Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Estanjoni:

Tänkte impulsköpa en, men ångrade mig i sista stund och med lite is i magen så hoppas jag på att Samsung EVO 860 1TB kommer dyka ner till 1000-lappen, då prestandan slår åttor runt Kingstonen.

Det är nog knappast troligt eftersom den enligt Prisjakt bara har landat strax under 1 400 kronor vid något enstaka tillfälle.

Det kan däremot vara värt att följa Crucial MX500 på Amazon eftersom priserna på den, liksom på många andra varor där, svänger kraftigt ibland. Jag har hållit koll på båda dessa diskar på Amazon, men de verkar ha låga marginaler på Samsungen eftersom den hela tiden har legat väldigt nära det svenska priset.

Crucial MX500 1 TB har däremot sjunkit i pris vid flera tillfällen.
Själv köpte jag en sådan disk på Amazon i fredags för 1 054 kr (99,79 euro) inklusive svensk moms, kortavgifter för betalning i euro (2 %) och fri frakt.

Lägg till de saker du är intresserade av i en inköpslista och skaffa Amazon-appen så tipsar den dig när Amazon har extrapriser på sakerna på din lista.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast så där kan man ju tänka endast ifall man verkligen hade haft behov av att ha en abonnemang i den prisklassen även utan att man fått med en mobil.

Helt riktigt.

Permalänk
Skrivet av Lord_gust:

Lägstapris på JBL Flip3 någonsin (499:-).

Om man köper något för 301:- till, så får man 100:- i rabatt när man använder koden 100EXTRA.

https://www.clasohlson.com/se/Högtalare-JBL-Flip3-Stealt...

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4988570

It's an OK discount, thanks for highlighting it.

I have managed to resist temptation this time, even though we could use another Bluetooth speaker in the house. I realised this is frequently sold for 549 or 599 (thanks for your prisjakt link) and I want Bluetooth 5, which is a smoother experience and longer range.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_gust:

Lägstapris på JBL Flip3 någonsin (499:-).

Om man köper något för 301:- till, så får man 100:- i rabatt när man använder koden 100EXTRA.

https://www.clasohlson.com/se/Högtalare-JBL-Flip3-Stealt...

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4988570

Det fungerar även med Studentkortets 10% rabatt, då landar de på 400:- styck om man köper två!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mr_Flash:

Det fungerar även med Studentkortets 10% rabatt, då landar de på 400:- styck om man köper två!

Skickades från m.sweclockers.com

It looks like it is easily possible to go lower in price and increase specs and features, if you are adventurous. Example of another brand and seller.

Permalänk

ASUS TUF FX505DD (7490kr) med 1200kr cashback = 6290kr. Bra pris för en entry level laptop för spel.

https://www.komplett.se/product/1139193/gaming/speldator/barb... (Komplett har en kampanj med utvalda Windows datorer där du får tillbaka 1200kr).
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5210850

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Sudio Tolv 597kr hos Åhléns idag 7/1
True Wireless hörlurar. Närmaste konkurrent 1099kr

Någon som vet nått eller har erfarenhet kring dessa hörlurar? Är dom nått att ha?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

GSP 670 nu för 2190, är de värda de? Har beställt ett par game zero för 1090 men funderar på att lämna tillbaka de och köpa 670 istället. Vad tycker ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

@Lehto:

Har kollat reviews och de verkar vara klassade som NÄSTAN lika bra som galaxy buds (dock med sämre bas). Jag ska slå till idag tänker jag. Fastnar mest för detta "a total of 35 hours battery life on one charge."

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

@Lehto:

Har kollat reviews och de verkar vara klassade som NÄSTAN lika bra som galaxy buds (dock med sämre bas). Jag ska slå till idag tänker jag. Fastnar mest för detta "a total of 35 hours battery life on one charge."

Jag förstår det som att det är utan att använda dem, medan det är 7 timmes speltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: 7h lyssning, 30h laddning i caset

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Det är nog knappast troligt eftersom den enligt Prisjakt bara har landat strax under 1 400 kronor vid något enstaka tillfälle.

Det kan däremot vara värt att följa Crucial MX500 på Amazon eftersom priserna på den, liksom på många andra varor där, svänger kraftigt ibland. Jag har hållit koll på båda dessa diskar på Amazon, men de verkar ha låga marginaler på Samsungen eftersom den hela tiden har legat väldigt nära det svenska priset.

Crucial MX500 1 TB har däremot sjunkit i pris vid flera tillfällen.
Själv köpte jag en sådan disk på Amazon i fredags för 1 054 kr (99,79 euro) inklusive svensk moms, kortavgifter för betalning i euro (2 %) och fri frakt.

Lägg till de saker du är intresserade av i en inköpslista och skaffa Amazon-appen så tipsar den dig när Amazon har extrapriser på sakerna på din lista.

Inet sålde ju 860 qvo 1tb för under 1000:-
Nu är kanske EVO roligare men jag väljer ju QVO framför a400

Visa signatur

Blank

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lasseTM:

Inet sålde ju 860 qvo 1tb för under 1000:-
Nu är kanske EVO roligare men jag väljer ju QVO framför a400

Jag håller med dig om QVO kontra A400.
Men, det här gällde ju EVO, och den har som sagt bara landat under 1 400 kr vid något enstaka tillfälle.

Jag köpte själv en 1 TB QVO (att ha som backup- och mediedisk i laptopen) för 999 kronor på Inets BF, men den får gå i retur eftersom jag köpte en 1 TB MX500 för 1 054 kr på tyska Amazon.

Permalänk

Såg att någon i andra tråden rekommenderade att välja euro som valuta för att spara procent på köp:

Tar inte typ alla kort ut en valutaväxlingsavgift på minst 1,5% vid köp i annan valuta? Eller tänker jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Såg att någon i andra tråden rekommenderade att välja euro som valuta för att spara procent på köp:

Tar inte typ alla kort ut en valutaväxlingsavgift på minst 1,5% vid köp i annan valuta? Eller tänker jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men den avgiften/växlingen är lägre än den som Amazon tar oftast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Såg att någon i andra tråden rekommenderade att välja euro som valuta för att spara procent på köp:

Tar inte typ alla kort ut en valutaväxlingsavgift på minst 1,5% vid köp i annan valuta? Eller tänker jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo bankerna har en egen växlingsavgift, men sett från mina tidigare köp så har den alltid varit lägre än den som erbjuds av Amazon.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Såg att någon i andra tråden rekommenderade att välja euro som valuta för att spara procent på köp:

Tar inte typ alla kort ut en valutaväxlingsavgift på minst 1,5% vid köp i annan valuta? Eller tänker jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Lite OT men finns många som inte har valutapåslag:

Revolut
Klarna
Santander

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

En bra och vettig 1 tb SSD.

Pris: 92 euro, ca 970ish kr
Kanske blir någon procent mer då jag tror sidan har 20% tysk moms som blir till 25%.

Frakt: gratis på köp över 40 euro oftast.

https://www.amazon.de/dp/B07YD579WM/

Pris på prisjakt runt 1600-1900

Skickades från m.sweclockers.com

Blir, om man betalar i SEK:

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

96,63 EUR = ca 1020 SEK + ev valutapåslag om man låter ens kortutgivare sköta valutaväxlingen istället för Amazon (som i detta fallet har ca 4,9% påslag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Snyggt. Ett fullt rimligt pris tycker jag.

Inte bestämt mig än om man ska köpa. Lite mer plats hade varit fint men känns som om man borde köpa en nvme som nästa istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

96,63 EUR = ca 1020 SEK + ev valutapåslag om man låter ens kortutgivare sköta valutaväxlingen istället för Amazon (som i detta fallet har ca 1.6% påslag).

De blir mer eller mindre dött lopp om man har valutapåslag på sitt kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Estanjoni:

De blir mer eller mindre dött lopp om man har valutapåslag på sitt kort.

Det är inte bara valutapåslaget som varierar mellan olika kort, utan även växelkurserna.

Jag handlar ofta från både tyska och brittiska Amazon och har roat mig med att jämföra Amazons föreslagna pris i svenska kronor med det pris jag faktiskt fått betala när jag i stället (alltid) har valt att betala i EUR respektive GBP.

Jag har ett MasterCard med 2 procents valutapåslag och Amazons föreslagna priser i SEK har nästan hela tiden varit 1,5–2 procent högre än de faktiska priser jag har fått betala.
Någon gång har det bara vara en skillnad på en procent, men då har beloppet inte dragits förrän en eller flera dagar senare, när varan/varorna har skickats.

Jag har samma erfarenhet av PayPal efter 17 års användning, men där är skillnaden ännu större – mellan två och tre procent!.

Det är bara att ta en skärmbild på det föreslagna priset i SEK och sedan betala i den lokala valutan så kan du enkelt kontrollera vilken skillnad det blir med ditt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Lite OT men finns många som inte har valutapåslag:

Revolut
Klarna
Santander

PFC också vill jag minnas, går snabbt att swisha in pengar på det kortet. Går väl även att lägga sitt kort bakomliggande mot Curve såvida man inte handlar under helgen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Det är ett riktigt skönt tangentbord men observera att kombinationen shift+w+space är blockad, så det blir problem i vissa spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lilu:

Det är ett riktigt skönt tangentbord men observera att kombinationen shift+w+space är blockad, så det blir problem i vissa spel.

Det ser ut att påminna väldigt mycket om Logitechs trådlösa och belysta tangentbord K800 som brukar kosta strax under tusenlappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

De blir mer eller mindre dött lopp om man har valutapåslag på sitt kort.

Såg att jag fick annan kurs hos andra sajter (samt Revolut) istället för den föreslagna kursen Google gav mig.
93,63 EUR är 988 kr, inte 1020 kr och därmed är påslaget 4.9% vilket är mindre än de flesta korten ger.

Skrivet av anon36896:

Det är inte bara valutapåslaget som varierar mellan olika kort, utan även växelkurserna.

Jag handlar ofta från både tyska och brittiska Amazon och har roat mig med att jämföra Amazons föreslagna pris i svenska kronor med det pris jag faktiskt fått betala när jag i stället (alltid) har valt att betala i EUR respektive GBP.

Jag har ett MasterCard med 2 procents valutapåslag och Amazons föreslagna priser i SEK har nästan hela tiden varit 1,5–2 procent högre än de faktiska priser jag har fått betala.
Någon gång har det bara vara en skillnad på en procent, men då har beloppet inte dragits förrän en eller flera dagar senare, när varan/varorna har skickats.

Jag har samma erfarenhet av PayPal efter 17 års användning, men där är skillnaden ännu större – mellan två och tre procent!.

Det är bara att ta en skärmbild på det föreslagna priset i SEK och sedan betala i den lokala valutan så kan du enkelt kontrollera vilken skillnad det blir med ditt kort.

Det är helt korrekt, har man ett av de vanligaste korten så är det alltid billigare att låta sin bank/kortet växla åt en, även om det dröjer nån dag eller två innan de drar pengarna. Har man uppemot 4-5% påslag så skall man nog fundera på att ha ett sekundärt kort för köp i annan valuta.

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Såg att jag fick annan kurs hos andra sajter (samt Revolut) istället för den föreslagna kursen Google gav mig.
93,63 EUR är 988 kr, inte 1020 kr och därmed är påslaget 4.9% vilket är mindre än de flesta korten ger.

Det är helt korrekt, har man ett av de vanligaste korten så är det alltid billigare att låta sin bank/kortet växla åt en, även om det dröjer nån dag eller två innan de drar pengarna. Har man uppemot 4-5% påslag så skall man nog fundera på att ha ett sekundärt kort för köp i annan valuta.

Visst, men 96,63 EUR är ~1020 SEK 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av akkaniclas:

Visst, men 96,63 EUR är ~1020 SEK 😉

Jag fick en banner med koden GESCHENK5E och kom ner till 91.63 EUR

Permalänk
Medlem

Vill man göra det enkelt för sig så använder man sig exempelvis av Visas valutakonverterare, kreditkortsutgivarna brukar ha den bästa växelkursen. Om man samtidigt vill konvertera till svensk moms så lägger man på 5% på det tyska priset så får man priset i SEK inklusive svensk moms.

Har denna länk som bokmärke i chrome för att göra det så enkelt och smidigt som möjligt.

https://www.visa.co.uk/support/consumer/travel-support/exchan...

Använder man ett kort utställt av någon av storbankerna så tillkommer det ytterliga 1,5% eller där omkring.

Skrivet av Mieriola:

Såg att jag fick annan kurs hos andra sajter (samt Revolut) istället för den föreslagna kursen Google gav mig.
93,63 EUR är 988 kr, inte 1020 kr och därmed är påslaget 4.9% vilket är mindre än de flesta korten ger.

Det är helt korrekt, har man ett av de vanligaste korten så är det alltid billigare att låta sin bank/kortet växla åt en, även om det dröjer nån dag eller två innan de drar pengarna. Har man uppemot 4-5% påslag så skall man nog fundera på att ha ett sekundärt kort för köp i annan valuta.

Du har nog räknat åt fel håll, dvs fått fram siffran på hur många SEK du kan köpa för 93,63 EURO. Då företagen har sin vinstmarginal i skillnaden mellan köp/säljkurser så får du olika siffror beroende på vilket håll du räknar.

Edit: nu är jag ute och cyklar, räknade såklart med mitt egeninställda påslag för svensk moms

Edit 2: Sjutton också, felet låg i att det var olika summor det räknades på, vissa räknade på €93.63 och andra räknade på96.63

Permalänk
Skrivet av pacc:

Jag fick en banner med koden GESCHENK5E och kom ner till 91.63 EUR

Okej det är ju bra!

Men mitt inlägg syftade på att hen hade räknat ut beloppet i SEK baserat på olika belopp i EUR (96,63 EUR respektive 93,63 EUR)