Inet - ett sjunkande skepp undvik
Hej jag köpt en dator med följande specs från Inet som strular.
Asus 5700xt
MSI x570 mpg
Ryzen 5 3600
Moderkortets boot time ligger på ca 22 sekunder med en ssd vilket jag lyckades få ner till 16 genom att flasha bios varav andra x570 och x470 kort bootar på ca 8-10 med samma specs. Förutom det så laggar bios något ovanligt mycket vilket MSI vill att butiken kollar upp. Inet som alla fanboys här älskar väldigt mycket säger att de står för frakt och felsökning, frakten bjuder de på men du måste köpa ett emballage för 300 kr. Samma sak gäller felsökningen, de felsöker gratis vilket annars kostar 500 men de tar betalt för att reparera garanti ärenden.
Så min SSD bägrar boota från moderkortet troligtvis för att de har sålt ett demo moderkort till mig där någon annan har installerat windows på en HDD så att bootmastern blir en HDD och den kommer utan några som helst möjligheter känna igen SSDn så vi fick gå och hämta en HDD som vi kunde boota upp med vilket funkade men HDDn var alltid bootmastern och SSD boota inte utan HHDn.
När jag t.ex kör på 120 hz så är det oftast inga problem men kör jag på 144hz så läser sig grafikkortet på väldigt höga memory clocks vilket gör att grafikkortet inte bara drar onödigt mycket el utan den spinner på riktigt höga temperaturer också. Processorn går på väldigt höga temperaturer den likaså, det är inte sällan processorn går på 60c idle och samma sak för grafikkortet vilket når upp till ca 90+ under load.
Under samtalet med teknikern kommer vi överrens om att får han inte ner boottiden till 12 sekunder så är det fel på moderkortet och då behöver jag inte betala, samma dag ringer han och säger att han har löst allting och att boottiden är på just 12 sekunder, han säger att alla andra problem jag beskrev också är borta. Såklart måste jag betala nu men jag inser att någonting är off så jag tar det såklart på faktura för jag tänkte ändå inte betala det då det fortfarande är ett garanti ärende, en SSD ska boota utan att du måste köpa en HDD.
När jag kommer hem så ligger bootupen på 16 sekunder såklart och alla andra problem som att grafikkortet flickrar, ibland dör ut helt och hela det där rubbet kvarstår. DESSUTOM så är det en riktigt jävla stor repa på chassit, det som tack för att jag fick vänta 10 dagar på att de ska reparera det här. Butiken försvarar nu sig genom att säga att det var 12 sekunder i butiken men nu är det helt plötsligt 16 vilket de inte alls tycker är helt konstigt eftersom de aldrig kommer erkänna eller inse att det just handlar om en sak och det är att teknikerna på detta företag bedriver bedräglig verksamhet.
Jag vet inte vilken butik man ska handla på härefter men jag säger bara undvik det här företaget vad du än gör.. Näsvisa ungdomar som älskar att tjafsa med dig om precis allting och som inte har koll på varken lagar, regler eller någonting alls och Inet verkar vara riktigt förtjusta i att anställa just dessa personer för uppenbarligen så vinner de någonting på det.. Jag bifogar gärna bild på repan som finns på mitt chassi nu och det är SVÅRT att inte misstänka att av någon anledning har teknikern gjort det här med uppsåt eller genom grov oaktsamhet, vad gör de då med komponenterna i våra datorer som vi betalar för att få förstörda av deras tekniker?
Inet har även hittat på egna regler om att mjukvaror inte täcks av garantin vilket de faktist gör, väljer du att handla här ändå så ta allting på faktura som jag gjorde för det kommer inte vara lika roligt för dom nu när jag bestridit fakturan till Klarna. Förstår inte varför alla fanboys röstar fram Inet som årets datorbutik det är väl just därför de kan bete sig såhär och komma undan med det.
Hur handskas ni med det här företaget?
Update: Teknikern ringde och bad om ursäkt och vi löste det här smidigt efter att vi kommit fram till vad som var problemet, de hade missat detaljen under felbeskrivningen och därav missförståndet. Efter cirka en timmes surrande kunde både teknikern och jag peka ut vad som var udda och hur vi löste diverse problem med datorn och till slut kunde vi komma fram till att det ändå var defekta produkter vilket inte var Inets fel utan AMD. Inte så viktigt vem som gjort vad men de ska byta ut delarna och jag ska lägga ut en mellanskillnad för att byta ut AMD delarna mot Nvidia och Intel eftersom det har strulat så mycket. Teknikern var väldigt trevlig och gav mig personlig rådgivning i ca en timme för de nya delarna. Han erbjöd sig även att skicka en frontpanel till mitt chassi vilket jag uppskattar riktigt mycket då det inte alls ser bra ut just nu på grund av repan men det är liksom ändå inte prioriteringen just nu.
Han hade även lämnat en screenshot när boottiden ligger på 11,91 och även fast jag får 15-16 så väljer jag att tro på honom. Som sagt, ser det ut som en anka, simmar som en anka och säger Quack ja då är det troligtivs en anka, med tanke på att Inet ändå hade försvarat sig så mycket så antog jag att de skulle göra det igen men till min förvåning erkände de sitt misstag och var väldigt bra på att korrigera det. Nu vet jag inte om det var på grund av tråden eller om de helt enkelt inte orkade med mig men jag ser gärna mer av detta när det kommer till kundbemötande! Hursom, det dröjde ett bra tag innan jag fick som jag ville men det här var enligt mig ändå årets datorbutik, iaf vårat sista samtal!