Permalänk
Medlem

Egen servee

Hej,
Jag har lite frågor som jag undrar över. Jag tänkte köpa en "server dator" o ha olika spel servrar på som t.ex en fiveM server men då tänkte jag lite på som de är uppkopplat på mitt internet osen när andra ska joina så använder dom min router IP eller är det någon annan. Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Din router kommer ha 2 ip-adresser.
1 WAN adress och 1 LAN adress. Det är WAN adressen de ska ansluta till samt att du måste port-forwarda korrekt.
Kolla även med din ISP så du har en publik WAN-adress.
Lycka till

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BlueLive:

Hej,
Jag har lite frågor som jag undrar över. Jag tänkte köpa en "server dator" o ha olika spel servrar på som t.ex en fiveM server men då tänkte jag lite på som de är uppkopplat på mitt internet osen när andra ska joina så använder dom min router IP eller är det någon annan. Tack i förhand

Det finns bra färdiga NAS att köpa typ Zyxel(Synology)eller Asus Tor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om Grevanisse ens läst vad du var ute efter för det han föreslog är nog det sämsta du kan skaffa till det du ska ha det till,

En nas används främst till att lagra saker och driva "enklare" tjänster, en färdigbyggda nas som han föreslår kommer i många fall även med en rätt klen ARM processor och rätt lite med ram och är inget att driva spel servrar på eftersom du helst då vill utgå ifrån X86 plattformen för att få prestandan du behöver.

Jag vet inte heller var han fick NAS ifrån eftersom du ingenstans i din post nämner att du ska använda servern för lagring.

Först och främst får du göra lite efterforskning vad dom här servrarna kräver med det antalet spelare du tror du kommer vilja ha, ram,cpu och eventuellt hastighet på lagring och sedan utifrån det får du försöka lägga ihop en maskin med dom komponenter som uppfyller kraven för det.

Utöver det behöver du ha en stabil uppkoppling med en uppladdningshastighet som orkar driva servrarna och en router där du har möjlighet att logga in och öppna eventuella portar som kan behövas för att Externa spelare alltså folk utifrån ska kunna komma åt servrarna.

Du själv använder din interna ip till servern när du ansluter och alla utomstående använder din externa ip den du får från din bredbandsoperatör som går att hitta på http://mittip.se/

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|