Permalänk
Medlem

Du bör själv, eller med hjälp av någon, studera föreningens ekonomi. En bra ekonomi i en bra skött förening möjliggör en låg avgift. Dock är det inte säkert att man vill hålla den på lägsta möjliga eftersom man kanske vill lägga undan till någon större kommande underhållspost t ex. Du måste kolla i varje enskilt fall.
Många föreningar, inte minst nybyggen är högt belånade och riskerar att behöva höja avgifter om räntan stiger igen.

Permalänk
Medlem

Lite OT, men efter att ha läst kommentarerna om hur viktigt ekonomin hur BRF är så undrar jag vad som händer om man köper en lägenhet och de går i konkurs? Googlar man lite snabbt så verkar det som att lägenheterna omvandlas till hyresrätter. Stämmer detta verkligen? Det betyder väl att man i stort sett förlorar sin lägenhet och sina x antal miljoner den kostade?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Du förlorar din insats.

Permalänk
Medlem

Jag gör nog det som alla borde göra när dom är osäkra och sätter mig ner med nån som kan.

Permalänk
Medlem

vi vet fortfarande inte i vilken stad det är i så svårt att säga om det är dyrt eller ej.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen poäng med att fråga om nivån på avgift här. Det som spelar roll är vad avgifterna ligger på i områden där ni kan tänka er att köpa lgh. Hur det ser ut i övriga landet är inte särskilt relevant om ni inte är beredda att flytta vart som helst.

Det som går att kommentera är att avgiften gått upp med 700 kr för att de bytt fönster och dörrar. Av det kan du läsa ut att föreningen behövde låna för att täcka kostnaderna och hade inte en fond att ta av. För nästa större reparation lär det bli samma sak osv.. Så fundera också på hur länge ni tänker er att ni ska bo där. Är det 2-3 år så kanske det inte spelar någon roll utan ni hinner flytta innan nästa större höjning.

Permalänk

Känns ju väldigt högt, sitter på 50kvm i innerstan i Stockholm och betalar 2 i månaden... Hoppas det löser sig till det bättre

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att kontrollera vad som gjorts och vilka större renoveringar som kan tänkas komma i framtiden. Föreningens ekonomi överlag bör undersökas grundligt och man bör vara väldigt införstådd med vad det är man betalar för. Man säger ofta felaktigt att man köper en lägenhet, det gör man inte. Man köper en bostadsRÄTT. Skulle föreningen gå omkull så försvinner lägenheten med den. Oftast får man kanske något erbjudande från den nya ägaren som köper bostaden om föreningen inte kan räddas.

Det händer absolut inte på löpande band, men jag blir förbryllad över hur dålig informationen är kring hela "ägande"-formen.
Mer än en gång har jag haft bekanta som gått hela vägen från initial tanke till ett köp och ingen någonstans på vägen har förklarat vad man egentligen betalar för.

Och ja, jag har varit med om folk som betalat för, vad de då trodde var ägandet av en lägenhet, och efter att föreningen hamnat i problem tvingats betala för lägenheten igen (alla betalade ca 50% av initialt pris igen för att hålla föreningen från att kollapsa).

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@inquam: Skulle säga tjänster som Allabrf ger en bra utgång punkt för okunniga personer för en snabb överblick över de flesta föreningar ekonomi för 250-350 kr per månad så är det inte allt för dyrt.

Det är det minsta man bör göra ifall man ska köpa en lägenhet

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det viktiga är att kontrollera vad som gjorts och vilka större renoveringar som kan tänkas komma i framtiden. Föreningens ekonomi överlag bör undersökas grundligt och man bör vara väldigt införstådd med vad det är man betalar för. Man säger ofta felaktigt att man köper en lägenhet, det gör man inte. Man köper en bostadsRÄTT. Skulle föreningen gå omkull så försvinner lägenheten med den. Oftast får man kanske något erbjudande från den nya ägaren som köper bostaden om föreningen inte kan räddas.

Det händer absolut inte på löpande band, men jag blir förbryllad över hur dålig informationen är kring hela "ägande"-formen.
Mer än en gång har jag haft bekanta som gått hela vägen från initial tanke till ett köp och ingen någonstans på vägen har förklarat vad man egentligen betalar för.

Och ja, jag har varit med om folk som betalat för, vad de då trodde var ägandet av en lägenhet, och efter att föreningen hamnat i problem tvingats betala för lägenheten igen (alla betalade ca 50% av initialt pris igen för att hålla föreningen från att kollapsa).

Hur vanligt är detta egentligen? Det vore ju en katastrof.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Hur vanligt är detta egentligen? Det vore ju en katastrof.

Jag skulle inte säga att det är direkt "vanligt". Då hade det varit något folk kände till bättre och media hade förmodligen belyst det. Men det är fortfarande något som, som helt i enlighet med lag, kan hända. Man behöver veta om detta och förstå det.
Risken att någonsin drabbas minskar självklart om man köper in sig i en förening med låg belåningsgrad osv.

Om föreningen istället har hög belåning, något viktigt att fixa akut dyker upp och räntorna i samma läge har gått upp mycket ifrån idag så skulle det kunna innebära problem för föreningen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P