Det här med Blocket...

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/stockholm/ny_byggd_gaming_dator...

Inte bara är han för lat för att skriva sin egen annonstext, men även för att ta bort "Du kan skriva detta"-delen.

Och nej, en 4460 kan inte spela BF5 med acceptabel FPS.

Citat:

Nice!! Du kan skriva detta:
Säljer en nyligen ihopbyggd gaming dator med snabb lagring och anpassad till de flesta av alla aktuella spel. Den byggdes till att vara högt fungerande på spel som CS:GO, Fortnite, LoL, WoW och fullt brukbar inom mer krävande spel, tex: Modern Warfare 2019 & Battlefield 5.

Specs:

Nvidia GTX 960 2GB
16GB RAM
2TB SSD Lagring
Processor: intel core i5 4460 3,20ghz

Pris: 5000 kr

Permalänk
Skrivet av TMG:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/ny_byggd_gaming_dator...

Inte bara är han för lat för att skriva sin egen annonstext, men även för att ta bort "Du kan skriva detta"-delen.

Och nej, en 4460 kan inte spela BF5 med acceptabel FPS.

Och knappast ett 960 heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/marknad/176954-saljer-min-brutala... inte för att vara den men denna dök upp på Sweclockers , lite ironiskt med hur kort sen han sökte hjälp med datorn

En hel wall of text som inte behövs känns det som

Permalänk

Här har vi ett riktigt klipp.
2500 för en dator som sonen fick för 7 månader sen!
Det som vi inte ska diskutera är väl faktumet att det är en optiplex 760 från 2009-2010 med en e7500 hehe...
https://www.blocket.se/vi/88566996.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Här har vi ett riktigt klipp.
2500 för en dator som sonen fick för 7 månader sen!
Det som vi inte ska diskutera är väl faktumet att det är en optiplex 760 från 2009-2010 med en e7500 hehe...
https://www.blocket.se/vi/88566996.htm
https://i.ibb.co/JK4WK4y/Screenshot-2019-12-03-16-39-19-503-se-appcorn-Blocket.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

För att försvara säljaren lite kanske sonen faktiskt fick datorn för 7 månaders sedan även om den är 10 år gammal. De kanske fick den gratis från jobbet när de uppgraderade?

Permalänk
Skrivet av TMG:

För att försvara säljaren lite kanske sonen faktiskt fick datorn för 7 månaders sedan även om den är 10 år gammal. De kanske fick den gratis från jobbet när de uppgraderade?

Jodå, det förstår jag. Men vilket som så kan de förvirra en potentiell köpare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Inaktiv

Blir less på folk som på Blocket ska försöka pruta på 2-3 hundra kronor på något som redan säljs för 1/3 av ny priset och är mindre en ett år gammalt med garanti kvar.
Har en läsplatta ute som med alla tillbehör har kostat ca 6k och som jag köpte i början av året.
Begärde först 3000 kr och fick bud av en kille på 2500 kr som jag tackade nej, och nu har jag sänkt till 2500 för de har varit lågt intresse och samma kille gav ett nytt bud på 2250, fattar inte om han nu vill ha den varför hålla på att snåla med nån hundring???

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Blir less på folk som på Blocket ska försöka pruta på 2-3 hundra kronor på något som redan säljs för 1/3 av ny priset och är mindre en ett år gammalt med garanti kvar.
Har en läsplatta ute som med alla tillbehör har kostat ca 6k och som jag köpte i början av året.
Begärde först 3000 kr och fick bud av en kille på 2500 kr som jag tackade nej, och nu har jag sänkt till 2500 för de har varit lågt intresse och samma kille gav ett nytt bud på 2250, fattar inte om han nu vill ha den varför hålla på att snåla med nån hundring???

När det gäller blocket ska folk ALLTID pruta. Har i princip nästan helt slutat annonsera saker där pga det. Fast blir nog att lägga ut Volvon där. Va dåligt med intresse även fast man bara skrivit 2000kr som pris

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av maddush:

Den har en Apple-logga och Apple gör dyra saker...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Blir less på folk som på Blocket ska försöka pruta på 2-3 hundra kronor på något som redan säljs för 1/3 av ny priset och är mindre en ett år gammalt med garanti kvar.
Har en läsplatta ute som med alla tillbehör har kostat ca 6k och som jag köpte i början av året.
Begärde först 3000 kr och fick bud av en kille på 2500 kr som jag tackade nej, och nu har jag sänkt till 2500 för de har varit lågt intresse och samma kille gav ett nytt bud på 2250, fattar inte om han nu vill ha den varför hålla på att snåla med nån hundring???

Han vill självklart straffa dig för att du var så dum att du inte tog hans första bud Varför kontaktade du inte honom direkt och sa att du kunde acceptera hans bud innan sänkte priset i annonsen?

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Blir less på folk som på Blocket ska försöka pruta på 2-3 hundra kronor på något som redan säljs för 1/3 av ny priset och är mindre en ett år gammalt med garanti kvar.
Har en läsplatta ute som med alla tillbehör har kostat ca 6k och som jag köpte i början av året.
Begärde först 3000 kr och fick bud av en kille på 2500 kr som jag tackade nej, och nu har jag sänkt till 2500 för de har varit lågt intresse och samma kille gav ett nytt bud på 2250, fattar inte om han nu vill ha den varför hålla på att snåla med nån hundring???

Blir oxå irriterad när det händer men då kan jag ibland själv känna mig snål. Om han du vill pruta 250kr då verkar ju jag snål och girig som säger nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av videopac:

Han vill självklart straffa dig för att du var så dum att du inte tog hans första bud Varför kontaktade du inte honom direkt och sa att du kunde acceptera hans bud innan sänkte priset i annonsen?

I mitt första pris så ingick ett Micro sd kort på 200gb som jag sedan tog bort när jag sänkte priset med 500 kr, alltså inte samma paket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

I mitt första pris så ingick ett Micro sd kort på 200gb som jag sedan tog bort när jag sänkte priset med 500 kr, alltså inte samma paket.

Men då har du ju i praktiken inte sänkt priset och då är det inte så konstigt att du får ett nytt motbud. Eller tycker du verkligen det?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ställa en fråga till alla här som köper från blocket, tradera då och då. Om jag som säljare skulle sälja en helt ny oöppnad vara, inkl kvitto o garanti osv, skulle det vara avgörande för er, om varan var från Svensk butik eller Amazon?

När jag inte nämner något, så får jag alltid skuldkänslor om att man kanske borde skrivit det i annonsen eller auktionen, och när jag väl nämner det så brukar man alltid få mindre betalt, eftersom större skalan inte har någon koll på amazon osv.

Är det ok, att dölja något sådant för att därmed få bättre betalt?

Permalänk
Medlem

@Knotvillage:
Inte för att va sån men en Q9550 brukar gå för runt 300kr på Tradera (har sålt en nyligen där för 310kr)

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

När det gäller blocket ska folk ALLTID pruta. Har i princip nästan helt slutat annonsera saker där pga det. Fast blir nog att lägga ut Volvon där. Va dåligt med intresse även fast man bara skrivit 2000kr som pris

Skickades från m.sweclockers.com

Man brukar väl få en slant om man skrotar den, skroten brukar ju ta till vara på en hel del. Tänkte om intresset var lågt så kanske det är en smidig lösning.

Permalänk
Skrivet av Von_OttO:

@Knotvillage:
Inte för att va sån men en Q9550 brukar gå för runt 300kr på Tradera (har sålt en nyligen där för 310kr)

Ok. Har jag sagt något annat...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Skulle vilja ställa en fråga till alla här som köper från blocket, tradera då och då. Om jag som säljare skulle sälja en helt ny oöppnad vara, inkl kvitto o garanti osv, skulle det vara avgörande för er, om varan var från Svensk butik eller Amazon?

När jag inte nämner något, så får jag alltid skuldkänslor om att man kanske borde skrivit det i annonsen eller auktionen, och när jag väl nämner det så brukar man alltid få mindre betalt, eftersom större skalan inte har någon koll på amazon osv.

Är det ok, att dölja något sådant för att därmed få bättre betalt?

För mig spelar det stor roll när det kommer till garanti. Smidigare att svänga in till NetonNet eller skicka till Inet än att skicka till typ England eller Tyskland.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Man brukar väl få en slant om man skrotar den, skroten brukar ju ta till vara på en hel del. Tänkte om intresset var lågt så kanske det är en smidig lösning.

Nja enligt vad jag hört får man ju inte det och tycker felen på den är så pass enkla. Bara att bältena i den va för korta för dotterns babyskydd så struntade i att fixa det själv och fick tag på annan bil med längre bälten istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av videopac:

Men då har du ju i praktiken inte sänkt priset och då är det inte så konstigt att du får ett nytt motbud. Eller tycker du verkligen det?

Kortet kostade 800 kr så visst har jag sänkt priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Den har en Apple-logga och Apple gör dyra saker...

Den har även ett SUPREME klistemärke, något som spöar Apple rejält i exklusivitet. #worth.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Blir less på folk som på Blocket ska försöka pruta på 2-3 hundra kronor på något som redan säljs för 1/3 av ny priset och är mindre en ett år gammalt med garanti kvar.
Har en läsplatta ute som med alla tillbehör har kostat ca 6k och som jag köpte i början av året.
Begärde först 3000 kr och fick bud av en kille på 2500 kr som jag tackade nej, och nu har jag sänkt till 2500 för de har varit lågt intresse och samma kille gav ett nytt bud på 2250, fattar inte om han nu vill ha den varför hålla på att snåla med nån hundring???

Skrivet av Tobitheo:

När det gäller blocket ska folk ALLTID pruta. Har i princip nästan helt slutat annonsera saker där pga det. Fast blir nog att lägga ut Volvon där. Va dåligt med intresse även fast man bara skrivit 2000kr som pris

Skickades från m.sweclockers.com

Tbh är bara att säga i annonsen om prutning är tillåtet.
Jag brukar säga typ: Om du prutar stiger priset.

Permalänk

@Naki: Holy shitballs den datorn var fin.

Permalänk

När jag säljer bilar och folk börjar pruta på telefonen så brukar jag säga att jag kan sänka 5000 om du betalar innan du ser den. Vill dom pruta innan dom sett den får dom även betala innan dom gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Och knappast ett 960 heller.

Skickades från m.sweclockers.com

En 4670k@4,2ghz med ett stock 960(itx dessutom) lirar iallafall BFV i 60-70fps i 1080p om man pillar lite med medium low settings.
Men om det liknar tidigare BF så är det nog rätt cpu bundet så den högre klocken kan nog hjälpa en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Den har en Apple-logga och Apple gör dyra saker...

Ja haha.. Det gör hela skillnaden ju 🤣

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Blir less på folk som på Blocket ska försöka pruta på 2-3 hundra kronor på något som redan säljs för 1/3 av ny priset och är mindre en ett år gammalt med garanti kvar.
Har en läsplatta ute som med alla tillbehör har kostat ca 6k och som jag köpte i början av året.
Begärde först 3000 kr och fick bud av en kille på 2500 kr som jag tackade nej, och nu har jag sänkt till 2500 för de har varit lågt intresse och samma kille gav ett nytt bud på 2250, fattar inte om han nu vill ha den varför hålla på att snåla med nån hundring???

Har samma problem, folk är helt galna:

Man (försöker) sälja saker för 10-30% av nypris. Ändå ska det prutas. Alternativt vill dom mötas 20 stationer bort på pendeltåget. För att köpa en vara för 150:-. Ens tid är såpass värd att det då är bättre att bara slänga grejorna.

Många är extremt petiga med skicket på grejorna, hallå, ni köper saker för en bråkdel av nypris som det uttryckligen i annonsen står är många år begagnade, går inte att förvänta sig att prylarna ska vara lika shiny som direkt ur kartong.

På samma sätt blev en person upprörd när batteriet i en 5 år gammal pryl var dåligt. Ja, det säger väl sig implicit att batteriet kommer va kasst och man får räkna med att byta det? Därav att priset var fikapengar.

Skriver även att det endast är möte IRL för att slippa problem, allt från besviken köpare till mosade grejor av PostNord.
Ändå hetsar folk att få köpa via PostNord, jag friskriver mig från allt ansvar, ändå blir som upprörda när saker (väl paketerade) ändå kommer fram traskade av PostNord....

När man väl efter typ 20 chattar fått fatt på nån som vill köpa, så börjar det ställas 10 följdfrågor efter att man bestämt tid/pris för köp. Varav minst hälften är besvarade i annonstexten. Gör detta först? Riktigt sjuk taktik.

Allt kulminerar i att personerna aldrig dyker upp, varpå man frågar vad dom håller på med och får svaret ”ångrade mig”, jaha? Skriv det då? Extremt respektlöst mot folks tid. Blocket skulle börja ha krav på att köra auth med BankID så folk kan sluta lalla runt anonymt.

Permalänk
Medlem

Trilade nu in i denna tråd och kan dela med mig av anekdot! Lång wall of text!

TL;DR: Kille ville köpa bilen, köpte annan för mindre summa. Tjej vill köpa bilen, visar sig vara tjej till första killen. Åker till stockholm, prutar för mycket, jag säljer inte bilen till dom

Skulle hjälpa min fru, dåvarande sambo, att sälja sin bil.
En fräsch liten bil av tysk härkomst. Jag lade upp bilen på blocket för 80k. Bilen var en 2010, detta var 2014.

En kille från västkusten ringer upp på annonsen efter ca en vecka. Jag var sugen på att sälja bilen åt frun och han var väldigt sugen på att pruta över telefon..

Efter att ha skickat en drös med nytagna bilder på bilen så går jag med på att om han kommer upp dagen efter så får han bilen för 70k. Dagen D kommer och när jag på eftermiddagen inte hört ett ord från människan ringer jag upp och frågar hur det går? Skulle han komma och köpa bilen? Ville han inte veta vilken adress han bör köra till? Vet han på något magiskt vis redan vart jag bor?

Nej, det visar sig att han hade köpt en annan likadan småbil av tysk härkomst närmare där han bodde. Den hade minsann gått 500 mil mindre och den fick han MINSANN för 60k! Detta ville han tydliggöra så jag inte skulle sälja den för överpris till någon annan, han skulle prompt inte ha bilen.
Inte ens 1 timme går från det samtalet tills, hör och häpna, en kvinna från västkusten ringer och är intresserad av bilen! Hon ska minsann inte ge mig mer än 60k för bilen.. Jag totalvägrar. Jag menar på att så lite skulle jag inte ens få om jag säljer tillbaka till handlaren där den köptes.

Efter en tids telefonprutande så bestäms än en gång köpeskillingen om 70k efter en drös nytagna bilder. (Jag skickade exakt samma som till den tidigare eminenta herren från västkusten. ) Hon lovar att åka med sin kille dagen efter! (Som jag en tid misstänkt är "kille från västkusten")
De var lediga och kunde komma upp tidig eftermiddag!

Dagen D kommer och mitt på dagen får jag ett samtal, kvinna från västkusten är nu i Jönköping, med andra på god väg till Stockholm, men tror sig ha sett en skada på en av bilderna.. Var på jag svarar:
"Ja, det är en litet dörruppslag på bakreskärmen, precis som jag skrev när jag skickade bilden på just den skadan"

Detta var uppenbarligen så pass besvärande att de övervägde att vända hem om dom prompt inte fick bilen för 69k.. Alltså en tusenlapp på 70 tusen. Jag suckar och går med på det, jag är inställd på att bli av med biljäkeln nu, men är extremt tydlig med att det är 69k och inte ett ÖRE mindre. Jag lovar dom högtidligt att försöker dom ens pruta en krona till så kommer jag inte sälja bilen överhuvudtaget..

De kommer upp, vi hälsar. Jag får namn på pojkvännen som åkt med upp och är nu hundra procent säker på att detta är västkustkille som ringde första gången och prompt hade köpt en likadan småbil med tysk härkomst för 60k. De vill provköra bilen, blir förvånande över att jag vill ha deras körkort i handen innan detta sker.. Men går motvilligt med på det.

Efter provkörning så är det tydligen fel på växellåda, knack från motor osv på min frus helt nyservade och tidigare fullservade småbil av tysk härkomst.
Och så händer det.. 60k inte ens spänn mer ska dom ge.. Var på jag frågar
"Vem av er är det som ska stå som ägare på bilen? Är det du västkustskvinna eller du västkustskille? Som ju dessutom redan ringt på min annons, och sedan påstod att du köpte en annan bil närmare västkusten? Hur gick det med den affären? "
Västkustkille: "Öh, ehm. jo men, öh asså, det va ju jag.. Jag borde kanske sagt att det inte blev köp"
Västkusttjej: "Det är jag som ska köpa bilen"
Jag: "Kom, då går vi iväg några meter och snackar bara du o jag"
Varpå jag frågar om hon verkligen vill ha bilen osv. Och drar till med en harang att jag inte känner mig bekväm o sälja bilen till någon som inte verkligen vill ha den och bla bla bla..

Historien slutar med att jag skickar hem dom och säger att jag inte tänker sälja till dom, och som säljare är det absolut i min makt att välja vem jag vill sälja till! Helt plötsligt var 70k väldigt aktuellt men jag stod på mig. De fick åka tillbaka utan bil!

Dagen efter åkte jag med min frus småbil av tysk härkomst till en återförsäljare av bilar med tysk härkomst i Järva krog i stockholm och sålde bilfan för 85 tusen.. Efter det lärde jag mig att åtminstone alltid kolla hos handlaren först..

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/vi/88648849.htm
Här kan ni fynda lite av varje tex wifi kablar 😀
Dessutom hann han redan sänka priserna innan jag hann att posta den här länken
Var dubbelt så höga priser nyss

Skickades från m.sweclockers.com