Inflation av giriga människor på marknaden?

Permalänk
Inaktiv

Det är principsak. Jag köper hellre samma vara dyrare av butik än gynnar någon lallare på begagnatmarknaden. Skulle inte falla mig in att betala mer än det står på OG kvittot.

Men ni som lovordar massköp på rea för att sälja vidare; "enterepenörer", "blivande miljonärer, "hjälper ju andra att få köpa billigare" - LÅL, det är på grund av er arbetslösa stackare som vill tjäna småpotatis på detta som vanligt folk inte hinner handla

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Hoppas att du inte tittar på "American Pickers" för då skulle du väl få en stroke!

Skulle jag gå på en loppmarknad och hitta något som jag vet är värt en del pengar så köper jag det förstås. Sedan om jag behåller det köpta eller säljer det med vinst spelar ju ingen som helst roll för säljaren. Köparen, som kanske anser sig lyckligt lottad då denne ändå inte skulle hittat prylen annars, betalar förstås vad denne är beredd att ge för varan och alla är nöjda och glada. Vad är problemet? Man kan ju se det som att köparen betalar en hittelön för servicen att kunna köpa varan.

Pundarbetéende? Det var väl att ta i.

Men om du skänker prylar till en person under förutsättningen att denne inte skall sälja vidare utan skänka vidare om behovet avtar, ja då är det ju en annan sak. Utan den förutsättningen så har du ju skänkt bort prylarna och den som tagit emot kan ju förstås göra vad den vill med dessa.

Jo, någonstans får man ju göra en individuell bedömning av rimligheten, om någon tex köper en bil, lagar den och säljer vidare, eller köper farfars båt som någon vill bli av med men inte själv har tid och lust att leta köpare till är ju en annan sak.

Det är mer hur man agerar mot andra i det aktuella sammanhanget, inte om man vill göra bra affärer, alla vill väl göra bra affärer, ingen jag känner vill göra en dålig affär, inte jag heller, givetvis säljer jag också saker med vinst om jag kan.

(tyvärr blir det fuckat när jag skriver ibland utan att jag ser det fören efteråt när jag lägger samman det jag skrivit... Jag har ADHD så jag kan tyvärr inte göra så mycket åt det, men det är ju bra om ni påpekar saker i vänlig ton som blir för underliga, jag ser det inte alltid själv. )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nikitalord:

(fick lite för många gick ju inte avboka pga EG kösystem och dagen efter godtogs inte avbokningar)

Låter som en dålig ursäkt, det är ju inte så att du gjorde ett köp redan när du hamnade i "kön", åtminstone så behövde då jag fortsätta till kassan och även bekräfta betalningen via bankid så det hade gått hur bra som helst att låta bli att fullfölja köpet om du hade velat låta bli.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Det är principsak. Jag köper hellre samma vara dyrare av butik än gynnar någon lallare på begagnatmarknaden. Skulle inte falla mig in att betala mer än det står på OG kvittot.

Men ni som lovordar massköp på rea för att sälja vidare; "enterepenörer", "blivande miljonärer, "hjälper ju andra att få köpa billigare" - LÅL, det är på grund av er arbetslösa stackare som vill tjäna småpotatis på detta som vanligt folk inte hinner handla

Gällande OG-kvitto så förutsätter jag att dina principer är begränsade till vissa varor, undantaget, antika saker, samlarobjekt (gamla spel, antika bilar), hus, och mycket mer.

Ontopic, ja tyvärr har vi ju haft en massinflation i potatisodling , större krav från köpare att hitta potatis till bästa möjliga deal har lett till en massarbetslös bland dom stackars potatisodlarna, verkligen sorgligt
Tycker att det är bättre att dom stackars potatisodlarna i sann entrepenörs anda skinnar sweclockers marknad istället för att sitta på gatan och tigga, inte att förglömma att över ett visst belopp skattar man även, bättre att vi vanligt folk som har råd istället för att lägga dagar på att hitta den bästa dealen jobbar och köper när helst på året win-win mer i plånboken för alla inklusive dom stackars arbetslösa potatisodlarna som har tiden att stå i kö flera timmar.

Lägger också till att i sann sweclockers anda välkomnar våra nya medlemmar och hoppas att ni inte enbart håller till i marknaden utan hoppas att få se många intressanta byggen framöver.

Permalänk
Avstängd

(fick lite för många gick ju inte avboka pga EG kösystem och dagen efter godtogs inte avbokningar)

Gå till inlägget
Låter som en dålig ursäkt, det är ju inte så att du gjorde ett köp redan när du hamnade i "kön", åtminstone så behövde då jag fortsätta till kassan och även bekräfta betalningen via bankid så det hade gått hur bra som helst att låta bli att fullfölja köpet om du hade velat låta bli.

@mrqaffe: Nix ringde upp dem nästkommande dag och bokning gick inte att återta så super 2070 oc dök upp. Men de kommer nog till användning ändå.

Ang utannonserade EG kort så har dessa även kostat mig skickebuds soppa peng och som du ser annonseras ut några hundringar under BF priset. Men med all säkerhet lämnas de in på öppetköp retur 50 dagar eftersom det ger mindre förlust.

Ang girighet kommer en dag för alla när man upptäcker man har mindre liv än pengar att leva upp, och då värderar man om tiden som finns kvar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nikitalord:

(fick lite för många gick ju inte avboka pga EG kösystem och dagen efter godtogs inte avbokningar)

Gå till inlägget
Låter som en dålig ursäkt, det är ju inte så att du gjorde ett köp redan när du hamnade i "kön", åtminstone så behövde då jag fortsätta till kassan och även bekräfta betalningen via bankid så det hade gått hur bra som helst att låta bli att fullfölja köpet om du hade velat låta bli.

@mrqaffe: Nix ringde upp dem nästkommande dag och bokning gick inte att återta så super 2070 oc dök upp. Men de kommer nog till användning ändå.

Ang utannonserade EG kort så har dessa även kostat mig skickebuds soppa peng och som du ser annonseras ut några hundringar under BF priset. Men med all säkerhet lämnas de in på öppetköp retur 50 dagar eftersom det ger mindre förlust.

Ang girighet kommer en dag för alla när man upptäcker man har mindre liv än pengar att leva upp, och då värderar man om tiden som finns kvar.

Du menar uppenbarligen inte bokning när du skriver det utan att du genoomfört köpet för om du väljer boka i butik så försvinenr den om du inte hämtar och köper saken dagen efter bokning och att lägga saker i kundvaggnen online innebär ju inte heller att nått köp genomförts så du måste ju ha genomfört köpet ?
Kan du beskriva hur din bokning har kunnat omvandlas till ett köp utan att du själv valt det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe: Ändra bokning till köp så förstår du. Själv anser jag köp är när varan är plockad, packad ,skickad eller betald likt andra företag har. EG varor var inte plockade men enl ordermottagaren klarade systemet inte av att avboka, skit samma fick ett extra asus super 2070 oc för riktigt bra pris, så troligen en julklapp till man kan bocka av från listan.

Låt marknadskrafterna styra och för de som har råd låt känslorna styra köp och sälj.
Sålt många fordon till lägre pris till rätt köpare, än vad hugade penningstarka köpare erbjudit för jag anser intresse går före pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Varför är folk så sjukt giriga?
Blir fan förbannad :/

Fast om du vill betala mindre än vad de kan få det sålt för till någon annan, är det inte du som är girig då?

Nu har jag förvisso aldrig använt swecs marknad någonsin, jag tyckte mest att logiken och slutsatsen var lite skev. Kan dock förstå att man i ett relativt slutet community borde vilja se mer riktiga second hand-prylar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Fast om du vill betala mindre än vad de kan få det sålt för till någon annan, är det inte du som är girig då?

Nu har jag förvisso aldrig använt swecs marknad någonsin, jag tyckte mest att logiken och slutsatsen var lite skev. Kan dock förstå att man i ett relativt slutet community borde vilja se mer riktiga second hand-prylar

Skickades från m.sweclockers.com

Detta handlar inte om några prylar som jag varit ute efter, det är bara en reflektion av någon som hänger på marknaden här mer än vad man kanske borde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Detta handlar inte om några prylar som jag varit ute efter, det är bara en reflektion av någon som hänger på marknaden här mer än vad man kanske borde.

Om du tror att någon bedriver verksamhet och säljer här så kan du ju rapportera det per

§2.1 SweClockers marknad är enbart till för privatpersoner. Annonser från företag, föreningar, juridiska personer eller andra slags verksamheter är inte tillåtna.

Skatteverket säger följande:

Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor. Mer information finns på hjälpblankett Personliga tillgångar – Vinst och förlust (SKV 2192).

Till hjälpblankett Personliga tillgångar – Vinst och förlust (SKV 2192)

Om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer i broschyren Hobbyverksamhet, SKV 344 eller Företagsregistrering, SKV 418.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Om du tror att någon bedriver verksamhet och säljer här så kan du ju rapportera det per

§2.1 SweClockers marknad är enbart till för privatpersoner. Annonser från företag, föreningar, juridiska personer eller andra slags verksamheter är inte tillåtna.

Skatteverket säger följande:

Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor. Mer information finns på hjälpblankett Personliga tillgångar – Vinst och förlust (SKV 2192).

Till hjälpblankett Personliga tillgångar – Vinst och förlust (SKV 2192)

Om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer i broschyren Hobbyverksamhet, SKV 344 eller Företagsregistrering, SKV 418.

Det är ju mycket intressant läsning