Elgiganten bemöter SweClockers kritik kring artificiell Black Friday-kö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Hej @Elgiganten
Har beställt hörlurarna under Black friday rean och idag den 9:e är de fortfarande reserverade. Kom igen nu!! Min vän som beställde sakerna från Inet fick de på lördagen (dagen efter black friday).

Du är inte den enda som har problem med ordern. Min order står fortfarande som "under behandling".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Hej Alex!
Vill bara tacka er för att ni åtminstone till mig och min familj alltid gett suverän service och kundbemötande. Särskilt min far får underbar hjälp av er varje gång (främst dock i butik här i Skellefteå, men ändå!). Ni var snabba med att skicka ut ett mass-mejl till alla som hade ert nyhetsbrev och bad om ursäkt tidigt och nu även detta utlåtande visar att ni verkligen vill göra rätt.

Så även om det blir en del osämja såhär i juletider med både stress och hets så är jag ytterst tacksam till ert sortiment och kundbemötande. Förhoppningsvis flyter allting på som det är tänkt till nästa år! God jul!

Skönt att se att någon skriver något positivt och inte bara massa gnäll! Blir man glad av att läsa!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk

Nu har jag inte läst ursäkten. Däremot så loggade jag in nån gång på BF på elgiganten men kösystemet fick mig att lämna sidan direkt. Vet inte om jag hade handlat något, men heller inte säkert att jag inte hade handlat något.

Däremot så sänktes mitt allmänna intryck av elgiganten ganska rejält, och jag som många andra tyckte att det hela verkade vara något iscensatt för att det skulle tyckas att se ut som om det var såååå mycket folk som handlade att man var tvungen att stå i en kö, vilket som bara fick mig att dra lite lätt på mungiporna o skratta inombords en kort stund.

Kö på nätet , när varför man just handlar på nätet är ju till 99% för att slippa stå i kö.

känns lite som en sån där uppfinning som hajarna i "shark tank" inte vill investera i.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det var ju igen förlust ändå.

Min far insisterade på Elgiganten för han handlar i butik.
Efter 15 minuters kö var TV'n jag kollade på hos CDON och Dustin ca 7K dyrare på Elgigantens black Friday sedan kostade högtalarna 2500Kr mer så totalt 9500Kr mer på rea på Elgiganten jämfört med andra butiker som Elon, CDOn och Dustin.

6-7 dagar senare hade dom sina grejor hemma för nästan 10K mindre så ja man missade nog inte mycket om man fick sitta i Elgigantens kö utan den tiden kunde man spendera på att hitta avsevärt bättre priser.

Elgigantens priser var ju över många icke reor så.

Sedan har jag ALDRIG kunnat skapa ett konto på Elgiganten heller, varje gång jag försökt så får jag ett kryptiskt medlande som mer framstår som en ren kod som jag tror syftar på en check mellan namn och email.

Oavsett ser igen poäng att handla på Elgiganten, värdelös hemsida och snordyra priser.

Skulle vara kul om du tog med länkar eller modell på tv du ”tittade” på dom blev hela 7000kr dyrare för nu känns du bara som ett nättroll. Är ju enkelt att följa prissättningen via prisjakt med mera.

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem

Ställde mig i kö på BF, klickade i det jag skulle ha, vips var det klart och levererat på tisdagen. Ingen fara på taket.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Elgiganten var väl dock en av få som drog på en stor ”nu släpper vi alla delas klockan xx:yy”?

Dom flesta andra började ju med black week/days vilket urholkade hela konceptet, och istället spred trafiken under lång tid.
Jag gjorde iaf bara ett enda inköp under fredagen, resten var löst tidigare under veckan.

Permalänk
Medlem

Klart det var medvetet försök i att få folk att tro man ska göra ett riktigt kap. Jag har gillat EG innan, men köper hellre av andra nu oavsett om de kostar nån hundring mer. Svineri ska inte löna sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Detta är så typiskt Elgiganten, ryggdunkade chefer som håller varandra om ryggen.
IT ansvariga borde avgå med tanke på att BF är deras största inkomstkälla och det var extremt dåligt gjort iår, sämst hittills.
Men han/hon kommer sitta kvar hur dåligt det än är hanterat, lite så det företaget fungerar.

Hur vet du hur Elgiganten fungerar internt, har du varit anställd där eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Jag vet inte vad folk förväntar sig att Elgiganten skall säga?

Att deras personliga åsikt baserade på antaganden är rätt oavsett om den är det eller inte. Det är lite komiskt att läsa när samma personer både hävdar att dom lät bli att handla pga kön och att det egentliga skälet att Elgiganten hade kön var för att folk skulle handla mer. Sett till att Elgiganten funnits på marknaden i över 20 år och dessutom går med vinst så tror jag att det finns folk där som kan ett och annat om hur man säljer produkter och får nöjda kunder.

Jag gissar att det egentliga problemet här är att Elgiganten har ett IT system som sett sina bästa dagar och därför helt enkelt inte på ett kostnadseffektivt sätt kan skalas upp för att möta peak-behoven. Då lägger man istället tiden, kraften och pengarna på att byta ut det.

Permalänk
Medlem

@Coca:

Hade dom bara sagt att dom klantat sig så hade det räckt som förklaring, även om det också hade varit öppen för tolkning.
Men nu ger man en något mer detaljerad förklaring son mer liknar att man skyller ifrån sig på att minuter blev till timmar på grund av ett oväntat fel, vilket så klart kan stämma, det kan vara ett tekniskt fel som uppstått så klart, men sättet som kön var utformad på och i ljuset av vad som bland annat står på kö tjänstens hemsida (Customers who wait are especially motivated to buy) så är det inte konstigt om syftet med kön är en helt annan än vad EG själva går ut med.

EG vill självklart inte ge en dålig upplevelse till sina kunder, men man vill få sålt så mycket som möjligt, och då tar man till olika knep (inte kontroversiellt eller fel), men denna kön gjorde uppenbarligen folk irriterade.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur vet du hur Elgiganten fungerar internt, har du varit anställd där eller liknande?

Kanske det kanske

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Meh. Gick in hos Elgiganten och såg att det skulle vara en timmes kö, stängde fliken och spenderade 7k hos andra butiker. Elgigantens förlust, inte min.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Var det några andra sidor, som hade någon liknande kö, och eller problem under "black friday"? Eller var Elgiganten ensamma om att inte ha en fungerande webb-butik under rean?

Av alla sidor jag besökte under BF var det bara Elgiganten som hade detta typ av system.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Förklaringen är en uppenbar lögn, jag tror att nästan alla inser motivet till den virtuella kön.
Elgiganten kommer så klart inte medge detta även om det skulle varit mer hedervärt.

Först irriterar man kunden, sedan ljuger man. Inget bra recept...

Så elgiganten gjorde medvetet ett system som försvårar sin egen försäljning?

Det låter sjukt logiskt faktiskt, varför vill man ha intäkter liksom som företag, fuck that shit.

Herregud, vissa människor är bara too much.
Samma som förnekar Förintelsen och att 9/11 var insider jobb antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Var det några andra sidor, som hade någon liknande kö, och eller problem under "black friday"? Eller var Elgiganten ensamma om att inte ha en fungerande webb-butik under rean?

Skrivet av Xinpei:

Av alla sidor jag besökte under BF var det bara Elgiganten som hade detta typ av system.

Dyson hade också queue-it på sin sida! Var typ 1 timmes väntan där med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Bra att EG ber om ursäkt och jag hoppas att dom inte gör om det

Skickades från m.sweclockers.com

Vet många andra företag som borde be omursäkt för sitt sätta att ändra priset plocka bort produkter m.m.

Elgiganten hade iafall priser på riktigt med ett soriment de faktiskt kunde backa upp.

Webhallen, Komplett mfl var rejält tveksamma i sitt sätta att prisändra konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Herregud, vissa människor är bara too much.
Samma som förnekar Förintelsen och att 9/11 var insider jobb antar jag.

Och med att ta in dessa två meningar vill du sänka min trovärdighet i sakfrågan? Patetiskt i så fall, du drar bara skugga över dig själv...

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

@Coca:

Hade dom bara sagt att dom klantat sig så hade det räckt som förklaring, även om det också hade varit öppen för tolkning.
Men nu ger man en något mer detaljerad förklaring son mer liknar att man skyller ifrån sig på att minuter blev till timmar på grund av ett oväntat fel, vilket så klart kan stämma, det kan vara ett tekniskt fel som uppstått så klart, men sättet som kön var utformad på och i ljuset av vad som bland annat står på kö tjänstens hemsida (Customers who wait are especially motivated to buy) så är det inte konstigt om syftet med kön är en helt annan än vad EG själva går ut med.

EG vill självklart inte ge en dålig upplevelse till sina kunder, men man vill få sålt så mycket som möjligt, och då tar man till olika knep (inte kontroversiellt eller fel), men denna kön gjorde uppenbarligen folk irriterade.

Tesen at kunder der må vente i kø er eller vil bli mere motivert til å gjøre kjøp er i seg problematisk ettersom de fleste som noen gang arbeidet innenfor handel vet at køer ofte skaper irritasjon hos kunder, noe der egentlig rammer butikken eller personal i noen form og også fungerer kun dersom det noe av merverdi i å vente, at det ikke finnes likeverdige alternativ. Det er kun når kunden opplever at de på grunn av tiden i kø vil bli kompensert på noen måte at en kø vil føles som en belønning og at det forutsetter både korrekt informasjon under prosessen, at kunden kan fullføre kjøpet til det pris der er blitt oppgitt under kampanjen og at det ikke vil føles som stress når en endelig er inne for å handle (altså ved et eventuelt avbrudd en vil også beholde kø plassen, slik en ikke igjen måtte stå i kø - det gjelder så klart at det rimelig kø tid fra start av).

Nå gikk det trass alt å ta seg forbi den her re-direct til siden som satte folk i kø og Elgiganten både tok inn mer varer med samme pris etter Cyber Monday var slutt når lagret hadde gått tomt, så jeg synes kritikken er litt vel oppblåst. Selv boket jeg en leveranse til å bli hentet på butikk istedet for sent via posten eller noen annen transport firma og de har 48 timer fra SMS er blitt sendt til hente pakken på en hylla i butikken.

På Teknik Magasinet har en kun 24 timer fra mottatt SMS, hvilket gjør at en virkeligheten vil ha mye mindre tid når en mottar et beskjed for å hente varen i butikk, særlig når en brukt nesten hele natten på å handle under kampanje tiden og ikke vet når en vil få et SMS.

Teknik Magasinet ville hevde at jeg kom forseint til å hente varen for 499 kr og ville istedet ha fullt betalt (889 kr), hvilket gjorde meg rett sur når jeg stresset fra Lund til Malmö for å være der i tid når butikken åpner klokken 10.00. Jeg fikk til slutt kjøpe musen for 499 kr, men her er det tydelig at Elgiganten faktisk er litt bedre enn Teknik Magasinet når boker noe for henting i butikk istedet for få det sendt til noe ombud som PostenNord, UPS, Budbee eller noe annet sted.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att de svarar på de frågor som uppkommit, säkerligen med vetskap om att oavsett hur de gör eller svarar så kommer det ifrågasättas. Kudos på det tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Ixia Perfectstorm och några F5.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi ska låta vår interna utredning bli klar först

It va j*vligt svårt å säga att man gör fel idagens samhälle.

Gick hur bra som helst å hoppa runt på era sidor fastän man fick förfrågan om kötid.
Som många andra sagt bli man måttligt omotiverad å lämnade eran "bugg" sida efter några minuter för att inte komma tillbaka. Jag formligen hatar företag som ser sina kunder som idioter!

edit: ni vet talesättet "silence is golden"... bästa skade regleringen här är antingen å va öppenhjärtad å be om ursäkt eller int säg nå alls.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Jag klickade in på elgiganten och hamnade i 15 minuters kö, lät fliken vara öppen medans jag surfade vidare. Runt tio minuter senare när jag kikade var det 17 minuter kö kvar, då lessnade jag och kollade inte elgiganten något mer under black friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vad är det för konstig post som levererar på lördagar?
Aldrig någonsin fått ett paket på lördagar.

Detta var i Halmstad.

Skrivet av [Qvist]:

Jag beställde den 30:e och har samma problem...

Det roliga är att min kompis som beställde samma lurar plus lite andra saker med fick sina grejer förra veckan men han beställde nån dag efter mig.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Konstigt att alla andra sidor klarade av trycket, blir ju per automatik tummen ned för Elgiganten oavsett om det var avsiktligt eller inte med deras dumma kösystem. De snackar om sekunder men det var ju timmeslånga köer. Tror de förlorade bra mycket intäkter jämfört med andra företag på den missen.

Skulle vara intressant o se statistik på hur många som bojkottade dem på grund av väntetiderna, jag gjorde det åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Detta var ju bara undvikande svar på vad vi egentligen vill veta.

Vad vill vi veta? Vad har vi för nytta av att veta vad det nu är vi vill veta?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Var det några andra sidor, som hade någon liknande kö, och eller problem under "black friday"? Eller var Elgiganten ensamma om att inte ha en fungerande webb-butik under rean?

Dyson. 50-80k i kö ~45min kötid.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Geeks
Säljchef

Det är alltid tråkigt när saker inte blir som man tänkt. Jag var en av dem som satt och köade och tröttnade. Blev dock en order på ett gäng spel, dagen efter istället.

Att just Elgiganten körde på ett kösystem förvånade dock inte mig så mkt. De är trots allt en av de största med massiv marknadsföring och ett rejält kundunderlag. De hade också några av de mest attraktiva erbjudandena såsom ett Xbox för 1000kr vilket lär ha skjutit på rejält med trafik.

De körde inte heller Black week vilket hade delat upp anstormningen en del. Men är det lika kul?

Jag minns för många år sedan när vi lanserade Black Friday portalen på Sweclockers. Då var det många av ÅF som inte stod pall och gick ner helt vid 12 slaget (då hade inte trenden med Black Week börjat ännu). Även prisjakt dog helt en bra stund den natten.

Med detta sagt så tyckte jag inte lösningen med kösystem var bra, men jag kan förstå varför man provade det sättet.

En cloudlösning som klarar det rejäla extra tryck som BF innebär låter mer attraktivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Dyson. 50-80k i kö ~45min kötid.

Ett jäkla sug med andra ord

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ett jäkla sug med andra ord

Jepp, blev en Xiaomi för min del.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Jag vill tacka Elgigantens kösystem. Väntade på kassan och hittade grejorna billigare på power där det var billigare och smidigare.

Tack Elgiganten för att ni hjälpte mig spara pengar!

/r

Skickades från m.sweclockers.com