Permalänk

Svart skärm, vad kan problemet vara?

Hejsan hoppsan! I helgen hände det något väldigt hemskt, min dator slutade visa bild

Jag spelade ett fåtal olika spel under kvällen och allt gick som det skulle, förutom nya Call of Duty som vanligt brukar crashar när jag spelar det. Senare loggar jag in på WoW och bara några minuter efter blir skärmen svart, men jag kan fortfarande höra ingame ljudet. Jag låter det vara i någon minut i hopp att bilden kommer tillbaka vilken den inte gör. Jag startar om datorn och det kommer ingen bild. Jag ger upp och försöker på nytt dagen efter som ger samma resultat. Bygget är cirka 3 månader gammalt och har fungerat bra.

Saker jag har testat: Bytat grafikkort, funkade inte. Plockade bort grafikkortet och körde hdmi via moderkortet, funkade inte. Testade köra med ett ramminne på olika platser, funkade inte. Jag har märkt iallafall att skärmen sätts på men får ingen signal från Displayport eller HDMI.

Jag misstänker att det kan vara fel på moderkortet.

Är väldigt tacksam över lösningar och idéer

ASUS ROG STRIX B450F
AMD R5 2600 (OC)
Be Quiet! Dark Rock Pro 4
Corsair Vengeance LPX 3000MHz 8x2GB
EVGA RTX 2060 super SC ultra (OC)
Corsair RM750x v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haneskalbanes:

Hejsan hoppsan! I helgen hände det något väldigt hemskt, min dator slutade visa bild

Jag spelade ett fåtal olika spel under kvällen och allt gick som det skulle, förutom nya Call of Duty som vanligt brukar crashar när jag spelar det. Senare loggar jag in på WoW och bara några minuter efter blir skärmen svart, men jag kan fortfarande höra ingame ljudet. Jag låter det vara i någon minut i hopp att bilden kommer tillbaka vilken den inte gör. Jag startar om datorn och det kommer ingen bild. Jag ger upp och försöker på nytt dagen efter som ger samma resultat. Bygget är cirka 3 månader gammalt och har fungerat bra.

Saker jag har testat: Bytat grafikkort, funkade inte. Plockade bort grafikkortet och körde hdmi via moderkortet, funkade inte. Testade köra med ett ramminne på olika platser, funkade inte. Jag har märkt iallafall att skärmen sätts på men får ingen signal från Displayport eller HDMI.

Jag misstänker att det kan vara fel på moderkortet.

Är väldigt tacksam över lösningar och idéer

ASUS ROG STRIX B450F
AMD R5 2600 (OC)
Be Quiet! Dark Rock Pro 4
Corsair Vengeance LPX 3000MHz 8x2GB
EVGA RTX 2060 super SC ultra (OC)
Corsair RM750x v2

Provat med en annan bildskärm? Annan kabel?

Visa signatur

Corsair 600T | i7 6700K | MSI Z170A GAMING M5 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX |

Permalänk
Medlem

@Haneskalbanes: Du måste också utesluta och ta bort mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, ALLA diskar, DVD, kablar till diskar DVD mm som inte behövs för att få bild. Dom och porten dom kopplats till är ökända för att kunna orsaka allvarliga fel.

Också enklare att felsöka med färre saker inblandade.

Vissa behövde nollställa bios efter att de tagit bort för att fixa fel. Nollställ antingen på det sättet som står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte att ta bort strömkabeln.

Permalänk

@tommaren: Testade med en annan skärm och det verkade funka. Sen körde jag Windows Memory Diagnostic vilket inte hittade några fel. Så jag bytte till min vanliga skärm som också funkade nu. Men när jag gick in i BOIS så hittade datorn bara ett ramminne.

bytte plats på ramminnet och då visades båda

Permalänk

@panpo98: nu visas det bild på skärmen
Men när jag gick in i bios så var det bara ett ramminne som fanns och när jag bytte plats på dom så visades båda