Beslutångest av vilken chassi jag borde välja

Permalänk
Medlem

Beslutångest av vilken chassi jag borde välja

Tjena!
Håller på bygga dator för både gaming + streaming. Jag har valt delarna som jag ska ha men har beslutångest när det gäller chassi...

Delarna jag har valt är:
- Noctua NH-D15 SE-AM4 CPU Kylare
- Corsair TX750m, 750W PSU
- ASUS GEFORCE RTX 2070 SUPER ROG StriX OC
- G.SkILL TRIDENT Z DDR4 RGB 16GB 3200Mhz
- AMD Ryzen 9 3900x Processor
- ASUS ROG Strix X570-F Gaming, S-AM4
- Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD - BF19

Jag har två st i tankarna men vet inte vilken av dom e bäst och ifall de finns en bättre och snyggare?
Den första är: ASUS TUF Gaming GT501 Midi Tower
Den andra är: Lian Li PC-O11 Dynamic
Problemet med lian li PC-O11 Dynamic är Noctua NH-D15 är för storför den och vet inte vilken kylare ska jag välja ist ifall de blir lian li jag kör med.

Budget: max 2000kr

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

@Gamer95: Av just dom två skulle jag ta ASUS TUF. Ska du bara SSD i det så blir det väldigt stilrent och utmärkt luftflöde.
Bra med remmarna med. En av faktorerna för mig är precis som du skriver kylaren. Att kunna ha vilken som.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Av de två valen du har så skulle jag välja ASUSen också, men det finns ju stor drös andra chassin att kolla på också
Chassin från Inet

Vad är din prioritering med chassit? Lätt att flytta, ska det bara stå som en prydnad på bordet (kanske mycket glas då), tyst eller luftflöde?

Med TUFen så känns det som prioriteringen är luftflöde och lätt att flyttas,

Permalänk
Inaktiv

https://www.komplett.se/product/1140168/datorutrustning/dator... För fans av turning torso med en fet plånka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om du tror på tech-Jesus så är Phanteks P400A årets bästa (nya) chassi:
https://m.youtube.com/watch?v=ZfXQQZtD_SI

Hinner såhär på t-banan inte kolla upp exakt hur väl din kylare får plats, jag kanske hoppar in igen senare under dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du nu ska ha ett X570 så skulle jag personligen hellre tagit en Corsair Force MP600 1TB istället för Samsung disken.
Skiljer bara ca 300kr

Visa signatur

CPU : Intel Core i9 9900K Moderkort : Asus ROG MAXIMUS XI HERO Grafikkort : Asus GeForce GTX 1070 Ti ROG Strix Gaming Edition Minne : G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 4000MHz CL17 Trident Z RGB Kylning: Corsair H100i PRO RGB Chassi : Fractal Design Define r5 Nätdel : Corsair AX860 OS disk : Samsung 970 EVO PLUS 1 TB Övriga diskar : Samsung 860 500 GB SSD Skärm : HP Omen 27 G-SYNC 165hz

Permalänk
Medlem

@Reyintaz: chassiet kommer stå stilla. Det jag vill är en chassi som både tyst och har bra luftflöde. Jag tycker om RGB och vill att datorn ska se snygg ut ( inte världens snyggaste men lite fin iaf).
jag såg både lian li och asus. Lian li ser finare ut när man installerar corsair Ll120 fläktarna tsm med en commander pro.

Permalänk
Medlem

@hornfalk: jag köpte 970 evo plus 1tb M.2 för 1990kr på black friday så de blir 800kr extra ifall jag ska köra med den du sa

Permalänk
Medlem

@Galadhnen: denna? https://www.komplett.se/product/1136153/datorutrustning/dator...

CPU är 155mm och i chassiet står det max 160mm så de borde funka.

Ksk köra med https://www.komplett.se/product/1137283/datorutrustning/dator...
För och få det se snygg ut och hörde att denna kylare gör sitt jobb

Permalänk

@Gamer95: ja precis, den är det.
Den har en finmaskig meshpanel i fronten utan något dammfilter. Tanken är att meshpanelen är såpass finmaskig att den stoppar damm ändå. Oavsett så har den grymt bra kylning för både CPU och grafikkort.
Mitt chassi, som jag valde delvis för att jag tyckte det va läckert, har bästa GPU-kylningen på marknaden men rätt kass CPU-kylning.
Det är en Cooler Master SL600M. CPU-kylningen funkar hyfsat ändå med vattenkylning, och GPUn är kylig som fan även under full load.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju bara uttala mig om Lian Li PC-O11 Dynamic då jag nyligen skaffat mig ett sådant själv. Tycker det är en fantastisk burk med mycket utrymma och bra luftflöde, min idle temp sjunk med ca 4 grader jämfört med mitt tidigare chassi. Som du själv påpekar så kan det ju vara problematiskt med en stor luftkylare men om du gillar RGB så är ju en AIO med RGB riktigt snyggt i en burk som denna.

Skickar med en bild på min burk, gubbarna i slängde jag bara in temporärt för att posta som svar där någon annan hade figur i burken.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

@knaz: ser nice ut, vad använder du för fläktar?
jag tänkte köra med ( ASUS ROG STRIX LC 360 RGB CPU ) vattenkylning och Inet rekommendera dessa fläktar (Cooler Master MasterFan MF120R ARGB 6st) tillsammans med (EK-D-RGB 6-Way Splitter Cable) då kommer jag kunna kontrollera alla fläktar från moderkortet och deras hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer95:

@knaz: ser nice ut, vad använder du för fläktar?
jag tänkte köra med ( ASUS ROG STRIX LC 360 RGB CPU ) vattenkylning och Inet rekommendera dessa fläktar (Cooler Master MasterFan MF120R ARGB 6st) tillsammans med (EK-D-RGB 6-Way Splitter Cable) då kommer jag kunna kontrollera alla fläktar från moderkortet och deras hastighet

2x 120mm ML PRO RGB fläktar på radiatorn som följde med och så slog jag till på Corsair LL Series LL120 RGB Svart 3-pack med kontroller under black friday.

edit: Personligen har jag siktat in mig på corsair så jag kan styra allt med samma software, så det blev ny mus, tangentbord och musmatta för mig som kommer i morgon. Då är det bara moderkortets rgb jag inte kan kontrollera.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

@knaz: jag undrar hur ska man placera fläktarna för och få bästa kylning i lian li?

Permalänk
Medlem

Jag körde med 3 på insug och 2 på utblås på den bilden. Nu har jag ytterligare en på insug i botten. (Köpte ett 3 pack till för att modda min GPU) Dom 2 i radiatorn på utblås och övertrycket genererat av resterande fläktar har fungerat mycket bra för mig.
Edit: innan jag modda GPU hade jag 3 fläktar i botten men märkte helt ärligt ingen skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett annat moderkort. Köpte själv ASUS ROG Strix X570-F Gaming på black friday och det kändes sjukt opremium för det priset. Allt ihopslafsat i en låda och metalplattan på kortet va repig:-(.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen uppskattas!
har varit jätte förvirrad med delarna och det blev bara komplicerat men nu har jag bestämt mig för dessa delar och kommer bygga det slutet av december

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13154700