Microsoft planerar lösenordshanterare till Office 365

Permalänk
Melding Plague

Microsoft planerar lösenordshanterare till Office 365

Microsoft uppges lansera en konsumentversion av det prenumerationsbaserade kontorspaketet Office 365 till våren 2020.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grymt Kör redan personal och delar med två familjemedlemmar. Använder Lastpass utöver det, men hade gärna sett en lösenordshanterare som klarar fylla i Windows. Särskilt i dessa tider när man har femtioelva spel-launchers som väljer att logga ut en då och då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Var på tiden.
Kan folk börja nyttja teams istället för facebook.
Och slippa all reklam samt trams runt omkring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Grymt Kör redan personal och delar med två familjemedlemmar. Använder Lastpass utöver det, men hade gärna sett en lösenordshanterare som klarar fylla i Windows. Särskilt i dessa tider när man har femtioelva spel-launchers som väljer att logga ut en då och då.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns många lösenordshanterare till Windows, exempelvis KeePass.

Permalänk

Största problemet med Office 365 för konsumenter tycker jag är priset. Visst är man flera stycken och kan dela på en licens så blir det billigare. Men betala 600kr/år för Office är för de flesta för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Var på tiden.
Kan folk börja nyttja teams istället för facebook.
Och slippa all reklam samt trams runt omkring.

Skickades från m.sweclockers.com

Teams är b när det kommer till chatt. Äldre meddelanden som inte syns på skärmen tar flera sekunder att läsa in t.ex. Då tycker jag discord kan bli standard istället som åtminstone har grunderna på plats. Facebooks app är däremot smidigare iom att den finns i webbläsaren.

Efter att Microsoft tog över Skype blev det ju bara sämre och sämre. Teams imponerar inte

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Största problemet med Office 365 för konsumenter tycker jag är priset. Visst är man flera stycken och kan dela på en licens så blir det billigare. Men betala 600kr/år för Office är för de flesta för mycket.

En anledning till att jag aldrig kommer köpa Office 365.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Teams är b när det kommer till chatt. Äldre meddelanden som inte syns på skärmen tar flera sekunder att läsa in t.ex. Då tycker jag discord kan bli standard istället som åtminstone har grunderna på plats. Facebooks app är däremot smidigare iom att den finns i webbläsaren.

Efter att Microsoft tog över Skype blev det ju bara sämre och sämre. Teams imponerar inte

Använder Teams på min arbetsplats, just chatten är det folk gillar mest. Snabb kommunikation för att slippa mejla. Men visst, den är kanske inte lika bra som många andra chattverktyg men den har en del finesser som är bra på en företagsnivå. Generellt löser Teams samarbetet på en arbetsplats hyfsat bra. Skönt att slippa sitta och gräva i inboxen i Outlook, det har man gjort tillräckligt.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Största problemet med Office 365 för konsumenter tycker jag är priset. Visst är man flera stycken och kan dela på en licens så blir det billigare. Men betala 600kr/år för Office är för de flesta för mycket.

50 spänn i månaden för ett komplett office paket med molnlagring känns som ett vettigt pris när man jämför med andra prenumerationstjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

50 spänn i månaden för ett komplett office paket med molnlagring känns som ett vettigt pris när man jämför med andra prenumerationstjänster

Ja fast Google docs är ju gratis och räcker antagligen för 99% av befolkningen. De flesta är nog inte sugna på att betala 600kr om året när de gör mindre än 5 enkla dokument på den tidsperioden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dom skulle släppa en version med bara word, excel och outlook till ett engångspris.
Vist finns det gratisalternativ som openoffice men tyvärr fungerar det dåligt om det är fler som arbetar på ett dokument. Ett dokument ser sällan/aldrig ut som man förväntar sig om man går från word till openoffice eller tvärt om, speciellt om man har lagt in bilder/tabeller etc.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Vi har både Slack och Teams på jobbet. Personligen tycker jag att Slack är ljusår bättre.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Största problemet med Office 365 för konsumenter tycker jag är priset. Visst är man flera stycken och kan dela på en licens så blir det billigare. Men betala 600kr/år för Office är för de flesta för mycket.

Och jag tänker ungefär tvärt om ;).
Eller ja, det stämmer väl inte helt. Det som får mig att öppna plånboken är det fördelaktiga priset för onedive.
Officepaketet som man får tillgång till är bara en bonus i mitt fall så jämförelsen har såklart betydande brister.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nautilus011:

Dom skulle släppa en version med bara word, excel och outlook till ett engångspris.
Vist finns det gratisalternativ som openoffice men tyvärr fungerar det dåligt om det är fler som arbetar på ett dokument. Ett dokument ser sällan/aldrig ut som man förväntar sig om man går från word till openoffice eller tvärt om, speciellt om man har lagt in bilder/tabeller etc.

Det där kan du nog få helt gratis med ett microsoftkonto.
Det ingår basversion av de programmen online om man har ett hotmail/outlookkonto. I webläsaren alltså.

Logga in på outlooks hemsida. Tryck på ikonen högst upp till vänster som består av 9 punkter i rutnät. Gå in på excel eller word där. Nu betalar jag för office 365 så det kanske inte är likadant längre, men under några år så har det iaf funnits gratisversioner av office i webläsaren på den platsen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Dom skulle släppa en version med bara word, excel och outlook till ett engångspris.
Vist finns det gratisalternativ som openoffice men tyvärr fungerar det dåligt om det är fler som arbetar på ett dokument. Ett dokument ser sällan/aldrig ut som man förväntar sig om man går från word till openoffice eller tvärt om, speciellt om man har lagt in bilder/tabeller etc.

Online versionen av office är väl gratis om du vill hitta ett sådant alternativ

Jag betalar för office 365 och det är främst den fina molnlagringen som jag tar del av

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inne på andra året med O365 Personal. Köper man på rea, eller via "home user program" (om arbetet har licenser) så kostar det ca 400-450kr år. Använder aldrig Office-programmen, men tycker det är värt det för OneDrive.

Om man vill testa och se om man får rabatt via arbetsgivarens licensavtal kan man testa:

https://www.microsoft.com/sv-se/home-use-program?market=se

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Det finns många lösenordshanterare till Windows, exempelvis KeePass.

Tror han menar att autofylla lösenord inom windows och inte bara webbläsaren. Jag har i och för sig för mig att det går att lösa med keepass, men inte superenkelt. Jag personligen använder keepass och är nöjd, men det är ett rejält lyft för allmänheten ifall Office har det som standard och pushar för det. Alla känner inte till att keepass finns, och en Office integrerad kommer ha möjlighet att vara enklare att använda. Det är inte helt trivialt för alla hur man hanterar keepass utan att göra något dumt. Just lösenordshanterare har ju också en väldigt stor konsekvens av att göra dumheter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av viceman:

Inne på andra året med O365 Personal. Köper man på rea, eller via "home user program" (om arbetet har licenser) så kostar det ca 400-450kr år. Använder aldrig Office-programmen, men tycker det är värt det för OneDrive.

Om man vill testa och se om man får rabatt via arbetsgivarens licensavtal kan man testa:

https://www.microsoft.com/sv-se/home-use-program?market=se

Jag kan passa på att hinta om att jag har fått tag i O365 Home för ca 500 spänn om året senaste 3 åren via reor.
Där ingår 5 uppsättningar onedrive 1TB och officepaket för alla. Sharing is caring

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Med tanke på att jag fortfarande inte kan signa in till Skype For business på mobilen och jag får problem med att jag måste signa in i varje Office produkt typ varannan månad, nej tack. Har hellre lösenord i en tjänst som är stabil.

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viceman:

Inne på andra året med O365 Personal. Köper man på rea, eller via "home user program" (om arbetet har licenser) så kostar det ca 400-450kr år. Använder aldrig Office-programmen, men tycker det är värt det för OneDrive.

Om man vill testa och se om man får rabatt via arbetsgivarens licensavtal kan man testa:

https://www.microsoft.com/sv-se/home-use-program?market=se

Du kan ju även köpa onedrive separat. Jag lägger 16kr/månaden för 1Tb.

Ytterligare tips: Har man office365 på jobbet ingår det ofta "5 devices" per inlogg. Således har jag jobbets O365-inlogg och tillhörande mjukvaror på min privata pc, win.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arthur Bongo:

Med tanke på att jag fortfarande inte kan signa in till Skype For business på mobilen och jag får problem med att jag måste signa in i varje Office produkt typ varannan månad, nej tack. Har hellre lösenord i en tjänst som är stabil.

Det där hade jag grava problem med förra året. Word och excel fick för sig att de inte var registrerade och krävde omstarter för att förstå att man betalt för produkten. Tämligen frustrerande.
Att det alls händer att programmet säger att det inte är aktiverat under det året man betalt - det ska inte hända. Och det hände dessutom ganska frekvent där ett tag.

Senaste året har det däremot varit smooth sailing på den fronten. Skype for busniess använder jag däremot inte så vet inte hur det funkar där nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

På jobbet har de börjat använde Office 365 molnet och sådan skit. Allting blir segare och sämre. Hemma kör jag Linux, LibreOffice och Enpass lösenordshanterare och kommer aldrig låta Microsoft få tillgång till mina lösenord.

Permalänk
Rekordmedlem

Största felet med Office 365 är att det är MS som ligger bakom det, skulle aldrig våga lita på en lösenordshanterare från dem och än värre är det om den inte har öppen källkod,
Dessutom är det ju hutlöst dyrt med abbonemangstjänster i allmänhet.
De kan ju inte heller garantera någon datasäkerhet för molnlagringen så hela konceptet känns ju som nått man verkligen bör undvika.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

En anledning till att jag aldrig kommer köpa Office 365.

Skrivet av Zyriak:

50 spänn i månaden för ett komplett office paket med molnlagring känns som ett vettigt pris när man jämför med andra prenumerationstjänster

Jag arbetar med support för Microsoft-produkter inkl Office osv. Jag betalar inte för produkterna utan för Onedrive-utrymmet. 600kr / år med 1 TB Onedrive är mindre än samma för Dropbox.
Finns såklart andra tjänster med bättre pris men det är därför jag använder det och betalar. Samt Outlook är rätt trevligt.

Observera att det är 1 TB per person så totalt 5 TB utrymme om man är flera.

Kör Lastpass free för allt annat privat och KeePass på jobbet men ser fram emot att se hur Microsofts lösning fungerar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Du kan ju även köpa onedrive separat. Jag lägger 16kr/månaden för 1Tb.

Ytterligare tips: Har man office365 på jobbet ingår det ofta "5 devices" per inlogg. Således har jag jobbets O365-inlogg och tillhörande mjukvaror på min privata pc, win.

16kr/mån är väl för 100GB, inte 1TB vad jag kan se. 100GB räcker inte för min del.

Stämmer att oftast ingår 5 devices om jobbet kör O365. Då ska man ju tänka på allt man sparar där ofta "tillhör" jobbet, samt att administratörerna där kan få tillgång till all information. Plus att det kan bryta mot en eller flera riktlinjer.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

Är ju viktigt att de då ställer krav på att man har ett bra lösenord på sitt konto och att det inte är några begränsningar i vilket lösenord man kan välja. Tvåfaktors borde också vara ett krav.

Om man nyttjar möjligheten att bjuda in hela familjen så är det prisvärt med office 365 home. Även om man kanske inte använder office dagligen. Tyvärr har ju office-formaten blivit standard, kompabilitet och vana hos användaren. Men skulle inte köpa det bara för office, OneDrive gör att det är värt pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Betalar mer än gärna för 1 TB i månaden för fem konton. Numera kan sambon också synka mobilens innehåll samt datorn utan att oroa sig för att förlora data.

Att man får Office programmen är bara en bonus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Dom skulle släppa en version med bara word, excel och outlook till ett engångspris.
Vist finns det gratisalternativ som openoffice men tyvärr fungerar det dåligt om det är fler som arbetar på ett dokument. Ett dokument ser sällan/aldrig ut som man förväntar sig om man går från word till openoffice eller tvärt om, speciellt om man har lagt in bilder/tabeller etc.

"Engångsköp för 1 PC- eller Mac-dator. Klassiska 2019-versioner av Word, Excel och PowerPoint"
1399kr
https://www.microsoft.com/sv-se/p/office-home--student-2019/C...
Outlook stod dock inte med tyvärr.
(Inte så billigt direkt)

Permalänk
Medlem

@Elektron: Mjo, skulle kunna punga ut 1400 kr. Men inte utan hela programsviten.
Powerpoint istället för outlook är en dealbreaker för mig.
1400 är väl inte direkt billigt, men abonnera på office 365 i några år och du har passerat den summan.
Men det är väl tiden vi lever i nu, vi betalar mer och mer för tjänster som kan nyttja under tiden men slutar man betala har vi inget kvar. Lek med tanken att allt man äger är på hyra/abbonemang

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv

Har haft flera olika, först Google drive men hatar att varenda jäkla bild eller film med thumbnails automatiskt laddas upp vare sig man vill eller inte, känns som man inte har någon kontroll, har mer och mer gått bort från dom, har även megasync men de använder jag knappt, har gratis varianten.

Office 365 betalar jag gladeligen för eftersom jag använder Word nästan dagligen och 1 TB lagring är svårslaget, jag har dessutom full kontroll över vad jag vill ha i molnet och i min dator, jag laddar upp alla mina bilder samt de jag fotar med telefonen automatiskt.
Jag har en backup på allt viktigt i Windows och jag tycker de funkar perfekt.