Processorbrist får Intel att återuppliva Haswell på 22 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Processorbrist får Intel att återuppliva Haswell på 22 nanometer

Bristen på processorer tvingar Intel att återuppliva den sedan länge nedlagda Haswell-processorn Pentium G3420 från år 2013.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fniss.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som Jakob sa Intel kommer tillbaka med dunder och brak förr eller senare.

Permalänk
Medlem

haha, tragiskt att ett så stort företag så snabbt kan gå på knäna, hoppas Intel tar tummen ur arslet och börjar konkurera för våra allas fördel!

Permalänk
Medlem

Vad orsakar denna brist, problem i produktionen?

Permalänk
Hjälpsam

AMD Roadmap 2020 -> 7nm
Intel Roadmap 2020 -> 22nm

Det fina är att AMD får tillräckligt med tid på sig att befästa marknadsandelar i både konsument och HEDT samt server marknaderna och leverera en hälsosam konkurrens till fördel för både konsumenter oh utveckling.

Tror aldrig Intel kommer falla, men lite skadeglädje är det att se självgoda jättar i pinsamma situationer.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ja, om 14nm går för fullt och folk är hell bent på att det skall vara Intel pga mindshare så varför inte? Köparna av de här datorerna vet väl knappt vad en processor är så det spelar ingen roll vad som sitter i dem. Men för oss som vet och kan lite grejer så blir det ju rätt komiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast

Hehe, det är ju processorn som sitter i morfars enklare surfdator jag byggde just 2013. Nu blir jag ju smått nostalgisk!

Den tuffar fortfarande på bra för ändamålet faktiskt och kostade ynka 500 kr vill jag minnas. Just i och med Haswell tog ju ändå Pentium ett kliv framåt i IPC till lägre priser, men det här känns ändå lite väl desperat! Hoppas att de blir billiga nog att tillverka för att motivera det

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

MM Intel har vist legat på latsidan för länge

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Intel hae till viss del skapat detta problem själva, men även TSMC har svårt att möta efterfrågan just nu. Tänk på hur många gamla Windows 7-datorer som företag världen över vill ha utbytta just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Administrativ avgift

@CymbalCrasher: Intel förutspådde att deras 10nm skulle vara i full produktion kopplat med ökat OEM tryck på nya datorer. Fler och fler burkar dör , företag byter ut sina datorer i och med EOL för windows 7.

@Uzanar Dom tar tillbaka den då det kan tillverkas i en separat fabrik som dom enkelt kan starta igång.

Jag hoppas alla "Intel" hatare/kickare ovan förstår att ALLA företag världen över byter sina datorer från windows 7 till windows 10 just nu och att detta är en stor del av bristen. Om inte ens Intel klarar av att möta efterfrågan så tror ni att AMD skulle kunna göra det? Intel har inte skalat ner sin produktion överhuvudtaget.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Deras Reklam kommer vara våran 22nm är bättre än Threadripper 3970X Processor

Kolla våra tester

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Där ser man, då är min Ivy inte så mossig ändå:)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Vad orsakar denna brist, problem i produktionen?

Intel har en långsiktig plan, så att de flyttar in nya produkter på gamla processer när processorerna flyttar till nyare. De fortsatte under en period med detta, så att produkter på 22nm (chipset etc) flyttades in på 14nm trots att processorerna inte flyttats vidare till 10nm. Dessutom tvingades Intel att producera allt större processorer på 14nm när de fick gå upp i antal kärnor - speciellt den stora mängden dualcores som numer är quadcores. Samtidigt ville de inte investera i 14nm, eftersom planen var att processorerna skulle gå över på 10nm. Det ledde till att 14nm blev knökfullt. De har nu backat alla (?) produkter inte är processorer som flyttades in. Detta att de aktiverar en gammal Haswell igen är lite lustigt, men det rör sig om embedded-produkter där man ofta kör med lite äldre designer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar vad den kostar. Den måste ju vara nästan gratis för att kunna konkurrera prestandamässigt med t.ex. en Athlon 3000G (som klockar högre och har SMT...)

Permalänk
Medlem

AMD kanske kan återuppta tillverkningen av PhII så kan Intel rebranda dom så de iaf kan erbjuda lite mer än 2 kärnor.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Jag hoppas alla "Intel" hatare/kickare ovan förstår att ALLA företag världen över byter sina datorer från windows 7 till windows 10 just nu och att detta är en stor del av bristen. Om inte ens Intel klarar av att möta efterfrågan så tror ni att AMD skulle kunna göra det? Intel har inte skalat ner sin produktion överhuvudtaget.

Det finns ett element av detta som bidrar, men den största skillnaden är att Intel numer säljer quadcores till alla dessa företag istället för som planerat dualcores. Minns att alla bärbara processorer i U och Y-klasserna var dualcores med Skylake och Kaby Lake. Dessa är oftast quadcores numer, nästan dubbelt så stora processorer. Det hade inte Intel planerat för.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Undrar vad den kostar. Den måste ju vara nästan gratis för att kunna konkurrera prestandamässigt med t.ex. en Athlon 3000G (som klockar högre och har SMT...)

Sannolikt $42 i batcher om 1000, och sannolikt ännu mindre om man köper större kvantiteter. Just den står inte med på prislistan, men det finns ett helt gäng som kostar precis $42, så Intel tar nog aldrig mindre än så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Så min 3770k får lite nya syskon. Trodde på allvar att detta var ett skämt när jag fick höra det. Låter som ett företag vars gameplan gått helt åt helsike. Hur snabbt drar man igång en sådan produktion och hur mycket ström drar en sån här prolle jämfört med nya ARM eller Qualcomm. Eller Amd för den delen. Mycket märkligt.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpat:

Sannolikt $42 i batcher om 1000, och sannolikt ännu mindre om man köper större kvantiteter. Just den står inte med på prislistan, men det finns ett helt gäng som kostar precis $42, så Intel tar nog aldrig mindre än så.

Då har jag ju svårt att se varför någon skulle vilja köpa den här processorn framför en Athlon. Det går ju inte ens att hänvisa till att man kan använda samma moderkort som för sina 14 nm Intel-produkter.

Det skulle vara om någon OEM har en hel hög med osålda moderkort för Haswell och DDR3-minne... eller att man av någon anledning måste köra Intel oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Så min 3770k får lite nya syskon. Trodde på allvar att detta var ett skämt när jag fick höra det. Låter som ett företag vars gameplan gått helt åt helsike. Hur snabbt drar man igång en sådan produktion och hur mycket ström drar en sån här prolle jämfört med nya ARM eller Qualcomm. Eller Amd för den delen. Mycket märkligt.

Njae, snarare 4770 som får syskon då det handlar om Haswell och inte om Ivy Bridge.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Artikeln verkar inte stämma.

För någon vecka sedan gick Intel ut med att man skulle lägga ner G3420 2020 och att sista "shipment date" var december 2020. Några dagar senare reviderade man detta och förtydligade att den inte kommer läggas ner för tillfället. Det är denna revidering Swec har fått tag på och rapporterar om. Det verkar alltså inte vara något beslut om att "återuppliva" "den sedan länge nedlagda Haswell-processorn" som det påstås.

http://qdms.intel.com/dm/i.aspx/AF62EF11-BC1F-47AB-A3F5-FA8A5...

Permalänk
Avstängd

Lite roligt är det, jag har alltid gillat Intel och tycker de har gjort bra prylar men nästa gång kommer man kanske kolla mer på AMD som tycks lyckas på utvecklingssidan klart bättre.
Är väl något år fram innan man behöver köpa nytt hoppas jag men det kommer.

Det jag fortfarande saknar är väl i så fall spel som klarar av att hantera alla dessa kärnor som nu finns tillgängliga i CPU:erna då det just nu känns som att det sprungit ifrån. Att ha 16 kärnor som klarar 3,8 Ghz är skitsamma om spelet bara kan utnyttja en kärna ändå då man faktiskt gått ner till 3,8 Ghz istället för 4,8 Ghz.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Lite roligt är det, jag har alltid gillat Intel och tycker de har gjort bra prylar men nästa gång kommer man kanske kolla mer på AMD som tycks lyckas på utvecklingssidan klart bättre.
Är väl något år fram innan man behöver köpa nytt hoppas jag men det kommer.

Det jag fortfarande saknar är väl i så fall spel som klarar av att hantera alla dessa kärnor som nu finns tillgängliga i CPU:erna då det just nu känns som att det sprungit ifrån. Att ha 16 kärnor som klarar 3,8 Ghz är skitsamma om spelet bara kan utnyttja en kärna ändå då man faktiskt gått ner till 3,8 Ghz istället för 4,8 Ghz.

Frekvens är bara en komponent. IPC är en annan.

Sen är det ju frågan vilka spel som bara kan använda 1 kärna idag.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Lite roligt är det, jag har alltid gillat Intel och tycker de har gjort bra prylar men nästa gång kommer man kanske kolla mer på AMD som tycks lyckas på utvecklingssidan klart bättre.
Är väl något år fram innan man behöver köpa nytt hoppas jag men det kommer.

Det jag fortfarande saknar är väl i så fall spel som klarar av att hantera alla dessa kärnor som nu finns tillgängliga i CPU:erna då det just nu känns som att det sprungit ifrån. Att ha 16 kärnor som klarar 3,8 Ghz är skitsamma om spelet bara kan utnyttja en kärna ändå då man faktiskt gått ner till 3,8 Ghz istället för 4,8 Ghz.

Spel kan idag använda väldigt många kärnor, och stora fördelen med hur AMD hur designat sina processorer är att ju fler kärnor desto fler som potentiellt överklockar bra. I o med att amd-overdrive praktiskt taget sköter överklockning själv så får du ut väldigt mycket spelprestanda ur en ex 3900x då den själv överklockar alla kärnor typ individuellt och så högt det går, vilket leder till väldigt bra spelprestanda.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Skumt att Intel och dess ledning tillåter detta att hända. De borde blicka tillbaka på ”Operation Crush” - Googla det om ni vill ”Intel operation crush”

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mpat:

Sannolikt $42 i batcher om 1000, och sannolikt ännu mindre om man köper större kvantiteter. Just den står inte med på prislistan, men det finns ett helt gäng som kostar precis $42, så Intel tar nog aldrig mindre än så.

Du menar väl $42 per 1000 enheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Vad orsakar denna brist, problem i produktionen?

Detta har avhandlats i mängder av artiklar de senaste månaderna/åren.

Permalänk
Medlem

Vore trevligare om de återupplivade Haswell-E och matade på fler kärnor och clock/ipc som de gjort med skylake 😁

Permalänk
Medlem

Tja.. Är väl lite såhär det går när man sitter en längre tid som härskare.... Man slutar utvecklas, bromsar utvecklingen och höjer marginalerna till skyarna. Sen "tvingar" man in andra stora aktörer att använda produkterna man tillhandahåller med mutor och hot. Plötsligt sitter man där i chocktillstånd över att någon annan rusat om en och tillhandahåller produkter som är mycket bättre. Där sitter man med produkter som blir alltmer frånsprungna, har "slavar" (Dell, HP mfl) som börjar slingra sig ur ens grepp. I kaoset som uppstår tar man felbeslut efter felbeslut. Man försöker köpa till sig omdömen om ens produkter som rakt av ljuger och man blir avslöjad gång på gång... Det tar en stund dock för ett imperium att falla men fallet är oundvikligt när det väl börjat......

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.