Finns översikt över tekniker och brytare för icke-mekaniska tangentbord?

Permalänk
Medlem

Finns översikt över tekniker och brytare för icke-mekaniska tangentbord?

Om man ska köpa mekaniska tangentbord idag så finns en tydlig spelplan, en kartläggning och närmast en tabell över vilka tangenter och brytare som beter sig- och känns på vilket sätt.

Men finns någon sån översikt vad gäller icke-mekaniska tangentbord med?

... för jag gillar nog inte mekaniska tangentbord. Dom är väldans höga, rena karpaltunnel-syndrom framkallarna känns det som, stela, lång och ansträngande slaglängd då fingret ofta måste trycka ner rakt uppifrån, känns för mig som att spela piano snarare än att skriva. Och när man vant sig vid sin favoritmekaniska så får man förbluffande stora svårigheter att skriva som folk på alla andra tangentbord.

Folk säger "skaffa handledstöd" för att motverka höjden, men då måste man lägga upp handen på handledstödet och få handen att anta 'rätt läge och form' varenda gång man ska trycka på en knapp, för att det ska funka. Man kan liksom inte bara glida in handen lite lätt från sidan, utan man måste upp och på rätt plats på handledsstödet, för man inte glida handen över handledsstödet (lite för strävt). Man använder tangentbordet på så grymt många olika sätt än så. En snabb CTRL+C och CTRL+V här och var .. och sen bort, handledsstöd hjälper liksom inte alls mot höjden i vardaglig användning för man använder tangentbordet på så grymt många olika sätt. Handledsstöd är nog bra mest om man skriver hela A4 sidor med text.

Men det var lätt att få en bild av 'spelplanen' med mekaniska. Nästan som en meny där varje brytare hade sin egna karaktär: MX browns, whites, blues, greens, reds, blacks osv. Jag fastnade lite för Cherry MX gröna (eller blå, men gröna var bäst) för jag vill ha en känslomässig indikation på exakt när tangenten 'löst ut'. Hittills har min metod varit att slå ner tangenten hårt så fingret får en tydlig feedback av 'stoppet' när tangenten bokstavligen slår in i tangentbordsbotten. Med Gröna MX (plus dämpare) så förändrades min skrivstil rätt mycket. Men mekaniska är nog ändå inget för mig, troligen. Har ett Logitech K310 som jag inte direkt lider från just nu, men det finns garanterat bättre.

Icke-mekaniska kallas ofta för 'ett Membran-tangentbord'. Men när man provar tangentbord på MediaMarkt osv så har tangenterna på 'membran-tangentbord' minst lika stor variation i känsla och beteende, som dom mekaniska har. Ofta större variation. Men med dom tangentborden så har jag liksom ingen 'spelplan'. Jag vet inte vilka olika typer av känslor och tangentbeteenden som finns, och hur dom känns och beter sig, samt olika benämningar på tekniker som kan kopplas ihop med skrivstil och användning. Det vore guld när man ska prova ut och antingen söka efter eller undvika. Det är ännu viktigare för mig personligen som är ute efter små 60% ISO-bord.

Finns det någon slags översikt över dom olika gemensamma nämnarna för icke-mekaniska bord, liknande den 'kartläggning' som tillämpas för mekaniska tangentbord'? Vilka är lämpliga sökord att söka efter, och begrepp att lära sig om?
Och om du anser att det förmodligen finns något användbart inom mekaniska tangentbord för nån som mig ändå, så får du gärna ta upp det med.

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Tröttnade tillslut på höga tangentbord och brytare med halvmeter slaglängd. Någon på forumet tipsade om Havit's mekaniska lågprofil och nu känner jag mig sjukt mycket mer bekväm och till 1/3 av priset av mitt gamla Logitech G513 Carbon Tactile som numera samlar damm i något hörn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Tröttnade tillslut på höga tangentbord och brytare med halvmeter slaglängd. Någon på forumet tipsade om Havit's mekaniska lågprofil och nu känner jag mig sjukt mycket mer bekväm och till 1/3 av priset av mitt gamla Logitech G513 Carbon Tactile som numera samlar damm i något hörn.

Tackar för tipset.

Tack vare det här har jag hittat lågprofilbord som använder "Cherry MX Low profile switches", med slaglängd på 12 millimeter (nedtryckning). Men överallt där dom förekommer och recenceras, så hittar jag bara röda cherry MX som lågprofil. Finns det bara röda? Eller är det en så pass ny form av brytare att det bara finns röda 'än så länge', men kanske kommer komma fler inom en nära framtid?

Permalänk
Medlem

Är det av någon speciell anledning du vill ha just Cherry MX?

Mitt tangentbord har Kailh blue om det är "bekräftelse" på nedslag du vill åt.
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/hv-kb390l-low-pro...

å här fullsize https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/hv-kb395l-rgb-low...

Permalänk
Medlem

Jag kör samma Havit low profile som redan tipsats om. Grymt lågprofilstangentbord för bra pris. Störtsköna bryrare om man gillar klick. Finns säkert motsvarande utan klick nånstans om man ogillar sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Är det av någon speciell anledning du vill ha just Cherry MX?

Mitt tangentbord har Kailh blue om det är "bekräftelse" på nedslag du vill åt.
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/hv-kb390l-low-pro...

å här fullsize https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/hv-kb395l-rgb-low...

Nej det är bara att jag känner till cherry mx och är bara medveten om vissa andra märken men inte deras 'typer'.

Så, ditt hv-kb390 är ett tangentbord med låg konstruktion, men kailh-tangenterna har fortfarande full slaglängd?

Om så, så var det lite därför jag var nyfiken på brytare av 'low profile' typ, alltså med extra kort slaglängd - oavsett hur själva tangentbordsbasen är byggd. Och jag funderade över varför jag bara såg såna brytare gjorda av Cherry MX, och varför alla såna brytare (som jag googlade fram) var av röda typen. Fanns det inte andra typer av brytare i low profile typ med? Det var lite så min tankegång gick.

Men det är klart, har man en total slaglängd på 10mm eller så, då faller nog iden lite med att ha klick. För actuationpunkten, alltså klicktröskeln, hamnar nog 2-3 mm ovanför då tangenten bottnar. Rätt poänglöst med klick då. Kanske därför som dom kör på röda klickfria brytare i lågprofil - inledningsvis.

Permalänk
Medlem

Slaglängden är 3mm på Havit bordet.

Kan nog va så att dessa bord är mer vinklade till "gaming" och där "vinner" röda brytare.. Det har ju marknadsförts ganska hårt rem senaste åren att röda är till för gaming å tillverkarna gör borden därefter för det är det konsumenterna "vill ha":)

Sen har du Kailh speed brytare, tror det är Kailh silver speed som har 1.3mm slaglängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Slaglängden är 3mm på Havit bordet.

Kan nog va så att dessa bord är mer vinklade till "gaming" och där "vinner" röda brytare.. Det har ju marknadsförts ganska hårt rem senaste åren att röda är till för gaming å tillverkarna gör borden därefter för det är det konsumenterna "vill ha":)

Sen har du Kailh speed brytare, tror det är Kailh silver speed som har 1.3mm slaglängd.

Å fasen, 3mm på havit-bordet? Då förstod jag lite fel. Och då låter det som det är grunda brytare och inte bara grund profil på tangentbordsbasen.
Dessvärre såg jag inget 60% bord hos Havit, så det var delvis därför jag kikade vidare. Jag är nog ute efter ett sånt. Låg profil, grunda tangenter, med ISO layout. Kan bli bök att hitta.

Permalänk
Medlem

Slaglängd/slaghöjd ("key travel") är hur mycket man kan trycka ner en tangent, inte hur pass hög den är.
Slaghöjd brukar vara runt 3,5-4 mm (högprofil) eller 1-2,5 mm (lågprofil).

Med Cherry MX Low Profile är själva brytaren 12 mm hög. Det betyder att tangentbordet måste vara minst 12 + några mm tjockt. Det finns tyvärr några tangentbord med brytaren som är onödigt tjocka.

De mekaniska lågprofilbrytarna i Havit-tangentbordet kallas "Kailh Chocolate Switch" eller kort "Kailh Choc".
De olika färgerna motsvarar olika egenskaper, och är ungefär samma bland olika mekaniska brytare.
Obs att Kailh också gör fullhöjds-brytare: att "blåa Kailh" kan referera till högprofil-mekaniska.

Skrivet av Dooley:

Icke-mekaniska kallas ofta för 'ett Membran-tangentbord'.

Vilket egentligen också är inkorrekt terminologi, men åh så vanlig.
Folk tror att det syftade på gummi-knopparna ("rubber dome"), men "membran" är det som vanligtvis ligger under gummiknopparna.
Gummigrejerna kallas ibland för "gummi-tuttar" (liknelse). De sitter inte alltid ihop i en matta, utan ibland i flera, ibland helt separata och ibland limmade på det översta membranet.

Gummiknoppar behöver inte ha membran-brytare under sig egentligen utan det finns flera varianter där också, men känslan och egenskaperna brukar vara likartade.
En annan variant är att botten på insidan av gummiknoppen är ledande och kortsluter två ledare på ett kretskort när tangenten tryckts ner.

Jag har bidragit en del till Deskthority-forumets Wiki.
Den är mest för samlare av äldre tangentbord och om tangentbord med mekaniska brytare, men det finns också en del artiklar om tangentbords-teknik i allmänhet.
Ingen nybörjarguide om icke-mekaniska tangentbord tyvärr, utan är mer av ett referensverk. Kanske inte helt användarvänlig...
Några artiklar:
Rubber dome - gummiknoppar
Membrane keyboard - membran
Scissor switch - Saxbrytare
"Mecha-membrane"

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera detta tangentbord, det är 1,4mm tills tangenterna reagerar, samt att brytarna är så gott som ljudlösa det som låter är när knapparna går i botten typ. Riktigt skönt tangentbord och just nu har det nedsatt pris. Ett stor plus om man som jag har husdjur (hund) är att det är fantastiskt lätt att rengöra med tex tryckluft då man bara kan blåsa under tangenterna.

https://www.inet.se/produkt/6100552/corsair-gaming-k70-mk-2-r...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //