Vilken var din första dator?

Permalänk
Medlem

Compaq Presario allt-i-ett. Det hade en 486-processor på 66MHz, 4MB RAM, en hårddisk på 420MB och både 3,5"-diskettenhet och CD-spelare.
Minns så väl att vi köpte en minnesmodul till på 4MB för 1000:-.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min första riktigt egna var nog en Apple LC475
inte en fantastisk dator på något sätt... men spelade mycket The Dig och Full Throttle på den!

Visa signatur

Dator: i5 10600k w/ Scythe Mugen 2 rev.B @ Stock | MSI GeForce RTX 3070 Ti Ventus OC | MSI Tomahawk z490 | Fractal Design Newton R3 600W | HyperX Fury 3200MHz CL16 2x16 GB | Silverstone Fortress FT-02 | Crucial MX100 SSD 256GB | 2TB WD Green | Windows 10

Permalänk
Medlem

Aaaah. Första burken.
Min första dator var en grå/beige historia vid namn Commodore 64. Till denna hade jag en kassettspelare som mina spel och program låg på. Kompisen hade en något mer avancerad version med extern floppy drive.
På denna godbiten till hårdvara gjorde jag en del musik samt spelade lite spel (när de väl gick igång). Minns hur det fanns någon slags inställningsskruv på bandspelaren som jag fick skruva på för att försöka få igång spelen. Det gick oftast sådär.

Efter detta gick jag vidare till Amiga och deras 1200 modell. Hoppet var enormt och jag minns att det var som att ta ett kliv rakt in i framtiden. Det var tider det!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

En AST från 94/95, med en Intel 33Mhz CPU. Spelade Commander Keen på den
https://astmachines.com/

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Min första var en C64. Hade senare en Amiga 500. Första PCn var en 386 DX på 33mhz, 4mb ram och 80mb HDD. Kostade en förmögenhet på den tiden. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yalpsid:

Min första var en C64. Hade senare en Amiga 500. Första PCn var en 386 DX på 33mhz, 4mb ram och 80mb HDD. Kostade en förmögenhet på den tiden. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Bland dom starkaste minnena jag har är när jag fick mitt första ljudkort till PCn. Ett Adlib-kompatibelt kort som hete Thunderboard,

Permalänk
Medlem

Familj datorn va en 486 som jag flera gånger hade sönder, men min första egen köpta va en 333mhz Pentium som min lokala pc handlare plockade ihop.

Permalänk
Skrivet av iXam:

Min första egna dator var en Commodore +4.

En commendore 64 här med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En commendore 64 här med.

Som sagt, en C +4, inte C 64.
En ganska "värdelös" dator (för ett barn som vill spela). Spacigt utseende men inga sprites och inget riktigt ljudchip.
https://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_Plus/4#Weaknesses

Permalänk
Medlem

Första datorn på mitt skrivbord .... borde vara min mors ABC806 med 5 1/4 tum flexskiva och monokrom (amber) skärm.

Permalänk

Första

Här har vi den:
ASUS isa-486sv2 Computer PC Intel 486 DX 33mhz

Hade hela 8MB RAM och 528MB HDD 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Min första var en Sinclair Spectrum 64K. Jag lärde mig både, assembler, maskinkod och basic. Skrev en assembler i Basic först men sen hittade jag en man kunde köpa och den hade alla instruktioner för Z80, jag hade inte orkat göra alla så fick blanda lite assembler kod och ren maskinkod i Hexformat.

Mitt favoritspel var Manic Miner. Det var så svårt så jag var tvungen att börja hacka det, först stort antal liv, sen fick jag till evigt liv och att jag kunde välja vilken bana jag skulle börja på. Bana 19 klarade jag endast en gång, (Solar Power Generator).

Sen blev en del andra spel också hackade men inte alla, vissa var bara roliga att spela...

Vi gjorde också ett lite HW projekt till den för tidtagning av ölhävning med en fin logga från ölmärket Bass. Någon/några gånger när jag skruvat isär den så glömde jag kylflänsen och då cracha den ganska snabbt...

Pappa försökt också lära sig programmera på den, oj vad dålig han var, i stället fick jag hjälpa honom på hans jobbdatorer, ABC800.

Tillslut dog den och jag fick låna en kompis Spectrum men den blev nästan bara stående så för tio år sedan kastade jag den och det ångrar jag.

Permalänk
Skrivet av ByggareAKA:

Min första var en Sinclair Spectrum 64K. Jag lärde mig både, assembler, maskinkod och basic. Skrev en assembler i Basic först men sen hittade jag en man kunde köpa och den hade alla instruktioner för Z80, jag hade inte orkat göra alla så fick blanda lite assembler kod och ren maskinkod i Hexformat.

Mitt favoritspel var Manic Miner. Det var så svårt så jag var tvungen att börja hacka det, först stort antal liv, sen fick jag till evigt liv och att jag kunde välja vilken bana jag skulle börja på. Bana 19 klarade jag endast en gång, (Solar Power Generator).

Sen blev en del andra spel också hackade men inte alla, vissa var bara roliga att spela...

Vi gjorde också ett lite HW projekt till den för tidtagning av ölhävning med en fin logga från ölmärket Bass. Någon/några gånger när jag skruvat isär den så glömde jag kylflänsen och då cracha den ganska snabbt...

Pappa försökt också lära sig programmera på den, oj vad dålig han var, i stället fick jag hjälpa honom på hans jobbdatorer, ABC800.

Tillslut dog den och jag fick låna en kompis Spectrum men den blev nästan bara stående så för tio år sedan kastade jag den och det ångrar jag.

Bass? Den röda triangel minns men men jag har inte sett den på evigheter.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Skrivet av pennyafnorberg:

Bass? Den röda triangel minns men men jag har inte sett den på evigheter.

Den var då vad jag kommer ihåg världens äldsta registrerade varumärke men har inte heller sett den på länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByggareAKA:

Min första var en Sinclair Spectrum 64K.

Åh, nu överdriver du väl lite? 48K låter troligare!

Permalänk

Kan inte exakt komma ihåg vilken hårdvara det var i den men jag minns väl att det var en dator mamma fick genom Landstinget i Örebro och märket var av modell "LapPower" en svensk distributör som sent tidigt 2000-tal dog ut.

Men fick ett komplett kit med CRT skärm, stereohögtalare och PC i fint vanilj-vitt.
Windows 98 (inte SE)
Pentium II
64MB RAM
20GB HDD ?
GPU ?

Spelade mycket Mulle Meck och Greveholm samt provade för första gången Age of Empires från en PC GAMER CD-ROM Skiva.

Fina tider <3

https://techworld.idg.se/2.2524/1.532795/lap-powers-uppgang-o...

Visa signatur

Apple Macbook Pro 13" Retina
iPhone 13
Retro PC: Compaq Presario 7000s, Intel P3 800Mhz, 256MB RAM, 18GB IDE HDD, Sound Blaster Audigy, ATI Radeon 9200 PRO 128MB,SONY 15" CRT, WIN98SE.

Permalänk
Medlem

Eftersom man är uppväxt på 90-talet med föräldrar på större företag så blev det som så många andra en hel del "företagsdatorer" som byttes med jämna mellanrum. Första datorn var dock en Atari ST, var dock så pass ung att det var en bedrift att ens få igång spelen.

1993 - Atari ST

1995 - Fujitsu, Pentium 133mhz,

1998 - Fujitsu, Pentium 2 400Mhz, voodoo 2

2000 - Fujitsu/Siemens, Pentium 3 800Mhz, GeForce 2

2002 - Compaq, Pentium 4 3Ghz, Radeon 9700 pro 

Permalänk
Medlem

Första dator jag använde var en Commodore Pet med Porschedesignen- den hoppade snällt igång förra året efter jag räddade den från farsans uteförråd och öppnat den för att rensa ut ett par snigelskal, lite insekter och annat som hittat in. En kondis small på kortet nära ramen, men den fungerar okej ändå och har inte kommit för mig att löda på en ny.

Senare skaffade familjen en dator med, tror jag, pentium II med något 3dfx kort, där jag och en polare luskade ut att man kunde flytta cpu-kortet till en annan dator för att köra dual-cpu!

Första "egna" datorn jag fick var någon uråldrig windows 3.1 maskin.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

En gammal skoldator som annars skulle ha kastats. Vet inte hur min pappa fick tag i den, men jag spelade Age of Empires 1, Red Alert och Tiberian Dawn på den minns jag. Musen minns jag hade man ingraverat skolans namn med lödpenna, haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Min första egna dator nån gång på 90 talet var en Pentium 2 med 300Mhz, inte så dumt!

Permalänk
Medlem

Har säkert skrivit mitt i denna tråd redan, men det var givetvis en C64. 1985!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Commodore VIC 20 med bandstation.. nån gång kanske 81-82(?). Man kunde köpa tidningar för VIC20/64 med sidor upp och ner med basic-kod. Så skapade man sina egna spel, och jag lärde mig ändra på variabler för att ändra upplevelsen i spelet, inte bara visuellt..

Sen 85 eller 86 blev set en "IBM-PC" 286:a, 2Mhz & 4Mhz Turbo! Vissa spel synkade inte med någon klocka så när man tryckte in turbo så gick dom dubbelt så fort.. Hårddisken var på 10MB och två floppy (5,25"). RAM Minne.. 1024KB. DOS 3.x, innan MEM HIGH stöd för att accessa minnet över 640KB om jag inte minns fel..

Skit vad länge sen!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Haft både C64 och amiga 500
Men köpte min första pc dator 1994
486 DX2 66 mhz 400 mb hdd win 3.1 14 tums monitor samt svartvit hp skrivare är specen jag minns
20 tusen kostade kalaset på den tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Första dator var en Sharp MZ-800 i mitten av 80-talet. Min första PC var en med en Pentium 133 MHz i mitten av 90-talet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Sinclair Spectrum. Köptes begagnad med en "microdrive" (typ en diskettstation) som inte fungerade, joystick och en mindre sopsäck kassettband med spel - alla utom ett piratat av de tidigare ägarna. Det var så på 80-talet.

Hade dock använt ett par andra datorer innan, notabelt en Vic-20 och en original-Mac 128K (med adapter så att den gick att köra på 220V, den var inköpt i USA innan Apple Sverige började ta in dem). Mina föräldrar jobbade bägge på företag som ville att de anställda skulle lära sig använda datorer och köpte in datorer som kunde lånas hem över helgen om man ville.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Min första dator var en Atari 600XL som jag hade mycket skoj med ...!

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk

Min första nya alldeles egna dator var en Dell Dimension 9xxx något med en pentium D processor som jag senare pimpade upp med ett geforce 9500 gt och en raptor hårddisk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Julen 98 fick vi äntligen hem första familjedatorn. Sist i klassen skulle jag tro. Morsan var ganska opepp på datorer medan jag var tvärtom

Fujitsu OEM-burk m Windows 98
Pentium II 400MHz
ATi 3D Rage Pro 8MB AGP 2x (folk här har sagt det suger men jag märkte inga direkta problem)
128MB RAM

Datorn fyllde olika syften fram till ca 2007, då den var 9 år och supergammal. Hade ploppat i en Nvidia FX 5200 AGP och 384MB RAM i den då, men det dög helt enkelt inte att utforska webben med en PII längre. Känns surrealt att en dator som är 9 år gammal idag kan fungera riktigt bra jämförelsevis

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

AST
100mhz 8mb ram win95.
Detta va 1996 tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Första gången jag byggde dator var jag 14 år, de var precis efter bf4 releasen. Jag hade insett just hur ovärt det varit att köpa en färdigbyggd dator som jag gjorde 2 år tidigare. Hade googlat hur mycket som helst innan jag beställde komponenterna och det blev dessa:

i5 4670k
asus z97 VI hero
powercolor r9 280x
2x4gb ram (kommer ej ihåg modell)
corsair cx650m
CM hyper evo 212
WD black 1tb 7000rpm
alphacool xpredator x3

Fasen vad jag tyckte att chassit var coolt på den tiden. Idag tycker jag att de nog är de fulaste chassit som finns xD. Några av er kanske noterar att 2x0 serien inte hade släppts vid tiden bf4 släpptes och de har ni nog rätt i. Köpte ett 7970 ghz edition från powercolor först, webhallen reade ut inför nya amd gpus. Mitt var dock DOA, så gjorde en RMA, och efter cirka 2 månader med webhallens top-of-the-line support så skickade de mig ett fungerande 280x. Då kunde man äntligen sluta spela på sitt gt 530 och se hur spelet faktiskt såg ut