster som helt enkelt vägrar acceptera att Intel inte är bäst på allt längre. Och dessa är minst lika roliga som AMD fanboys.

Skrivet av Tea42BBS:

o det kan bli det som sätter krokben på framgångssagan. Ingen del är starkare än de svagaste länken i kedjan.

Håller tummarna för att AMD ser till att få ut kvalitetsdrivisar till Moderkort etc

// LZ

Beror väl på om det är AMD eller moderkortstillverkna problemen ligger hos. Eftersom det verkar vara en sådan ofantlig skillnad mellan tillverkare och tillverkare så verkar det snarare luta mot moderkortstillverkare än på AMD med en viss reservation att det kan vara lite bådas fel.

Skrivet av tellus82:

Haha, Intel being Intel, det är inte som att det saknas exempel i deras historia på rätt tvivelaktig PR eller fulspel men detta utspel är bara korkat, de har produkter som defakto presterar bättre än AMDs utbud i vissa scenarion och de har produkter som inte gör det, att välja just en produkt som inte gör det blir bara genomkorkat.

Att de väljer ful-PR istället för att justera priser och bättre marknadsföra de produkter som faktiskt är starka gentemot sin konkurrent är sorgligt. Bara för att AMD nu är en stark konkurrent så betyder det inte att Intel inte kan göra något åt saken, de kunde väl däremot skita i att välja de allra dummaste idéerna.

Kan ju ha och göra med att de processorer som faktiskt presterar bättre är dyrare än motsvarigheten hos AMD och därför vill de allt visa att deras "budgetvariant" presterar bättre än AMDs dito. Det är helt enkelt sandlåda hos Intel.

Skrivet av Ryzer:

Vet inte vad du menar, har flertalet gånger rekommenderat Amd, över Intel. Speciellt sedan deras 3000-serie kom då den är mycket kompetent. Även om det fanns en del barnsjukdomar i början.

Jag är en oberoende konsument som hör och häpna, både har en Amd och Inteldator hemma. (Intel på arbetsplatsen)

Jag har Amd aktier, och ser gärna att dom fortsätter stiga i värde. Ganska roligt ändå, att man inte kan kritisera communityn här utan att bli påhoppad av x antal användare och dess fanclub.

Skickades från m.sweclockers.com

För det har ju absolut inte och göra med att dina argument hör hemma på ett dagis snarare än hos en vuxen människa? Det inkluderar "Ni håller inte med mig och därför är ni alla emot mig" mentaliteten du försöker sprida.

Skrivet av Jalle64:

Ehmm jag ser inte problemet med dessa sk "sämre drivisar" för AMD? Kan någon peka på var dessa är/finns?

Tror han hänvisar till diverse AGESA-versioner som, beroende på moderkortstillverkare, varit "all over the place" där de fixade vissa saker men skapade andra problem etc.

Skrivet av the squonk:

Som jag ser det är Ryzen otroligt stabila, i den mån det klagas på drivrutiner så är det för att man vill kunna extrahera ännu mer prestanda. Inte för att det inte är stabilt.

Vill minnas att det brukar dyka upp ett par personer per vecka i Matisse-tråden som verkar ha problem med just sina riggar. Allt från minnen som inte riktigt vill fungera ordentligt till buggar i BIOS/UEFI. Dessa har blivit betydligt mindre än i början men de dyker ändå upp då och då.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Alltid kört Intel men har beslutat att köra på AMD nästa gång. För att vara ett så betydligt mindre företag så är dom först ut med många tekniker, medans Intel i vanlig ordning mjölkar kunderna. Så det är ganska uppenbart att enda sättet visa Intel att deras strategi inte håller, är igenom att köpa AMDs produkter istället.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

Tycker intel känns bättre överlag. Och känns stabilare. Jag vet vad jag får av intel

Jag vet oxå vad jag får av Intel, stort hål i plånkan. Klart dom är stabilare, de har ju större kisel

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Får jag fråga. Har du haft en AMD någon gång eller gissar du bara?
Min gamla Phenom II x6 1100T spinner på dygnet runt kan man säga och inga krascher alls

PhIIx6 är grym, kör min som daily driver fortfarande, 16G minne och en SSD så är den tillräckligt rapp.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dpom86:

Helt ärligt tycker jag motsatsen. Jag vill verkligen att Lisa ska stå och med stora presentations-slides visa laddtider för att öppna notepad på en konferens med miljontals tittare. Sarkasmen skulle vara värt det och ingen skulle ju misstolka det. Har man glimten i ögat och bara noggrant undviker att öppet hänvisa till Intel kan det bli många bra skratt!

Ja eller vilken tid det tar att ladda Windows från det man trycker på knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Sedan finns det Intelfantaster som helt enkelt vägrar acceptera att Intel inte är bäst på allt längre. Och dessa är minst lika roliga som AMD fanboys.

Må så va. Dock är min upplevelse att det är bra mycket mer fanboys åt det röda laget som skriker högst på sista tiden. Trådarna svämmar över.

Amd gör bra produkter men deras fanboys är rätt jobbiga.

Vet inte varför men jag har inte stört mig så mycket på Intel fanboys på länge men så ser jag dom sällan heller.

Jag kör Ryzen, tänkte bara förebygga innan fölket får för sig att jag är en intelfanboy, fast det skulle man väl kunna vara ändå men sanningen är att jag bryr mig lite om vad det är för märke på processorn, min ena datorn har Ryzen andra har MediaTek som processor. Se på fan, det finns fler än två processortillverkare ;).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oh nej!
Jag som beställt en 3600... Skulle ju valt Intel eftersom jag kommer att använda datorn i verkligheten. Ibland gör man dumma köp 😳

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Vad är det för ide med att säga att de har x MHz snabbare när tester redan visar att Ryzen 3xxx presterar 10% snabbare än intel 9xxx motsvarighet vid samma MHz?

Intel behöver ta fram 4.8 för att kunna anses jämnlikt med ryzen 3600s 4.4

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

De där är ju dock väldigt gamla. Knappast att man använder PCMark 2005 för seriösa tester längre. Och den senaste är från Intels egen marknadsföring vilket jag finner inte alls på samma nivå som de andra, då man alltid ska ta reklam med en nypa salt.
Försvarar inte vad Intel gjort utan tycker att det är onödigt att ta upp gamla incidenter som bevis på att de fortfarande gör det.

Alla tester som man kör måste vara baserade på vad man tänker sig att använda datorn till. Om nu PCMark 2005 bäst reflekterar min applikation så är den relevant. I andra fall så är TPC-C mer relevant.

Så vad "verkliga tester" är - det är väldigt varierande. För de som kör Excel och använder Interop-API så är singeltrådsprestanda viktigt. Interop-API för Excel är för övrigt ingen höjdare.