Processorbrist får Intel att återuppliva Haswell på 22 nanometer

Permalänk
Medlem

Borde inte Intel kunnat förutspå detta bättre ?
1, de har vetat om 10nm strul ofantligt länge
2, de har byggt ut deras 14nm+++++++

Vad är det som gör Intel år så emot kontrakts tillvärkning ?

Känns som det vore ett snilledrag att få ut några modeller för OEM craftade hos Samsung, om det inte är rädslan för att dela med sig av teknologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Om inte ens Intel klarar av att möta efterfrågan så tror ni att AMD skulle kunna göra det? Intel har inte skalat ner sin produktion överhuvudtaget.

Åja, Ryzen 7 och nedåt i Ryzen 3000-serien är det ingen brist på utan det är främst 3900X och uppåt som är en bristvara, så problemet för företagen är snarare att de är ingrodda i Intel, sitter fast med avtal hos företag som tvärvägrar AMD etc, det är skillnad på äkta brist och "brist" för att man prompt skall ha ett visst märke oavsett vad. Men som påpekats tidigare så kommer företag tvingas köpa AMD såsmåningom för Intel kommer inte kunna leverera. Inte så troligt att företag hellre lägger ner sin verksamhet än köper datorer med processorer från AMD i.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De har ju modernare Pentium med HT baserad på Coffe Lake. Att de säljer gammal skåpmat för att de inte kan tillverka de nya är dåligt. Möjligtvis om de tar 20 dollar för den men de lär ta runt 50 dollar som de tar för mer moderna Pentium som dock är bristvara på många håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ozzed:

Åja, Ryzen 7 och nedåt i Ryzen 3000-serien är det ingen brist på utan det är främst 3900X och uppåt som är en bristvara, så problemet för företagen är snarare att de är ingrodda i Intel, sitter fast med avtal hos företag som tvärvägrar AMD etc, det är skillnad på äkta brist och "brist" för att man prompt skall ha ett visst märke oavsett vad. Men som påpekats tidigare så kommer företag tvingas köpa AMD såsmåningom för Intel kommer inte kunna leverera. Inte så troligt att företag hellre lägger ner sin verksamhet än köper datorer med processorer från AMD i.

HaHaHa nu var du rolig, du inser i vilka volymer vi pratar? Det är inte att vi inte vill köpa AMD det är att de inte kan leverera volymerna som krävs.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

HaHaHa nu var du rolig, du inser i vilka volymer vi pratar? Det är inte att vi inte vill köpa AMD det är att de inte kan leverera volymerna som krävs.

Jag inser i vilka volymer vi pratar, men du läser ju inte vad jag skriver. Om företagen var villiga att titta åt båda hållen så hade R5 och R7 också vara en bristvara nu när många ska ha nya datorer men så srr det ju inte ut. Om företagen tänkt att de ska skaffa nya datorer "oavsett tillverkare" så hade R5 och R7 också varit en bristvara men det är det ju inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ducedo: det ursprungliga slutdatumet (EOL) för Pentium G3420 var 23 oktober 2015, och att de sätter nytt EOL-datum till maj 2020 kan jag inte tolka som något annat än att de återupplivar modellen och ger den ett nytt slutdatum. Deras dokument nämner inget om det tidigare slutdatumet, men de vill nog sannolikt inte belysa att en tidigare avslutad produkt får nytt liv. En kan spekulera om att detta görs för att kunna leverera processorer till vissa marknadssegment till dess att volymerna för 14 nm väntas kommit igång igen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Låter mer som om AMD borde investera för att säkerställa högre produktivitet kapacitet i TSMC nästa nod. Det kanske de skulle gjort redan till denna 7nm men då fanns nog inte pengarna

Och nu är det lite för sent...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

... eller att man av någon anledning måste köra Intel oavsett.

Det kallas för kommunala avtal

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Intel säljer allt de tillverkar och skulle ha sålt mer i det fall de haft större tillverkningskapacitet, ekonomiskt förefaller intel gå bättre än någonsin. Jag misstänker att Intel inte räds bristen på producerade cpuer, i normalfallet före 2017 hade de kunnat använda en sådan tillfällig brist till att driva upp priser/marginaler vilket är svårare när det som idag finns ett alternativ. Jag tror att Intel skräms lite av att deras köpare faktiskt har ett reellt alternativ förutom deras produkter idag. En situtation som på längre sikt ger upphov till minskad mindshare och hand i hand med det marknadsdel. När det gäller laptop processorer, efter servermarknaden borde det vara intesl största inkomstkälla, tror jag inte intel räds x86 alternativ utan snarare ARM och på lite sikt Risc. Men det ska i vilket fall bli intressant att se hur AMDs mobila kretsar tar form efter nyår, 7nm och ökad ipc samt ökad frekvens pga lägre energiförbrukning? borde kunna göra att AMD kan presentera intressanta chips på den bärbara marknaden. Vem vet, Intel kanske tappar marknadsandelar även där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@ducedo: det ursprungliga slutdatumet (EOL) för Pentium G3420 var 23 oktober 2015, och att de sätter nytt EOL-datum till maj 2020 kan jag inte tolka som något annat än att de återupplivar modellen och ger den ett nytt slutdatum. Deras dokument nämner inget om det tidigare slutdatumet, men de vill nog sannolikt inte belysa att en tidigare avslutad produkt får nytt liv. En kan spekulera om att detta görs för att kunna leverera processorer till vissa marknadssegment till dess att volymerna för 14 nm väntas kommit igång igen.

Så nyheten är inte citatet och det reviderade dokumentet Sweclockers hänvisar till utan att den överhuvudtaget fick en ny EOL förra månaden och att den innan dess varit död och ur produktion sedan 2015? Det enda jag hittar om EOL är följande dokument från Q3 2015 där EOL är TBA men med grafik som antyder att tillverkningen kommer fortsätta.

http://www2.advantech.com/certified-peripherals/files/papscpu...

Det är fullt möjligt att jag har fel. Jag reagerar mest på att det blir så stora rubriker och reaktioner på så bristfällig information. Jag vill bara kunna verifiera det jag läser.

Permalänk

AMD och 28nm

Har AMD nån 28 nm CPU som är i klass med G3420?
Kanske Athlon 845?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Sen är det ju frågan vilka spel som bara kan använda 1 kärna idag.

Dwarf Fortress.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Dwarf Fortress.

Skickades från m.sweclockers.com

Många gamla spel som folk spelar än idag har väl använder bara 1 kärna?

Permalänk
Inaktiv

Trenden går åt rätt håll, förr skulle telefoner vara så små som möjligt men nu ska de va stora.

Och krympt tillverkningsteknik går nu mot att bli större 😁

Permalänk
Medlem

@WoG: Jag vet inte det ja, efter 8 fysiska kärnor blir nyttan av fler kärnor mindre och mindre. Det är väl nästintill bara pgr av det lilla IPC övertag som Intel har som gör att exempelvis spelprestanda ofta är lite bättre med en Intel CPU.

Personligen tror jag dock att chansen är STOR att AMD kommer gå om Intel även där vid nästa generations Ryzen.
För personer som mig som använder sin dator i 99% till spel är det i dagsläget inte värt att ha 12,16,24 kärnor x2 trådar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Borde inte Intel kunnat förutspå detta bättre ?
1, de har vetat om 10nm strul ofantligt länge
2, de har byggt ut deras 14nm+++++++

Vad är det som gör Intel år så emot kontrakts tillvärkning ?

Känns som det vore ett snilledrag att få ut några modeller för OEM craftade hos Samsung, om det inte är rädslan för att dela med sig av teknologi.

Det är garanterat en rädsla av att dela med sig av hemlig teknologi. Annars vore det inte en så stor grej att använda en kontrakstillverkare över en failad krympning. Skulle tro att Intel blir tvungna att dela med sig av en del hemligheter som de gärna håller för sig själva för att en kontraktstillverkare ska kunna tillverka deras designer med rimligt resultat.
Jag tror inte Intel är beredda att göra detta ännu, men någonstans går smärtgränsen. Man ska ju ha klart för sig att det utöver ett erkännande att man inte tror på sin egna tillverkning även är ett tapp i marginaler på försäljningen samt ett eventuellt läckage av hemligt tekniskt kunnande (så jag kan förstå att man försöker in i det sista).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@WoG: Jag vet inte det ja, efter 8 fysiska kärnor blir nyttan av fler kärnor mindre och mindre. Det är väl nästintill bara pgr av det lilla IPC övertag som Intel har som gör att exempelvis spelprestanda ofta är lite bättre med en Intel CPU.

Personligen tror jag dock att chansen är STOR att AMD kommer gå om Intel även där vid nästa generations Ryzen.
För personer som mig som använder sin dator i 99% till spel är det i dagsläget inte värt att ha 12,16,24 kärnor x2 trådar.

Jag trodde att Ryzen processorerna hade gått om intel i ipc och att intels ledning i spel berodde på högre frekvens? Men är kanske svårt att jämföra ipc på olika arkitekturer när prestandan är så lika?

edit: stavning

Permalänk
Medlem

Vad som vore jädrigt bra är om de tillverkar flera billiga 1155 samt 1150 moderkort, för andrahandsmarknaden är smockfull med processorer till dessa plattformar, där man kan få en i5a för typ 200kr. Visst är det inte lika snabba som nya men för många användare fullt tillräckligt snabba.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Jag trodde att Ryzen processorerna hade gått om intel i ipc och att intels ledning i spel berodde på högre frekvens? Men är kanske svårt att jämföra ipc på olika arkitekturer när prestandan är så lika?

edit: stavning

Du har nog rätt där, verkar bero lite på speltitel.
Enligt sweclockers tester så dominerar AMD i syntetiska tester
I spel så ligger AMD först i Total war medans intel ligger först i Battlefield. Båda låsta vid 2.8Ghz

Jag "Det är väl nästintill bara pgr av det lilla IPC övertag som Intel har som gör att exempelvis spelprestanda ofta är lite bättre med en Intel CPU.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

14nm++++ == 22Nm
I Intels "verklighet"

Permalänk
Skrivet av Greyguy1948:

Har AMD nån 28 nm CPU som är i klass med G3420?
Kanske Athlon 845?

Prestanda:
Enligt Anandtech

Permalänk

En korkad fråga:
Haswell är ju 1150 och kör ddr3. Kommer den "packas om" till 1151 och uppgraderas så den kan köra ddr4?
Det sätter onekligen käppar i hjulet för många datortillverkare som måste ha andra moderplankor, minnen osv. som säkert redan är upphandlat att delas med dyrare modeller isf.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Många gamla spel som folk spelar än idag har väl använder bara 1 kärna?

Gamla spel som är såååå tungdrivna

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Gamla spel som är såååå tungdrivna

But can it run Crysis
Modern dator som inte kan lira ett gammalt spel i 4k 100fps är för mig en besvikelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

But can it run Crysis
Modern dator som inte kan lira ett gammalt spel i 4k 100fps är för mig en besvikelse
https://www.youtube.com/watch?v=r59Orqo5QOM

Det är ju grafikkortet som inte kan leverera fler fps.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är ju grafikkortet som inte kan leverera fler fps.

Visst är det så men processorn arbetar ju inte mycket heller, men " gamla spel som är så tungdrivna" var det jag tänkte på och det finns ju gamla spel som är tunga än

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Visst är det så men processorn arbetar ju inte mycket heller, men " gamla spel som är så tungdrivna" var det jag tänkte på och det finns ju gamla spel som är tunga än

Processorn arbetar ju inte mycket för att den inte behöver. Jag antog att ni pratade om processorprestanda.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Processorn arbetar ju inte mycket för att den inte behöver. Jag antog att ni pratade om processorprestanda.

Men jag länkar 2 klipp dock ett från warhead men 1080p och 1440p, Inte många kärnor som används i dessa spel för det är väl singel trådat? 1080P stressar ju cpun mer men den verkar ju inte jobba i så mycket i 1080p
https://youtu.be/XaT_rzE_rAU?t=547
9700k RTX 2080 1080P
https://youtu.be/3-EQXbZvy88?t=16

Permalänk
Medlem

Nämen vilken inovation från intel det går verkligen framåt här.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro