Ej UEFI genom clean win10 install (via USB)?

Permalänk
Medlem

Ej UEFI genom clean win10 install (via USB)?

Hej,

Jag köpte nyligen en ACER Aspire A515-54G. Av gammal tradition så brukar jag ganska omgående ladda ner ett rent WIN 10 från microsoft -> Lägga på USB-sticka -> starta till BIOS och boota upp stickan ->ta bort partitionerna och lägga upp ett nytt WIN10.

Jag får igång allting enligt mitt önskemål men Touchpaden är helt slocknad. Då jag felsöker på nätet så är det två personer som hävdar - ungefär: "re-installed Win10 via BIOS but didn't work, but then I re-installed it via UEFI and now the touchpad works".

Här kommer min amatörmässighet in: 1) "slopar jag" uefi genom att installera win10 via usb/boot menyn? 2) är det rimligt att den hittar färre drivrutiner baserat på bios/uefi install? 3) Hur hade jag gjort en uefi-install enligt gängse regler?

Förmodligen jag som missförstått funktionaliteten av UEFI. I min naivitet så trodde jag det var en modernare version av BIOS - som är ganska svårt att "få bort".

Permalänk
Medlem

Du kan välja ner du bootar från usb om du ska starta i bios eller uefi läge, hur du väljer boot är hur Windows blir installerat. Från din post kan vi inte veta hur du har installerat. Drivrutiner och funktion i övrigt ska inte påverkas överhuvudtaget.

Min dator med msi moderkort ger mig 2 VAL med win10 usb i, den ena är kingston 16gb något, den andra heter uefi kingston 16gb något, den senare är via uefi den tidigare bios legacy.

Generellt sätt: vet du inte vad skillnaden är så behöver man troligtvis inte bry sig och kan välja vad som.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian