Permalänk
Medlem

Kan ej hitta SSD eller HDD i bios

Hej, visste inte riktigt vilket forum jag skulla vara i men hoppas detta funkar.
Som sagt så kan jag varken se min ssd eller hdd i "Boot priority" i mina bios. Använder ett Asus tuf b360-pro gaming moderkort. Men under "Advanced mode" > "Advanced" > "PCH Storage configuration" så ser jag båda. "Sata controller" är enabled och "Aggressive LPM support" är disabled.
Jag köpte en ny ssd och tänkte då skaffa windows på den istället för hdd disken, så laddade ner windows media tool och det på en usb. Efter det gick jag in i mina bios och valde den under "Boot menu" och följde instruktionerna för windows nedladdningen. Jag tog bort alla partitionerna från hdd:n och ssd:n och fortsatte med nedladdningen på ssd:n. När det var klart och startade om tog jag bort usb stickan och då kom "Start PXE over ipv4 on mac" upp och sedan "Start PXE over ipv6 on mac". En stund senare kom jag bara in i bios:en igen. Då testade jag och göra om allt men lät usb stickan sitta kvar istället och när den hade startat om efter installationen kom jag bara upp i startrutan för installationen igen.
Vet ej hur jag ska lösa detta och kan inte använda datorn då Windows från hdd:n är borta.
Är det något mer ni behöver veta är det bara att fråga så försöker jag svara så gott jag kan, är inte super kunnig.
Någon som kan hjälpa till?

Permalänk

Bara för att jag ska förstå:
Tog du bort partitionerna under själva windows installationen?
Sen installerade du och det fungerade, men inte när den startar om?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Bara för att jag ska förstå:
Tog du bort partitionerna under själva windows installationen?
Sen installerade du och det fungerade, men inte när den startar om?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag tog bort alla partitionerna under windows installationen när jag valde vilken disk jag ville lägga det på. Sen installerade den det och startar om, och det är därifrån jag inte kommer någonstans.

Permalänk

Ok, prova att koppla ur din HDD och låt bara SSD sitta i. Installera sedan igen.
Det vore bra om HDD:n är formaterad sedan när du smäcker i den.
Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Ok, prova att koppla ur din HDD och låt bara SSD sitta i. Installera sedan igen.
Det vore bra om HDD:n är formaterad sedan när du smäcker i den.
Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, ska testa när jag kommer hem runt 16. Hoppas det fungerar 🤗

Permalänk
Medlem

Det hjälpte inte att ta bort hdd:n. Sitter fortfarande fast i bios:en.

Skickades från m.sweclockers.com