Windows 10 startar inte

Permalänk

Windows 10 startar inte

Använde datorn som vanligt igår, när jag sen kom ned idag så så står den bara och snurrar.

När jag startar om datorn får jag det här felmeddelandet

Så det känns inte som hårdvarufel, utan mer som en win update som skitit sig, eller vad säger ni?

Har testat att starta i felsäkertläge och disable fast boot start (eller nåt sånt), men ingen skillnad. Kommer aldrig så långt att jag kan göra en systemåterställning, men har egentligen inga problem att installera om datorn, då inget viktigt är sparat på c:

Har ni några andra förslag vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Installera om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Du behöver göra en systemåterställning (om du har en återställningspunkt) eller gör en start up repair.

Hade nyligen samma problem med min dator efter senaste Windows uppdateringen.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Bästa är att bara installera om för att undvika att det händer igen.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk

Uppdaterar tråden, går fortfarande skitdåligt...

Efter ha testat att göra flera systemåterställningar, så testade jag att formatera hårddisken (ssd) och göra en ren installation. Får då felmeddelande "Error Code 0x80070570", testar både med Microsofts egna verktyg för att skapa en bootbar usb-sticka med windows på och med Rufus. Tänker då att det är hårddisken som pajat, åker och köper ny m.2-disk, med samma fel. Att jag köpt en ny hårddisk är inte hela världen, har nytta av den andra vilket fall som helst, men måste få igång datorjävlen!

Någon som har något råd hur jag kan komma vidare? Rycka ut alla andra diskar, grafikkort osv, eller kan det vara ett ram-minne som pajat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Uppdaterar tråden, går fortfarande skitdåligt...

Efter ha testat att göra flera systemåterställningar, så testade jag att formatera hårddisken (ssd) och göra en ren installation. Får då felmeddelande "Error Code 0x80070570", testar både med Microsofts egna verktyg för att skapa en bootbar usb-sticka med windows på och med Rufus. Tänker då att det är hårddisken som pajat, åker och köper ny m.2-disk, med samma fel. Att jag köpt en ny hårddisk är inte hela världen, har nytta av den andra vilket fall som helst, men måste få igång datorjävlen!

Någon som har något råd hur jag kan komma vidare? Rycka ut alla andra diskar, grafikkort osv, eller kan det vara ett ram-minne som pajat?

Enligt en snabb google sökning kan RAM minnena vara spöket. Prova ta ur ett ram minne i taget och se. Sen kanske du kan köra memtest på ett i taget för att säkerställa om du kommer så långt

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Skrivet av kapisch:

Enligt en snabb google sökning kan RAM minnena vara spöket. Prova ta ur ett ram minne i taget och se. Sen kanske du kan köra memtest på ett i taget för att säkerställa om du kommer så långt

Har totalt 4st ram-minnen, kan man ta ut ett eller måste man ta ut två och två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Har totalt 4st ram-minnen, kan man ta ut ett eller måste man ta ut två och två?

du kan ta ut alla utom ett.

har du provat göra som det står med att sätta i ett installationsmedie och köra reparation?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

du kan ta ut alla utom ett.

har du provat göra som det står med att sätta i ett installationsmedie och köra reparation?

Har formaterat hårddisken, och köpt en ny så det är försent för det. Nu får jag felmeddelande att "We couldn´t create a new partition or locate an existing one. For more information, see the Setup log file." på den ny inköpta disken.

Får snart nervsammanbrott...Gick bra först, men det här felet får jag när jag rycker ut alla andra diskar. Dessutom ligger det en partion på 16 MB MSR (Reserved), vad är det?

Permalänk
Medlem

Använd diskpart för att göra dina partitioner:
Länk

Ta bort alla partitions och skapa en ny.

Testa sedan igen.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk

Verkar vara ett minne som pajat. Tog bort alla minnen utom 1, sen testade jag att installera och fick samma fel igen. Bytte sen minne, och nu kom jag vidare i installationen.

Hur lång garanti brukar det vara på minnen? Kan man köra med 3 minnen, eller ska man helst ha jämna par?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Verkar vara ett minne som pajat. Tog bort alla minnen utom 1, sen testade jag att installera och fick samma fel igen. Bytte sen minne, och nu kom jag vidare i installationen.

Hur lång garanti brukar det vara på minnen? Kan man köra med 3 minnen, eller ska man helst ha jämna par?

Jag skulle köra med 2st så att du får dom i dual channel. Brukar vara rätt långa garantitider på ram minne, bara att kolla upp på tillverkarens hemsida.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Använder du kanske fel USB port vid installationen? Prova använd någon av de bakre portarna. Främre USB portar kan ibland krångla vad gäller nyinstallationer. Koppla ur alla andra diskar förutom den M.2 enhet som du ska installera på.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Blir inte klok på det här.

När jag testar ett och ett minne så fungerar det, men så fort jag stoppar i alla fyra minnen så kraschar det. Kan det vara moderkortet som är fel på?

Edit: Nu kraschade den igen med felmeddelande "Yor Pc ran into a problem and needs to restart.....osv osv". Testar att byta minne och se om det händer igen, det var det som hände när jag hade alla fyra minne i också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Blir inte klok på det här.

När jag testar ett och ett minne så fungerar det, men så fort jag stoppar i alla fyra minnen så kraschar det. Kan det vara moderkortet som är fel på?

Kan det vara men jag har varit med om att stickor fungerade en & en men inte när jag hade 2 eller 4 och det var inget fel på moderkortet då de jag fick i utbyte fungerade alla 4 utan problem.

Angående din tidigare fråga om hur lång garanti det är på RAM stickor, så skiljer det mellan olika tillverkare te.x har Corsair & Kingston (begränsad) livstid garanti på en del av sina, dock så om den normala garantin på 1år har gått ut så behöver man oftats reklamera direkt till dem.

Men normalt sätt så är det 3års reklamationsrätt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Uppdaterar tråden, går fortfarande skitdåligt...

Efter ha testat att göra flera systemåterställningar, så testade jag att formatera hårddisken (ssd) och göra en ren installation. Får då felmeddelande "Error Code 0x80070570", testar både med Microsofts egna verktyg för att skapa en bootbar usb-sticka med windows på och med Rufus. Tänker då att det är hårddisken som pajat, åker och köper ny m.2-disk, med samma fel. Att jag köpt en ny hårddisk är inte hela världen, har nytta av den andra vilket fall som helst, men måste få igång datorjävlen!

Någon som har något råd hur jag kan komma vidare? Rycka ut alla andra diskar, grafikkort osv, eller kan det vara ett ram-minne som pajat?

Hade liknande, var trasig ram-sticka.

Permalänk

@Belzader: Tack, ska börja med att kontakta Inet där jag köpt minnena och höra vad dem säger.

Permalänk

Verkar vara ett ram-minne som pajat, fick det här felmeddelandet när jag körde memtest86. Så får kontakta Corsair och höra vad dem säger.

Permalänk
Medlem

Innan du hör av dig till dem prova att blåsa ur minnes slottarna. Ibland kan dessa fel vara nått så enkelt som dammkorn på fel plats!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Gjorde en anmälan till Corsair, och dem skulle byta ut alla fyra på garantin. Dock får jag lägga ut pengar för nya minnen först (som jag sen får igen), för annars skulle jag behöva skicka in mina gamla innan dem skickar dem nya, och jag behöver datorn under tiden.