Uppdatering av bios med dual boot win 10 / Arch Linux sabbar Grub

Permalänk
Medlem

Uppdatering av bios med dual boot win 10 / Arch Linux sabbar Grub

Hej!

Jag kör Gigabyte GA-AX370 Gaming K5 moderkort och dualbootar Windows 10 med Arch Linux i ren UEFI-miljö. Har ett flertal gånger fått problem efter att uppdaterat moderkortets bios, för då försvinner GRUB som boot alternativ och den startar Windows 10 direkt. Jag återinstallerar grub på disken med grub-install och får det att fungera igen men känner att jag inte längre litar på min setup.

Kommer troligtvis att virtualisera Windows 10 istället för att köra dual boot och löser problemet den vägen men undrar om någon vet hur man kan undvika detta problem om man vill ha kvar dual boot? Jag trodde bootloadern låg på systemdisken så jag förstår inte riktigt varför uppgradering av bios ska sabba GRUB.

Permalänk
Medlem

Direkt efter uppdatering behöver du komma in i BIOS igen. Tryck "Load Optimzed Defaults"

Manual:
"Press <Enter> on this item and select Yes to load the optimal BIOS default settings. The BIOS defaults settings help the system to operate in optimum state. Always load the Optimized defaults after updating the BIOS or after clearing the CMOS values."

Permalänk
Medlem

Aha. Jag brukar vara lite rädd att göra något förrän den startat om och bootat en gång (vill inte bråka med bios-uppdateringen) men då är det redan för sent, den bootar windows enbart. Jag slänger ut Windows bare metal och kör enbart boot av Linux. Tröttnat på eländet.

Permalänk
Medlem

Grub behövs inte för dual boot!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Grub behövs inte för dual boot!

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, det finns andra bootloaders. Men nu vill jag ha grub.
EDIT: Kör båda OS på samma disk men olika partitioner. NVMe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Sant, det finns andra bootloaders. Men nu vill jag ha grub.
EDIT: Kör båda OS på samma disk men olika partitioner. NVMe.

Du behöver ingen bootloader alls för multiboot.
https://wiki.gentoo.org/wiki/UEFI_Dual_boot_with_Windows_7/8

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Du behöver ingen bootloader alls för multiboot.
https://wiki.gentoo.org/wiki/UEFI_Dual_boot_with_Windows_7/8

Skickades från m.sweclockers.com

OK där ser man. Ingen risk att en biosflash eller windows bootloader får för sig att sabba det då om man gör på det sättet?

Jag vill slippa att behöva trycka F12 när man bootar. GRUB kör också uppdatering av mikrokod och jag lägger in extra kernel-parametrar via GRUB. Går kanske att fixa på andra sätt men jag gillar GRUB. Det jag inte gillar är när GRUB försvinner mot min vilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

OK där ser man. Ingen risk att en biosflash eller windows bootloader får för sig att sabba det då om man gör på det sättet?

Jag vill slippa att behöva trycka F12 när man bootar. GRUB kör också uppdatering av mikrokod och jag lägger in extra kernel-parametrar via GRUB. Går kanske att fixa på andra sätt men jag gillar GRUB. Det jag inte gillar är när GRUB försvinner mot min vilja.

Edit: du får ett val vid boot om du konfigurerar bootpartitionen rätt. Så f12 behöver du inte trycka.

Om du absolut vill ha Grub så offra en USB-sticka och installera det där! Den har du sedan ansluten när du behöver starta något mha Grub!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Själv har jag gått över till att använda rEFInd istället för GRUB, och har inget att klaga på. GRUB fungerade fint på BIOS-tiden, men med UEFI har jag haft problem med att ens få GRUB att fungera på vissa datorer.

Permalänk
Medlem

@Irre: Bra tips! Även om jag har det på disken kan det vara bra med en backup av bootloadern på USB eftersom det verkar försvinna titt som tätt.

Permalänk
Medlem

När vi endå är inne på ämnet, hur confar man dual boot med Macos och win10?

Permalänk
Medlem

@ronnylov inget illa ment vad har du i ditt hemmanätverk som kräver win 10 ?, sedan sorgligt nog stödet för FriBID försvann i linux gick vi över till mobilt bankid hemma hos oss. Windows 10 som det ser nu i skrivande stund kommer aldrig in i vårt hemmanätverk, det är helt enkelt för mycket för skit i flera perspektiv med win 10 som jag ej gillar !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

@ronnylov inget illa ment vad har du i ditt hemmanätverk som kräver win 10 ?, sedan sorgligt nog stödet för FriBID försvann i linux gick vi över till mobilt bankid hemma hos oss. Windows 10 som det ser nu i skrivande stund kommer aldrig in i vårt hemmanätverk, det är helt enkelt för mycket för skit i flera perspektiv med win 10 som jag ej gillar !!

Det är mer för att testköra programvara på olika plattformar. Räcker med virtuell maskin egentligen. Är med i en open source grupp och användarna använder till stor del windows. Verifiering av funktion kan man kalla det.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag kan ha hittat en orsak:
https://wiki.archlinux.org/index.php/GRUB#Installation_2

Citat:

Tip: If you use the option --removable then GRUB will be installed to esp/EFI/BOOT/BOOTX64.EFI (or esp/EFI/BOOT/BOOTIA32.EFI for the i386-efi target) and you will have the additional ability of being able to boot from the drive in case EFI variables are reset or you move the drive to another computer. Usually you can do this by selecting the drive itself similar to how you would using BIOS. If dual booting with Windows, be aware Windows usually places an EFI executable there, but its only purpose is to recreate the UEFI boot entry for Windows.

Jag hade inte använt --removable option och den där BOOTX64.EFI låg ändå där, möjligen skapad av windows installer och jag misstänker denna försökte återskapa windows boot loader efter bios flash.

Men har nu tagit bort /boot/EFI/Boot/bootx64.efi och ska installera om grub med option --removable så borde det alltid bli GRUB istället. Windows har jag inte kvar så det är ingen dual boot längre.

EDIT: Flashade om bios och mycket riktigt den bootar nu GRUB via BOOT UEFI entry istället för GRUB UEFI entry men tack vare --removable så bootar den ändå upp GRUB. Verifierat med efibootmgr -v att GRUB boot entry inte syns längre men "UEFI OS" som startar BOOTX64.EFI finns kvar och den måste ha kört igång GRUB nu. Ser problemet som löst.