En allmän sjukvård, men inte för alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@cracko: I vilket realistiskt scenario tolkar du hans inlägg som bara lite ont i magen?

Vet inte var du fantiserade fram "bara lite" ifrån. Klart hon har skitont, annars vill man inte vänta timmar på akuten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

I Sverige idag har vi en trygghet i en hälso- och sjukvård som är lätt tillgänglig för den som behöver det. Behovet styr, inte huruvida man är ung eller gammal, fattig eller rik, tystlåten eller påstridig.

Det här är inte min historia. Det här är historien om någon som stämplats som olämplig att få vård och som misstros vid varje ord som yttras i vårdsammanhang.

Vårdcentralens utlåtande? "Ångest. Vänd dig till psyk." Hennes reaktion var "jag har lidit av ångest hela mitt liv, det här är något annat". Vårdcentralen fick givetvis aldrig höra den reaktionen, för hon visste att de redan hade bestämt sig.

Så, varför skriver jag då det här? Nej, det är inte för att peka ut någon enskild person, skrika om systemkalops, eller för att fiska sympatier, utan för att jag har lite funderingar kring det här och hur man skulle kunna tackla det hela för att nå dit vi vill - att tanten ska få bemötas som en patient bör bemötas och förhoppningsvis få den vård hon behöver.

Det finns mig veterligen ingen gräns för hur många gånger man kan vända sig till sjukvården för hjälp, och ju sämre man tror att systemet fungerar desto fler försök borde det rimligen krävas innan man prickar rätt. En viss påstridighet blir då ofrånkomligt en förutsättning för att få rätt hjälp, i synnerhet om man upplever att man har blivit felaktigt bemött.

Att på förhand ge upp och döma ut vården, även om det skulle vara på goda grunder, gör att det blir svårare att kunna tillgodogöra sig den vård man behöver.

Om man inte är nöjd med vården kan man också komma i kontakt med en vårdombudsman för en opartisk bedömning. Det kan du läsa om på 1177, "Om du inte är nöjd med vården". Det finns instanser med syfte att säkerställa vårdens kvalitet men likt ovan är de direkt beroende av att kontakt initieras av patient eller närstående.

Det är också orimligt att förvänta sig att sjukvården ska kunna upptäcka alla fel varje gång, eller för den delen att anta att sjukvården har fel i varje led. Tyvärr hamnar dock ofta diskussionen i fel forum. För det finns säkerligen människor som fått det hela om bakfoten bland såväl patienter som vårdpersonal, och det behövs större kompetens och insikt för att komma till klarhet i saken än vad vi rimligen kan åstadkomma här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Vet inte var du fantiserade fram "bara lite" ifrån. Klart hon har skitont, annars vill man inte vänta timmar på akuten.

Skickades från m.sweclockers.com

TS har skrivit utförligt med en mängd symptom, förminskande & inkompetens från sjukvården som senare har lett till en faktiskt diagnos och behandling enbart pg av att TS var med och stog på sig han beskriver också stora brister i hela vårdkedjan, som du sammanfattar så fint / tolkar jag det rätt om din sammanfattning "din tjej har ont i magen/enl TS felaktigt avfärdat psykfall men ni tror att det är en odiagnostiserad sjukdom och frågan till TS om du har tolkat hans text rätt"

Har jag förstått det rätt?

Permalänk
Medlem

Min inställning till sjukvården är att alla får vara beredda på att hoppa runt och leta efter kompetensen. Om du går till fyra vårdcentraler som alla är nonchalanta och inkompetenta så får du gå till en femte, en sjätte, tills du hittar rätt.

Jag har en privat sjukförsäkring därför att jag inte litar på det offentliga. Jag sparar 70% av min nettolön för att jag inte litar på a-kassa eller försäkringskassa. Dessa skyddsnät har dussintals hål och jag vill inte upptäcka det i fallet. Sverige fungerar tyvärr så, välfärden är i mångt och mycket en illusion. Som en försäkring som aldrig löser ut och om den gör det så får du 5 kr i ersättning. Det är därför jag tränar lugnt och långsiktigt för att undvika skador, äter sunt, undviker alkohol. Jag vill inte sitta i en kö och vänta på en njure eller 6 månaders var-god-dröj efter en cancerdiagnos så jag gör allt jag kan för att hålla mig frisk. Det är ju ingen garanti men alltid något. Framförallt - inget socker. Det är bland det värsta man kan proppa i sig. Får jag cancer så inte f-n tänker jag sitta med händerna i knät och vänta på min tur, då drar jag utomlands och betalar ur egen ficka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Förstår jag rätt om jag tolkar det så här. Din tjej har ont i magen och ni tror det finns en odiagnosticerad sjukdom som inte hittas för att hon blir felaktigt avfärdad som psykfall/hypokondriker av vården, typ så?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man ska uttrycka det med nedlåtande ord, så något åt det hållet.
Det här är dock inte menat att reda ut huruvida det är ett fall av hypokondri eller inte (det lämnar jag till psyk att utreda så snart någon remitterar henne dit för just det), utan dels om huruvida det är en diagnos som undanhålls patienten och hur man som läkare kan avfärda en patients symptom utan (eller innan) undersökning.

För tydlighets skull så har åtminstone de senaste fem årens alla läkarbesök visat sig vara befogade, undantaget just magproblematiken som nämndes i trådstarten (och den utredningen är så sakteliga pågående).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av windblownsnow:

Det finns mig veterligen ingen gräns för hur många gånger man kan vända sig till sjukvården för hjälp, och ju sämre man tror att systemet fungerar desto fler försök borde det rimligen krävas innan man prickar rätt. En viss påstridighet blir då ofrånkomligt en förutsättning för att få rätt hjälp, i synnerhet om man upplever att man har blivit felaktigt bemött.

Att på förhand ge upp och döma ut vården, även om det skulle vara på goda grunder, gör att det blir svårare att kunna tillgodogöra sig den vård man behöver.

Om man inte är nöjd med vården kan man också komma i kontakt med en vårdombudsman för en opartisk bedömning. Det kan du läsa om på 1177, "Om du inte är nöjd med vården". Det finns instanser med syfte att säkerställa vårdens kvalitet men likt ovan är de direkt beroende av att kontakt initieras av patient eller närstående.

Det är också orimligt att förvänta sig att sjukvården ska kunna upptäcka alla fel varje gång, eller för den delen att anta att sjukvården har fel i varje led. Tyvärr hamnar dock ofta diskussionen i fel forum. För det finns säkerligen människor som fått det hela om bakfoten bland såväl patienter som vårdpersonal, och det behövs större kompetens och insikt för att komma till klarhet i saken än vad vi rimligen kan åstadkomma här.

Nej, vi har inte dömt ut vården än (åtminstone inte jag), snarare enskilda anställda. Men ja, ju mindre förtroende för en inrättning man har, desto lägre är sannolikheten att man vänder sig dit även när behovet finns, och därav räcker det med en eller ett par läkare som vänder ryggen till för att man som redan sjuk ska orka ta nästa strid.

Givetvis är det orimligt att förvänta sig att de ska hitta alla fel direkt, men jag anser att det är fullt rimmigt att man inte "stänger ärendet" innan man hittat åtminstone en lindring av besvären (om alls möjligt), och fullt rimligt att man ska få bli hörd och undersökt innan man får höra att man "måste lära sig leva med det".

Jag kom inte hit för att få diagnoser, kostråd, ormolja eller andra dumheter av folk som på sin höjd kollat på House, utan för att se om det fanns någon kompetens gällande hur man kan ta sig loss ur vårdkarusellen på ett adekvat vis och se till att bemötande av den typ som skildrats inte händer igen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Byt vårdcentral. Prova annat sjukhus.
Fungerar inte det kan du söka privatsjukvård, låter som om det skulle vara på sin tid om det nu gått så många år.

Permalänk
Medlem

Tråkigt när jag läser det, dock är min erfarenhet något annat både på det fysiska & psykiska planet!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Det där påståendet vill jag att du presenterar fakta på. Av de jag känner som spärrat sina journaler är för att de bryr sig om sin integritet.

Jo men läkarna får ju inte öppna journalerna hur som helst, det måste finnas en anledning bakom. Dock undrar man varför de inte är transparenta, när funktionen finns på 1177 och bara några enstaka landsting anslutit sig. Nu måste man hålla på att skicka in papper för att få se loggarna.

Dock verkar också systemen för journalerna vara på tok för dåliga. Jag ska inte behöva hålla koll på vilka behandlingar, mediciner, sjukdomar osv. Det förutsätter jag att vården har koll på. Men verkar tyvärr inte vara så.

Permalänk
Medlem

@Crazy Ferret

Kanske till hjälp

Den förklaring jag fick av psykiatrin var (när jag själv gick dit utan remiss med krav på ett utlåtande från dom för att komma framåt mot vårdcentralen var.
- läkarna har under lång tid begått tjänstefel / dom får inte göra så (man får exvis inte hänvisa till placebo/hypokondri och skicka hem patienten)
- psykatrin kan inte göra något utlåtande i efterhand, fick rådet att söka i andra landsting som inte kommer åt mina journaler och förståelse för att det är nästan omöjligt att hantera journalföring i efterhand/samtidigt som det inte är realistiskt att åka till andra delar av landet för utredningar
- man kan utredas för personlighetsstörning hos psykiatrin men dom flesta får då någon form av personlighetsstörning noterad , det är inte kopplat till det fysiska det ansvarar vårdcentralen för och kan vara en nackdel och göra det svårare för patienten då "läkarna" kan fastna vid det och koppla diagnosen till det fysiska.

Gällande låsning av journaler
- man kan kontakta en samlad enhet som låser, men det är inte ett generellt lås för alla , vårdpersonalel på enheten kan fortfarande läsa alla anteckningar dom själva gör / även om du nu inte skulle vilja det.
- vissa reagera konstigt på låsta journaler (enligt psykiatrin)

Gällande upprättning och förstöring
- förstöring: varje journal ska separat skickas in med argumentering varför den ska förstöras, IVO har 1års ledtid sedan ska vårdgivaren yttra sig. Det behöver göras för varenda liten journalanteckning
- upprättning: dom ska i första hand rättas men det kräver möten med vårdenheten /enhetschefen behöver säga okej om jag förstod det rätt. Rör det sig om lång tid så kan det vara väldigt svårt.
- kommentarer: lättaste, kan räcka med att kontakta enheten men all felaktig information finns kvar som kan vara negativ, står också att det är patienten som har begärt kommentaren

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Jo men läkarna får ju inte öppna journalerna hur som helst, det måste finnas en anledning bakom. Dock undrar man varför de inte är transparenta, när funktionen finns på 1177 och bara några enstaka landsting anslutit sig. Nu måste man hålla på att skicka in papper för att få se loggarna.

Dock verkar också systemen för journalerna vara på tok för dåliga. Jag ska inte behöva hålla koll på vilka behandlingar, mediciner, sjukdomar osv. Det förutsätter jag att vården har koll på. Men verkar tyvärr inte vara så.

Räcker med att du bokat tid hos dom. Om du inte låst journalen dvs!

Personligen vill jag inte ha en journal. Min journal är befläckad med fel pga en läkare saknade datorvana. Innan det uppdagades så ställde det till fruktansvärda problem för mig. Har alltså noteringar från andra patienter i min journal.
Jag håller faktiskt på att se över möjligheterna om det finns privatvård som inte för journal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jag håller faktiskt på att se över möjligheterna om det finns privatvård som inte för journal.

Knappast här i landet, och troligen på få ställen utomlands.
Det är lagkrav på att journal skall föras inom vården, och jag tror det finns liknande regler i de flesta länder.

Permalänk
Medlem

För det första så hade jag inte litat på något "råd" i den här tråden, bara som generell tumregel (nej, inte ens mitt, du har ingen aning om huruvida jag bara utger mig för att vara legitimerad eller faktiskt är det). Internet är fullt av tvärsäkra experter på allt mellan himmel och jord, men kanske särskilt gällande politik och vård. Det är därför antivaxxers växer i antal.

Med det sagt, om din fästmö äter både centralstimulantia och starkare psykofarmaka så måste det finnas någon form av medicinsk uppföljning från psykiatrin, om ni vill in till psykiatrin igen borde det vara ett gyllene tillfälle?

Jag har själv lidit av och behandlat för IBS vilket kan ge besvär liknande de du beskriver, det effektivaste jag upplevt och hittat forskningstöd för är KBT med fokus just på IBS. Kanske värt att ta med lokala psykiatrin? Kosten och kosthållningen är också en stor faktor, kan vara värt att läsa på lite om FODMAPS och testa sig fram genom att utesluta saker.

Om inget av detta fungerar går det såklart att göra en egen vårdbegäran för att få komma till psykiatrin.

Lycka till!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Räcker med att du bokat tid hos dom. Om du inte låst journalen dvs!

Personligen vill jag inte ha en journal. Min journal är befläckad med fel pga en läkare saknade datorvana. Innan det uppdagades så ställde det till fruktansvärda problem för mig. Har alltså noteringar från andra patienter i min journal.
Jag håller faktiskt på att se över möjligheterna om det finns privatvård som inte för journal.

Det gör det inte, som legitimerad vårdpersonal riskerar man att bli av med sin legitimation om man inte gör det.

Om det du beskriver stämmer kan du få den delen av journalen förstörd genom att kontakta IVO.

https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/sa-skyddas-och-hantera...

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem

Många väldigt långa inlägg så har inte läst hela tråden. Så ber om ursäkt om det redan kommit upp. Men såg ett avsnitt av Last Week Tonight med John Oliver där de går igenom vilka fördomar det finns mot kvinnliga patienter. Kvinnor antas ofta ha högre smärttröskel, nonchaleras och får mer sällan en korrekt diagnos. De tar upp att under väldigt lång tid så har all forskning bara gjorts på den manliga anatomin och sen antagit att kvinnor fungerar liknande. Många studier görs exklusivt på män.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Räcker med att du bokat tid hos dom. Om du inte låst journalen dvs!

Personligen vill jag inte ha en journal. Min journal är befläckad med fel pga en läkare saknade datorvana. Innan det uppdagades så ställde det till fruktansvärda problem för mig. Har alltså noteringar från andra patienter i min journal.
Jag håller faktiskt på att se över möjligheterna om det finns privatvård som inte för journal.

Ja då har de ju en anledning, vilket jag tycker är helt ok. Sedan är det ju det som diskuterats att läkarna som många andra skulle bli i samma situation, färgade av tidigare journalanteckningar. Samtidigt vill man att läkaren ska var förberedd. Frågar jag en kollega på jobbet om hjälp berättar jag inte mina teorier innan han har sagt sina.

Då förstår jag dig. Jag skulle inte heller vilja ha fel i min journal. Och man förstår att det i stressade miljöer blir fel. Bara att se på sig själv, ibland skriver man fel och får rätta sig själv. Blir även fel om man blir flyttad mellan olika avdelningar och de skriver olika saker, fel datum, de väntar med att journalföra osv. Läste en bekants journal och fick inte ihop sammanhanget riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

@Crazy Ferret:

Hypokondristämpel finns inte, däremot så finns hypokondri som en diagnos men det har klara kriterier samt även differentialdiagnoser som måste uteslutas. Ibland plockar man bort mediciner för att utesluta eventuella samverkningar och polyfarmaci som kan orsaka ett nätverk av biverkningar/samverkningar som är väldigt svåra att sortera i vilket som gör vad.
https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/hypokondri/

Det ni har råkat ut för ska ni egentligen göra en Lex Maria hos IVO angående. Din fru kan även kräva att få ut en kopia på sin journal så kan ni själva läsa vad som står där. Läkaren ska däremot inte kunna se vad som står i hennes psykiatriska journal, då dom i regel är väldigt klart avskilda.

Som undersköterska inom vården så är det hela väldigt tråkigt att höra, och hade jag varit i samma situation med min fru så hade jag inte heller varit nådig över arrogansen. Vore intressant om vi har någon läkare här som hade sitt perspektiv på saken?

Nu är det väl så att enbart sjukhuset (mer specifikt.. vårdgivaren aka läkaren) ifråga kan göra Lex Maria mot sig själva vid dödsfall eller vid allvarlig vårdnadsskada.

Skrivet av Dragonflame:

att inte folk fattar att svensk sjukvård är ett skämt
jag har invandrar vänner som besöker sjukvården här och skakar på huvudet efter besöket

sen har vi min mor som har nån sjukdom som inte sjukvården vet vad det är efter 10 års besök
dom använder henne som nån försökskanin ..vi testar oss fram är deras motto

sen vet jag att det finns dom som har gräddfil till dom duktiga läkarna. inget jag kan uttala mig om

Svensk vård är inte ett skämt. Däremot är den väldigt ojämn baserad på var man bor. Men relativt till resten av världen är den inte så hemsk som folk vill få den till.

Ställ er frågan. Vem är det som hörs mest? De som fått dåliga erfarenheter eller de som har positiva sådana? Detta kan faktiskt appliceras på allt i dagens samhälle. Det finns forum fyllda av folk som gnäller på X men hur många skriver om dem när X gör som det ska eller fungerar som det ska? Den siffran är betydligt närmare noll.

Skrivet av Leffe_B:

Delar din erfarenhet helt och hållet. Har själv haft magproblem och när jag frågade efter remiss till gastroskopi så sa läkaren att det var inte nödvändigt då jag inte hade klarat mig i 3 år med problemen om det hade varit farligt (dvs cancer = dött). Jag bytte vårdcentral och fick remiss. Finns tyvärr gott om skitstövlar.

Hur som helst skulle jag säga att just mag och tarmbesvär är vården särskilt dåliga på. Kräkning efter mat kan tyda på gastropares, dvs att utloppet ur magsäcken (pyloric sphincter på engelska) inte öppnar när den ska.

Övriga magsmärtor kan ha med gallan att göra vilket ofta spökar. Själv har jag fått vara min egen detektiv och har numera testat varenda tänkbart kosttillskott för magen och hittat en del riktigt bra.

Mina bästa tips som hjälper många problem är:

Ta bort gluten och mjölkprodukter tillfälligt för att se om man har intolerans

Testa lågkolhydratdiet, speciellt "fast tract diet" har jag fastnat för vilken är vettig. Poängen är att många magbesvär beror på felaktig bakterieflora i tarmen. Genom att ta bort vissa typer av kolhydrater svälter man ut de dåliga bakterierna.

Få melatonin utskrivet för sömn. Melatonin har fantastiska egenskaper för att läka mage och tarmar, t.ex. magsår, reflux osv.

Mag och tarmproblem har tyvärr ofta stress och oro som en orsak till att vissa delar av matsmältningen slutar arbeta som den ska. Avslappningsträning är viktigt. (Obs, detta är inte ett enbart psykiskt problem, utan stressen ger fysiska förändringar)

Bästa kosttillskotten: dgl lakrits, zink-carnosine och taurin. Kan förklara varför om någon är intresserad.

Vet inte om det kan hjälpa något, men jag har lärt mig mycket under 6-7 år med diverse besvär till och från.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta verkar vara fallet lite varstans. Alltså att vården kan skilja sig markant mellan vårdcentraler eller tom. mellan läkare och läkare. Orsaken är ibland ekonomiskt men oftast schemarelaterat eller stressrelaterat. Just i kommunen där jag bor är det väldigt vanligt med stafettläkare. Alltså läkare som inte har tid att undersöka en utan måste utgå från journaler med förutfattade meningar som följd. Hade tom. en läkare som trodde att jag var min bror och vid påpekade av detta så tog han fram min andra brors journal.

Just i TS fall kan det vara så att läkare går på andra läkares utlåtanden.

Skrivet av lappen81:

Sjukt respektlös kommentar utan att ens ha läst !!!!!!! Tänk efter innan du kommenterar,

Jag upplever att jag har den stämpeln, för min del finns det flera vårdfel och ca 200k privat för att ha kommit tillbaka 50-70% (med provsvar, samt påtvingade prover där sjukvården senare har hittat), jag reagerar nu exakt som din tjej, alltså jag driver läkarnas linje vilken är felaktig istället för att klart och tydligt ta upp dom felen som har begåtts.

Nästa steg för mig är att kräva uppdatering av all journalföring som någonsin har gjorts om mig dom förstörde 20 år av mitt liv och kan inte acceptera det (jag har gjort det men det ger ju mig inte så mycket då jag inte kommer vidare), kommer att ta hundratals timmar för sjukvården (men allra värst för mig som ska gå igenom det) , jag vet inte om jag ska hantera sista biten privat inom eu, eller via vårdcentralen men det minsta dom kan göra är att göra rätt för sig

Att träffa en allmännläkare på en vårdcentral kostar sammhället ~1300sek per besök, så ja det är överbetalda ekonomer/admininstratörer med ansvarsfrihet och inte riktigt verklighetsförankrade / kordinatorer

Som moset på det trillade mammas bästa vän in och ut på psyket i 10år var riktigt dålig tills hon togs på allvar, var fysiskt men försent hon gick bort.

Min mamma gick bort, klassades som astma var en hjärnblödning, var också riktigt dålig fick smärtstillande utskrivet på löpande band för alla andra problem.

Dom som talar positivt om vården eller står bakom detta har positiva erfarenheter eller inga erfarenheter alls av vården.

Du vet väl att allmänläkare har nästan identisk utbildning som en AT-läkare med kortare praktik? Med andra ord.. att påstå att de skulle vara ekonomer (som inte är en skyddad titel) är väl lite väl hårt. Att de har ansvarsfrihet är inte heller det sant eftersom de går under samma juridiska och etiska regler som andra läkare.

Sedan borde du ta det lugnt med att hoppa på folk som faktiskt ser det andra sidan av myntet. Nog kan det vara så att personen ifråga blivit feldiagnostiserad men det finns även en chans att deras uttalande är korrekt och att hon är en hypokondriker. För dessa finns det multum av.. framförallt sedan internet blev en del av alla medborgares hus.

Skrivet av Crazy Ferret:

Ja, men då bör det fastställas av psykiatrin och om (eller som är fallet här: när) de säger "nej, det är inte psykiskt" så bör kanske VC lyssna på den utsagan. Allt annat är en organiserad gaslighting. Thanks for playing, read properly next time.

Absolut, läkare kan göra misstag, men att utgå från att patienten ljuger om sitt tillstånd är ett farligt antagande. Har man fel kan det kosta patienten livet, har man rätt bör man skicka remiss till psyk för lämplig terapi för det, och då ska man ha fog för det, och det får man endast genom att undersöka patienten.

Jo, och därav min fråga kring vad som fått denna (och flera andra) läkare att bemöta henne utan ansats att ens undersöka henne, för ordet 'hypokondri' förekommer inte i det vi ser.

Yes, det har varit min princip var gång jag varit med. Jag finns där, de kan fråga mig om det är något jag kan svara på som hon glömt, etc. Och det är sällan jag haft anledning att mer än hälsa och säga adjö, så senast var undantaget.

Egen talan är bäst så länge den kan föras, men om patienten bryter samman och och bara reser sig och går eftersom vederbörande inte blir hörd, ja då blir ingen talan förd.

Precis min tanke.

Åh, kan man låsa den? Intressant, men frågan är ju hur läkare ser på att man alls låser den i så fall? Det om något skulle väckammisstankar om hypokondri hos mig (om jag vore läkare) om något...

Problemet med just hypokondri är att den inte går att bevisa. Inte ens genom att observera symtomen utan man måste kolla på tidigare undersökningar av läkare samt vilka problem som uppdagades. Först då kan man skapa ett mönster.

Dessutom vad exakt menar du med "Vad vi kan se"? För om flertalet läkare (som du nämner) har menat att man inte kan finna något fel så kanske det borde peka mot något? För chansen är ju hyfsade att en läkare kan göra fel, två absolut men när fler läkare gör ett uttalande så borde det faktiskt tyda på något.

Skrivet av JeanC:

Vårcentralen har nekat mig vård vid flera tillfällen såpass att jag var tvungen att skriva om mig på annan ort. Varför? Ingen aning; hade besökt vårdcentralen en gång sedan fick jag inte komma tillbaka efter att jag påpekat att mina anteckningar om besöket var fel och att läkaren inte ens förstod vad jag sade.

Säger att jag försökt ta livet av mig och grejer; vilket var direkt fel.

Men men; min bild av vården är ungefär som din OP att man själv måste sköta all diagnostisering. Jag brukar få hojta till om att man inte ska blanda vissa läkemedel hur som helst heller och detta är något man inte ens behöver googlea sig fram. Läkarna vill idag bara få patienter överstökade och trycker ut dem som om de låg på ett lager-band.

Om fem år får jag väl ta över operationssalen och operera mina närmsta på egen hand.

Att sköta sin egen diagnostisering är direkt skadligt. Sedan tycker jag att din generalisering av läkare är lite si så där. De flesta försöker faktiskt hjälpa dig.

Skrivet av Erik_T:

Jag tror att det har blivit värre de senaste 20 åren eller så vartefter sjukhus och vårdcentraler blivit alltmer underbemannade och personalen alltmer överarbetad, men det har alltid funnits problem med att en del läkare inte lyssnar på patienter eller att de ställer diagnoser utan ordentlig undersökning.

Korrekt. Många läkare är extremt överarbetade och orsaken är flera. Brist på manskap är ett.. ett omodernt vårdsystem.. både teknologiskt och fysiskt är ett annat. Därför blir ibland patienter sedda som en vandrande journal och vissa läkare går på journalen istället för att lyssna på en.

Skrivet av Baxtex:

Denna eviga kamp med att försöka komma fram och faktiskt få hjälp är inte lätt tyvärr. Jag har en bekant som varit med om liknande.

Ni har inte funderat på att flytta utomlands och betala istället?

Du menar flytta utomlands och betala för en vård som i de flesta fall inte är bättre? Kan faktiskt bli en chock för de flesta. De är ungefär samma retorik som när folk flyttar utomlands pga. "dålig välfärd" och hamnar i länder helt utan skyddsnät. Så det är inte bara "att betala.." och framförallt.. har du en aning om vad vård i länder utan liknande välfärd som Sveriges kostar? Vi snackar alltså en halv månadslön för en timme med doktorn.

Skrivet av lappen81:

Det är lätt att sitta utanför och sparka på någon som redan ligger, det betyder inte att det är okej. Skulle vilja påstå att ditt inlägg är minst lika respektlöst / dubbelmoral
Använder dina ord: Du behöver inte bli kränkt av det minsta lilla, sluta känn efter så himla mycket

Nu kör du bara med känsloargument för jag ser ingen här sparka på den som ligger.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erik_T:

Knappast här i landet, och troligen på få ställen utomlands.
Det är lagkrav på att journal skall föras inom vården, och jag tror det finns liknande regler i de flesta länder.

Jo jag vet. I ren protest ser jag över möjligheterna samt hör av mig till instanser inom vården. Tycker det är bisarrt att en journal är viktigare än en medborgares hälsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jo jag vet. I ren protest ser jag över möjligheterna samt hör av mig till instanser inom vården. Tycker det är bisarrt att en journal är viktigare än en medborgares hälsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Journaler är inte lika tidskrävande. Är man kraftigt överarbetad så blir det lätt så att man tar till journaler. Vilket självfallet är fel.

Skrivet av anon291473:

Har besökt vården för exakt samma problem i Sverige och i ett annat EU land.

Svensk vård fungerar som arbetsförmedlningen - in och ut så snabbt det bara går - statistik är allt. De brydde sig inte ett skit och avfärdade problemen.

Utomlands kollade läkaren på mig i 5 minuter, berättade vad det var och frågade när jag ville opereras.

För det kan inte vara så att du hade tur och fick "rätt" läkare kontra "fel" läkare?

Har ett liknande exempel fast enkom med svenska läkare. Morsan hade dålig ämnesomsättning och fick huvudvärk samt andra smärtor pga. det. I flera år gick hon till samma sjukhus och samma läkare. Varenda gång skickades hon ut nästan direkt. Inget fel stod det. Hon bytte tillsist läkare och sjukhus. Ett par besök och sedan hittade de "felet". Allt handlar om rätt person vid rätt tidpunkt.

Skrivet av Erik_T:

Knappast här i landet, och troligen på få ställen utomlands.
Det är lagkrav på att journal skall föras inom vården, och jag tror det finns liknande regler i de flesta länder.

Finns en orsak för det också. Dels för att kunna följa en patients utveckling MEN FRAMFÖRALLT för att följa den vård som patienten får samt vilka eventuella problem som kan finnas med en viss vård. Tänk er t.ex. om någon är allergisk mot en viss antibiotika eller smärtstillande? Det kan bli katastrofala följder och i värsta fall leda till ens död.

OT raderat /Kent, moderator
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

@Xinpei: ang journaler och katastrof. Jag skulle säga att journalerna ställer till mer problem än vad de löser. De gångerna jag vart inlagd så blev jag tillfrågad ang allergier. Står nämligen inte i klartext i journalen. Så när läkare sitter och skriver in meningslös info i journalen gör de allt bara värre.
Jag tycker att man ska få valmöjligheten att få vara fri från journal. På egen risk dvs!
Hade jag inte haft en journal hade jag inte gått igenom år av lidande samt fått livsspannet rejält förkortat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Många tråkiga historier här. Ibland känns det som vårdapparaten glömmer bort, eller inte har tid, att lyssna på patienten.

Vi har råd att bygga ett av världens dyraste sjukhus, men är så dåliga på upphandling att det knappt fungerar när det är klart.

Den fasta vårdpersonalen över hela landet går på knäna medan den inhyrda täljer guld med kniv.

Har det alltid varit så här eller har vården bara kört i diket i jakt på "effektiviseringar"?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har fått den vård vi förtjänar genom våra val och nu är det för sent.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Min samlade bedömning är att svensk sjukvård är bra på vissa saker, där det finns en bredd i kompetens och erfarenhet. Men sedan finns det tyvärr områden där det är ett lotteri om man får bra vård eller ens vård överhuvudtaget.

Har nära anhöriga som har fått vård för hjärtat, diabetes och brutna nackkotor (olika personer, gudskelov). Detta har vården hanterat under omständigheterna väl. Även njurtransplantation har varit lyckad för en nära vän.

Däremot tycks det vara snudd på omöjligt för svensk sjukvård att komma till bukt med mag- och buksmärtor, som oftast buntas ihop under "IBS"-stämpeln. Exempelvis är problem med sköldkörteln ganska vanligt förekommande, vilket påverkar ämnesomsättning och allt möjligt, men är ändå svårt att diagnostisera eftersom man saknar erfarenheten annat än hos vissa specialistavdelningar.

En väninna höll på att dö efter att ha blivit klämd mellan en häst och dennes stallbox. Det hög till i mellangärdet, men hon bet ihop och kontaktade sedan vårdcentralen efter stallpasset. De skickade hem henne med värktabletter. Mitt i natten fick hon åka i ilfart med ambulans till sjukhuset, där hon sövdes och de opererade direkt. Visade sig att ena äggledaren hade trasats samman och de fick pumpa ut 1½ liter blod från buken. Sedan låg hon sövd över natten. I slutändan räddade svensk sjukvård hennes liv, men bristen på tid och kompetens hos våra allmänläkare på vårdcentralerna innebär färre diagnoser och fler misstag som i värsta fall kan sluta riktigt illa. De förväntas kunna allt, men har sällan mer än max ett par minuter på sig med varje patient.

Jag har förmånen av att ha många läkare i bekantskapskretsen. Har pratat med dem om de frågor som TS skriver, t.ex. hur man skall hantera Google-diagnostiserade patienter. Alla vittnar om att trycket mot läkarna har ökat och att det är svårt att bedöma vilka som är sjuka på riktigt och vilka som inbillar sig utifrån den korta tid de har tillsammans med sina patienter. Det råder ingen tvekan om att ett tungt lass att arbeta i vården under rådande förutsättningar (inte minst för "empatipersonal" som t.ex. undersköterskor).

Jag klandrar inte människorna som arbetar i vården utan ser det snarare som ett systemfel, där för mycket av resurserna äts upp av byråkrati, mellanchefer och pappersexercerande tjänster som inte deltar i det "operativa" arbetet. Om varje läkare fick mer tid både till sina patienter och sin egen fortbildning är jag övertygad om att vi skulle kunna få en betydligt bättre sjukvård för samma kostnad som vi redan betalar idag.

Sedan skall vi inte ens gå in på hur urbota dumt det är att ha 21 olika landsting där alla kan sätta sina egna regler för vilken vård de skall ge sina medborgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@Xinpei: ang journaler och katastrof. Jag skulle säga att journalerna ställer till mer problem än vad de löser. De gångerna jag vart inlagd så blev jag tillfrågad ang allergier. Står nämligen inte i klartext i journalen. Så när läkare sitter och skriver in meningslös info i journalen gör de allt bara värre.
Jag tycker att man ska få valmöjligheten att få vara fri från journal. På egen risk dvs!
Hade jag inte haft en journal hade jag inte gått igenom år av lidande samt fått livsspannet rejält förkortat.

Håller absolut inte med dig. Utan journaler så kommer ens vård bli så mångt mer komplicerad pga. att läkare tvingas gissa sig till vilken vård man fått tidigare.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Vi har fått den vård vi förtjänar genom våra val och nu är det för sent.

Det är aldrig försent. Allt som behövs är en ordentlig plan och ett samarbete över blockgränserna för att börja vända vården.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Många tråkiga historier här. Ibland känns det som vårdapparaten glömmer bort, eller inte har tid, att lyssna på patienten.

Vi har råd att bygga ett av världens dyraste sjukhus, men är så dåliga på upphandling att det knappt fungerar när det är klart.

Den fasta vårdpersonalen över hela landet går på knäna medan den inhyrda täljer guld med kniv.

Har det alltid varit så här eller har vården bara kört i diket i jakt på "effektiviseringar"?

Inte bara ett av de dyraste utan hela världens dyraste, faktiskt. Nya Karolinska kvalar in på plats 14 i topplistan över världens dyraste byggnader genom tiderna - alla kategorier.

Man upphandlar fel, eftersom man saknar kompetens och det finns för många myndigheter och huvudmän (olika landsting, kommuner, privata aktörer etc) som skall ge sig in i leken samtidigt. Lobbying och dåliga upphandlingar har skapat förutsättningar som göder vissa stora underleverantörer - där all kompetens samlas i leverantörsledet - på bekostnad av bredden som krävs för att på riktigt kunna dra nytta av ett system som LOU. Tyvärr får det ibland riktigt bistra konsekvenser, som t.ex. stödstrumpor för 6000 kr, operationsstoppet i Uppsala och kostnaden för Nya Karolinska.

Vidare har vi oerhört många administrativa tjänster per sköterska/läkare i Sverige. Byråkratikoefficienten är något som måste korrigeras illa kvickt, för att kunna frigöra skattemedel till att rekrytera tillbaka kompetent och erfaren vårdpersonal som sagts upp eller slutat självmant p.g.a. överbelastning.

Rent generellt borde alla som accepterar en politisk eller administrativ tjänst inom offentlig sektor tvingas genomgå en crash course i hur man hanterar andras pengar. Vi behöver fler visselblåsare i det offentliga, som vågar säga stopp när något verkar helt galet.

Det började gå riktigt illa i samband med LOU på 1990-talet och framåt.
Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Världens dyraste, faktiskt. Nya Karolinska är en av världens absolut dyraste byggnader.

Man upphandlar fel, eftersom man saknar kompetens och det finns för många myndigheter och huvudmän (olika landsting, kommuner, privata aktörer etc) som skall ge sig in i leken samtidigt. Lobbying och dåliga upphandlingar har skapat förutsättningar som göder vissa stora underleverantörer - där all kompetens samlas i leverantörsledet - på bekostnad av bredden som krävs för att på riktigt kunna dra nytta av ett system som LOU. Tyvärr får det ibland riktigt bistra konsekvenser, som t.ex. stödstrumpor för 6000 kr, operationsstoppet i Uppsala och kostnaden för Nya Karolinska.

Vidare har vi oerhört många administrativa tjänster per sköterska/läkare i Sverige. Byråkratikoefficienten är något som måste korrigeras illa kvickt, för att kunna frigöra skattemedel till att rekrytera tillbaka kompetent och erfaren vårdpersonal som sagts upp eller slutat självmant p.g.a. överbelastning.

Rent generellt borde alla som accepterar en politisk eller administrativ tjänst inom offentlig sektor tvingas genomgå en crash course i hur man hanterar andras pengar. Vi behöver fler visselblåsare i det offentliga, som vågar säga stopp när något verkar helt galet.

Det började gå riktigt illa i samband med LOU på 1990-talet och framåt.

Just Nya Karolinska är ett klart exempel på vad som händer när det saknas konkurrens. Allt från själva byggnaden till maskiner till anställda kommer från företag som varit ensamma att ställa upp. Därför blev det ockerpriser. Det kombinerat med dålig upphandling samt förseningar.

Det byggs ett nytt sjukhus i Malmö. Får se om man gör samma misstag där eller om det faktiskt blir som man tänkt sig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Håller absolut inte med dig. Utan journaler så kommer ens vård bli så mångt mer komplicerad pga. att läkare tvingas gissa sig till vilken vård man fått tidigare.

Det är aldrig försent. Allt som behövs är en ordentlig plan och ett samarbete över blockgränserna för att börja vända vården.

Hur komplicerat blir det inte när de skriver fel.. eller rent ut är för lata och journalsurfar utan att lyssna på patienten. Ge läkare tid att bilda sin egen uppfattning om patientens problem.

Vända vården. De behöver göra om den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Crazy Ferret: Jag tänker inte berätta min historia här, för precis som med dig är den inte min. Det jag kan säga är att min syster hela livet lidit av svår ångest, psykiska problem etc. Det finns orsaker men de vill jag inte heller redovisa här. Hon började använda psykofarmaka som är beroendeframkallande, först på order av läkare men sedan ville hon ha mer... Min syster gick bort får några månader sedan efter att samma vecka sökt hjälp upprepade gånger på sjukhus för smärtor i buk och bröst. Hon dog inte av en överdos enlig tox-prover men dödsorsak är inte klarlagd. Bara någon dag innan hennes hjärta slutade slå blev hon hemskickad från sjukhus utan utredning. Jag har påbörjat en process med patientnämden som bekräftar att personer med sämre mental hälsa (beroendesjuka, deprimerade etc) får betydligt sämre vård och avvisas ofta utan åtgärd med hänvisning till ångest/droger.

Jag håller med detta är inget politiskt men politikerna som helhet är ansvariga får att vi har så dålig vård när man delar in patienter i fack, mentalt sjuka, beroendesjuka och fysiskt sjuka. Det är olika budgetar för de olika områdena och hittar en läkare att det går att skeppa patienten till någon annan och avsäga sig ansvar gör de så omedelbart. Det är också ett ganska svensk problem, vi moraliserar extra hårt och ca tusen psykiskt sjuka som tagit drogerna till hjälp dör varje år i Sverige, unikt för EU.

Såklart är det ett komplext ämne och det finn inte ett rätt svar men att vara psykiskt funktionshindrad är idag något vi ser med förakt istället för empati på. Bara för att mår psykiskt dåligt betyder inte det att man inte kan vara fysiskt sjuk, tvärtom är det mer sannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Min inställning till sjukvården är att alla får vara beredda på att hoppa runt och leta efter kompetensen. Om du går till fyra vårdcentraler som alla är nonchalanta och inkompetenta så får du gå till en femte, en sjätte, tills du hittar rätt.

Jag har en privat sjukförsäkring därför att jag inte litar på det offentliga. Jag sparar 70% av min nettolön för att jag inte litar på a-kassa eller försäkringskassa. Dessa skyddsnät har dussintals hål och jag vill inte upptäcka det i fallet. Sverige fungerar tyvärr så, välfärden är i mångt och mycket en illusion. Som en försäkring som aldrig löser ut och om den gör det så får du 5 kr i ersättning. Det är därför jag tränar lugnt och långsiktigt för att undvika skador, äter sunt, undviker alkohol. Jag vill inte sitta i en kö och vänta på en njure eller 6 månaders var-god-dröj efter en cancerdiagnos så jag gör allt jag kan för att hålla mig frisk. Det är ju ingen garanti men alltid något. Framförallt - inget socker. Det är bland det värsta man kan proppa i sig. Får jag cancer så inte f-n tänker jag sitta med händerna i knät och vänta på min tur, då drar jag utomlands och betalar ur egen ficka.

Problemet är ju om man inte orkar, man är för sjuk, lider av psykiska problem etc. Heller inte alla som har den ekonomiska möjligheten till privat sjukförsäkring, förtjänar de sämre vård än du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Hur komplicerat blir det inte när de skriver fel.. eller rent ut är för lata och journalsurfar utan att lyssna på patienten. Ge läkare tid att bilda sin egen uppfattning om patientens problem.

Vända vården. De behöver göra om den

Skickades från m.sweclockers.com

Vanligtvis skriver de inte fel. Att det finns läkare som dömer en enbart efter journaler är inget argument för att avskaffa dem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Några konkreta tips (särskilt för dig med tjej/fru/syrra/flicka som söker vård):

  • Begär kvinnlig läkare vid receptionen. Är receptionisten även kvinna så kan du anspela på, "Du vet hur manliga läkare kan vara. Jag vill träffa en läkare som faktiskt har tid att lyssna på min sjukdomshistoria." Sök efter en vårdcentral som har kvinnliga läkare. Dessa upplevs, enligt färsk forskning, som mer empatiska av patienter än vad manliga läkare gör.

  • Undvik äldre manliga läkare. Tyvärr lever fördomar kvar hos många äldre manliga läkare (och äldre män för den delen) om att kvinnors hälsa är för det mesta "kvinnohysteri". Med andra ord tas kvinnors upplevda negativa hälsa mindre seriöst än männens. Återigen varför kvinnlig läkare bör uppsökas.

  • Prova "invandrarläkare". Dessa läkare tenderar att uppleva att de har mer att bevisa så de kommer att försöka mer och bättre än "svenska läkare". Möjlig utmaning kan vara deras grova dialekt i det svenska språket.

  • Fråga läkaren denna fråga om du inte får någon hjälp på plats. Denna fråga fick jag höra i en kurs om "hur man blir en bättre läkarpatient" och frågan är extremt provocerande men inte en enda svordom används: "Kan jag få kontaktuppgifterna till den läkare som DU besöker regelbundet?"

  • Lär dig att bli en bättre patient. Med detta menar jag INTE att du själv skall bli en läkare. Däremot bör du sätta dig in något i diagnosticeringsprocessen för läkare och vad för information de behöver för att bilda sin sjukdomshistoria från dig för att kunna börja bocka av olika eventuella diagnoser genom prover i kombination med din sjukdomshistoria. Bra saker att nämna är ens kost, mediciner, förloppet av sjukdomen (när det började, hur länge det har pågått, hur det har förändrats under tid, och hur det är just nu), symptom, de olika slags smärtor (bara antalet olika slags smärtor som går att ange är en egen mini-kurs i sig) som går att beskriva, med mera. Skriv gärna ned symptom och sjukdomshistorian på papper i förväg och ta med.

Tipsen må låta provocerande. Men handlar det om liv eller död hos någon när och kär så struntar jag i allt som personlig ideologi innebär och kör på den hårda objektiva empirin.

Skrivet av serdyllon:

Jag har förmånen av att ha många läkare i bekantskapskretsen. Har pratat med dem om de frågor som TS skriver, t.ex. hur man skall hantera Google-diagnostiserade patienter. Alla vittnar om att trycket mot läkarna har ökat och att det är svårt att bedöma vilka som är sjuka på riktigt och vilka som inbillar sig utifrån den korta tid de har tillsammans med sina patienter. Det råder ingen tvekan om att ett tungt lass att arbeta i vården under rådande förutsättningar (inte minst för "empatipersonal" som t.ex. undersköterskor).

Jag klandrar inte människorna som arbetar i vården utan ser det snarare som ett systemfel, där för mycket av resurserna äts upp av byråkrati, mellanchefer och pappersexercerande tjänster som inte deltar i det "operativa" arbetet. Om varje läkare fick mer tid både till sina patienter och sin egen fortbildning är jag övertygad om att vi skulle kunna få en betydligt bättre sjukvård för samma kostnad som vi redan betalar idag.

Exakt det där är den sida av myntet som inte har presenterats ännu. Det är lätt att klaga på andra som arbetar med färre resurser (mot sin egen vilja(!)) än tidigare och även uppfattningen om att läkare, "ska kunna läsa en som en bok för de har ju utbildningen och får högt betalt så."

Läkare är inga supermänniskor och med färre resurser än tidigare så är det bara i ens eget bästa intresse att lära sig att bli en bättre patient. Via det kan man hjälpa de underbemannade läkarna för att på så vis hjälpa sig själv i slutändan.

Samtidigt är det helt förståeligt att vid akuta ärenden med stress, oro och rädsla så förlorar man lätt förnuftet och önskar sig magiska omedelbara resultat. I och med sjukvårdssituation idag så rekommenderar jag att alla lär sig om att bli en bättre patient för att hjälpa läkarna för att de skall kunna hjälpa en utifrån deras begränsade resurser som de mot sin vilja har tilldelats.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |