USB port på min Asus skärm stänger av vid windows boot

Permalänk
Medlem

USB port på min Asus skärm stänger av vid windows boot

Jag har en Asus pg278qr skärm som jag monterat en RGB LED strip på baksidan som drivs via en av skärmens USB portar.
Detta har fungerat bra fram tills jag bytte grafikkort igår.
Mitt gamla grafikkort var ett EVGA GTX 970 och mitt nya är ett ASUS 1660 Ti.

Vid boot av datorn fungerar USB porten och LED stripen lyser precis som den ska. Men så fort jag kommer till Windows inlogg så stängs LED Stripen av.

Allt fungerade fram tills jag bytte grafikkortet. Jag körde en DDU avinstallation av Nvidias drivrutiner innan jag bytte grafikkkort (vet ej om det har någon betydelse)

En annan grej jag la märke till vid installation av Nvidias drivrutiner till nya grafikkortet var att det fanns ett val för installation av USBC driver. Detta hoppade jag över då jag inte kommer använda någon USB port på grafikkortet. Eller har detta någon koppling till min Asus skärm?

Jag kör med AMD Ryzen Balanced i Window. Men inte rört inställningarna i detta.

Permalänk
Medlem

Skulle bara ge en liten update:
Märkte idag efter att skärmen gått ner i viloläge att om jag väcker den med antingen tangentbordet eller musen så fungerar USB porten igen och LED stripen lyser. Så det är väl en tillfällig "ful lösning" på det hela.

Tror även att skärmen installerades om i Windows efter att jag bytte grafikkortet. Det stod något i stil med att Asus pg278qr hittades på displayport, efter att jag hade satt i det nya grafikkortet och första gången startade Windows.

Har googlat på alla lösningar som att stänga av strömsparning i enhetshanteraren för de olika USB hubbarna som hittades, men det hjälpte inte.

Skärmen har inga specifika drivrutiner som går att ladda ner utan hittas automatiskt av Windows 10.

Permalänk
Bildexpert 📺

@henkezan: Är inte helt med på vad som var problemet exakt? Så bara förslag rätt upp och ned: kör RGB-stripen via separat USB-hubb med egen strömförsörjning istället för skärmens USB då denna styrs på skärmens godtycke.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Problemet är att efter jag bytte grafikkort så stänger RGB-stripen/USB-porten på skärmen av efter att BIOS laddat klart och Windows inlogg visas. Detta problem hade jag inte med det gamla grafikkortet.
Det är inte så att något är trasigt. RGB-stripen lyser konstant om jag är inne i BIOS inställningarna, likaså om efter att jag loggat in i Windows, låter skärmen gå i viloläge. Efter väckning från viloläge så fungerar RGB-stripen igen.

Den enda skillnaden/problemet är alltså att RGB-stripen stänger av när datorn startar upp och kommer fram till windows-inlogg.

Efter en del googling verkar det vara ett ganska vanligt problem med USB portar som inte fungerar i Windows, men som fungerar i BIOS (tvärtom kan också vara ett problem). Rekommenderade lösningar då brukar vara att stänga av alla former av energisparlägen relaterat till USB, vilket jag testat.

Min teori är att något hände med drivrutiner när jag körde DDU. Det var första gången jag använde det programmet, b.la skulle man helst boota datorn (var inte ett måste, men rekommenderat) i felsäkert läge, vilket jag inte gjorde.

Då RGB-stripen fungerar igen efter skärmen gått i viloläge så har jag inte brytt mig att fortsätta felsöka i detta.
Det skulle säkert fungera bättre att köra RGB-stripen via datorns USB portar men kabeln når inte dit, kan såklart lösas med en förlängningssladd.

En möjlig lösning på det hela som jag inte testat ännu är att avinstallera alla Nvidia drivrutiner och installera om. Men som sagt datorn och grafikkortet fungerar klockrent i övrigt.

När jag skapade tråden så var jag inte medveten att RGB-stripen hoppade igång igen efter viloläge på skärmen och då var problemet mer att det måste lösas, nu är det bara småirriterande