Permalänk

Råd gällande min dator

Hej på er underbara sweclockare !
Har en gammal dator och ett nyfunnet spelsug gällande squad . Dock måste jag köra på lägsta grafiken men kör jag squad benchmark ingame hamnar de på hög o episk laggar galet då . Sitter i även i tanken med överclockning men som sagt gamla prylar . Och vill gärna spela squad på medium iaf om de går med mina prylar .
Mycket tacksam för svar .
Mina specs

MK Asus P8Z68-V PRO/GEN3 Sock 1155, ATX, Z68
CPU Core i5 2500K
EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC
Corsair 16GB (4-KIT) DDR3 VENGEANCE 1,5V LOW P INET
Corsair Cooling Hydro H60 CPU-kylare multiplatform
NZXT Phantom Svart ATX
Nätagg OCZ ZX-series 850W 80+ GULD

Permalänk
Medlem

Har du nån budget?

Annars är budgetlösningen att köpa en Core i7-3770K.
Grafikkortet du har är ändå helt ok.

Ska du ta nästa steg så är det ny cpu/minne/moderkort. Men då börjar det kosta med.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Sen kör du windows 7 eller 10 på den?

Har en bekant som hade extrema problem att spela på sin dator med hack etc.
Sen bytte han till windows 10 och allt försvann. Så kör du på 7:an än så byt!

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Ser mörkt ut för din dator tycker jag, varken CPU eller grafikkort klarar rekommenderad hårdvara. Blir ju inte billigt att få upp prestanda, baspaket där GPU kan uppgraderas för ytterligare prestanda. Visst man kan spara någon tusing här och var men denna bas (undantaget GPU) kommer stå sig väl ett bra tag.

Permalänk

Kör Windows 10 glömde tillägga de . Den har varit mig trogen Sedan 2012 . Tänkte lösa de så billigt som möjligt . Bytt grafikkortet 2016. Den tidigare rekomenderade va 970, men efter nya patchen blev de 1070 tyvärr .
Är CPUn så dålig ?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sjöoberg:

Kör Windows 10 glömde tillägga de . Den har varit mig trogen Sedan 2012 . Tänkte lösa de så billigt som möjligt . Bytt grafikkortet 2016. Den tidigare rekomenderade va 970, men efter nya patchen blev de 1070 tyvärr .
Är CPUn så dålig ?
Skickades från m.sweclockers.com

Japp, dagens CPUer ger 2-3 ggr högre FPS (om man inte har GPU som flaskar), så det är nog den som behöver uppgraderas först. En Ryzen R5 3600, 16 GB 3200 Mhz DDR4 och ett B450 moderkort vore en vettig uppgradering.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Då gäller de att övertyga min kära fru att jag behöver ha en ny gpu. Detta blir spännande. För de gör ingen skillnad om jag clockar gpun?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hade börjat med följande innan jag uppgradera hårdvaran.

1, Ominstallerat datorn med senaste Windows10 Versionen 1909.

2, Hjälper inte det - Överklocka processorn, du lär komma upp på 4.4 GHZ utan problem. Enkelt förklarat, gå in i BIOS och välj en hastighet (CPU Ratio) som du önskar, tex. 44 = 4.4GHZ. Sedan höj V-Core voltage stegvis (öka med +0,20) tills datorn är stabil (testa med prime 95). Håll koll på temperaturen, den bör inte gå över 90c under full load. Om den blir för varm, sänk cpu ratio och V-core voltage. Se länk nedan för mer info: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklocknings...

3, Överklocka grafikkortet. Inget jag pysslat med själv, men kan säkert ge ett par FPS mer
https://www.sweclockers.com/artikel/26639-guide-overklockning...

4, Kika på ny hårdvara :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Japp, dagens CPUer ger 2-3 ggr högre FPS (om man inte har GPU som flaskar), så det är nog den som behöver uppgraderas först. En Ryzen R5 3600, 16 GB 3200 Mhz DDR4 och ett B450 moderkort vore en vettig uppgradering.

Det kommer absolut fungera men med tanke på att spelet har en rekommendation på sex kärnor känns det lite väl tråkigt att rekommendera en CPU med just sex kärnor, tänk om nästa patch rekommenderar åtta kärnor? Samma med minne, kommer inte dröja länge tills många spel har rekommenderat 32 GB ram. Vill man spara är det i så fall bättre att ta långsammare ram än mindre ram. GPU kan man tyvärr aldrig ha för biffig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Det kommer absolut fungera men med tanke på att spelet har en rekommendation på sex kärnor känns det lite väl tråkigt att rekommendera en CPU med just sex kärnor, tänk om nästa patch rekommenderar åtta kärnor? Samma med minne, kommer inte dröja länge tills många spel har rekommenderat 32 GB ram. Vill man spara är det i så fall bättre att ta långsammare ram än mindre ram. GPU kan man tyvärr aldrig ha för biffig.

CPUn har ju 12 trådar, visst vore 3700X framtidssäkrare, men sen kommer ju Zen 3 nästa år som ska vara ändå bättre, onödigt att köpa det dyraste om man inte har pengar till övers.

Skulle nog rekommendera 32 GB för dom med extra pengar, men i dagsläget vinner man inget på det, mer för att säkra upp som du beskrev.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

CPUn har ju 12 trådar, visst vore 3700X framtidssäkrare, men sen kommer ju Zen 3 nästa år som ska vara ändå bättre, onödigt att köpa det dyraste om man inte har pengar till övers.

Skulle nog rekommendera 32 GB för dom med extra pengar, men i dagsläget vinner man inget på det, mer för att säkra upp som du beskrev.

Trådar har inget med kärnor att göra, det (SMT/HT) är bara ett sätt att flytta över beslut om exekveringsordning från operativsystem till CPU som i bästa fall kan ge 15% prestandavinst i form av effektivare exekvering.

Självklart tjänar men på mer RAM, inläsningstiderna blir snabbare eftersom windows fyller upp allt ledigt ram med läscache från disken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Trådar har inget med kärnor att göra, det (SMT/HT) är bara ett sätt att flytta över beslut om exekveringsordning från operativsystem till CPU som i bästa fall kan ge 15% prestandavinst i form av effektivare exekvering.

Självklart tjänar men på mer RAM, inläsningstiderna blir snabbare eftersom windows fyller upp allt ledigt ram med läscache från disken.

En i5a med 6 trådar tappar prestanda mot en i7a med 12 trådar i många spel, dvs SMT/HT gör visst skillnad. Dagens CPUer har mer resurser/kärna än vad de kan använda, därför kan man öka prestandan med upp till 40-50% med SMT/HT.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Det står att spelet är early access. Då kan inte spelet vara optimerat än. Sedan 6 kärnor är rekommenderat, men inte vilken CPU det är. Min Phenom II x6 1100T har också 6 kärnor men ligger långt efter en Ryzen 3600. Hade varit bättre om dom skrev vilken typ av CPU det gäller

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

En i5a med 6 trådar tappar prestanda mot en i7a med 12 trådar i många spel, dvs SMT/HT gör visst skillnad. Dagens CPUer har mer resurser/kärna än vad de kan använda, därför kan man öka prestandan med upp till 40-50% med SMT/HT.

Oj det var mycket, otroligt...
Du får nog meddela Techpowerup att deras testmetoder är fel...
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-3900x-smt-off-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Oj det var mycket, otroligt...
Du får nog meddela Techpowerup att deras testmetoder är fel...
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-3900x-smt-off-...

Jag sa upp till, och 8 trådar är ren max vad spel kan hantera med större effekt, det är skillnad mellan 6/12 trådar i spel. Det är i hårt parallelliserade uppgifter man ser mest lyft.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jag sa upp till, och 8 trådar är ren max vad spel kan hantera med större effekt, det är skillnad mellan 6/12 trådar i spel. Det är i hårt parallelliserade uppgifter man ser mest lyft.

Tror med hårt parallelliserade menar Tile based rendering eller andra uppgifter när trådarna inte behöver synkroniseras eller dela data, så ja inga spel tjänar på det (såvida spelmotorn tar hänsyn till antalet kärnor).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Tror med hårt parallelliserade menar Tile based rendering eller andra uppgifter när trådarna inte behöver synkroniseras eller dela data, så ja inga spel tjänar på det (såvida spelmotorn tar hänsyn till antalet kärnor).

I BFV får en i5 9600K 9% lägre FPS än en i7 8700K. Så vissa spel kan utnyttja det, och ska man framtidssäkra antar man ju att spelen går till att använda fler och fler kärnor, då nästa generations konsoller kommer att ha SMT.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Tack för alla underbara svar i denna tråd . Låter ju som på er att jag behöver antagligen byta delar eller helt enkelt köpa en ny dator .
Får helt enkel övertala frugan . Laptop är de bra i gamingvärlddn ??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjöoberg:

Tack för alla underbara svar i denna tråd . Låter ju som på er att jag behöver antagligen byta delar eller helt enkelt köpa en ny dator .
Får helt enkel övertala frugan . Laptop är de bra i gamingvärlddn ??

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan köpa en laptop som klarar spelet bra men var beredd på ett större hål i plånboken och att du inte kommer kunna uppgradera annat än RAM och SSD. I slutändan blir det dyrare och överlever kortare.

Vill du komma undan så billigt som bara möjligt så köp en Ryzen 2600, B450 Moderkort och 16 gigabyte DDR4.
Slutnota på ca 3500-4000 Riksdaler. Du bör klara av medium/high med ditt 970 då.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Sjöoberg:

Tack för alla underbara svar i denna tråd . Låter ju som på er att jag behöver antagligen byta delar eller helt enkelt köpa en ny dator .

Absolut inte. Räcker med att byta CPU!

Skrivet av The_St1g:

Annars är budgetlösningen att köpa en Core i7-3770K.

  1. Uppdatera BIOS

  2. Köp begagnad i7 3770K

  3. Överklocka i7 3770K

  4. Sälj din i5 2500K och se mellanskillnaden minska

  5. Spela på

Mycket sämre grafikkort än vad du har och endast en i7 3770 men det funkar utmärkt ändå!

Dold text

GTX 970+4690K(≈3770K)

Dold text

Generellt om i7 3770K idag

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Ni är sånna stjärnor ! Försökte leta men hitta inget vad ligger som i pris ??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

https://www.sweclockers.com/marknad/177380-intel-core-i7-3770...
^ marknaden

3770k + mobo + ram kanske du får räkna med 1000-1500kr begagnat. Lycka till!

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk

Ni är grymma . Jag skall leta lite begagnade data prylar . Skall dock försöka övertala frun om nya delar .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjöoberg:

Hej på er underbara sweclockare !
Har en gammal dator och ett nyfunnet spelsug gällande squad . Dock måste jag köra på lägsta grafiken men kör jag squad benchmark ingame hamnar de på hög o episk laggar galet då . Sitter i även i tanken med överclockning men som sagt gamla prylar . Och vill gärna spela squad på medium iaf om de går med mina prylar .
Mycket tacksam för svar .
Mina specs

MK Asus P8Z68-V PRO/GEN3 Sock 1155, ATX, Z68
CPU Core i5 2500K
EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC
Corsair 16GB (4-KIT) DDR3 VENGEANCE 1,5V LOW P INET
Corsair Cooling Hydro H60 CPU-kylare multiplatform
NZXT Phantom Svart ATX
Nätagg OCZ ZX-series 850W 80+ GULD

Spelar en del Squad, kör ett 980Ti och Ryzen 5 1600, ligger runt 70-80 i fps med högsta inställningar och 1,25 i supersampling.
Så ett sånt grafikkort som har får du för 1500:-. Det är väl din processor som är för klen kan jag tro?

Permalänk
Medlem

@Sjöoberg: Hoppas du hittar vad du behöver
Skriv igen om det är något du undrar.

Tycker det är fint att du frågar din fru innan du handlar för nöje. Hoppas hon ser värdet i ditt nöje och vad det ger dig och säger okey

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av oakar:

Spelar en del Squad, kör ett 980Ti och Ryzen 5 1600, ligger runt 70-80 i fps med högsta inställningar och 1,25 i supersampling.
Så ett sånt grafikkort som har får du för 1500:-. Det är väl din processor som är för klen kan jag tro?

Okej okej men grafikkortet håller hyfsat måttet , men CPU behöver bytas , är de ett 980ti som ligger på 1500 spänn?

Om man vill säkra lite gällande gpu kan man köpa en sån ny o smälla på mitt moderkort eller behövs de med köpas tillsammans med ram ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@Sjöoberg: Hoppas du hittar vad du behöver
Skriv igen om det är något du undrar.

Tycker det är fint att du frågar din fru innan du handlar för nöje. Hoppas hon ser värdet i ditt nöje och vad det ger dig och säger okey

Hon ser absolut inget nöje med de 😂. Snarare barnsligt enligt frun .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjöoberg:

Okej okej men grafikkortet håller hyfsat måttet , men CPU behöver bytas , är de ett 980ti som ligger på 1500 spänn?

Om man vill säkra lite gällande gpu kan man köpa en sån ny o smälla på mitt moderkort eller behövs de med köpas tillsammans med ram ?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja begagnat då, men kikar du på köp & sälj här på sidan så kommer det ofta 980Ti runt de pengarna. CPU som jag har kostar ca 1000 spänn begagnat. men då behöver du nytt mobo, jag använder detta och har funkat riktigt bra: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4387737. Ram behöver du byta om du köper nytt mobo, dessa funkar ju: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3294850

Så totalt snackar vi om: 4500:-.

Jag kör även en M.2 NVME SSD som systemdisk där även squad ligger. Då laddas allt betydligt fortare.

Förövrigt låter det som vi sitter i samma sits, fick också övertala frugan länge.... Fick bli ett Apple inspirerat chassi och diskret skärm ;).

Permalänk
Skrivet av oakar:

Ja begagnat då, men kikar du på köp & sälj här på sidan så kommer det ofta 980Ti runt de pengarna. CPU som jag har kostar ca 1000 spänn begagnat. men då behöver du nytt mobo, jag använder detta och har funkat riktigt bra: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4387737. Ram behöver du byta om du köper nytt mobo, dessa funkar ju: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3294850

Så totalt snackar vi om: 4500:-.

Jag kör även en M.2 NVME SSD som systemdisk där även squad ligger. Då laddas allt betydligt fortare.

Förövrigt låter det som vi sitter i samma sits, fick också övertala frugan länge.... Fick bli ett Apple inspirerat chassi och diskret skärm ;).

Lysande info går säkert att få med frugan på detta vad betyder mobo ,moderkort ? Chassit jag har behöver inte bytas ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Sjöoberg:

Ni är sånna stjärnor ! Försökte leta men hitta inget vad ligger som i pris ??

Skrivet av Dustforce:

3770k + mobo + ram kanske du får räkna med 1000-1500kr begagnat. Lycka till!

@Sjöoberg
i7 3770K verkar gå för 1 000 kronor på Tradera.
Säljer du din gamla blir det ju bara hundralappar i mellanskillnad.
Finns flera aktiva på Tradera nu, lägg bud på dem. Testar du med en av dem och fortfarande inte är nöjd kan du ju fundera på att köpa helt nytt.

Skrivet av oakar:

Ryzen 5 1600, ligger runt 70-80 i fps med högsta inställningar och 1,25 i supersampling.

Ryzen 5 1600 presterar ju nästan identiskt mot en i7 3770K så det där är ju bara ett väldigt tydligt tecken på att uppgradera till i7 3770K kommer att räcka fint!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|