Tangentbords layout knappen

Permalänk

Tangentbords layout knappen

En mycket enkel fråga egentligen, ibland när jag har spelat och sånt så har det dykt upp en knapp bredvid klockan där nere som isåfall har ändrats till EN eller ENG så mitt tangentbord blivit konstigt och inte funkat som ett svenskt tangentbord, där jag mycket enkelt kan trycka på knappen och ändra det tillbaka till SV så öäå blir öäå och inte ;'[ som det blir på ENG tangentbord.

Och I vissa fall, har knappen tillomed synts SV ändå.

Men nu är knappen borta, och syns inte, och nu när jag väl behöver den och ändra mitt tangentbord till ENG så vet jag inte ens hur jag ska göra, jag löste problemmet på ett sätt och det var att installera en amerikansk språkversion av windows 10 (tog ytterliggare 2-3 GB på C: disken) villket jag aldrig får göra annars för att ändra tangentbord layouten. Då efter det dök knappen upp och jag kan välja mellan ENG och SV.

Men det måste finnas ett annat att få den knappen poppa upp där nere, samma sätt som att den dykt upp när jag spelar ibland, om jag trycker på några keybinds i spelet eller hur det är, om det så är Ctrl+Alt+Shift eller Ctrl+Shift+något eller Ctrl+Alt+något, så om någon vet kommandot för att få fram den här knappen (ni som inte har amerikansk språkversion av windows 10 installerad) skulle jag bli jätteglad om ni kunde berätta hur ni gör för att få fram den här knappen.

På så sätt kan jag ta bort amerikansk språkversion igen och bara använda er utav "erat trick" och ändra tangentbordlayouten smidigt på de sättet!

Tack i förhand!

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Tjena,
Det är Shift+Alt som byter mellan de olika layouterna.

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk
Medlem

@Twister86:
Den går att aktivera/inaktivera via "Settings -> Personalization -> Taskbar -> Turn system icons on or off".

Men för att den ska visas så måste man ha mer än ett språk på tangentbord och det kan man lägga till via "Settings -> Time & Language -> Language", välj sedan det språk som finns där och klicka på "Options" och där kan man lägga till tangentbord på olika språk.

(Jag är lat och har använt de Engelska eftersom mitt Windows är på Engelska.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjuuu:

Tjena,
Det är Shift+Alt som byter mellan de olika layouterna.

Windows+mellanslag om man även vill ha en liten popup med alla alternativ listade.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Twister86:
Den går att aktivera/inaktivera via "Settings -> Personalization -> Taskbar -> Turn system icons on or off".

Men för att den ska visas så måste man ha mer än ett språk på tangentbord och det kan man lägga till via "Settings -> Time & Language -> Language", välj sedan det språk som finns där och klicka på "Options" och där kan man lägga till tangentbord på olika språk.

(Jag är lat och har använt de Engelska eftersom mitt Windows är på Engelska.)

Men varför har ENG dykit upp förut när jag har gameat när jag inte haft några andra språk installerade på datorn än svenska?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Men varför har ENG dykit upp förut när jag har gameat när jag inte haft några andra språk installerade på datorn än svenska?

Därför att det har funnits som tangentbords layout (och det behöver inte vara något annat språk installerat för det).
Varför det fanns och sedan försvann kan jag inte svara på.

Jag kör med Windows på Engelska men med Svensk tangentbord layout, så jag har som standard att det även finns Engelsk tangentbord layout och jag blir lika irriterad varje gång när den förbaskade ikonen dyker upp i aktivitetsfältet, vilket den har dille på att göra titt som tätt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Det roliga är ju att jag har aldrig någonsin har installerat något extra språk på windows tidigare, och skulle jag gå in och öppna ett spel som det förbaskat dyker upp ikonen på och trycker på samma knappar så skulle det bli ENG igen även fast jag inte har engelska installerat på datorn.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Ja, tänk om det hade funnits ett vattentätt sätt att bli av med den engelska tangenbordslayouten...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Det där är Steam som är efterblivet. Googla, det här bekymmret har funnits i närmare 10 år.

Här kan vara lösningen: https://steamcommunity.com/groups/SteamClientBeta/discussions...

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk

Fast jag vill ju inte ta bort det, jag vill få fram det. Tack då kan jag annars prova dem här spelen som en lösning att få fram engelska keyboard layout.

Hittade en annan lösning annars, jag hade svenska språk med engelsk layout som jag la till.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080