Bryggat comhem modem - använda fler portar

Permalänk
Medlem

Bryggat comhem modem - använda fler portar

Hejsan!

Skriver här och hoppas på att någon duktig kille/tjej kan svara på min fundering.

Jo, det är så att jag har ett comhem-router (sagemcom) som jag har satt i bridge-läge till en Asus router längre bort i huset, för att jag tyckte att min Asus router skulle hålla koll på wifi, DHCP, osv.

Nu har jag köpt en stationär dator (utan wifi) som är på andra sidan väggen av com hem routern, men tyvärr längre bort till Asus:en, så jag hoppades att jag kunde koppla in ethernetkabeln till com hem routern, och allt skulle lira fint, och det verkar som att det gör det!

Men man tycker att det inte borde gå? Eftersom jag satt com hem routern i bryggläge, så trodde jag att den endast skulle lira på port 4 som går vidare till asusen, och sen skita i de andra portarna. Men det verkar som att jag har kontakt med nätet både på modemet och bibehåller nät på mitt wifi-nätverk som är på asusen.

Kommer jag att få problem, som jag inte tänker på?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Din dator hamnar direkt på Internet i så fall, precis som om du skulle ha vanligt Ethernet (utan krav på mediaomvandlare osv) och kopplar in en PC direkt i uttaget. Försöker du köra flera enheter samtidigt så kan det nog bli lite knepigt. Tänk på att du nu rundat din brandvägg osv så är nog ingen dum ide att kolla så du iaf har en mjukvarubrandvägg igång.

Permalänk
Medlem

Eftersom du får 4 publika IP-adresser så fungerar det, men du hambar direkt ut på internet som tidigare nämnde.
Se till att ha skydd i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pada2000 Flytta ASUS routern till comhem modemet och koppla in din dator i ASUS.
Nu är din dator exponerad ut på Internet och om din ISP bara ger ut ett IP, kommer din dator och ASUS slåss om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Hedersmedlem

Som tidigare postare har skrivit så hamnar du direkt på Internet, något som inte bör innebära ett jätteproblem för dig så länge du markerar att nätet är "publikt" och inte säger "ja" till att göra datorn upptäckbar när du fört kopplade in datorn på LAN:et.

Det du däremot kommer att råka ut för är att din PC inte kommer kunna nå resurser på ditt lokala nätverk, om du t.ex. har en NAS, nätverksansluten skrivare eller vill strömma något till din TV. Om du inte har något behov av att prata med andra datorer på ditt lokala LAN och inte har stängt av din brandvägg så är det inget större problem att köra som du gör.

Däremot är det ju "renare" att koppla dig till routern istället.

Permalänk
Medlem

Hej!
Tack alla för era svar! Jag gick faktiskt och köpte en USB-> Wifi-adapter och kopplade upp mig mot routern på det viset istället. Blir bättre och tryggare. Hade eventuellt kunnat lösa det genom att möblera runt på alla nätverksprylar i huset, men tid och ork finns inte.

Önskar er alla en God Jul!