Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Kommer du ihåg vad gruppen heter?

För övrigt måste jag inbillat mig att jag just skrev samma fråga och bjöd på en bild av en Göteporter från cask. I vilket fall fick alla tankar på öl mig att hamna på Akkurat. Nu suger jag på en session pale från Kent Brewery.

Från att ha varit en tysklandofil har jag landat i att real ale är det bästa som finns. 10 kranar med cask marque borde vara lag för varje etablissemang. Eller nåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Real ale är gött som fan. Öl är gött som fan, ska bara vara välgjort och passa vad man e sugen på. Jag är rätt insnöad på allehanda lager just nu. Men allt dricks ju så klart.

Snackade med polaren men gruppen han är med i är död sedan 2015.. sorry.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Mina polare brukar föredra banjo och Bud Light...

Bakgrunden till min fråga är annars att jag tänkte se om jag kan få gamle farsgubben att bli intresserad av öl. Han är redan vin-nörd så det kan nog gå bra.
Först ska han få prova lite belgo-bärs när han fyller år snart. Kan bli lite svårt där, men till julafton ska jag ha med lite annan öl att prova på.
Tänkte lite traditionell engelsk och skotsk ale, korn-vin, en modern och fruktig IPA och kanske någon bra Helles eller liknande. Det tror jag kommer gå hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Om han är vin-nörd kan du prova med lite belgisk suröl såsom flamländsk röd t.ex. Rodenbach Alexander eller Cuvee des Jacobins som båda finns i standardsortimentet

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Real ale är gött som fan. Öl är gött som fan, ska bara vara välgjort och passa vad man e sugen på. Jag är rätt insnöad på allehanda lager just nu. Men allt dricks ju så klart.

Snackade med polaren men gruppen han är med i är död sedan 2015.. sorry.

Ja, öl är gött som fan. Vore också roligt att förkovra sig i gruit och liknande, men då får man väl börja brygga själv.
Lager är är inte dumt det heller. Tycker förvisso det avnjutes bäst på sommaren, gärna nånstans i Bayern med lokala bryggerier (ljus lager då).

Skrivet av Zeilon:

Om han är vin-nörd kan du prova med lite belgisk suröl såsom flamländsk röd t.ex. Rodenbach Alexander eller Cuvee des Jacobins som båda finns i standardsortimentet

Suröl kan nog vara svårt att sälja in. Finns nog inte många som tycker om det första gången de provar. Gubben fyller dock år snart och då ska han firas på ett belgiskt ölcafé, så då kommer han få prova på i varje fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Suröl kan nog vara svårt att sälja in. Finns nog inte många som tycker om det första gången de provar. Gubben fyller dock år snart och då ska han firas på ett belgiskt ölcafé, så då kommer han få prova på i varje fall.

Glöm inte att klämma in en schysst Porter eller Stout nånstans också

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Glen Elgin 23 år. Tack till min vän Markus som tog med den (och ett par andra) idag

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk

Norrland Guld 2st, känner mig packad, jag har kapat 16 kilo på 2 år så jag gissar att det har något att göra med saken, 78kg vältränad istället för 93-94 kg hösäck

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Köpte på mig några öl idag som jag aldrig tidigare provat. Den som ska bli mest intressant är nog Zundert Trappist 10 som var "tillfälligt på besök" hos systembolaget.

Kommer dock spara den tills jag känner full smak. Är toktäppt i näsan och ska tyvärr åka på min första Öl & Whisky-mässa imorgon. Känns sådär med tajmingen på det faktiskt.

Fick bli Hoegaarden veteöl ikväll! Av det lilla jag känner så gillar jag den mycket. Har blivit svag för Veteöl på sistone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Founders Backwoods Bastard. Lagrad i källaren sedan 2017. Föredrar den nog färsk men grymt god ändå.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Ett stycke 20-årig kuban. Mums!

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Bowmore 15 years old och lite öl

Permalänk
Inaktiv

Ett glas vodka/cola till vårrullarna.

Permalänk
Medlem

En styck Norrlands djup innan det får bli en Mariestads till pizzan. Räknar med att klämma en gin o tonic innan den landar också. Hoppas på att iallafall vara vaken tills pizzan landar. Inte alkoholens fel, pallar inte mer jobb nu. Zzzz...

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

En Häxkitteln - Jotun...kanske, snart. Den luktar jäst och skummade mer än brukligt. Fast genren är "annan" på Systemet så jag vene, den kanske ska smaka spännande. Har inte provat förr så vet inte hur den ska smaka men blir strax varse om jäst eller ej..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

En Häxkitteln - Jotun...kanske, snart. Den luktar jäst och skummade mer än brukligt. Fast genren är "annan" på Systemet så jag vene, den kanske ska smaka spännande. Har inte provat förr så vet inte hur den ska smaka men blir strax varse om jäst eller ej..

Brukar inte vara farligt iallafall så drick och hoppas på det bästa Säkert har man druckit sämre genom åren

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

För att bara sticka ut och vara lite annorlunda:
Chäteau Bouscassé 2014, aka "stramt och nyanserat" rödtjut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

En Häxkitteln - Jotun...kanske, snart. Den luktar jäst och skummade mer än brukligt. Fast genren är "annan" på Systemet så jag vene, den kanske ska smaka spännande. Har inte provat förr så vet inte hur den ska smaka men blir strax varse om jäst eller ej..

Med tanke på att Jotun är norsk målarfärg får man väl förmoda att det är ölvarianten av White Christmas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Brukar inte vara farligt iallafall så drick och hoppas på det bästa Säkert har man druckit sämre genom åren

Skrivet av ztenlund:

Med tanke på att Jotun är norsk målarfärg får man väl förmoda att det är ölvarianten av White Christmas?

Haha, den var nog inte jäst, mtp betygen på untapped.
Dricker nu en Daniela's Rakija Stout, det står 'NACKA' på kapsylen. Vene riktigt, rätt så ok, stark men förnimmer inte alkoholen, skulle dock hellre dricka en Möllys Doom Warrior eller Tompi.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Poncha från Venda do Nelson. Venda do Nelson är en bar i Fontianhas, Câmara de Lobos, Madeira.
https://pt-pt.facebook.com/pages/Poncha-das-Fontainhas/119337...

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Gt på Fentimans Fläder tonic och Explorer gin. Helgen och ledighet närmar sig

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Iskall Norrlands Ljus

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Brännskärs Brown Ale, cask conditioned.

Ps. Och en Spinnaker Session IPA, också cask. Mumma!

Pps. Fuller's Black Cab Stout, kvållens tredje cask. Frågan är om jag avslutar med Fullers Old Winter Ale, London Pride eller ESB - cask förstås.

Har jag sagt att cask ale är det bästa som finns?

Permalänk
Medlem

@DasIch:

Då du verkar inne på Fullers så är imo Fullers 1845 den enda rätta vägen om man inte sitter på Vintage Ales eller Imperial Stout/porter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo99:

@DasIch:

Då du verkar inne på Fullers så är imo Fullers 1845 den enda rätta vägen om man inte sitter på Vintage Ales eller Imperial Stout/porter

Tack för tipset! Jag har inte provat den så den får åka med på min julhandelslista

Att det blivit en del Fullers beror annars på att det är vanligt på cask och som brittisk ale på bolaget. Jag gillar Fullers men skulle faktiskt önska det var lättare att hitta bra brittisk ale. Det är mycket svenska bryggerier på bolaget och ute på pubarna. Inget fel med det, men liksom... När jag vill förkovra mig i en annan ölkultur vore det ju trevligt med lokala bryggerier från det landet. Liksom, om du vill prova pilsner kör du på Norrland eller Mariestad, eller nåt från Tjeckien eller Bayern?

Tjusningen med cask förstod jag först efter en riktig irländsk pub, där bartendern typ: "Jävlar gosse, du fick visst en trippelorgasm!?". Liksom, ja... varför serverss inte mer öl på cask?

Ps. Det blev visst även en Trinity IPA från Uppsala Brygghus i samarbete med Churchill Arms. Det stämmer nog som de säger, Stockholms trevligaste pub.

Permalänk
Medlem

Jag blev med öl, även ikväll

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem

En stycke Young Henry's Double Drop IPA för att utnyttja Ballmer's Peak.

Och en Willie the Boatman's Black Bunny

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zeilon:

Jag blev med öl, även ikväll

https://imgur.com/J9zbrOd.jpg

Gött... mm Fantome, nu blev ja sugen på bärs!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Brännskärs Drickar-Stout. Som en Guiness, fast ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Uppesittarkväll med chips, öl och glögg. Börjar med en Punk IPA fast 5.4% för den finska marknaden.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p