Asus Radeon RX 5700 XT ROG Strix OC presterar inte som den ska

Permalänk
Medlem

Asus Radeon RX 5700 XT ROG Strix OC presterar inte som den ska

Allt löst nu. Det visade sig vara moderkortet Asus B450-f gaming med äldre BIOS som var problemet. Om ni har samma problem så tänk på att uppdatera BIOS då borde det hjälpa (om du tvekar så be någon kunnig hjälpa dig). Sen drivrutin 19.7.5 till grafikkortet påstås också vara stabil.

10-20 fps på Fire Strike före BIOS uppdatering, nu lätt över 100. Så det är en enorm skillnad.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Nämn vad du får för FPS och poäng!! Testerna är tunga och så är det tänkt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Hittade nu ett problem som jag inte upptäckte innan (tacka för min dövhet faktiskt så jag kan inte höra). Grafikkortet fläktar snurrar inte!!! Allvarligt fel ju. Det tar också ganska lång tid att stänga eller starta om dator.

Jag som trodde att Komplett kvalitetsäkrar bygget med deras geeks som de påstod... Fnys!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mateush:

Har tittat på denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1574087-borjar-trottna...

Men känns som det är inte samma problem jag har? Nåja, testade 3DMark demo båda Time Spy och Fire Strike. Där grafikkortet presterar riktigt dålig (låg fps) medan CPU test verkar allt vara OK. Jag har "Av, om program inte anger annat" på sync inställningar men det verkar inte göra någon skillnad.

Har jag fått ett defekt kort eller är det ett normalt problem med vissa användare?

@Mateush

Hej.

Har du kollat in denna tråd så du inte har felmonterad kylare du ochså?

#18175370

Permalänk
Medlem

Hmm ok. Är nog bäst om jag skickar in kortet istället för hela datorn till Komplett. Går det att göra så?

Permalänk
Medlem

@Mateush: Fläktar på dagens kylare brukar inte gå igång förräns du börjar göra något intensivt, snurrar dom när du startar ett spel?

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Jag testade starta mid range 3DMark (Sky Diver) under en väldigt kort tid bara och fläktarna starta inte iallafall. Vet ej om jag vågar prova starta dator nu och låta grafikkortet belasta sig så kanske fläktarna startas igång då. Är det lugnt att testa så?

Permalänk
Medlem

Byggde precis ihop en polares dator med detta kort som också presterade som skit i början. Det löste sig när vi uppdaterade Bios och aktiverade windows. Vi gjorde båda samtidigt men jag antar att det var bios som spökade.

Permalänk
Medlem

mitt presterar som förväntat, kör senaste bios med fullt uppdaterat windows och senaste drivrutinerna.

låter som fan när jag krämar ut 100% ur det när jag lirar i 1440p 144hz och försöker uppnå 144fps

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoatLife:

Byggde precis ihop en polares dator med detta kort som också presterade som skit i början. Det löste sig när vi uppdaterade Bios och aktiverade windows. Vi gjorde båda samtidigt men jag antar att det var bios som spökade.

Ok märkligt. Hur uppdaterade ni bios? Kanske ger det ett försök imorgon genom att formatera om Windows och installera rätt drivrutiner. Bara om jag vet det inte leder till skada på grafikkortet ifall det visar sig att fläktarna faktiskt inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Med vilken program eller om kan i BIOS testa starta fläktarna manuellt för att säkerställa de faktiskt kan snurra?

Moderkortet är Asus B450-F Gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Med vilken program eller om kan i BIOS testa starta fläktarna manuellt för att säkerställa de faktiskt kan snurra?

Moderkortet är Asus B450-F Gaming.

Ladda gpu-z och kolla hur tempsen ser ut, att starta datorn med att fläktarna inte går igång på korten gör inget då den inte ens startar dom när allt ska funka.

Sätt igång sedan något spel/bench och se vad temps landar på.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Viking

@Mateush: Du kan ladda ner ASUS GPU Tweak 2

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Tack tittar mer på detta imorgon och förmodligen ominstallera Windows 10, installera rätt drivrutiner och testa uppdatera BIOS också. Blev säkert nå knas bara om det är inget fel på GPU. Nu ska jag bara spela och glömma allt under natten Återkommer sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Tack tittar mer på detta imorgon och förmodligen ominstallera Windows 10, installera rätt drivrutiner och testa uppdatera BIOS också. Blev säkert nå knas bara om det är inget fel på GPU. Nu ska jag bara spela och glömma allt under natten Återkommer sen.

Vi gjorde det via bios inbyggda uppdaterings program, finns en flik i bios där du kan uppdatera via internet. Garanterat det som är fel, samma moderkort som jag byggde med.

Börja med bios, vi installerade om windows 2 gånger och testade flera olika drivisar men det hjälpte inte.

Edit: Efter vi fixade bios gick fps i Apex från ca 60 - ca 150 i 1440p med allt på ultra- Så det är en ordentlig skillnad. Innan detta så blåskärmade dessutom datorn hela tiden, men det försvann också helt.

Permalänk
Medlem

Välkommen i klubben

Mitt kort presterar också "under" och har sämre siffror som MHz än vad alla recensenter har givit det. Vad får du får Grafikscore i time spy / firestrike? Den ända gången jag kom upp i sweclockers siffror var när jag överclockade.

Ang. "fläktproblemet" kortet har "zero rpm mode" som du måste avaktivera i typ GPU-tweak.

Permalänk
Medlem

Mitt Rog Strix 5700xt presterar följande:
3dMark11: 36533, graphics score.
Firestrike: 27845, graphics score.
TimeSpy: 9243, graphics score.

MaxTempen var 69grader under alla test.

Mvh/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Mitt Rog Strix 5700xt presterar följande:
3dMark11: 36533, graphics score.
Firestrike: 27845, graphics score.
TimeSpy: 9243, graphics score.

MaxTempen var 69grader under alla test.

Mvh/

Kanon 👍
Det blir mer informativt om du lägger till följande information.
Upplösning i test o skärm samt Hz.
Vad du har för cpu och om den är klockad.
Vilken MHz du kör dina minnen i och många GB du har

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@bobish:
Skulle man kunna få se en print på din GPU-Z?

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS:

i7-2700k överklockad till 4.4 ghz.
2*8 ddr3 2133mhz.

Sen får man tänka på att det är graphics-score jag listat, inte "total" score där cpu är inkluderat, så cpu bör spela mindre roll.

Det är originaltesten, dvs vanliga timespy, firestrike och 3dmark11, grundinställningarna och inga "extreme"-varianter.

Mvh/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoatLife:

Vi gjorde det via bios inbyggda uppdaterings program, finns en flik i bios där du kan uppdatera via internet. Garanterat det som är fel, samma moderkort som jag byggde med.

Börja med bios, vi installerade om windows 2 gånger och testade flera olika drivisar men det hjälpte inte.

Edit: Efter vi fixade bios gick fps i Apex från ca 60 - ca 150 i 1440p med allt på ultra- Så det är en ordentlig skillnad. Innan detta så blåskärmade dessutom datorn hela tiden, men det försvann också helt.

Har tittat på det nu. Men då kommer det 3 olika alternativ om vilken typ internet/nätverk kör med som jag har inte en aning om. Kör router med sladden direkt kopplad i datorn. Kanske testar med USB sen om inget annat funkar först. Ska arbeta med dator idag iaf så får se.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det konstiga är efter jag installerat drivrutiner till grafikorttet ledde det till att datorn stängs inte av i några minuter efter Windows 10 avslutats. Kanske det är BIOS som han sa här. Är det lugnt att flasha BIOS om man har allt annat installerat eller måste det vara utan Windows 10 installerad först?

Permalänk
Medlem

Jo fläktarna snurrar inte efter jag kört Fire Strike i typ 1 minut. Så det är förmodligen något knas här. Testade installera GPU Tweak 2 igår (innan omformateringen idag) och då började fläktarna snurra iaf. Min gissning är iaf att något med drivrutiner som bråkar. Kanske måste uppdatera BIOS trots allt. Vad tror ni?

(ifall ni undrar FPS. så det är typ 10 fps bara i default Fire Strike)

Permalänk
Viking
Skrivet av Mateush:

Jo fläktarna snurrar inte efter jag kört Fire Strike i typ 1 minut. Så det är förmodligen något knas här. Testade installera GPU Tweak 2 igår (innan omformateringen idag) och då började fläktarna snurra iaf. Min gissning är iaf att något med drivrutiner som bråkar. Kanske måste uppdatera BIOS trots allt. Vad tror ni?

(ifall ni undrar FPS. så det är typ 10 fps bara i default Fire Strike)

Testa göra en egen fläkt-kurva så att fläktarna startar på lägre temperaturer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Testa göra en egen fläkt-kurva så att fläktarna startar på lägre temperaturer

Skickades från m.sweclockers.com

Tack ska göra det sen om jag lyckas få den stabil. Formaterade om tredje gången och nu utan grafikkort drivrutiner så är allt bra för tillfället. Fick bluescreen o skit precis som @GoatLife sa att det är BIOS som behöver uppdateras. Men jag vågar inte prova det innan jag är säker på min sak. Inte kul om det blir brick på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Grymt. Skulle du kunna lägga ut en snip på fliken Graphics Card också?

Permalänk
Medlem

Allt bra nu! Firestrike gav 27325 poäng i grafik så allt verkar vara okej nu. Uppdatera BIOS och drivrutin 19.7.5 hjälpte verkligen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Mateush:
Vilka bios uppdaterade du?