TV 43-55" som 4K spelskärm/bildredigeringsskärm?

Permalänk

TV 43-55" som 4K spelskärm/bildredigeringsskärm?

Hej!

Som rubriken säger söker jag tips och råd kring att införskaffa en tv i storleken 43-55" som skall monteras ca 1 meter framför min sittplats vid datornbänken på väggen i höjd med mitt huvud.

Målet är tv i storlek 43-55", 4K, smartfunktioner samt gärna wifi. Gärna ambilight bakom, men frågan är, IPS eller LED LCD?

Jag har för avsikt att vilja spela vissa framtida/och nutida titlar såsom Red Dead Redemption 2, Cyberpunk 2077, Death Stranding, Diablo 4, Horizon New Dawn osv osv.
Då är tanken 4K i 60 HZ vilket min dator bör kunna trycka ut i dessa spel.

Jag spelar även andra spel idag på min riktiga spelskärm I 1440P, 165hz med G sync.
Mitt system ser ni på min profilrigg, bla annat 1080ti, 8086k i7 osv.

Jag skall inte endast spela med denna skärm är tanken utan den får gärna finnas med i bakgrunden och visa annat såsom Spotify, newsfeeds eller liknande, eller varför inte streama film på såklart också,
Men tanken är att jag vill kunna Foto redigera så bra som möjligt på TVN också.
Min 1440p TN panel är inte världens bästa i färg och kontraståtergivning i bildredigering och jag funderar därför om man bör gå på en IPS panel på tvn jag tittar efter?
För att få färgerna och kontrasten så bra som möjligt?
Eller?
Jag är fotograf själv och har väldigt mycket roligt med också redigeringen av bilderna och vill gärna underlätta ett fint resultat på en bra tv med fin bild.

Går det att kombinera dessa?

Gärna så billigt osm möjligt, under 6000 är drömmen.
Går det?

Mvh Rasmus

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Bildexpert 📺

@DooMoLiTioN: Kort svar är det lite för mycket egenskaper du vill få in i en och samma produkt. Att köra TV som datormonitor fungerar men det finns flera tekniska fällor likt hur TV:n subsamplar färger. Det är också väldigt öppet hur väl de återger faktiskt färger för fotoredigering.

Du vill ha IPS-panel då VA-panel på den storleken och avståndet förändras i vinklar. Vilket kan vara ok för spel och allmänt bruk, Men för bilder kan det innebära att bilden är ljusare och blekare beroende var på skärmen du ser det i förhållande till ditt huvud.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@DooMoLiTioN: Kort svar är det lite för mycket egenskaper du vill få in i en och samma produkt. Att köra TV som datormonitor fungerar men det finns flera tekniska fällor likt hur TV:n subsamplar färger. Det är också väldigt öppet hur väl de återger faktiskt färger för fotoredigering.

Du vill ha IPS-panel då VA-panel på den storleken och avståndet förändras i vinklar. Vilket kan vara ok för spel och allmänt bruk, Men för bilder kan det innebära att bilden är ljusare och blekare beroende var på skärmen du ser det i förhållande till ditt huvud.

Tack för ditt svar!
Här har vi ett exempel på en tv jag kikar på!
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5130613

55 tum, 4K 100hz, dock maximalt 4K60hz över hdmi 2.0.
IPS, Smart TV, inbyggt wifi, HDR och lanserad under 2019.
Den går lös på just nu 6158kr vilket jag kan gå med på, det enda den verkar sakna som jag hade velat haft (men inte behöver är ambilight).

Så vad tror ni?
LG är rätt känd för att ha fin bild på sina apparater, och jag vet att alla tvaparater skiljer I färgåtergivning och liknande, men jag kommer försöka finkalibrera färgerna efter den korrekta skalan så nära det går, men jag tror IPS är ett bra val.
Frågan är, kommer 55" bara en meter ifrån bli alldeles för stort?
Jag måste nästan ställa min 42 tums tv framför på bordet mot väggen för att se hur det känns. Men tv alternativet känns väl ändå rätt okej, eller är det nåt jag skall akta mig för?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@DooMoLiTioN: Kort svar är det lite för mycket egenskaper du vill få in i en och samma produkt. Att köra TV som datormonitor fungerar men det finns flera tekniska fällor likt hur TV:n subsamplar färger. Det är också väldigt öppet hur väl de återger faktiskt färger för fotoredigering.

Du vill ha IPS-panel då VA-panel på den storleken och avståndet förändras i vinklar. Vilket kan vara ok för spel och allmänt bruk, Men för bilder kan det innebära att bilden är ljusare och blekare beroende var på skärmen du ser det i förhållande till ditt huvud.

Här har vi ett annat alternativ, i 43 tum med samma specs som förra, till samma pris i stort sett.
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5107864

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Bildexpert 📺

@DooMoLiTioN: 43 tum är helt klart smidigare på ett skrivbord och vad många ser som gränsen om de ska försöka arbeta på skärmen.

Du får en bättre IPS-panel på SM82-modellen. Dock minst 49-tum. Går igenom alla tv-modeller i TV-guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@DooMoLiTioN: 43 tum är helt klart smidigare på ett skrivbord och vad många ser som gränsen om de ska försöka arbeta på skärmen.

Du får en bättre IPS-panel på SM82-modellen. Dock minst 49-tum. Går igenom alla tv-modeller i TV-guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Tack för dina svar!

Jag kikar på 49 tums modellen nu och ser I specifikationer att den står som 50HZ tv.
Betyder det att jag kommer bli låst vid 50fps I spelande trots hdmi 2.0 som klarar 4K60hz?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Medlem

Jag anv 35 tum 3440x1440p 100hz. oc 115hz
Det är ju ett fint alternativ till en 4k tv.

https://www.komplett.se/product/1120782/gaming/spelutrustning...

4k skärm från philips med ips, ser prisvärd ut.
https://www.inet.se/produkt/2300061/philips-43-bdm4350uc-uhd-...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DooMoLiTioN:

IPS eller LED LCD?

Notera att denna fråga saknar betydelse. Om du däremot menar IPS eller VA är den helt rimlig, och då har @Laxpudding redan besvarat den.

Skrivet av DooMoLiTioN:

Jag kikar på 49 tums modellen nu och ser I specifikationer att den står som 50HZ tv.
Betyder det att jag kommer bli låst vid 50fps I spelande trots hdmi 2.0 som klarar 4K60hz?

Nej, det är en 60 Hz-TV. Det finns i princip bara 60 och 120 Hz på TV-apparater, men dessa brukar märkligt nog anges som 50 respektive 100 Hz i Sverige.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Om jag då istället skulle hoppa ifrån idén att köra 43 tum och uppåt, då jag nu testat att sitta ca 80cm från skärmen på en 43" tums tv, och det känns ganska stort med 43". Anledningen till att jag ville få upp tummen rätt högt på så nära håll var för att i väldigt detaljerad form kunna få en överblick över mina bilder på en pixel nivå och I teorin såg då en tv i större tum som en bra idé.
Men om man istället endast tittar på en bildskärm för redigering i mindre storlek, tex 32", då jag gärna hade gått upp lite i storlek från min nuvarande 27" gamingskärm just för redigeringen, vad kan man hitta för något med BRA BILD med liknande egenskaper? Under 6000kr, ips, 4k? 1440?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DooMoLiTioN:

Om jag då istället skulle hoppa ifrån idén att köra 43 tum och uppåt, då jag nu testat att sitta ca 80cm från skärmen på en 43" tums tv, och det känns ganska stort med 43". Anledningen till att jag ville få upp tummen rätt högt på så nära håll var för att i väldigt detaljerad form kunna få en överblick över mina bilder på en pixel nivå och I teorin såg då en tv i större tum som en bra idé.
Men om man istället endast tittar på en bildskärm för redigering i mindre storlek, tex 32", då jag gärna hade gått upp lite i storlek från min nuvarande 27" gamingskärm just för redigeringen, vad kan man hitta för något med BRA BILD med liknande egenskaper? Under 6000kr, ips, 4k? 1440?

Den är förvisso just 27 tum, men jag är otroligt nöjd med min XV273K – 4K, IPS, 120 Hz, FreeSync (G-Sync Compatible). Funkar bra för grafiskt arbete enligt Thomas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers