Intel: "Core i3-9350K är snabbare än Ryzen 5 3600X i verkliga tester"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Core i3-9350K är snabbare än Ryzen 5 3600X i verkliga tester"

I ett nytt utspel menar Intel att bolagets processorer med lägre priser och färre kärnor är bättre än AMD – i verkligheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det är lätt att vinna om man kan cherry-picka sina tester.

Tror jag tar och litar på eget omdöme genom att titta på fristående tester.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte vara sån men är verkligen denna i3 bättre på tex RDR2 där det krävs 4 kärnor och 8 trådar 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

I ett nytt utspel menar Intel att bolagets processorer med lägre priser och färre kärnor är bättre än AMD – i verkligheten.

Läs hela artikeln här

I Intels verklighet dvs subjektiv styrd när man ligger tvåa i process utvecklingen och allt annat.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Intel skämms inte för sin "falska" marknadsföring, deras testar är så genuint uppbygda för att passa dem och få deras processorer att framstå som bättre än vad de är.

"Real world"-tester ifrån Intel, har senaste tiden visat sig vara mycket bogus.

https://adoredtv.com/intels-disgraceful-marketing-gets-worse/
https://www.servethehome.com/intel-performance-strategy-team-...
https://semiaccurate.com/2019/11/05/intel-messaging-hits-a-ne...

Permalänk
Medlem

"verkliga tester"? t.ex när Intels chefer kollar Netflix och spelar Facebookspel?

Permalänk
Medlem

Kan man inte konkurrera med prestanda, pris eller kvalité så får man göra det med marknadsföring. Det luktar verkligen desperat från Intels sida.

Permalänk
Medlem

Tänka sig, Intels marknadsföringsavdelning framställer Intel som det bästa alternativet.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tycker intel känns bättre överlag. Och känns stabilare. Jag vet vad jag får av intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är lätt att vinna om man kan cherry-picka sina tester.

Tror jag tar och litar på eget omdöme genom att titta på fristående tester.

Bortsett från spel så lär man komma rätt långt i arbetsrelaterade saker på en 4kärnig.
Visst finns det arbetslaster som kräver mer än så men för majoriteten lär 4 snabba kärnor fungera rätt så vettigt. Typ skolor, excel osv.

Jag kikade vad som satt i skolans datorer som främst används för robotstudio (abb robotar) men även lite cad. Och om jag inte minns helt fel så var det en intel i5 7400 samt en 1060 3GB, så inte så illa pinkat för att vara en skoldator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det värsta med Intel är inte om prestanda är bra eller inte, det är deras galet smutsiga marknadsföring som gör att man alltid kräks lite när man tänker på Intel.

Rätt tragiskt med tanke på att deras ingenjörer har tagit fram en hel del bra produkter genom åren.

Här har Lisa Su gjort ett hästjobb för AMD genom att framstå som genomgående sympatisk och framåtsträvande. Intels ledning verkar ha levt i en värld där dom alltid är störst, och till varje pris.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det är såklart logiskt att alla företag vill framhävs sina egna produkter men det hör är larvigt. De står ju och ljuger rank upp och ner och tech-pressen lär inte vara sena med att helt rättmätigt göra narr av fasonerna. Erkänn istället att det är en sämre produkt, sänk priset och konkurrera med prestanda per krona. Det vore värdigt, men detta är ju helt uselt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

Tycker intel känns bättre överlag. Och känns stabilare. Jag vet vad jag får av intel

Säkerhetsbrister som upptäcks då och då där patcharna sänkar din prestanda? Sure.

Permalänk
Medlem

Intel har ju så bra historik med tester.

Finns fler, dessa är bara de första jag kommer på.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

Tycker intel känns bättre överlag. Och känns stabilare. Jag vet vad jag får av intel

Känns stabilare? Kan det vara mer stabilt än stabilt?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Bortsett från spel så lär man komma rätt långt i arbetsrelaterade saker på en 4kärnig.
Visst finns det arbetslaster som kräver mer än så men för majoriteten lär 4 snabba kärnor fungera rätt så vettigt. Typ skolor, excel osv.

Jag kikade vad som satt i skolans datorer som främst används för robotstudio (abb robotar) men även lite cad. Och om jag inte minns helt fel så var det en intel i5 7400 samt en 1060 3GB, så inte så illa pinkat för att vara en skoldator.

Skickades från m.sweclockers.com

Min laptop har en 2 kärnor / 4 trådar Kaby Lake, den upplevs som snabb i dom flesta vanliga program så visst fungerar mycket av det man kör bra till och med med två kärnor. Att den känns snabb beror mycket på en Samsung NVMe sticka och 16GB dual channel DDR4.

Om laptopen känns snabb, så känns mina Ryzen burkar löjligt snabba

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Självklart. Inget pratar väl skit om sina egna produkter ^^

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

Tycker intel känns bättre överlag. Och känns stabilare. Jag vet vad jag får av intel

Menar du överklocking eller bara generellt stabilare system?
Själv sitter jag med en Ryzen 1800x och ett x antal i7or och ingen av dem är stabilare än den andra.
Vad gäller överklocking så funkar alla att klocka till 4.4- 4.6ghz på intels sida om jag inte rör minnena, min 8068k jag hade gick till 5ghz med minnen på 3200 men jag tyckteinte att jag tjänade så mycket mer på att gå från 4.6ghz till 5ghz när jag spelar i 1440p eller 4k mer än värme och mer volt.
Så slutade med att jag sålde skiten och kör med mina gamla i7or istället .
Min 1800x gör dock bara 4.1Ghz med minnena på 3333mhz men också jävligt mycket stabilare än någon av mina i7or varit när man klockat utan att få en massa jäkla blåskämar och frysningar.

Permalänk
Medlem

Here we go again.

De flesta moderna spel begränsas om man bara har 4 trådar, även när man får någorlunda bra medel fps så kommer man uppleva stutter pga CPU-spikar.

Men det är väl som förra gången där man testat Notepad.exe och liknande för att jämföra prestandan.

Lite som LTT nämnde i en video att de flesta tekniska människorna hos Intel är riktigt vettiga och trevliga, det är bara ledningen och marknadsföringen som ligger på dagisnivå.

Permalänk
Medlem

Intressant att dom hänvisar till "verkligt bruk" och "vardagsanvändande" för att sedan säga att deras processorer överklockar bättre.. För det är exakt det som är "vanligt bruk" xD

Permalänk
Medlem

Nu börjar smutskastningskampanjen...
Intel har reserverat 3 miljarder USD för att "möta" AMD.
Förbered er på riktiga slamkrypare, "alternativ fakta" och annat på äckligt hög nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Min laptop har en 2 kärnor / 4 trådar Kaby Lake, den upplevs som snabb i dom flesta vanliga program så visst fungerar mycket av det man kör bra till och med med två kärnor. Att den känns snabb beror mycket på en Samsung NVMe sticka och 16GB dual channel DDR4.

Om laptopen känns snabb, så känns mina Ryzen burkar löjligt snabba

Ja till surf och word och lätta program duger det nog fint.
Min dator har ju en Ryzen 2200u, så även den har 2 kärnor 4 trådar. Jag har dock inte testat cad eller robotstudio på den. C++ gick dock fint att programmera på den ^^ fast det kräver väl till och med mindre än word eller firefox. Eftersom man kan skriva program i notepad, och även skriva abb robotprogram i notepad. Dock kan man simulera i robotstudio och får då upp visuellt hur roboten kör så det lär kräva betydligt mer, men jag kan tänka mig och nu spekulerar jag att även gpun spelar stor roll vid simulering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Intel har nog drömt om att dem är på 10nm med golden cove.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Intel och "verkliga" tester är ju att ta med ett par nävar salt
Utgår från att de ljuger eller pratar ren skit om allt nu tills motsatsen är bevisad.

Hoppas AMD kan hålla sig ifrån att bemöta dem med samma mynt och låta konsumenterna agera pöbel istället.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

Tycker intel känns bättre överlag. Och känns stabilare. Jag vet vad jag får av intel

Får jag fråga. Har du haft en AMD någon gång eller gissar du bara?
Min gamla Phenom II x6 1100T spinner på dygnet runt kan man säga och inga krascher alls

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Alla vet att en 2 trådade Intel Celeron slår 32trådade Ryzen 3950X i verkligheten.

Hade de sagt att 9600K slår 3600 hade det varit debaterbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ja vill lämna in den här intel processor på garantin tack, Den dog när jag försökte överklocka den till 5ghz.

Lär ju säkert gå bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wooshen:

Intressant att dom hänvisar till "verkligt bruk" och "vardagsanvändande" för att sedan säga att deras processorer överklockar bättre.. För det är exakt det som är "vanligt bruk" xD

Var lite det jag också reagerade på. Min mamma som sitter och surfar på sin laptop och kollar banken har aldrig frågat om det går att överklocka hennes processor även om hon någon gång sagt att det går lite segt. Konstigt tycker jag.
Den normala användaren köper en färdig dator på Elgiganten och har inte en aning om vad som sitter i den skulle jag säga. Ännu mindre om processorn går att överklocka eller inte.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Intressant hur Intel började skrika om ''relevanta tester'' när AMD började komma farligt nära i program som Intel själva benchmarkade med tidigare... Detta har pågått ett tag, och vi har med stor sannolikhet bara sett början på det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

Tycker intel känns bättre överlag. Och känns stabilare. Jag vet vad jag får av intel

Om känslor är vad som dikterar dina beslut som konsument är Intel just nu det bättre alternativet helt klart.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR