Permalänk
Medlem

Dålig bildkvalité AOC C24G1 24"

Hej!

Införskaffade mig ny PC och skärm nu vid black friday efter att varit datorlös i 1år ungefär. Köpte en AOC C24G1 24" och tycker inte att bilden är speciellt skarp, utan känns som att de är lite lite suddigt på nått sätt, svårt att förklara. Är de nån som vet någon inställning på antingen grafikkortet eller skärmen som jag kan ha missat? Har ställt in 1920x1080, 144hz osv. Har förut enbart kört med Nvidia så kanske har missat nått i AMDs program. Driver den med ett Radeon rx 5700xt om det är relevant!

Mvh Rasmus

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB - GPU: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming - Motherboard: MSI Z370-A PRO - RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Permalänk
Bildexpert 📺

@Rasmus18: Den vanligaste förklaringen till detta är att du tidigare kört en spelskärm som har någon form av "gamer"-bildläge som adderar kantskuggor och på andra sätt processar bilden så att den ger intrycket av att vara kontrastrik. Oftast med negativa konsekvenser som klippta nivåer och att information faktisk saknas i bilden. Skärmen adderar saker som inte finns i bilden från början.

Efter tusentals timmar vid samma skärm i flera år och man är så inskolad/betingad att bilden borde se ut som den gamla skärmen. Och när när man väl stöter på en skärm som inte adderar samma godtycke till bilden tycker man istället det är suddigt och blekt. Fast det handlar bara om att man lärt sig fel efter alla år.

Denna tråd har en liknande frågeställning där den gamla skärmen som är "skarp" alltså överdriver och adderar saker till bilden som inte finns där från början: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1576934

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Rasmus18: Den vanligaste förklaringen till detta är att du tidigare kört en spelskärm som har någon form av "gamer"-bildläge som adderar kantskuggor och på andra sätt processar bilden så att den ger intrycket av att vara kontrastrik. Oftast med negativa konsekvenser som klippta nivåer och att information faktisk saknas i bilden. Skärmen adderar saker som inte finns i bilden från början.

Efter tusentals timmar vid samma skärm i flera år och man är så inskolad/betingad att bilden borde se ut som den gamla skärmen. Och när när man väl stöter på en skärm som inte adderar samma godtycke till bilden tycker man istället det är suddigt och blekt. Fast det handlar bara om att man lärt sig fel efter alla år.

Denna tråd har en liknande frågeställning där den gamla skärmen som är "skarp" alltså överdriver och adderar saker till bilden som inte finns där från början: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1576934

Isåfall borde man då tycka att kompisars skärmar också ser suddiga ut då? Verkar ju inte jättekonstigt att man är van såklart men tycker ändå att de inte känns rätt. Eventuellt får man lira ett tag och se om man vänjer sig då Stort tack för infon!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB - GPU: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming - Motherboard: MSI Z370-A PRO - RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rasmus18:

Isåfall borde man då tycka att kompisars skärmar också ser suddiga ut då? Verkar ju inte jättekonstigt att man är van såklart men tycker ändå att de inte känns rätt. Eventuellt får man lira ett tag och se om man vänjer sig då Stort tack för infon!

Ni kanske tittar över axeln på varandra, köper samma typ av skärmar och kör dem i något FPS-läge eller liknande?

Det stora problemet med skärmar som adderar saker till bilden är att varje skärm och tillverkare gör det på sina alldeles egna sätt. Godtycket är totalt. När man sen byter skärm försöker man så att säga uppnå samma sorts fel med bilden. Vilket förstås inte går eftersom det godtycke man är van med bara återfinns på den gamla skärmen. Då blir det typ en del dissonans innan man accepterar situationen och lär om sig på nytt.

Utgår man från en neutral bild och lär sig neutral bild som inte adderar godtycke slipper man det här problemet.

Permalänk
Medlem

Va paneler som denna skärm har har väl en tendens att se lite suddigare ut än ips och tn.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk

Jag köpte faktiskt samma skärm under black friday och precis som @Laxpudding sa så hade jag på FPS läge och kände att det var för mörkt när jag lirade Apex. Gjorde inställningar efter preferenser och kände att det blev mycket bättre. Var faktiskt rätt missnöjd med skärmen av just samma anledning tills jag ändrade. Kan tillägga att jag spelar på PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtinho:

Jag köpte faktiskt samma skärm under black friday och precis som @Laxpudding sa så hade jag på FPS läge och kände att det var för mörkt när jag lirade Apex. Gjorde inställningar efter preferenser och kände att det blev mycket bättre. Var faktiskt rätt missnöjd med skärmen av just samma anledning tills jag ändrade. Kan tillägga att jag spelar på PS4.

Slog till på en AOC C24G1 som det tipsades om i Tips-tråden.
Bör väl komma i slutet på veckan om fraktbolaget sköter sig som det ska.
Därför undrar jag om du (eller någon annan som sitter på denna skärm) har lust att dela med dig av inställningarna så jag får ut bästa möjliga av skärmen?

Bug o bock på förhand!

Permalänk
Medlem

Nu har skärmen hittat hit men jagar fortfarande efter inställningar så skärmen presterar så bra som möjligt.
Någon vänlig själ som har samma skärm som mig o vill dela med sig?