Permalänk
Medlem

Virtuell maskin, 4G, fjärrstyrning

Vet inte riktigt hur jag ska förklara det här på bästa sätt, men jag ska försöka sammanfatta det så enkelt som möjligt.

Jag har en stationär dator med tre skärmar som jag primärt använder. Men när jag håller på med betting har jag behövt en separat dator uppkopplad med en annan IP-adress. Från början körde jag en bärbar bredvid mig som då var kopplad via 4G.

För att slippa styra båda datorerna parallellt så började jag fjärrstyra den bärbara. Problemet var väl bara att dels tappar jag anslutningen när jag startar om 4G-modemet (vilket jag ibland behöver göra för att byta IP), dels ansåg jag att det drog onödigt mycket data att köra fjärrstyrning över 4G.

Min tanke var då: Satte upp en NUC på mitt hemnätverk med Ubuntu Desktop och körde VirtualBox på den. Där en virtuell maskin (Kali Linux) som anslöt till 4G-modemet via ett USB-wifikort. Fjärrstyrde NUCen från min stationära, över hemnätverket.

Att jag la VirtualBox på NUC:en beror nog mest på att jag inte ville belasta min stationära som jag just nu letar anledningar till att byta ut, och hade en NUC över... Kanske vore det en enklare/bättre lösning att bara köra VirtualBox direkt på den stationära med virtuella maskinen mot 4G via USB-stickan. Det enda den behöver fixa är att kunna köra en webbläsare med ett gäng flikar med hyfsad lätthet.

Det kokar ner till:

- Hur hade ni löst det för att på en av tre skärmar styra en maskin som är uppkopplad på ett annat nätverk (4G i mitt fall) än den primära burken?

Tar tacksamt emot alla synpunkter och förslag. Är det något som är oklart (förmodligen) så fråga på så ska jag försöka förklara, har säkert missat något, även om jag vridit och vänt på formuleringen av det här inlägget ett bra tag haha..

Permalänk
Hedersmedlem

Inga problem att köra internet över 4G och fjärrstyrning via lokalt nätverk. Snabbaste enklaste är väl att stänga av dhcp på lokala nätverkskortet och konfigurera det utan en gateway och dns så borde det vara löst.

Fast du kanske ska berätta lite mer om varför du håller på med virtuella maskiner, kali linux(??) osv, så blir det lättare att föreslå en passande lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Inga problem att köra internet över 4G och fjärrstyrning via lokalt nätverk. Snabbaste enklaste är väl att stänga av dhcp på lokala nätverkskortet och konfigurera det utan en gateway och dns så borde det vara löst.

Fast du kanske ska berätta lite mer om varför du håller på med virtuella maskiner, kali linux(??) osv, så blir det lättare att föreslå en passande lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för respons!

Att jag körde Kali Linux var ett missförstånd från min sida. Trodde, i min okunskap, att det var något speciellt med det för att kunna köra det trådlösa USB-kortet på den virtuella maskinen. Har dock insett att det inte var så.. Testade nyss en virtuell Win10-maskin på min stationära med USB-kortet till den och det går fint. Men slipper gärna ta av prestandan på min stationära som inte är så het längre.

Det bästa för mig vore om jag kunde köra en ren Windows 10 på min NUC, fjärrstyra den via lokalt nätverk men att den ansluter till internet via 4G. Är det möjligt att under fjärrstyrning växla mellan olika användare också? Slippa virtuella maskiner öht.

Edit:

"Inga problem att köra internet över 4G och fjärrstyrning via lokalt nätverk. Snabbaste enklaste är väl att stänga av dhcp på lokala nätverkskortet och konfigurera det utan en gateway och dns så borde det vara löst."

Tack, hade inte tänkt på att jag kunde göra på det viset, men det fungerar ju klockrent. Den enklaste lösningen är såklart den bästa.

Stort tack för hjälpen!