det är nog inte bara körskolor som lär ut fel...
På hyrbilen jag hade en vecka med 'ecodrive' så fick jag 4-5 stjärnor (5 max) på acceleration , och 4-5 stjärnor på att nyttja röreseenergin så bra som möjligt (läs bromsa väldigt lite och på rätt sätt) men 1-2 stjärnor på växling (bilen var manuell)
Knäckte koden ganska snabbt att om man gasade motorn över 1500 rpm så var man i princip körd på bra växlingsbetyg även om man följde växlingindikatorerna slaviskt (såg man dessa så var det försent) och princip var det påbjudet att man skulle köra med så lågt varv att man nästan hackade fram - det på en 3-cylindig bil där varvtalet inte behöver vara så låg förrän man skulle känna arbetspulserna som vibrationer när man drog på lite mer än just för att behålla farten.
slog man på 'eco-drive-knappen' så kastrerades motorn ytterligare och det hände inte mycket ens när man stampade gasen i botten och är i mina ögon livsfarligt då det är vid utfarter/korsningar där man behöver kraft för att få upp farten fort och i omkörningar...
Och det värsta - jag sparar inte mer än max 0.7 dl/milen (mätt med hur mycket jag tankar gentemot körda milen) med denna odugliga bil av årets modell i jämförelse med min nuvarande snart 15 år gamla bil, sugmotor och utan turbolag och behöver inte ha varv på spisen för att ge kraft till skillnad på hyrbilens turboladdade 3-cylindiga motorn...
Fast vad har eco drivning och framförallt vissas diskussioner om motorer m.ms hållbarhet med vad du anser trafiksäkert.
Känns som tråden spårar åt alla håll
Skickades från m.sweclockers.com