TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Medlem

Rätt surt för oss som köpte 55" för 8990kr...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Då fick även jag mitt kvitto, där hade vi en jävla flyt gubbar. Stort kudos till Hifiklubben, köpte mina P7 Wireless där och fick fantastisk service och nu detta, kommer handla där många fler gånger.

Permalänk
Medlem

Jag har med fått kvitto på min beställning av sonyn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av marux92:

Har lite svårt att bestämma mig... Har i dagsläget en 55" samsung 8-serien men vill ha en större tv (helst 75").
Vilken av dessa skulle ni ha valt (budget 15 000kr)
-LG 75UM7110 (9990kr)
-TCL 75EP66 (9990kr)
-LG 75UM7600 (11 990kr)
-Samsung UE75RU7105 (12 990kr)
-Sony Bravia KD-75XG8096 (13 990kr)

TVn kommer användas för att titta på film. Är riktigt nöjd med min samsung idag men den känns lite liten.

Tack på förhand

Fick hem min UE75RU7105 idag, grymt stor kartong.
Kan lägga ut lite info sen om vad jag tycker om bildkvalitén m.m

Permalänk
Medlem

Jag fick kolli id nu också 😬

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samma här!! 😁👍

Skrivet av Baxtex:

Jag fick kolli id nu också 😬

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick precis ett mail ifrån Hifiklubben angående sony kd65xf9005 tv att det är skickat och på väg. Riktigt bra service av dem samt grymt bra pris för 8633 kr!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair Cooling Hydro H100 | ASRock Fatal1ty P67 Professional REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GPU MSI GeForce GTX 580 1536MB TWIN FROZR II | PSU NZXT HALE90 750W 80+ Gold | HD 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | Cooler Master HAF X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Fick hem min UE75RU7105 idag, grymt stor kartong.
Kan lägga ut lite info sen om vad jag tycker om bildkvalitén m.m

https://i.imgur.com/gYWSeYB.jpg

Gör gärna det 👍

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Def_Dog:

Hur ser det ut med möjlighet att lyssna på tv via t ex bluetooth-hörlurar, stödjer dagens tv-apparater detta?

På rak arm har alla TV i topp- och mellanklass Bluetooth. Flera budgetmodeller tappar dock Bluetooth.

Permalänk

Samma här. Kvitto och kollinr. Känns som den mest prisvärda 65"an någonsin! 😁🍻

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har dolt en hel del inlägg som handlar om priser i den butiken på den dagen, leveranser och "Hurra! jag fick min TV för xxxx kronor".-inlägg. Samt också en hel del tack riktade till mig – just doin' my job!

Försöker hålla tråden fri från dessa diskussioner då det är störande för dem som vill läsa ikapp tråden och finna råd och information om teknik och produkter.

Så det som diskuteras ovan om Hifi-klubben och hur de hanterar apparaten Y för X kronor kommer också att döljas om ett par dagar.

Länkade även @hakke87 inlägg med Prisjaktlistor i första inlägget

Permalänk

Köpte en LG B9 i helgen. Kom på att min HDMI kabel är 4-5 år gammal, spelar det egentligen någon roll? Isåfall vad ska jag köpa. Räcker den är 1,5-2 meter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@nicnic999: Testa den. Fungerar det så fungerar det. Går igenom kraven på HDMI-kablar här: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av macke75:

Jag har hittat tre stycken modeller som fångat mitt intresse.

TCL 65EP685 för ca 10k (https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/32479/tcl-65-4k-...)
LG 65SM8200 för ca 8.9k (https://www.power.se/tv-ljud-och-bild/tv/alla-tv/lg-65-4k-sma...)
Sony KD65XG8096 för ca 8.5k (https://www.webhallen.com/se/product/298255-Sony-2019-65-KD65...)

Är det någon av dessa modeller som står ut som det bättre valet om ni valde mellan dessa? Finns det eventuellt något vettigare som ni kan föreslå för mig?

Ingen av dem sticker ut på något särskilt sätt och är alla tre gränsfallsprodukter. Ifall du söker något som svarar mot din gamla plasma kan nog TCL vara tydligast med garanterad VA-panel och en svärta som är mer åt det håll en plasma har. Särskilt ifall du dämpar ljusstyrkan till att matcha din plasma. LG SM82 är i sin tur IPS-panel och Sonyn är troligtvis IPS-panel, men inte säkert.

En svaghet med TCL EP68 är den inte återger 24p med rätt frekvens. Ifall det är något som stör? Då ska Sonyn och LG:n göra rätt där och bör även ger ätt frekvens via appar, till exempel 24p via Netflixklienten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Du har en poäng, jag tänkte att vid nätbeställning lär inte posten hamna på butikerna men så kanske är fallet. Hur hanteras samma fråga om man har valt hemleverans istället för leverans till butik?

Nu går vi lite OT här.
Jag har aldrig jobbat i butik och har inte närmare insikt i hur deras bokföring av varor sker, men där jag jobbat knyter man en kostnad till en resurs som får följa med resursen/varan genom hanteringen för att div. värderingar av olika avdelningar & lager vid givna tillfällen ska göras rätt.
Skickas produkten från ett centrallager får rimligen de samma nedskrivning som butiken som lämnar ut samma produkt, om de sålts på minus.

Visa signatur

"En riktig gamer har två skärmar. På toa."

Permalänk
Medlem

Ingen som e sugen på o sälja sin 65XF9005?

Permalänk
Medlem

Köpte en 55” Samsung Q70R från Komplett under Black Friday. PostNord levererade den hem till mig igår. Packade upp och monterade den idag (enligt konstens alla regler). Sätter mig i soffan och klickar på On-knappen... Horisontella och vertikala streck... började nästan gråta

Har loggat in på Komplett och gjort en reklamation. Bara hoppas det sköts smidigt nu. Har inte orken för mer strul för tillfället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonatas:

https://forumbilder.com/images/2019/12/07/60F40CB9-768C-4437-A393-5425CCC5CAAF.jpg
Köpte en 55” Samsung Q70R från Komplett under Black Friday. PostNord levererade den hem till mig igår. Packade upp och monterade den idag (enligt konstens alla regler). Sätter mig i soffan och klickar på On-knappen... Horisontella och vertikala streck... började nästan gråta

Har loggat in på Komplett och gjort en reklamation. Bara hoppas det sköts smidigt nu. Har inte orken för mer strul för tillfället

Skickades från m.sweclockers.com

Vad tråkigt att höra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonatas:

https://forumbilder.com/images/2019/12/07/60F40CB9-768C-4437-A393-5425CCC5CAAF.jpg
Köpte en 55” Samsung Q70R från Komplett under Black Friday. PostNord levererade den hem till mig igår. Packade upp och monterade den idag (enligt konstens alla regler). Sätter mig i soffan och klickar på On-knappen... Horisontella och vertikala streck... började nästan gråta

Har loggat in på Komplett och gjort en reklamation. Bara hoppas det sköts smidigt nu. Har inte orken för mer strul för tillfället

Skickades från m.sweclockers.com

Går bra för postnord och komplett nu, det är åtminstone fjärde trasiga tv’n.
Komplett har såhär långt skött det bra för mig och polaren åtminstone, men vi kommer få vänta några veckor på ny tv :/

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Skickar inte Komplett tv-apparater på pall? Eller det kanske inte har hjälpt i dessa fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Förra året fick komplett skicka fyra TVs till mig innan jag fick en som var hel.
Det är helt otroligt xD

En utav dom såg ut att bokstavligen talat blivit penetrerad av en gaffeltruck xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Skickar inte Komplett tv-apparater på pall? Eller det kanske inte har hjälpt i dessa fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Min och de andra två jag kände till innan var knäckte i nedre vänstra hörnet, skulle kunna tänka mig att lastbilen kört i ett hopp, tv'arna har åkt ner och klyvt frigoliten men i övrigt ingen synlig skada på förpackningen.

Skrivet av Chromatic:

Förra året fick komplett skicka fyra TVs till mig innan jag fick en som var hel.
Det är helt otroligt xD

En utav dom såg ut att bokstavligen talat blivit penetrerad av en gaffeltruck xD

Låter ju lovande

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Dum fråga följer:
Kan man casta till en Samsung q70R tv som man har ansluten trådat.
Hittar bara informationen att tvn måste vara ansluten via wifi för att cast ska funka...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Cadtekniker: Casting är vanligtvis en logisk funktion. Så länge enheterna är på samma IP-nätverk ska det fungera oavsett fysisk anslutning.

Permalänk
Avstängd

Fick min Q85R i fredags och är rätt nöjd. Bilden är grym och HDR funkar bra från de inbyggda apparna och min Xbox, inte testat med datorn då jag inte har så mycket HDR-innehåll där. One connect box, alltså att alla anslutningar inklusive ström är i en egen box med en tunn kabel till teven, är väldigt trevligt. Ljudet är förvånansvärt bra också, väldigt mycket bättre än min förra plasmas, även om det förstås inte går upp mot riktigt surroundljud. Foten är bra, stabil och hyfsat snygg. Allt var väl paketerat med tydliga instruktioner för hur man skulle packa upp och montera. Dock behöver man lägga ner teven med skärmen nedåt på ett bord som måste vara större än teven för att kunna montera foten, ett så stort bord har jag inte så jag fick lägga den i soffan, vilket fungerade.

Appstödet var bra. Hade väldigt svårt att hitta en lista över tillgängliga appar innan köpet eller medan jag väntade på leveransen, men det mesta verkar finnas i alla fall. Netflix, Prime video, Rakuten (?) och Youtube fanns inbyggt från start. I butiken fanns SVT Play men inte barn play, TV4 play, Viaplay och Viafree, CMore, Plex, HBO och en massa konstiga videoappar allt ifrån typ en kanal för Audi och en för Mercedes till vad som verkar vara typ enstaka Youtube-kanaler som hade egna appar. Det fanns en steam-app också men den kommer inte från Valve eller liknande utan från något koreanskt företag utan engelsk webbsida (vad jag kunde hitta) så jag skippade den tills vidare. Det enda jag saknade var egentligen SVT Barn. Det verkar heller inte finnas någon Spotify-app men det spelar inte så stor roll för mig, känns onödigt att lyssna på musik genom teven liksom.

De enda problem jag har haft har haft att göra med att få Freesync att funka med datorn. Man behövde göra ett antal inställningar i rätt ordning som inte var helt logiska med menyval som inte heller var så logiska. Sen när jag väl hade släpat ut gamingburken till vardagsrummet och fått allt att funka så kraschade spelet jag testade med efter några minuter med frusen bild och ett hemskt ljud. Kraschen kan bero på datorn dock, spel har kraschat förut (dock har de inte tagit datorn med sig) och grafikkortsdrivrutinerna brukar då klaga på länkhastighet och liknande ibland. Jag har inte köpt någon specifik HDMI-kabel som klarar 4K eller liknande heller så jag vet inte om det kan vara ett problem. Men tevens mjukvara hamnade i något konstigt läge där rätt många alternativ inte fungerade längre, de var bara gråa. Exempelvis kunde jag inte välja filmläget för bilden vilket är det mest korrekta och det enda som ger tillgång till en del alternativ. Jag kunde heller inte kontakta supporten via teven som man tydligen ska kunna göra. Fick söka på nätet efter hur man startade om teven eftersom den bara hamnade i något stand by läge när man stängde av den. Första gången hjälpte inte det men efter en till omstart så var den tillbaka som den skulle vara igen.

Annars var det en sak som nog hade fått mig att tänka ett varv till innan köpet, och det är att panelen är extremt känslig för beröring. Man behöver förstås inte röra en teve så det är normalt inte ett så stort problem, men har man småbarn som jag har så är det inte så lätt att hindra dem från att försöka peka på vad de vill se och så. Nu har jag lyckats hindra sonen från att peta på teven så jag vet inte hur stort problem det faktiskt är, men det stod rätt tydligt på kartongen och i instruktionerna, och jag har läst om folk som fått problem med permanenta märken och så, så vi får väl se. Lite extra nervös blir man förstås.

Permalänk
Medlem

Var en av dem som hade turen att få tag i en KD-65XF9005 för 8632,50:- på Hifi-Klubben. Men slutade med att jag sålde den efter jag provat den. 9000:- sålde jag den för så blev en glad köpare och jag fick några hundralappar för "besväret".

Jag har haft en Panasonic ST60 plasma sedan 2013. Väldigt bra TV och tyvärr så pass bra att Sonyn inte kändes speciellt rolig med sin blooming. När ljuset från bilden läcker ut på det svarta uppe och nere i filmer så ser det förjävligt ut. Men jag är känslig för sånt och gissar de flesta tycker det är en kanon TV. Bilden är väldigt bra annars och ser man mest fullskärmsmaterial så kommer man lida mycket mindre av blooming.

Oled är vad som gäller för mig. Men är bara fortsätta vänta ett par år till är jag rädd. När 65" Oled ligger runt 12k så blir det köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Var en av dem som hade turen att få tag i en KD-65XF9005 för 8632,50:- på Hifi-Klubben. Men slutade med att jag sålde den efter jag provat den. 9000:- sålde jag den för så blev en glad köpare och jag fick några hundralappar för "besväret".

Jag har haft en Panasonic ST60 plasma sedan 2013. Väldigt bra TV och tyvärr så pass bra att Sonyn inte kändes speciellt rolig med sin blooming. När ljuset från bilden läcker ut på det svarta uppe och nere i filmer så ser det förjävligt ut. Men jag är känslig för sånt och gissar de flesta tycker det är en kanon TV. Bilden är väldigt bra annars och ser man mest fullskärmsmaterial så kommer man lida mycket mindre av blooming.

Oled är vad som gäller för mig. Men är bara fortsätta vänta ett par år till är jag rädd. När 65" Oled ligger runt 12k så blir det köp.

Jag bytte också från en Panasonic ST60 till en 55 XF9005 och är helnöjd med bilden, betydligt bättre än den gamla sunkiga plasman 😊

Det är bara i väldigt snäv vinkel som jag ser blooming på mitt exemplar, sitter jag i soffan syns det inget svärtan är väldigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺

@altair4: Blooming är väldigt mycket en inställningsfråga. Apparaterna är aggressivt inställda från början och pumpar ljuset upp och ned väldigt tydligt. Löser sig med en genomgång av inställningar. Fast är man van med en plasma så finns förstås risken att detta märks än tydligare och det är OLED som ligger närmast,

Baserat på prisjakt kostade 65-tums C6 ca 35.000 kr
65-tums C7 kostade som lägst ca 22.000 kr
C8 som lägst ca 20.000kr
C9 verkar också ha touchat 20.000 kr som lägst runt BF.

Så en bit kvar till 12.000 kronor med en trend som inte riktigt pekar åt rätt håll. Förslagsvis spar du pengar tills du har tillräckligt för vad en 65 tums OLED nu kan kosta.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Sant. Dock verkar 77" på väg ned.

C8 såldes för 55.000 kr BF 2018.
Sen såldes de ut för 46.000 av enskilda återförsäljare precis innan de ersättes av C9 om jag inte missminner mig.

Denna BF 2019 gick ju C9 för 40.000 kr, vilket var ett pris flera ÅF höll flera dagar i rad.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Jag köpte en Sony Bravia KD-49XG9005 för några veckor sedan. Kan max ha 50" för att den inte skall sticka utanför TV-bänken som inte är utbytbar.

Du skriver om Blooming ovan och jag har kört rekommenderade inställningar enligt diverse sidor.
Det till trots så är det allt för mycket blooming.

Har läst en massa och det skall ju vara just den modellen i storleksklassen som skall vara "bäst".

Kan man få bort bloomingen så husefriden kan infinna sig om man gör en riktig kalibrering? Eller är det OLED och större TV som är enda lösningen?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com