AMD Zen 4 tillverkas på 5 nanometer – lanseras år 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det är i och för sig ingen som ifrågasätter att 640K-gränsen var ett problem. Det som ifrågasätts är huruvida Bill Gates sagt att det inte skulle vara ett problem. Det är två olika saker.

Tja, jag var med på den tiden, och jag minns det som ett Bill Gates uttalande (inte särskilt kontroversiellt vid den tidpunkten, Macintoshen var den första konsumentorienterade datorn som kunde adressera mer än en MegaByte, och det var 1984). Det blev ett problem så småningom förstås. Detta var innan internet som vi känner det, så det var ju inget jag läste på nätet, utan i någon tidskrift. Det är inte så konstigt att det så här långt i efterhand är svårt att skaka fram en refererbar källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Gates dementerade det där långt senare när problemet var överspelat. Ingen brydde sig på allvar om att han skrev om historien men så är det ofta, vinnaren skriver historien och den är alltid glorifierad men sällan sann i alla avseenden. Det som är synd är att folk som inte var med när 640k-spärren var ett problem köper Gates nya historia och skriver saker som du just gjorde.

Så du menar att det där om att vad Gates påstås ha sagt är en skröna, i själva verket är en skröna? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Inte så konstigt när AMD äntligen brytit Intels monopol. Intel gjorde med flit inga större framsteg när AMD hade så dåliga produkter 2010-2016.

Eller så gjorde Intel en felsatsning som kostade väldigt mycket och gav AMD ett mycket bra läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Går för fort för en fattiglapp som mig. Jag hinner inte spara ihop pengar innan det kommer en ny Ryzen

Jag skulle för egen del inte uppgradera vid varje ny generation oavsett hur mycket pengar jag hade. Det är ju inte värt jobbet bara för att få lite nyare komponenter.

Permalänk
Medlem

5nm ÄR klar för fullskalig produktion och arbetet med 3nm är igång.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

5nm ÄR klar för fullskalig produktion och arbetet med 3nm är igång.

HP-varianten av 5nm skulle enligt TSMC inte tas i bruk förrän mot slutet av 2020. Vi får se om det ändras.
Det finns frustrerande lite information ute om vad TSMC 3nm faktiskt innebär. Med tanke på de medel som plöjts ner, och vad som inte togs i bruk för 5nm kan man göra gissningar, men...
Liksom det är svårt att säga hur stor nytta HP-produkterna får (till skillnad från mobilkretsarna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag skulle för egen del inte uppgradera vid varje ny generation oavsett hur mycket pengar jag hade. Det är ju inte värt jobbet bara för att få lite nyare komponenter.

Jobbet?? Det är ju det som är halva nöjet. Byta ut cpu och kanske köpa en lite fläskigare kylare osv 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag var sugen på Zen 2 som gav en stor förbättring över Zen 1,5. Sen startade diskussionerna om hur mycket bättre Zen 3 kommer vara än Zen 2 och nu kommer redan spekulationer om hur mycket bättre Zen 4 kommer vara. river hår

Jag sitter kvar på min 4790K en stund till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tja, jag var med på den tiden, och jag minns det som ett Bill Gates uttalande (inte särskilt kontroversiellt vid den tidpunkten, Macintoshen var den första konsumentorienterade datorn som kunde adressera mer än en MegaByte, och det var 1984). Det blev ett problem så småningom förstås. Detta var innan internet som vi känner det, så det var ju inget jag läste på nätet, utan i någon tidskrift. Det är inte så konstigt att det så här långt i efterhand är svårt att skaka fram en refererbar källa.

Var ju själv med, och 640K var ju ett stort steg fram på den tiden. Innan IBM-PC kom var ju 64K standard på CP/M (max vad en Z80 / 8080 / 8085 kunde adressera utan specialhårdvara). Första PC:n vi köpte till ett projekt fick uppgraderas till 192K minne. Vi köpte även en 128K Macintosh till firman när den kom. Den uppgraderas lite senare till en 512K "Fat MAC". Så att Bill skulle sagt att 640K var tillräckligt då var inget man tyckte var konstigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Jag var sugen på Zen 2 som gav en stor förbättring över Zen 1,5. Sen startade diskussionerna om hur mycket bättre Zen 3 kommer vara än Zen 2 och nu kommer redan spekulationer om hur mycket bättre Zen 4 kommer vara. river hår

Jag sitter kvar på min 4790K en stund till.

Skickades från m.sweclockers.com

Du Kanske inte vet att AMD stödjer samma mdkort am4 i flera generationer så,
det har gått att köra Ryzen 1600, sen 2600x och nuvarande 3600 och kommande 4600 på samma moderkort, minne.
I varje byte har jag fått ca 15% ipc lyft med AMD.

Väldigt nöjd med det och kunnat njuta av en så mycket bättre och säkrare dator.
sweclockers måste börja betala sina mods bättre

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flopper:

Du Kanske inte vet att AMD stödjer samma mdkort am4 i flera generationer så,
det har gått att köra Ryzen 1600, sen 2600x och nuvarande 3600 och kommande 4600 på samma moderkort, minne.
I varje byte har jag fått ca 15% ipc lyft med AMD.

Väldigt nöjd med det och kunnat njuta av en så mycket bättre och säkrare dator.
sweclockers måste börja betala sina mods bättre

Självklart vet jag att AMD har stött samma sockel AM4 i tre generationer. Jag vet också att den snart byts ut, om inte till Zen 3 så till Zen 4. Du bara missförstod precis allt jag skrev.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Flopper:

sweclockers måste börja betala sina mods bättre

Fixed it for ya
(Vi är vanliga medlemmar som alla andra, bara lite konstigare dvs vi har inte betalt )

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Fixed it for ya
(Vi är vanliga medlemmar som alla andra, bara lite konstigare dvs vi har inte betalt )

Själv är jag FÖR konstig för att kunna bli mod 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Självklart vet jag att AMD har stött samma sockel AM4 i tre generationer. Jag vet också att den snart byts ut, om inte till Zen 3 så till Zen 4. Du bara missförstod precis allt jag skrev.

ah shakesperian komisk Ironi är förlorad för denna generation, skulle ha skrivit i 5nm text i stället.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Själv är jag FÖR konstig för att kunna bli mod 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Det är då man blir redaktör! 😉

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Det är då man blir redaktör! 😉

Nej, usch! Det låter ju bara jobbigt! 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Alla Intel-användare borde tacka AMD för att de äntligen fått Intel att sänka sina priser så de slipper köpa "fattigmans-cpuer från AMD".

På vilket sätt ska vi leverera våra tacksägelser till detta fantastiska företag som inte har något annat än kundens välbefinnande på sin agenda? Halleluja för AMD som kommer och frälser oss alla från Intels ondska och djävulskaper...

Permalänk
Medlem

Argh
Har sparat ihop kosing för att köpa en top notch dator.
Tänkte vänta tills nästa nvidia generation och zen 3, men det känns som att det redan kommer vara outdated ett halvår senare :/

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Argh
Har sparat ihop kosing för att köpa en top notch dator.
Tänkte vänta tills nästa nvidia generation och zen 3, men det känns som att det redan kommer vara outdated ett halvår senare :/

Så var det i början av milleniumet och då var det dessutom helt sjuk prestandautveckling, moores lag gick på sterioder ett tag.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Så var det i början av milleniumet och då var det dessutom helt sjuk prestandautveckling, moores lag gick på sterioder ett tag.

Ja, en del blir ju aldrig nöjda. Antingen är det för långsam utveckling och poänglöst att uppgradera, eller så är det för snabb utveckling och poänglöst att uppgradera eftersom det man uppgraderar till ändå blir omodernt så snabbt. Det är aldrig så lätt att man inte kan göra det svårt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Argh
Har sparat ihop kosing för att köpa en top notch dator.
Tänkte vänta tills nästa nvidia generation och zen 3, men det känns som att det redan kommer vara outdated ett halvår senare :/

Nja, efter Nvidias Ampere och AMD:s Zen 3/Ryzen 4000 är det minst ett år till nästa större grej på processorfronten och kanske två år till nästa generation toppgrafikkort (sorry, men jag tror inte AMD kommer att matcha Nvidia nästa eller nästnästa generation heller).
Så håller man ut till sommaren, lär man få veta vad som är på gång och då bättre kunna avgöra om det är dags för nyaste generationen eller den nuvarande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

"Enligt TSMC ska 5-nanometerstekniken ge 45 procent högre transistortäthet, eller nära en fördubbling".

Skrivet av EntropyQ3:

100->55 (minskning med 45%)
100/55=1,82 (ökning av transistortäthet med 82%)

Kass översättning, men det stämmer att transistortätheten ökar med ca 85%. Beror naturligtvis på vilka kretsar (logic/memory , high/low speed, osv). Sådana här tillkännagivanden är ju inte riktade till TSMCs kunder.

Skrivet av Jacob:

Det är det inte, hade otur när jag tänkte och konverterade x1,8 density scaling. Ändrade till 80%

Skrivet av JonkenPonken:

Det är nära en fördubbling av förminskningen.

Här var det svårt med matematiken...

45% högre transistortäthet betyder att på en yta där man tidigare fick in 100 transistorer kan man nu klämma in 145 stycken.
Det är varken en ökning med 100% (fördubbling), en ökning med 80% eller fördubbling av förminskningen (i förhållande till vad?).

Trevligt att se att TSMC inte har samma problem som Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Här var det svårt med matematiken...

45% högre transistortäthet betyder att på en yta där man tidigare fick in 100 transistorer kan man nu klämma in 145 stycken.
Det är varken en ökning med 100% (fördubbling), en ökning med 80% eller fördubbling av förminskningen (i förhållande till vad?).

Trevligt att se att TSMC inte har samma problem som Intel.

Du tänker 1-dimensionellt trots att du nämner yta, kretsar är än så länge 2-dimensionella, man får plats med 45% både i x- och y-led.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Här var det svårt med matematiken...

45% högre transistortäthet betyder att på en yta där man tidigare fick in 100 transistorer kan man nu klämma in 145 stycken.
Det är varken en ökning med 100% (fördubbling), en ökning med 80% eller fördubbling av förminskningen (i förhållande till vad?).

Trevligt att se att TSMC inte har samma problem som Intel.

Det viktiga är inte vad som stod i artikeln här (som redan är bekräftat blev lite snett) utan vad TSMC faktiskt sagt vilket är 85% högre transistortäthet.
Fast - utan närmare specifikation än så är det en värdelös siffra. Är det en SRAM cell? I så fall får man komma ihåg att high density vs. high performance ger helt olika mått och att det är vanligt att de mest kompakta i praktiken sällan eller aldrig används. Är det intels nya formel för täthetsberäkning? Är det en ARM core? Är det...

Det är en marknadsföringssiffra som riktar sig till människor som inte förstår komplexiteten. I dagarna cirkulerar en liknande siffra rörande TSMCs yields på 5nm som ”bättre än 50%”.
Men yields för vad? 128kb SRAM? En ARM core? En tidig krets från en kund? I så fall vilken? Med vilka klockor? Återigen en siffra som ger publicitet men som saknar mening både för konsumenter, och för dem som faktiskt är kunder hos TSMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Du tänker 1-dimensionellt trots att du nämner yta, kretsar är än så länge 2-dimensionella, man får plats med 45% både i x- och y-led.

Inte om densiteten är per ytenhet...

Skrivet av EntropyQ3:

Det viktiga är inte vad som stod i artikeln här (som redan är bekräftat blev lite snett) utan vad TSMC faktiskt sagt vilket är 85% högre transistortäthet.

Okej, jag har kollat China Times, och där står det till och med att ökningen i täthet är 1,8 gånger. Om det stämmer, vilket jag tvivlar på, så får man alltså in nästan tre (2,8) gånger fler kretsar på samma yta.

Permalänk
Avstängd

7nm yeilds verkar bra dock för tillfället.
Kanske varför vi redan ser 5nm gå i produktion.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/e885km/tsmc_7nm_defect_...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Visar sig att China Times inte heller är ursprungskällan, och innehåller en feltolkning.
GizChina.com har den ursprungliga artikeln, och där beskrivs att testproduktionen på 5nm är avklarad till 50%. (Ingenting om yield annat än att den är bättre än väntat!)
För ett specifikt namngivet chip (Cortex A72 core) kan de med den nya processen i förhållande till nuvarande 7nm antingen öka densiteten med 80%, eller öka hastigheten med 15%, eller sänka effektförbrukningen med 30%.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Så länge det duger så och inte har ett brinnande behov kan man alltid vänta.

Antingen så kan man få nuvarande grejjer billigare eller så om du tajmar det rätt om något år får du ett halvår med bleeding edge.

Alltid det eviga köpa nu eller vänta med datorkomponenter. Ibland känns det som att det händer hur mycket om helst men så fort man börjar titta på att uppgradera så är det alltid så att om några månader kommer något nytt och den väntan är ju hemsk. Kan ju vara värt att vänta iaf till Ces2020 för att avgöra om man skall slå till eller vänta till senare under året när det ändå är så nära.