En massa frågor om eget datorbygge

Permalänk

En massa frågor om eget datorbygge

Budget: 20,000kr.

Lite information:

Ska ha datorn främst till att den ska vara tystare än min nuvarande så jag inte stör grannarna och en mindre ljudnivå för egendel gör inget hellre. Sedan ska den vara till att pröva på att redigera foto, spela.

Moderkortet:

Undrar dessutom om ASUS Prime x570-PRO är värt det de flesta moderkort som säljs verkar vara runt 1000 - 2000kr så man börjar fundera lite om kortet inte håller måtttet. Dessutom OM ASUS Prime x570 PRO inte är nödvändigt för någondel, utan det vore idê att spara på budgeten och köpa ett kort som är billigare. För att lägga mer pengar på grafikkortet som verkar kanske något underdimensionerat.

Minnena:

Sedan har vi givetvis ram-minnena av G.skill Ripjaws V CL14, där CL15 och CL 16 är ungefär 700-800kr billigare, vissa menar att CL14 inte behövs alls förutom i "Hyper"-snabbt FPS spelande, och så verkar jag ha snappat upp att CL14 är att rekommendera vid överklockning, CL15 Ripjaws vet jag inget om utom att de är ungefär 100kr dyrare än CL16.

Sedan har vi SSD:n där man kan spara endel om det är så att ett bättre grafikkort är bättre.

Är det något som ni tycker verkar vara för mycket?

AMD Ryzen 9 3900X - Ganska säker på att jag ska ha.

ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC - Hög osäkerhet om jag ska ha.

Fractal Design Define R6 USB-C - USB-C och tyst chassi, har snöat in mig på Fractal Design.

ASUS PRIME X570-PRO - Vet om riskerna att BIOS kan bli korrupt vid uppdatering.

G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Ripjaws V Svart - Värt att banta till CL15, CL16?

Samsung 970 EVO Plus 500GB - Spara pengar med ett billigare alernativ?

Som sagt det går att spara mer och lägga pengarna på grafkkortet.

Så där jag upplever just nu att listan (bygget) som det ser ut nu inte är optimalt. Vill gärna ha feedback.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog hellre köpt en Ryzen 3600X och lagt mellanskillnad på ett bättre grafikkort, tex 5700XT.
Behöver du verkligen alla 12 kärnor för att redigera foto?

Med videoredigering kan jag förstå att du gärna vill ha 12 kärnor, men inte för foto.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13125413

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Viking

@Kaffearne: Köp inte Windows för över 1000kr när du kan få det för mindre än 200kr...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Listan som den ser ut nu

Så ser listan ut för nuvarandet.

Kanske byter ut 3900x mot 3700x pågrund av TDP och för att hålla budgeten. Det råder öppet köp, och det verkar som den inte kommer in i närmaste tiden.

Tack för hjälpen!

Nu ska jag bara ragga windows.