Får låneerbjudanden varje dag på sms trots nix och aldrig sökt lån

Permalänk

Får låneerbjudanden varje dag på sms trots nix och aldrig sökt lån

Minst en gång om dagen får jag ett låneerbjudande via sms, det är alltid ett kvinnonamn typ Marina, Anna, Maria osv, blockerar dom och anmäler som spam till Google men det fortsätter med ett nytt förnamn varje gång, kan ej se vilket nummer det är skickat ifrån utan bara namnet. Undrar om det är fler som har fått detta och om någon som lyckats att att få fram var dom kommer ifrån. Har inte skrivit mitt telefonnummer på någon webbsida och har ett Halebop abbonemang. Mvh Pierre

Edit: Har Android One 9 och ingen app jag använt har dessa rättigheter, dessutom har jag använt de flesta apparna lång tid och detta har börjat dom sista 3 veckorna.

Permalänk
Medlem

Om du inte kan se nummer så skulle jag gissa på att du har en app eller något som trycker in meddelandena som SMS fastän att du inte får dem så.
Vad händer om du exempelvis väljer att du vill ringa numret, normalt ska du ju då kunna se vilket nummer det är innan du ringer.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kontakta låneföretaget!
Om de fortsätter, så polisanmäl!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Minst en gång om dagen får jag ett låneerbjudande via sms, det är alltid ett kvinnonamn typ Marina, Anna, Maria osv, blockerar dom och anmäler som spam till Google men det fortsätter med ett nytt förnamn varje gång, kan ej se vilket nummer det är skickat ifrån utan bara namnet. Undrar om det är fler som har fått detta och om någon som lyckats att att få fram var dom kommer ifrån. Har inte skrivit mitt telefonnummer på någon webbsida och har ett Halebop abbonemang. Mvh Pierre

Edit: Har Android One 9 och ingen app jag använt har dessa rättigheter, dessutom har jag använt de flesta apparna lång tid och detta har börjat dom sista 3 veckorna.

Spännande, jag har också Halebop och får dessa ständigt. Det började för kanske 3 månader sedan. Jag har en helt ny telefon dock så tror jag inte att telefonen i sig har med det att göra.

Jag har haft Halebop i säkert 20år.
Jag blockar, raderar och tänker inte mer på det.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

Det går att skicka sms utan att det är från ett telefonnummer, anmäl det till din operatör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Det går att skicka sms utan att det är från ett telefonnummer, anmäl det till din operatör.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag vet detta, undrar bara varifrån eller vilket företag som skickar detta!! Om ev någon app är inblandad(har kollat rättigheter på apparna men finns ej) någon som har detta.
Edit: ska anmäla till Halebop också.mvh

Permalänk
Skrivet av Irre:

Kontakta låneföretaget!
Om de fortsätter, så polisanmäl!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle gjort detta men få det är olika avsändare(namn inte nummer) så är det svårt att veta varifrån det kommer, olika förnamn varje gång ( kvinnonamn) Inte nummer och vill inte klicka på länkarna!! Är iaf anmält till både Halebop och som spam hos Google, men det går dom runt med ett nytt namn (verkar väldigt seriöst 🙄). Mvh

Permalänk
Medlem

Pröva truecaller eller om det finns andra blockeringsprogram.

Permalänk
Skrivet av leifn:

Pröva truecaller eller om det finns andra blockeringsprogram.

Har installerat det, finns numera inbyggt i Android men det fungerar inte bra i Sverige ännu tyvärr.
Finns det något bättre alternativ än just Truecaller och 180 som har sin server i Norge och inte visar namn pga GDPR?? TC har jag haft mycket strul med genom tiderna men ska se om jag kan få fram vem som skickar dessa erbjudanden.

Sverige är förmodligen ingen prioriterat ännu pga folkmängden, det har vi sett tidigare med Nexus telefonerna bla, har dock blivit mycket bättre och de flesta av Googles produkter finns numera. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur ser länkarna ut, går de till en sida eller är de avkortade?

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Hur ser länkarna ut, går de till en sida eller är de avkortade?

Ska lägga upp en screenshot när jag får nästa mess, fick senast igår men raderade,blockerade och anmälde det som spam iaf!
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Kontakta låneföretaget!
Om de fortsätter, så polisanmäl!

Skickades från m.sweclockers.com

Polisanmäl för vadå? Först behöver det nog redas ut om OP t.ex. frivilligt lämnat ifrån sig uppgifterna i vetskapen om vad de skulle användas till (eller iaf där man borde haft det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Pröva truecaller eller om det finns andra blockeringsprogram.

Just TrueCaller har väl annars ett rykte om sig att horda kontaktuppgifter från användarna med lite tveksamma syften om jag minns rätt, vet inte om det ändrat på sig senaste tiden.

Permalänk
Medlem

@Pierre232: Det är inte så att du tagit över något befintligt numer som kan ha lämnats ut där det inte borde, eller kanske själv fyllt i typ "Vinn en iPad" utan att läsa det finstilta om vad uppgifterna då kommer användas till? Med GDPR, eller snarare dataskyddsförordningen, bör du dock kunna kräva att bli glömd så länge du inte fått något för att lämna ut uppgifterna, typ ingått något slags avtal eller liknande.

Vilka långivare handlar det om förresten? Några av de seriösa (ja, dom finns) eller mer de som ligger närmare ruffel och båg?

Permalänk

Fick ett till idag med avsändare "Erbjudande"
Detta går tydligen att unscriba men inte dom andra som kommit.

Kopia från mess:
Att låna pengar har aldrig varit smidigare.

Få lån och betala tillbaka senare: s.kreditti.com/s48GOS

Unsub:
unreg.net/s/s48GOS

70000 15år 5,3% Tot 108346

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

KREDITTI är finska eller kazakiska

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nästa som kom inatt;
Se om vi kan göra något för dig, Pierre.

Har du betalningsanmärkningar?

Prova att söka här: finans100.com/s47xaC

Unsub:
unreg.net/s/s47xaC

Fanns Unreg på denna också så det är också testat nu

Skickades från m.sweclockers.com
EDIT:
1 2 3 4 5 3.18 Rating by CuteStat
finans100.com is 1 year 11 months old. It is a domain having com extension. This website is estimated worth of $ 8.95 and have a daily income of around $ 0.15. As no active threats were reported recently by users, finans100.com is SAFE to browse.

Finans100 heter företaget bakom dessa mess och enligt Google är det en "väldig massa pengar i företaget läs ovan"😁. Scam satt i system på hög nivå, men var har dom hittat mitt nummer??
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Hur ser länkarna ut, går de till en sida eller är de avkortade?

Här har ni en skärmdump 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Skrivet av improwise:

Polisanmäl för vadå? Först behöver det nog redas ut om OP t.ex. frivilligt lämnat ifrån sig uppgifterna i vetskapen om vad de skulle användas till (eller iaf där man borde haft det).

Är. Väldigt noga med att se till så att mitt nr hamnar på fel plats och skriver alltid fakernr om detta inte är seriösa
Mvh Pierre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder du gratis appar på telefonen? Du vet alla de där eulas som du går med på? Där står det säkert att företaget har rätt att sälja ditt telefonnummer till andra reklambyråer och i så fall kan du inte polisanmäla då du gått med på det.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ha sökt lån någonstans. Det räcker med att du eller någon annan har knappat in ditt nummer i någon sorts "onlinetävling" för att du ska börja få konstiga sms.

Permalänk
Medlem

Det är väl så att du registrerat dig på någon sida, eller köpt en vara och inte läst igenom avtalet du godkänner, där de skriver att dina uppgifter kan säljas till annan part.
Och det är väl så de här företagen får sina telefonnummer bland annat.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Jag är väldigt försiktig när det gäller min privata mail och telnr, till fishy sidor har jag en skräpmail eller öppnar något jag är osäker på i en"sandlåda". Oavsett så försvann den ner i toaletten efter nr2 vid magsjuka så jag köpte en termin Note 7 på BF,fan vad snygg den är(den blå men den rosa är inte din den heller. Fotona är dom nästa jag sett i en mobil speciellt i mörker. Och nu har jag inte fått några fler mess sen telefobytet trots samma upplägg och appar. Skillnaden är att denna har miui i botten fast jag kör Nova prime, ochbA2liten vart en Android One tel,jag har iofs även bytt nr och förmodligen hade någon kommit över det.
Ett tips Lyca mobile har 50GB för 129 första mån sedan 169kr i. Mån,betalade nästan 500 på Halebop och fick 15GBxtra förra julen för50kr mer i mån,sk VIPkund😁
Jag ska ha Lyca som sirfkory och billigast möjliga kontantkort på ett bra nät för samtal(dual sim)! Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Kontakta låneföretaget!
Om de fortsätter, så polisanmäl!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är brottsrubriceringen då menar du?

Permalänk

Har nu sagt upp mitt halebop abbonemang med 50Gb som kostade 500kr i mån och har nu Lyca mobile och betalar 139 första mån sedan 169 för 50Gb. Jag har 2 SIM-kort 1till data och billigast möjliga kontantkort med fria samtal och mess.
Det var billigare första året och hade 2års bindningstid,så fort den gick ut sa jag upp det, och helt plötsligt kunde dom sänka priset, Halebop och TRE är företag man inte skall blanda sig med. Tex köper du en telefon i en 3butik är den operatörslåst men samma tel på tex Elgiganten med samma abbonemang så får du en olåst telefon! Varför existerar butiken längre när alla vet att alla mobilsäljare som ringer upp dig även om du är nixad och hävdar att dom jobbar för 3, och varför är deras telefoner fortfarande operatörslåsra, köper jag en telefon är den min och jag ska ha möjlighet att ha vilket kort som helst i.
Speciellt nu när nästan alla telefonern har 2 SIM-kort!!
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tom Lyca mobil har svensk telefonsupport, vilket Halebop inte har. Jag rekommenderar ingen att ens fundera på det företaget pga dålig support dålig uppkoppling(verkar vara strypt hastighet?) Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med jag har råkat ut för samma sak flera gånger. Både från olika sidor som direkt erbjuder lån t.ex. lendo eller nåt sånt men också från andra sidor som erbjuder en att jämföra olika företag. Hittar flera exempel när jag googlar också, till exempel den här hemsidan: samla lånen som jag inte riktigt förstår varför dem vill att jag ska gå in där. Vad tjänar dem på det egentligen?