Permalänk

Nytt bygge lyser men startar inte

Hej,

Har precis 'avslutat ett bygge med nytt moderkort, processor, NVME SSD och RAM. Resten är fungerande delar från mitt förra bygge. Moderkortet lyser när jag slår på strömmen, men när jag trycket på start (provat både moderkortsknapp och chassits) så ser man att fläktarna får kraft i en millisekund (ett litet ryck men inte tillräckligt för att börja spinna), sen händer inget (moderkortet lyser fortfarande dock).

Spec:
AMD 3700X
Asus Crosshair VII HERO
32GB (2x16) corsair lpx
gtx 980ti
3 st HDD
1st SSD SATA
1st SSD NVME
750W PSU EVGA (80+ bronze)

Håller på att plocka ut delar en och en, men skulle uppskatta om någon har ett tips på möjliga felpunkter.

Saker som provat hittills:
-Plugga ur allt förutom CPU, moderkort och RAM
-uppdatera BIOS (oklart om det var lyckat - baserat på beskrivning i manualen så borde det ha funkat)
-dubbel kollat fläktanslutningar för CPU

Tack för hjälp!

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Låter som du har gamla bios. Har du uppdaterat till bios som stödjer zen2?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Skrivet av Oppna:

Låter som du har gamla bios. Har du uppdaterat till bios som stödjer zen2?

Skickades från m.sweclockers.com

trodde jag gjort det, får försöka igen. tack för tipset!

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av Oppna:

Låter som du har gamla bios. Har du uppdaterat till bios som stödjer zen2?

Skickades från m.sweclockers.com

Har laddat ned uppdateringen på nytt och flashat igen, fortfarande ingen boot. Dock så vet jag inte hur man ser om uppdateringen lyckats, på asus hemsida nämner de någon LED vid BIOS chipet men för mig så blinkar bara själva knappen i några minuter

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Hej,

Har precis 'avslutat ett bygge med nytt moderkort, processor, NVME SSD och RAM. Resten är fungerande delar från mitt förra bygge. Moderkortet lyser när jag slår på strömmen, men när jag trycket på start (provat både moderkortsknapp och chassits) så ser man att fläktarna får kraft i en millisekund (ett litet ryck men inte tillräckligt för att börja spinna), sen händer inget (moderkortet lyser fortfarande dock).

Spec:
AMD 3700X
Asus Crosshair VII HERO
32GB (2x16) corsair lpx
gtx 980ti
3 st HDD
1st SSD SATA
1st SSD NVME
750W PSU EVGA (80+ bronze)

Håller på att plocka ut delar en och en, men skulle uppskatta om någon har ett tips på möjliga felpunkter

Tack för hjälp!

Börja med bara CPU, en ramsticka och grafikkort. Är allt nytt eller har du bytt CPU? I så fall kan det fungera med den gamla processorn.
Kollat att CPU-fläkten är ansluten på rätt kontakt? Annars kan moderkort stänga av på det sätt du beskriver då dom anser att den saknas.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Börja med bara CPU, en ramsticka och grafikkort. Är allt nytt eller har du bytt CPU? I så fall kan det fungera med den gamla processorn.
Kollat att CPU-fläkten är ansluten på rätt kontakt? Annars kan moderkort stänga av på det sätt du beskriver då dom anser att den saknas.

Tyvärr så har jag ingen ryzen 1xxx/2xxx att prova med, hade intel innan.
Moderkort, CPU, kylare, SSD, RAM och chassit är nytt. Har dubbel kollat CPU fläktarna och provat att plugga i dem igen. Har nu plockat ur allt förutom RAM, moderkort och CPU, fortfarande ingen boot.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Vad får du för Debug kod?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@danielmw2: Använde du samma chassi och är moderkortet av samma storlek som det gamla?
Plugga ur/stäng av nätaggregatet, ta ut batteriet på moderkortet så att den nollställer sig helt.

Boota med cpu och en ramsticka. Läste att du testat med en ramsticka, testa nu en annan ramsticka istället.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Skrivet av Oppna:

Vad får du för Debug kod?

Skickades från m.sweclockers.com

Får ingen, vänstra 'skärmen' lyser in en microsekund (knappt man kan se det) första gången jag försöker starta när jag slagit på strömmen.

Skrivet av Nizr:

@danielmw2: Använde du samma chassi och är moderkortet av samma storlek som det gamla?
Plugga ur/stäng av nätaggregatet, ta ut batteriet på moderkortet så att den nollställer sig helt.

Boota med cpu och en ramsticka. Läste att du testat med en ramsticka, testa nu en annan ramsticka istället.

Nytt chassi, förra moderkortet var E-ATX och detta nya är ATX. Får prova att ta ut batteriet (provat att cleara CMOS redan dock). Har provat med bägge RAM sticksen jag har. Har dock inte provat alla slotsen, får se om det gör någon skillnad (förra maskinen är DDR3 så antar att de inte går att testa med).

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av danielmw2:

Hej,

Har precis 'avslutat ett bygge med nytt moderkort, processor, NVME SSD och RAM. Resten är fungerande delar från mitt förra bygge. Moderkortet lyser när jag slår på strömmen, men när jag trycket på start (provat både moderkortsknapp och chassits) så ser man att fläktarna får kraft i en millisekund (ett litet ryck men inte tillräckligt för att börja spinna), sen händer inget (moderkortet lyser fortfarande dock).

Spec:
AMD 3700X
Asus Crosshair VII HERO
32GB (2x16) corsair lpx
gtx 980ti
3 st HDD
1st SSD SATA
1st SSD NVME
750W PSU EVGA (80+ bronze)

Håller på att plocka ut delar en och en, men skulle uppskatta om någon har ett tips på möjliga felpunkter.

Saker som provat hittills:
-Plugga ur allt förutom CPU, moderkort och RAM
-uppdatera BIOS (oklart om det var lyckat - baserat på beskrivning i manualen så borde det ha funkat)
-dubbel kollat fläktanslutningar för CPU

Tack för hjälp!

Edit: Om informationen som Oppna skrivit nedan stämmer kan du bortse från detta inlägget!

Om jag förstått saken rätt, så har du ett X470-moderkort.
Såvida det inte är märkt med nåt klistermärke som säger att BIOS är uppdaterad för Ryzen 3000, så kan du inte uppdatera BIOS med din befintliga CPU.
Uppdatering av BIOS är nödvändig då ditt moderkort i nuläget inte stöder din CPU, och eftersom du inte har en äldre Ryzen att stoppa i för att kunna uppdatera, återstår nog att höra om någon butik kan hjälpa dig.

Hoppas du får ordning på det - lycka till!
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Fixat formatering.
Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Får ingen, vänstra 'skärmen' lyser in en microsekund (knappt man kan se det) första gången jag försöker starta när jag slagit på strömmen.

Nytt chassi, förra moderkortet var E-ATX och detta nya är ATX. Får prova att ta ut batteriet (provat att cleara CMOS redan dock). Har provat med bägge RAM sticksen jag har. Har dock inte provat alla slotsen, får se om det gör någon skillnad (förra maskinen är DDR3 så antar att de inte går att testa med).

Skrivet av AvengedSevenfold:

Om jag förstått saken rätt, så har du ett X470-moderkort. Såvida det inte är märkt med nåt klistermärke som säger att BIOS är uppdaterad för Ryzen 3000, så kan du inte uppdatera BIOS med din befintliga CPU. Uppdatering av BIOS är nödvändig då ditt moderkort i nuläget inte stöder din CPU, och eftersom du inte har en äldre Ryzen att stoppa i för att kunna uppdatera, återstår nog att höra om någon butik kan hjälpa dig.
Hoppas detta hjälper dig, lycka till!
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är så som skrivs här ovanför så har du säkert svaret där!
Om inte, så kolla att du inte satt en stand-off fel.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att crosshair 7 inte behöver någon cpu alls för att uppdatera bios.

Du borde få en debug kod på moderkortet, inte på skärmen. Debugg koden borde ge en visning om vad som är fel

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Jag är rätt säker på att crosshair 7 inte behöver någon cpu alls för att uppdatera bios.

Du borde få en debug kod på moderkortet, inte på skärmen. Debugg koden borde ge en visning om vad som är fel

Stämmer crosshair 7 kan uppdateras från med bios från en usb-pinne utan att köra via cpu.

Minns jag rätt så binkar LED:en sakta en stund, sen snabbare, sen slocknar när det är OK.

Permalänk
Skrivet av Oppna:

Jag är rätt säker på att crosshair 7 inte behöver någon cpu alls för att uppdatera bios.

Du borde få en debug kod på moderkortet, inte på skärmen. Debugg koden borde ge en visning om vad som är fel

Jupp, en av anledningarna till att jag körde på den så att jag inte skulle behöva fippla med att be någon annan uppdatera. Får ingen debug kod på moderkortet, bara vad jag beskrev innan (med vänstra skärmen menade jag av de på moderkortet för att visa 2 characters med 2st 7 segment displayer).

Tror jag får prova att plocka ut allt från chassit och se om jag lyckats klanta mig med standoffsen i chassit (borde inte vara det eftersom de kom förinstallerade, men värt att kolla eftersom jag måste ta ut det om jag ska skicka RMA ändå).

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk

Det fick bli RMA på CPU och moderkort, men nu är allt igån och funkar, tackför era tips!

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av danielmw2:

Det fick bli RMA på CPU och moderkort, men nu är allt igån och funkar, tackför era tips!

Roligt att höra att det löste sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |