Elgiganten bemöter SweClockers kritik kring artificiell Black Friday-kö

Permalänk
Melding Plague

Elgiganten bemöter SweClockers kritik kring artificiell Black Friday-kö

Elgiganten fick stor uppmärksamhet under Black Friday för sitt kösystem. Nu bemöter bolaget kritiken och svarar på frågor i forumet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att EG ber om ursäkt och jag hoppas att dom inte gör om det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Bra i teorin, dåligt i utförande.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Var det några andra sidor, som hade någon liknande kö, och eller problem under "black friday"? Eller var Elgiganten ensamma om att inte ha en fungerande webb-butik under rean?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Detta var ju bara undvikande svar på vad vi egentligen vill veta.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Ursäkten är väl en sak. Men hela förklaringsmodellen känns som en efterhandskonstruktion för att inte väcka anstöt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fem minuter efter rean öppnade så delades det på DH chatten hur man helt gick runt kön med en vanlig adblock så kön var långt ifrån för alla.

Detta är så typiskt Elgiganten, ryggdunkade chefer som håller varandra om ryggen.
IT ansvariga borde avgå med tanke på att BF är deras största inkomstkälla och det var extremt dåligt gjort iår, sämst hittills.
Men han/hon kommer sitta kvar hur dåligt det än är hanterat, lite så det företaget fungerar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Var det några andra sidor, som hade någon liknande kö, och eller problem under "black friday"? Eller var Elgiganten ensamma om att inte ha en fungerande webb-butik under rean?

Jag gick runt på flera olika sidor och kollade lite, ingen vad jag kunde se hade kö-system.

Permalänk
Medlem

Det var en riktigt dålig upplevelse, det gav mig avsmak att handla på deras sajt.

Permalänk
Skrivet av hakd:

Fem minuter efter rean öppnade så delades det på DH chatten hur man helt gick runt kön med en vanlig adblock så kön var långt ifrån för alla.

Detta är så typiskt Elgiganten, ryggdunkade chefer som håller varandra om ryggen.
IT ansvariga borde avgå med tanke på att BF är deras största inkomstkälla och det var extremt dåligt gjort iår, sämst hittills.
Men han/hon kommer sitta kvar hur dåligt det än är hanterat, lite så det företaget fungerar.

Vad är DH chaten?

Permalänk
Medlem

Hej @Elgiganten
Har beställt hörlurarna under Black friday rean och idag den 9:e är de fortfarande reserverade. Kom igen nu!! Min vän som beställde sakerna från Inet fick de på lördagen (dagen efter black friday).

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av Zargoz:

Hej @Elgiganten
Har beställt hörlurarna under Black friday rean och idag den 9:e är de fortfarande reserverade. Kom igen nu!! Min vän som beställde sakerna från Inet fick de på lördagen (dagen efter black friday).

Hej!

Dra gärna ditt ordernr i ett PM så ska jag kika!

// Alex

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Vad är DH chaten?

Gissar på att det är IRC-chatten på QuakeNet (https://webchat.quakenet.org/?channels=dreamhack)

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Hej
Har beställt hörlurarna under Black friday rean och idag den 9:e är de fortfarande reserverade. Kom igen nu!! Min vän som beställde sakerna från Inet fick de på lördagen (dagen efter black friday).

Vad är det för konstig post som levererar på lördagar?
Aldrig någonsin fått ett paket på lördagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vad är det för konstig post som levererar på lördagar?
Aldrig någonsin fått ett paket på lördagar.

det verkar som posten ibland har extrainsatt personal, te.x vid black friday. fick ett paket jag beställde förra veckan nu i lördags, blev också mycket förvånad

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

@Elgiganten

Tjoo, undrar hur kommer det sig att ni behövde ha ett kösystem för er hemsida när andra webbshoppar klarade den höga belastningen utan beskymmer. Har ni en dålig IT-avdelning eller vad är grejen? Kösystemet verkade mer som ett pr/marknadsförings-trick.

Visa signatur

Asus Prime Z370-A | Intel 8700k @ 4700mhz |16gb DDR4 3200mhz |Samsung 960 Evo | Asus Strix ROG 1080ti

Permalänk
Medlem

Det var ju igen förlust ändå.

Min far insisterade på Elgiganten för han handlar i butik.
Efter 15 minuters kö var TV'n jag kollade på hos CDON och Dustin ca 7K dyrare på Elgigantens black Friday sedan kostade högtalarna 2500Kr mer så totalt 9500Kr mer på rea på Elgiganten jämfört med andra butiker som Elon, CDOn och Dustin.

6-7 dagar senare hade dom sina grejor hemma för nästan 10K mindre så ja man missade nog inte mycket om man fick sitta i Elgigantens kö utan den tiden kunde man spendera på att hitta avsevärt bättre priser.

Elgigantens priser var ju över många icke reor så.

Sedan har jag ALDRIG kunnat skapa ett konto på Elgiganten heller, varje gång jag försökt så får jag ett kryptiskt medlande som mer framstår som en ren kod som jag tror syftar på en check mellan namn och email.

Oavsett ser igen poäng att handla på Elgiganten, värdelös hemsida och snordyra priser.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Vad är det för konstig post som levererar på lördagar?
Aldrig någonsin fått ett paket på lördagar.

Fått paket flera gånger på lördag, bor du på vischan eller? I Sthlm är det inga problem i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Fått paket flera gånger på lördag, bor du på vischan eller? I Sthlm är det inga problem i alla fall.

Såg det nu.
PostNord erbjuder lördagsleveranser till ombud i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Och nej jag bor inte i någon utav dessa 3 städer så antar det är vischan
https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/tillaggstjanster-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Fått paket flera gånger på lördag, bor du på vischan eller? I Sthlm är det inga problem i alla fall.

På landet får man normalt sätt ingen post på Söndag och Lördag och snart är det bara vissa veckodagar dessutom https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/beskedet-posten...

Så fortsättningsvis väljer jag alternativa leverantörer så som DHL och Schenker.

On topic:

Vore intressant att veta hur högt trycket var, tvivlar på att det kan varit mer än 2 miljoner besökare, inte särskilt svårt att skala upp man använder molntjänster t ex. Men det kanske är för mycket jobb/pengar för Elgiganten, de ligger väl i skottgluggen som de flesta elektronikkjedjor idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av Devverz:

@Elgiganten

Tjoo, undrar hur kommer det sig att ni behövde ha ett kösystem för er hemsida när andra webbshoppar klarade den höga belastningen utan beskymmer. Har ni en dålig IT-avdelning eller vad är grejen? Kösystemet verkade mer som ett pr/marknadsförings-trick.

Hej!

Kan inte svara på hur våra vänner i branschen hanterar sin trafik.
I dagsläget ligger vi på egna servrar och trots att man ökat kapaciteten år efter år, så behövde man ett sätt att hantera trafiken så det inte blev överbelastat. Då togs beslutet att lägga in en kö-tjänst som skulle ge några sekunder eller minuter som max i kö-tid.
Men vi håller som sagt på att uppgradera vår plattform och då kommer den att vara molnbaserad. Då kan man öka kapaciteten när det behövs.

//Alex

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Hej @Elgiganten
Har beställt hörlurarna under Black friday rean och idag den 9:e är de fortfarande reserverade. Kom igen nu!! Min vän som beställde sakerna från Inet fick de på lördagen (dagen efter black friday).

Jag väntar också på min beställning från Black Friday.
Först fick man vänta på att komma in på sidan, sedan fick man vänta på att få betala och sedan får man vänta jättelänge på att få sina saker.

Permalänk
Musikälskare

Varför lasttestar ni inte med mockdata innan ni bara slå på switchen på prod med kö-systemet, för det kan väll inte ha varit gjort?...

Hela grejen känns som en stor konspirationsteori för ni ska kunna locka fler kunder dagen efter *foliehatt*

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tycker inte man behöver hugga huvudet av dom. Dom ville nog bara hitta på en bra lösning för ett problem dom antog skulle hända. Saker kan gå fel, det borde speciellt folk på Sweclockers veta som ändå ska vara tekniska. Det gick åt helvete, de analyserar och förhoppningsvis lär sig något av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Hej @Elgiganten
Har beställt hörlurarna under Black friday rean och idag den 9:e är de fortfarande reserverade. Kom igen nu!! Min vän som beställde sakerna från Inet fick de på lördagen (dagen efter black friday).

Jag beställde den 30:e och har samma problem...

Permalänk
Medlem

Elgiganten har alltid behandlat mig bra som kund. Visst suger det att deras kösystem inte fungerade som det var menat men de hade faktiskt öppet i butikerna dagen innan med BF-erbjudanden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Var det några andra sidor, som hade någon liknande kö, och eller problem under "black friday"? Eller var Elgiganten ensamma om att inte ha en fungerande webb-butik under rean?

Skrivet av wargreymon:

Jag gick runt på flera olika sidor och kollade lite, ingen vad jag kunde se hade kö-system.

Jag var inne på 2 till sidor som hade kösystemet, båda använda samma leverantör som Elgiganten och hade ca 1 timmes kötid vardera. Dyson.se var ena men minns tyvärr inte andra, var någon länk via detta forum som ledde mig till den 3:e sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Hej!

Kan inte svara på hur våra vänner i branschen hanterar sin trafik.
I dagsläget ligger vi på egna servrar och trots att man ökat kapaciteten år efter år, så behövde man ett sätt att hantera trafiken så det inte blev överbelastat. Då togs beslutet att lägga in en kö-tjänst som skulle ge några sekunder eller minuter som max i kö-tid.
Men vi håller som sagt på att uppgradera vår plattform och då kommer den att vara molnbaserad. Då kan man öka kapaciteten när det behövs.

//Alex

Hej Alex!
Vill bara tacka er för att ni åtminstone till mig och min familj alltid gett suverän service och kundbemötande. Särskilt min far får underbar hjälp av er varje gång (främst dock i butik här i Skellefteå, men ändå!). Ni var snabba med att skicka ut ett mass-mejl till alla som hade ert nyhetsbrev och bad om ursäkt tidigt och nu även detta utlåtande visar att ni verkligen vill göra rätt.

Så även om det blir en del osämja såhär i juletider med både stress och hets så är jag ytterst tacksam till ert sortiment och kundbemötande. Förhoppningsvis flyter allting på som det är tänkt till nästa år! God jul!

Permalänk
Medlem

Förklaringen är en uppenbar lögn, jag tror att nästan alla inser motivet till den virtuella kön.
Elgiganten kommer så klart inte medge detta även om det skulle varit mer hedervärt.

Först irriterar man kunden, sedan ljuger man. Inget bra recept...

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

@smkr: Håller inte med.

Elgiganten: Vi försökte klara av belastning men fuckade upp, ursäkta.
Foliehattarna: NEJ, NI JUGER!

Jag vet inte vad folk förväntar sig att Elgiganten skall säga?

Elgiganten: Vi ville ge våra kunden en så dåligt shoppingupplevelse som möjligt och lyckades. Muhahahahaha!
Folihattarna: AHA! VAD VA DET VI SA! Ursäkta kan man få lite rabatt Elgiganten?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.