Processorbrist får Intel att återuppliva Haswell på 22 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Många gamla spel som folk spelar än idag har väl använder bara 1 kärna?

Är dom gamla så lär prestandan i en lägre klockad AMD ändå vara mer än tillräcklig så det argumentet faller rätt platt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det skulle vara om någon OEM har en hel hög med osålda moderkort för Haswell och DDR3-minne... eller att man av någon anledning måste köra Intel oavsett.

Det där är ju en ganska intressant kommentar.
Intel kan fortsätta tillverka produkter under lång tid, och här verkar det lite oklart om/när denna processor varit ur produktion.
Samtidigt kan man fråga sig om en återupptagen produktion matchas av nystart för lämpliga chip/moderkort?

Skrivet av andra94:

... Intel har inte skalat ner sin produktion överhuvudtaget.

Inte det? Jag har för mig att jag läste för något år sedan eller två att de börjat stänga ner produktionen av 14nm för att ge plats åt 10nm. Enligt tidigare planer skulle ju 10nm vara i full gång sedan ett par år och serieproduktion på (Intels) 7nm nyligen påbörjat.

Så jag tror att antalet producerade wafers på 14nm har minskat sedan toppen.
Därtill har produktionen på 14nm förskjutits mot större kretsar: Mer Xeon och de tidigare icke-existerande 8/10-kärniga Core i7/9. Följden blir färre producerade CPU per wafer.

Så antalet producerade CPU har definitivt sjunkit, samtidigt som efterfrågan ökat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle P:

Det där är ju en ganska intressant kommentar.
Intel kan fortsätta tillverka produkter under lång tid, och här verkar det lite oklart om/när denna processor varit ur produktion.
Samtidigt kan man fråga sig om en återupptagen produktion matchas av nystart för lämpliga chip/moderkort?

Att Intel börjar/sluta tillverka en processor betyder inte med automatik att en moderkortstillverkare plötsligt börjar tillverka matchande moderkort. Det är ju helt frikopplat.

Intel har ju en del produkter som är i ett "embedded"-segment, där de commitar till att tillverka produkterna under en längre tid. Tanken är att dessa ska sitta i utrustning där det är viktigare att reservdelar finns under en längre tid och att man kan fortsätta tillverka exakt samma sak år efter år, snarare än att det ska vara så modernt som möjligt. Enligt ARK så är G3420 en sådan processor.

Jag kan absolut förstå varför Intel skulle vilja tillverka en sådan produkt under en längre tid och varför någon som bygger en sån sorts "maskin" vill fortsätta köpa exakt samma CPU år ut och år in.

Men i det här fallet så säger ju artikeln att G3420 har gått EOL för att sedan återuppstå. Det är inte riktigt samma scenario. Och det var ju det som jag kommenterade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Är dom gamla så lär prestandan i en lägre klockad AMD ändå vara mer än tillräcklig så det argumentet faller rätt platt.

Skrev aldrig att amd inte kan spela ett spel som kräver singeltrådad prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av herr_persson:

En korkad fråga:
Haswell är ju 1150 och kör ddr3. Kommer den "packas om" till 1151 och uppgraderas så den kan köra ddr4?
Det sätter onekligen käppar i hjulet för många datortillverkare som måste ha andra moderplankor, minnen osv. som säkert redan är upphandlat att delas med dyrare modeller isf.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, du får köra med ett gammalt moderkort. Att lägga till stöd för en ny minnesarkitektur är inte gjort i en handvändning.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Intel backar baklänges in i framtiden...

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Har AMD nån 28 nm CPU som är i klass med G3420?
Kanske Athlon 845?

Vet ej om 28nm, men dom har Athlon 200GE och 3000G: dom presterar bättre och drar mindre ström, och kostar max runt $50. Undra hur billiga dessa kommer bli (om det inte bara är OEM).

Jag hade trott att Intel skulle ha lagt tid och pengar på ett systerchipp till denna med stöd för DDR4 bara för att kunna trycka ner dem i nya moderkort.

Skrivet av mpat:

Nej, du får köra med ett gammalt moderkort. Att lägga till stöd för en ny minnesarkitektur är inte gjort i en handvändning.

Inte på en handvändning, men Intel har nog kunnat förutspå bristen på processorer redan då 10nm började bli förskenat (2016-2017).

Att sätta ett litet team på att backporta en DDR4 kontroller till 22nm skulle nog ta runt ett år + några månaders validering, så om de gjorde detta 2017 skulle det vara klart till nu, det är ju dock lätt att vara eftersmart.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Intel: Size matters!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte läst tråden, men innan ni bashar Intel, tänk på följande:

Intel säljer allt de kan producera, så till den milda grad att de säljer äldre prylar till och med.

Om de inte råkar vara bäst i alla sammanhang så ska man komma ihåg att det finns många företag som önskade att de fick sälja allt de kunde få fram, oavsett övriga omständigheter.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Nej, du får köra med ett gammalt moderkort. Att lägga till stöd för en ny minnesarkitektur är inte gjort i en handvändning.

Precis det jag tänkte.
Tack för klargörandet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Att sätta ett litet team på att backporta en DDR4 kontroller till 22nm skulle nog ta runt ett år + några månaders validering, så om de gjorde detta 2017 skulle det vara klart till nu, det är ju dock lätt att vara eftersmart.

De har ju precis lyckats backporta LPDDR4-kontrollern från Cannonlake till 14nm (Comet Lake), vilket borde kostat lika mycket och varit enormt mycket mer efterfrågat av kunderna. Intels planer har hela tiden varit att det bara gäller att fixa 10nm så fixar sig allt. Det är egentligen bara för ungefär ett år sen som de verkar ha fattat att det inte kommer att hända. Att ett gammalt low-end chip för embedded-marknaden får köra vidare med DDR3 är Intels minsta problem just nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Min 4770k börjar kännas väldigt modern plötsligt.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Intel: Fördelarna med Pentium G3420 är många, här är några av dem:

1) Pentium G3420 ger minst lika bra upplevelse i verkliga program (Notepad, Minesweeper etc) som en AMD Ryzen 5 3600X!

2) Plattformen är den mest stabila på marknaden då vi haft över 6 år på oss att finslipa firmware, BIOS samt drivrutiner!

3) Om du uppgraderar en processor från 4000 eller 5000 serien kan du återanvända dina DDR3 RAM-minnen och därmed spara en massa pengar!

mvh,
Intel

Permalänk

Önskar dom kunde vara lite påhittiga o kalla den Nostalgia edition eller nått (Vulnerability edition?)
Broadwell med eDRAM var riktigt roliga krabater. Hade vi sett dessa återupplivas hade jag typ blivit sugen iaf.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Det finns ett element av detta som bidrar, men den största skillnaden är att Intel numer säljer quadcores till alla dessa företag istället för som planerat dualcores. Minns att alla bärbara processorer i U och Y-klasserna var dualcores med Skylake och Kaby Lake. Dessa är oftast quadcores numer, nästan dubbelt så stora processorer. Det hade inte Intel planerat för.

Herre jösses vilken dyng-tornado dagens två Intel "nyheter" skapade. Men just här kanske det ändå är på sin plats med lite fakta.

Är faktiskt bara 20 % skillnad i storlek mellan dual-core och quad-core Skylakes (~100 mm² vs ~120²), så är knappast det som är förklaringen till bristen på kretsar för Intels del. Är inte ens dubbel storlek från 2C till 8C, utan "bara" ~80 %. CPU-kärnor är rätt små jämfört med iGPU och I/O.

Trots den mediokra prestandan tar iGPU i Skylake upp ungefär samma area som 4 CPU-kärnor + L1$/L2$/L3$. Kan man gissa att 10C Comet Lake endast dyker upp i "F" smak? Det skulle göra 10C Comet Lake ungefär lika stor som i7-8700K.

Min gissning är att det, åter igen, är det totala haveriet av 10 nm övergången som spökar. Normalt tillverkar Intel chipset, nätverkskretsar och liknande på föregående nod. Men dessa har nu designats för 14 nm då det borde ha varit föregående nod för 1-2 år sedan! Att man tillverkar i princip allt på samma 14 nm tror jag är primära orsaken till den brist man nu har, är bara lite budgetmodeller av chipset som man lyckats rulla tillbaka till 22 nm.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De har ju precis lyckats backporta LPDDR4-kontrollern från Cannonlake till 14nm (Comet Lake), vilket borde kostat lika mycket och varit enormt mycket mer efterfrågat av kunderna. Intels planer har hela tiden varit att det bara gäller att fixa 10nm så fixar sig allt. Det är egentligen bara för ungefär ett år sen som de verkar ha fattat att det inte kommer att hända. Att ett gammalt low-end chip för embedded-marknaden får köra vidare med DDR3 är Intels minsta problem just nu.

Jo, det är definitivt mer marknad i nyare processorer, men att backporta från 14 till 22 borde vara markant mycket enklare än 10 till 14 pga bristen på beprövade 10nm chip, plus att utvecklingskostnaderna (och tiderna) för 22nm är mycket lägre än 14 och 10 oavsett.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

kommer dem då lansera moderkort igen för den serien aswell? vet att det ända jag sätt med ny produktion för 1150 kommer från kina eller är det jag som tänker helt åt Hvete

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Många gamla spel som folk spelar än idag har väl använder bara 1 kärna?

Fast det är inte ert gammalt spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Många gamla spel som folk spelar än idag har väl använder bara 1 kärna?

Nja. Operativsystemet gör som regel en form av lastbalansering så att även om programmet bara nyttjar en tråd i taget fördelas arbetsuppgifterna mellan två olika (fysiska) kärnor om CPU har mer än en kärna.
Syns rätt tydligt i Prestandaövervakaren hur arbetsbelastningen hoppar runt när man kör programmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaackee:

kommer dem då lansera moderkort igen för den serien aswell? vet att det ända jag sätt med ny produktion för 1150 kommer från kina eller är det jag som tänker helt åt Hvete

Det lär enbart vara för bärbara, så alla moderkort är custom ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S